startade upp ett multis-kar idag :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • neon_kimpan
    • August 2005
    • 1733

    startade upp ett multis-kar idag :)

    hej hej !!

    för ett par dagar sedan startade jag upp en kar och idag flyttade multisarna in detta kar är bara på 40 liter men jag ska snart starta upp ett 110 liters där de och några till ska bo. jag köpte fyra stycken som jag och dennis i affären trode var två hanar och två honor. men än så länge har de inte kollat in sina snäckor så mycket utan alla tillsammans typ, endast två av dom som börjat spana in dom. är det så att det brukar ta lite tid eller ?? jag trode de skulle vara rädda om simma ion o gömma sig på en gång, men så blev det ju inte aja, fick bara lite skrivlust hehe men ha de bra

    //kim
    MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.
  • Legolasxvi
    • February 2004
    • 38

    #2
    Gratulerar till de små trevliga rackarna. Mina Multisar tog ett par dagar på sig innan de mutade in sitt område, inte alla som valde snäckor. En av dem grävde en egen grotta under en tunn flat sten.

    Kommentar

    • Banderad
      • January 2006
      • 358

      #3
      Snart kommer de sätta igång med grävandet.... Jag startade upp ett 105 liters (80 cm långt) kar med 11 multisar för 1,5 månader sedan. Det är totalt omöblerat nu. Konstigt nog har jag inte sett några yngel ännu. När jag har haft multisar tidigare har de varit extremt snabba med första leken (och de följande för den delen också). Grattis till valet av ciklid. Enligt mig finns det ingen charmigare fisk. Helt underbara!

      /Jocke

      Kommentar

      • neon_kimpan
        • August 2005
        • 1733

        #4
        hehe ok...nu berkar det som att en (förmodligen hona då hon är ganska liten) börjar skaffa lite revir typ. hon är på den andra honan och hanen lite granna. men hon göra absolut inget med den andra hanen, de verkar nästan vara lite kompisar så där

        //kim
        MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

        Kommentar

        • neon_kimpan
          • August 2005
          • 1733

          #5
          Ursprungligen postat av Banderad
          Snart kommer de sätta igång med grävandet.... Jag startade upp ett 105 liters (80 cm långt) kar med 11 multisar för 1,5 månader sedan. Det är totalt omöblerat nu. Konstigt nog har jag inte sett några yngel ännu. När jag har haft multisar tidigare har de varit extremt snabba med första leken (och de följande för den delen också). Grattis till valet av ciklid. Enligt mig finns det ingen charmigare fisk. Helt underbara!

          /Jocke
          mm ok !! joo det andra som jag håller på att bygga bakgrund till är nästan lika stort ca 110 liter...tänkte ochså ha ca 10-12 st ...men du hoppas jag bara att allt går bra och att de sätter igång att leka

          //kim
          MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

          Kommentar

          • Banderad
            • January 2006
            • 358

            #6
            Jo, det är häftigt när multiskolonin växer och fiskar i alla möjliga storlekar simmar ut och in i snäckorna. Jag har 21 snäckor i mitt kar, men ska definitivt öka till det dubbla nästa gång jag kan få tag på tanganyikasnäckskal. Jag vill inte blanda in andra skal nu när jag har lagt i den typ som finns naturligt i sjön.

            /Jocke

            Kommentar

            • neon_kimpan
              • August 2005
              • 1733

              #7
              nee det är juh inte så kul att blanda snäckor..brukar de "sitta" i sina skal eller brukar de vara ute typ ?? för mina är inte alls ofta i skalen, bara en av honorna som jag sett spanat in en snäcka !! hur var det för dig/er andra ?? och när börjar de skaffa revir och försvara dom ??

              //kim
              MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

              Kommentar

              • CBR
                • January 2005
                • 292

                #8
                Mina multisar är bara inne i sina skal när de leker. Resten av tiden tillbringar de med att gräva.
                The Zone

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #9
                  låter kul det här.. har själv precis staertat upp ett 63l kar med fin sand i botten och med snäckskal och en kalksten. nu är det bara multisarna som fattas.. tror jag ska köpa 4st i morgon..

                  låter som att dom som har snäcklekare aldrig ångrar sig att dom har köpt sådanna och det är ju bra

                  någon som har en blid på sitt kar vore det roligt att se
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • tulle89
                    • March 2006
                    • 1183

                    #10
                    Köpte osså multisar för nån vecka sedan. Trodde osså de skulle gömma sig typ hela tiden i snäckorna men de gör de inte

                    Några halvdåliga bilder finns i min zoon.

                    //MVH Tulle
                    Med Vänliga Hälsningar Tulle

                    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                    Kommentar

                    • solbacka
                      • January 2004
                      • 3952

                      #11
                      Ursprungligen postat av Banderad
                      Jo, det är häftigt när multiskolonin växer och fiskar i alla möjliga storlekar simmar ut och in i snäckorna. Jag har 21 snäckor i mitt kar, men ska definitivt öka till det dubbla nästa gång jag kan få tag på tanganyikasnäckskal. Jag vill inte blanda in andra skal nu när jag har lagt i den typ som finns naturligt i sjön.

                      /Jocke

                      Var får man tag i dessa snäckor?
                      350l Diskus 275l SA växt
                      100l tanganynika
                      Min dagbok Mina bilder
                      Min alldeles egna zoon

                      Kommentar

                      • neon_kimpan
                        • August 2005
                        • 1733

                        #12
                        idag så låg en av hanrna död tror det var den andra hanen som jag sett vart på honom en del, men det var den största av hanarna som blev mödad konstigt nog, men men .. nu är det lungt i karet iaf men är det så att hanar slåss ? akvariet var ju inte så stort så de var väl därför.

                        //kim
                        MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                        Kommentar

                        • aTomiCa
                          • August 2006
                          • 44

                          #13
                          funderat på nitrit/nitrat?

                          Kommentar

                          • JiDDrA
                            • September 2006
                            • 83

                            #14
                            Ytterst intresserad av att införskaffa mig dessa kabrater med! Ingen som har bilder på era akvarier? Och återtill Solbacckas frågaa, vad skaffar ni snäckorna?

                            Kommentar

                            • neon_kimpan
                              • August 2005
                              • 1733

                              #15
                              joo jag har funderat på det, men har ännu inte köpt något test ..men jag har ju bara haft fiskarna i två dagar och matat välldigt lite..det var idag de fick lite granna mat.. och han var död redan innan. men jag vet inte än, ska köpa test imorron

                              //kim
                              MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...