startade upp ett multis-kar idag :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • neon_kimpan
    • August 2005
    • 1733

    #76
    nu har jag börjat få alger i akvariet både gröna och även fläckvis med bruna..vad ska man göra för att det inte ska bli massa sånt ?? stoppa i lite snabbväxande flytväxter ?? eller helt enkelt bara ta bort från rutorna ?? annars är de rätt snyggt när de gröna algerna finns på snäckorna
    *längtar tills de får yngel:P *

    //kim
    MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

    Kommentar

    • tulle89
      • March 2006
      • 1183

      #77
      Ursprungligen postat av neon_kimpan
      nu har jag börjat få alger i akvariet både gröna och även fläckvis med bruna..vad ska man göra för att det inte ska bli massa sånt ?? stoppa i lite snabbväxande flytväxter ?? eller helt enkelt bara ta bort från rutorna ?? annars är de rätt snyggt när de gröna algerna finns på snäckorna
      *längtar tills de får yngel:P *

      //kim
      Jo jag har också rätt bra med alger i mitt multi kar också men jag tycker det är rätt charmigt så länge det håller sig inom en rimlig gräns, vilket mina gör än sålänge. Så det e väll bara och srubba rutorna o se glad ut

      Men de bruna algerna är ju inte alltid så snygga o i ditt fall är det nog kiselalger o de kommer när karet är nystartat. Hade det i mitt malawi osså men de försvann efter nån vecka. Men dra ner på belysningstimmarna nu i början kan ju funka och precis som du säger, varför inte lägga i lite snabbväxande flytväxter.

      //MVH Tulle
      Med Vänliga Hälsningar Tulle

      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

      Kommentar

      • tulle89
        • March 2006
        • 1183

        #78
        Ursprungligen postat av Redbullen
        Ja det funkar på malawisar också

        Tänk dej själv.....torrperiod, lite mat där fisken är, varmt vatten...

        Helt plötsligt kommer ett jätteregn.....nytt friskt vatten, kallare vatten, vatten som drar med sej föda ner till fiskarna....tro fasen dom blir glada och pigga i bäret..

        Dom malawina jag har hemma kan jag se när de ska bli regn, speciellt på sommarn när det är varmt och klibbigt.....är fiskarna pigga och glada en dag så är de nästan garanterat regn på gång....dom känner väl av atmosvärstrycket har jag läst nånstanns

        //Peter
        Har jag faktiskt aldrig tänkt på men det e ju sant, man måste kunna simulera en lekperiod för malawisarna osså. Alltså ngt mer än bara göra en förändring.
        O pigga i bäret... haha

        Hehe jo malawisarna får agera metereologer (stavning?)

        //MVH Tulle
        Med Vänliga Hälsningar Tulle

        Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #79
          även mina multisar har börjat gräva nu.. helt hopplöst är det.
          men mina är väldigt skygga.. simmar ner i snäckorna så fort ja närmar mig.. mommer fram efter en stund igen om jag står still,, hoppas det hjälper om jag köper några till. har bara 3st + ett litet yngel vad jag har sett.

          sen undrar jag vad det är för snäckor jag har.. ganska stora är dom, vit/brun/rosa och har "piggar" på sig typ.. stenhårda och tjocka är dom. någon som vet?

          släng upp lite bilder på era kar nu då
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • tulle89
            • March 2006
            • 1183

            #80
            Ursprungligen postat av andreassofus
            även mina multisar har börjat gräva nu.. helt hopplöst är det.
            men mina är väldigt skygga.. simmar ner i snäckorna så fort ja närmar mig.. mommer fram efter en stund igen om jag står still,, hoppas det hjälper om jag köper några till. har bara 3st + ett litet yngel vad jag har sett.

            sen undrar jag vad det är för snäckor jag har.. ganska stora är dom, vit/brun/rosa och har "piggar" på sig typ.. stenhårda och tjocka är dom. någon som vet?

            släng upp lite bilder på era kar nu då
            joo mina gräver också. På en sidan har de grävt upp sanden mot framrutan till 1/3. Har läst att man ska lägga snäckorna där framme så flyttar de baksanden i stället, får väll ta o göra så snart då så man kan se in åtminstånde...

            3st + ett yngel? Som de har producerat själv eller som du köpte med?

            Snäckorna har jag inte en aning om men är de köpta eller självplockade?

            O ja du har säkert redan sett men jag har ju några bilder på min zoon.

            //MVH Tulle
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              #81
              Ursprungligen postat av tulle89
              joo mina gräver också. På en sidan har de grävt upp sanden mot framrutan till 1/3. Har läst att man ska lägga snäckorna där framme så flyttar de baksanden i stället, får väll ta o göra så snart då så man kan se in åtminstånde...

              3st + ett yngel? Som de har producerat själv eller som du köpte med?

              Snäckorna har jag inte en aning om men är de köpta eller självplockade?

              O ja du har säkert redan sett men jag har ju några bilder på min zoon.

