startade upp ett multis-kar idag :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    #46
    Var hittar man kalkkross? Akvarieaffären? Kalkkross skulle vara bra att ha för det höjer ju ph också...Nu läste jag bättre, du hade krossat kalksten själv, men var köper man dessa?
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon

    Kommentar

    • Redbullen
      • April 2005
      • 1129

      #47
      Ursprungligen postat av albjohn
      Redbullen: Vad ger du dom för mat ?

      Mina verkar lite trepiga med maten, det enda dom tar är lite Tetradiskus och lite fryst artemia, så har du nåt tips vore det bra
      Jag brukar variera med Tropical Sprulina flingfoder och Pellets som jag maler ner i en svartpepparkvarv...ni vet en sådan man har i köket och vrider på, funkar kanon till ynglen..

      Mina multisar har väl aldirg direkt varit gnälliga vid maten, dom gångerna dom har varit tröga har jag svultit dom i 2-3 dagar, sen har dom inget val och sen äter dom.

      //Peter

      Kommentar

      • Redbullen
        • April 2005
        • 1129

        #48
        Ursprungligen postat av neon_kimpan
        somsagt mycket bra svar men när jag startade upp akvariet så glömde jag att lägga dit kalkkross innan jag fyllde med sand o de men finns det något annat man kan göra för att ynglena ska slara sig bra ändå ?? snart ska jag ju starta upp ett annnat kar till multisarna så då kommer jagt ju fixa det då. men det vore kul om de han leka innan och några yngel skulle klara sig

        //kim
        Ynglen klarar sej bra ändå, så du behöver inte vara orolig.
        Multisar är mycket tuffa i grupp och också enskild individ, föräldrarna vaktar sin koloni med yngel och snäckor.
        Ligger snäckorna tätt ihop så blir det ju hålrum bland snäckorna, om inte annat så söker ynglen snabbt skydd i en snäcka om fara finns i närheten

        //Peter

        Kommentar

        • Redbullen
          • April 2005
          • 1129

          #49
          Ursprungligen postat av solbacka
          Var hittar man kalkkross? Akvarieaffären? Kalkkross skulle vara bra att ha för det höjer ju ph också...Nu läste jag bättre, du hade krossat kalksten själv, men var köper man dessa?
          Kalksten har dom troligen i din akvarieaffär, brukar inte kosta så många kronor per kilo.
          Köp gärna lite extra för det är alltid bra att ha på lager hemma..


          //Peter

          Kommentar

          • Banderad
            • January 2006
            • 358

            #50
            Hej

            Jag är ledsen att jag inte svarade på frågan tidigare i tråden. För tillfället har jag inget nät hemma, så jag sitter på jobbet och skriver efter arbetstid då och då (det tar en evighet för Telia att installera ADSL hemma hos oss). Det gör att jag inte kollar Zoopet jätteofta för tillfället...

            Jag köpte mina Tanganyikasnäckor i Stoby akvarieaffär.

            mvh Jocke

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #51
              Ursprungligen postat av Banderad
              Jag köpte mina Tanganyikasnäckor i Stoby akvarieaffär.
              mvh Jocke
              ok, kanske man ska ta en sväng upp till hässleholmshållet då Vilken skillnad är det på dessa snäckor och vinbärssnäckor? Vad kostade de? Har du bild på ditt akvarie?
              Hur många multisar är lagom till ett 100l? 6st?
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              • Vic
                • November 2006
                • 1533

                #52
                nu tar jag din tråd lite, Kim.. (hade ju tillåtelse)


                hur många honor går det på en hane som minimum? jag har ett 72-liters, hur många skulle kunna gå där i?
                (pratar om multisar nu)
                Mvh Viktor


                Apistogramma för hela slanten!

                Kommentar

                • CBR
                  • January 2005
                  • 292

                  #53
                  Ursprungligen postat av ViktorRutgersson
                  nu tar jag din tråd lite, Kim.. (hade ju tillåtelse)


                  hur många honor går det på en hane som minimum? jag har ett 72-liters, hur många skulle kunna gå där i?
                  (pratar om multisar nu)
                  Jag köpte 6 st till mitt 85l. De var för små för att se kön på då, men det är 2 honor och 4 hanar. Det funkar kanon hos mig.
                  The Zone

                  Kommentar

                  • Vic
                    • November 2006
                    • 1533

                    #54
                    glömde att säga att jag inte ska ha någon annan fisk, bara Multisar. förutom EN Dvärg compressiceps som ska dämpa yngelproduceringen
                    så det kanske gör att jag kan skaffa mig ett par till?
                    Mvh Viktor


                    Apistogramma för hela slanten!

                    Kommentar

                    • Redbullen
                      • April 2005
                      • 1129

                      #55
                      Ursprungligen postat av ViktorRutgersson
                      nu tar jag din tråd lite, Kim.. (hade ju tillåtelse)


                      hur många honor går det på en hane som minimum? jag har ett 72-liters, hur många skulle kunna gå där i?
                      (pratar om multisar nu)
                      Vad jag har märkt så finns det inget direkt riktlinje så
                      Jag har 4st rätt så stora hanar som aldrig slåss eller håller på, och sen 7st honor och 40-50 yngel..

                      Jag har mina hanar och mian honor och 40-50 yngel och ett par Sumbu där honan nyligen la yngel i en snäcka, precis gämte en multis koloni, visst dom visar hela tiden " Hit men inte längre " men det är inte värre änså.