              //MVH Tulle
              jo ja ska nog oxå lägga skalena längre ram och se om det hjälper.. ynglet förljde med ett snäckskal som jag köpte,, kanske jag har mer yngel som jag ne vet om,, dom är ju gasnka bra på o gömma sig.
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              • neon_kimpan
                • August 2005
                • 1733

                #82
                får väl bli till att krapa rutorna då då men nu ska jag förköka få färdigt bakgrunden o allt, de blir sköjj....:P

                //kim
                MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                Kommentar

                • Banderad
                  • January 2006
                  • 358

                  #83
                  Igår såg jag typ 10 yngel i karet. Det tog förvånadsvärt lång tid innan de började föröka sig.

                  /Jocke

                  Kommentar

                  • Redbullen
                    • April 2005
                    • 1129

                    #84
                    Ursprungligen postat av Banderad
                    Igår såg jag typ 10 yngel i karet. Det tog förvånadsvärt lång tid innan de började föröka sig.

                    /Jocke
                    Fisken måste komma till rätta och "trivas" lite innan dom börja yngla
                    Hade själv 19st fullvuxna djur och mer än dubbelt med snäckor, bra vattenförhållande och allt klirrat för lek och allt
                    Men det tog säkert över 2 månader innan dom kom till lek&yngel

                    Så det där med att dom kan leka direkt kan variera ofta och mycket :P

                    Grattis till ynglen iallafall.
                    Tips för att mata ynglen lite extra bra??
                    Om du matar med flingfoder.....ta då och slå av vattencirkulationen eller pumpen lite, så vattnet stannar upp...typ 30sek.
                    Ta sen en nypa med flingor och stoppa ner handen precis över snäckorna där dina yngel befinner sej, smula sönder flingorna 5cm ovanför snäckorna och ynglen och låt den sjunka ner mellan snäckorna så du SER det.

                    På så sätt vet du med säkerthet att dina yngel får mat, kan ibland finnas lite risk att ynglen kan svälta ihjäl, för det är svårt att få ner tillräckligt med mat ner till ynglen om vattencirkulationen är stark.

                    Övermata inte, mata lagom, mata gärna 2-3 gånger om dagen med små portioner, så kommer dina yngel med säkerhet att växa snabbt och få i sej tillräckligt med mat

                    En annan sak du får inte vara en fegis...Multishonan kommer nästan garanterat att attakera din hand med blixtsnabba rusningar och små hugg Det är en bad ass till mamma alltså...

                    //Peter
                    Senast redigerad av Redbullen; 24 November 2006, 20:23.

                    Kommentar

                    • neon_kimpan
                      • August 2005
                      • 1733

                      #85
                      de kan äta nykläckt artemia direkt va ?? för isf kan man ju spruta ner dom preis ovanför eller i snäckan förövrigt har mina börjat gräva massor...högar överallt och snäckorna står snart på bottenglaset. hoppas de får till de som dom vill ha det så de kanske börjar yngla lite hehe

                      //kim
                      MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                      Kommentar

                      • Banderad
                        • January 2006
                        • 358

                        #86
                        Jo, det tog över 2 månader för mina att börja yngla av sig. Jag matar med nykläckt artemia.

                        /Jocke

                        Kommentar

                        • Redbullen
                          • April 2005
                          • 1129

                          #87
                          Ursprungligen postat av neon_kimpan
                          de kan äta nykläckt artemia direkt va ?? för isf kan man ju spruta ner dom preis ovanför eller i snäckan förövrigt har mina börjat gräva massor...högar överallt och snäckorna står snart på bottenglaset. hoppas de får till de som dom vill ha det så de kanske börjar yngla lite hehe

                          //kim
                          Låter bra, dom verkar trivas iallafal
                          men du får inte blir sur sen när dom om och om igen ynglar av sej, för har dom väl satt i gång med det så stannar dom aldrig

                          //Peter

                          Kommentar

                          • neon_kimpan
                            • August 2005
                            • 1733

                            #88
                            hehe, de blir kul med MÅNGA yngel men lite trökigt bara att det blivit massa alger..mycket bruna ochså de gröna kan ju vara lite fint sådär när de finns på stenarna, men dom bruna är ju hemskt fula. får väl hoppas att de fösvinner.

                            //Kim
                            MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                            Kommentar

                            • neon_kimpan
                              • August 2005
                              • 1733

                              #89
                              föresten !!! här är ett par bilder på skiten...obs: ska ta bort de som sitter på rutan imorron när jag byter vatten :P http://i35.photobucket.com/albums/d1...klekare007.jpg http://i35.photobucket.com/albums/d1...klekare006.jpg


                              //kim
                              MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                              Kommentar

                              • qumarr
                                • July 2006
                                • 66

                                #90
                                Då det verkar finnas ett par pers här i tråden som har koll på multisar så kapar jag lite lätt tråden och undrar följande:
                                Är det så att det är viktigare med stor bottenyta än antalet liter i ett litet multiskar?
                                Funderar nämligen på om man inte kan utöka bottenarea genom att bygga "balkonger" av delade btn moduler;silicona fast mot t.ex bakrutan och sedan fylla "balkongerna" med sandoch snäckskal?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...