                      Jag skulle rekomendera dej 2 hanar och 4-5 honor... inom 2-3 månader har du dubbelt så många fiskar om fiskarna kommer till rätta snabbt och trivs..
                      Men oftast är det inga problem, dom skulle nästan kunna leka och yngla i en vattenpöl

                      //Peter

                      Kommentar

                      • Redbullen
                        • April 2005
                        • 1129

                        #56
                        Ursprungligen postat av ViktorRutgersson
                        glömde att säga att jag inte ska ha någon annan fisk, bara Multisar. förutom EN Dvärg compressiceps som ska dämpa yngelproduceringen
                        så det kanske gör att jag kan skaffa mig ett par till?
                        Compressicepsen är bra, dom brukar vara lite rockhuggers och snappar åt sej ett yngel eller två.

                        MEN....notera MEN....multisar är enligt mej den absolut tuffaste fisk, så det finns risk att din compressiceps för de svettigt.

                        Men bygger du upp ett röse med sten eller liknande så kommer kan troligen att ligga där och lura, och någon gång kommer alltid ett yngel på vifft och då finns han där och tar sej en munsbit.

                        Mitt par Sumbu har sin snäcka precis gämte en koloni med multisar.
                        Ynglen simmar under Sumbu hanen hela tiden.
                        Han verkar var en jäkla mes igentligen med tanke på att maten är precis framför näbben på honom

                        //Peter

                        Kommentar

                        • andreassofus
                          • November 2005
                          • 5643

                          #57
                          hur beter sig era snäcklekare? har skaffat två st i ett 36l kar men fin sandbottn och tomma snäckskal. har haft dom i knappt en vecka.. men mina simmar inte omkring så mycke.. står mest still över var sitt snäckskal.. är det vanligt att dom beter sig så?
                          Mvh Andreas
                          min zoon
                          msn adress

                          Kommentar

                          • Berserken
                            • December 2005
                            • 472

                            #58
                            Ursprungligen postat av andreassofus
                            hur beter sig era snäcklekare? har skaffat två st i ett 36l kar men fin sandbottn och tomma snäckskal. har haft dom i knappt en vecka.. men mina simmar inte omkring så mycke.. står mest still över var sitt snäckskal.. är det vanligt att dom beter sig så?
                            Jo dom brukar vara nära sina snäckor men när man matar dom så blir det fart
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • Redbullen
                              • April 2005
                              • 1129

                              #59
                              Ursprungligen postat av andreassofus
                              hur beter sig era snäcklekare? har skaffat två st i ett 36l kar men fin sandbottn och tomma snäckskal. har haft dom i knappt en vecka.. men mina simmar inte omkring så mycke.. står mest still över var sitt snäckskal.. är det vanligt att dom beter sig så?
                              Tex multisar simmar inte runt i akvariumet speciellt mycket.
                              Dom är kollonilevande och håller sej ganska nära varandra, eftersom du har ett ganska litet akvarium så finns det inte så mycket simyta.
                              Och du har två stycken, skaffa du fler så kommer dom röra lite mer på sej, blir mer aktiva och gräva och flytta snäskor

                              Jag hade ca 25st innan i ett 222liters kar....i ena hörnan var deras snäckor och i andra hörnet ett stort röse med sten, det var väldigt sällan dom gav sej över halva karet faktist

                              Men som Berserken säger dom håller sej runt sina snäckor

                              Skaffa lite fler fiskar....ca 8st kanske och iallafall en eller två hanar, hanarna går att urskilja lite, dom har oftast liite trubbigare hakparti, alltså dom ser lite tuffare ut... och sen kör du resten honor.

                              Försöka att ha dubbelt så många snäckor som fisk, så dom har lite att välja på och flytta och bygga om, alltså det håller dom sysselsatta och aktiva.

                              och det är iiiingen mening du försöker göra det fint med sand här och kanske en sten där.... dom möblerar om fullständigt och lyckas alltid göra en stor sandhög i karet.

                              Lägg gärna snäckor så nära framglaset som möjligt, för då kommer dom lägga sanden bakåt i karet.
                              Har du snäckorna bak i karet eller i mitten kommer du garanterat få en stor hög upp mot frontglaset

                              Jag lägger en länk där ni kan se mitt 94liters som är fullt med vuxna och yngel

                              Notera den stora sandhögen lite till höger av mitten av karet




                              //Peter

                              Kommentar

                              • andreassofus
                                • November 2005
                                • 5643

                                #60
                                tack för ditt svar redbullen. jo jag har allt tänkt o köpa några till men ja ville inte de nu i början. jag gjorde iorning jättefint tycker ja i karet innan men nu ser det ut som h-vete ligger stora högar överallt.. nu har jag bara haft mina i 3 -4 dagar så ja tycker inte dom rör sig så mycket när jag matar heller.. sen är dom ganska skycka tycker jag.. kommer jag för fort fam eller överaskar dom så simmar dom i i ett snäckskal.

                                sen ser inte mina snäckor ut så där.. inte nån likhet.. mina är större och har massa knottror på sig typ.. och vita är dom.. och stenhårda.. finns väl olika sorter .

                                så du menar att ja kan ha runt 10st i ett 63l kar?

                                häftigt kar du har förresten..
                                Mvh Andreas
                                min zoon
                                msn adress

                                Kommentar

                                Arbetssätt...