startade upp ett multis-kar idag :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redbullen
    • April 2005
    • 1129

    #61
    Ursprungligen postat av andreassofus
    tack för ditt svar redbullen. jo jag har allt tänkt o köpa några till men ja ville inte de nu i början. jag gjorde iorning jättefint tycker ja i karet innan men nu ser det ut som h-vete ligger stora högar överallt.. nu har jag bara haft mina i 3 -4 dagar så ja tycker inte dom rör sig så mycket när jag matar heller.. sen är dom ganska skycka tycker jag.. kommer jag för fort fam eller överaskar dom så simmar dom i i ett snäckskal.

    sen ser inte mina snäckor ut så där.. inte nån likhet.. mina är större och har massa knottror på sig typ.. och vita är dom.. och stenhårda.. finns väl olika sorter .

    så du menar att ja kan ha runt 10st i ett 63l kar?

    häftigt kar du har förresten..
    Ja det finns olika sorter, och fisken skite i vilken sort också
    Själv har jag betalat dyra pengar för äkta tanganyika snäckor, fast funktionen är exakt samma.

    Dom kan vara lite skygga eftersom dom inte är så många, ju fler desto större kolloni och ju tuffare blir dom "tillsammans"

    Tillräckligt många multisar kan skrämma bort fullvuxna Frontosor..

    Ja 10st kan du ha, men helst inte mer, för när dom väl kommer på hur man gör så får du garanterat en kull med yngel och du har helt plötsligt 10fiskar till...

    Men det ger ju en bra anledning till att uppgradera sej i storlek på akvarium också så

    94liters som jag har mina i nu var bara tilllfälligt igentligen, för fötterna på mitt 222 gick sönder så karet slog bakåt i väggen, tur i röven att det inte gungade framåt..

    I 94liters tänkte jag bara köra med mina Sumbus sen och möjligen någon Brevis eller så....
    Sumbu yngel växer extremt sakta så jag låter nog honan går där själv med dom sen ett tag

    Ett 157 liters står på litstan nu .... kanske sköna mått 1meter långt 35cm högt och 45cm djupt.....där blir det vara snäcklekare och möjligen någon julle i något stort stenröse.
    Det ligger 8mm glas i botten och frigolit så jag tänkte köra med stenröse som går upp till ytan....tror det kan bli fräkt
    Saker är inhandlade... Fluval 405 och en Aqua Medic Sunbeam T5 med rör
    Så vi får se hur det blir sen, lägger upp bilder på bloggen också så hela spektaklet kan följas för den som vill

    Oj nu spårade visst mina fingrar ut igen och skrev en massa onödigt

    //Peter

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      #62
      på så vis ja.. då ska ja defenitivt köpa ett gäng till.. men här i värmland kostar dom 75kr st tyvärr.. men ja ska på en auktion i norge på söndag.. kanske jag har tur o hitta några däre.. går det bra att blanda olika arter i samma kar?
      så du tycker att ja ska köpa ett kar till alltså öbörjar bli många nu.. har redan 5st i min lägenhet på 59 kvadrat.. från 12l till 400l .. sen är jag på gång att starta en kub som är 65x65x65 som jag ska ha som saltvattenkar så det börjar bli fullt
      men et par akvarium till får nog plats... som tur är är jag singel

      ett kar på 1 meter och som är 30 högt och 45 djupt tror jag blir väldgigt häftigt till snäcklekare.. det är bra att du slår påå stort och köper t5 belysning.. det är snyggt.
      kul när bilderna kommer.
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • Banderad
        • January 2006
        • 358

        #63
        Ursprungligen postat av solbacka
        ok, kanske man ska ta en sväng upp till hässleholmshållet då Vilken skillnad är det på dessa snäckor och vinbärssnäckor? Vad kostade de? Har du bild på ditt akvarie?
        Hur många multisar är lagom till ett 100l? 6st?
        Jag har ett 125 liters som är 80 cm långt. jag köpte 11 multisar till detta kar. Bottenytan är det viktigaste, så antalet liter säger egentligen inte allt. Om du har stor bottenyta (lågt kar) kan du säkert ha 10 multisar i det karet. Det är viktigt att du slänger i många snäckskal, minst dubbelt så många som du har fiskar.

        Skalen kostade nog runt 5-7:-/styck tror jag. Det var dock ett tag sedan. Dessa skal löser inte upp sig lika snabbt som vinbärssnäckor (är hårdare och tjockare i skalet). Jag upplever dem som något mindre än de snäckskal man annars brukar köpa. Jag köpte dem mest för känslans skull....

        Tyvärr har jag inga bilder just nu på karet. När Telia är snälla nog att fixa mitt bredband hemma så lovar jag dock bilder.

        /Jocke

        Kommentar

        • neon_kimpan
          • August 2005
          • 1733

          #64
          du verkar gilla det här med snäcklekare redbullen
          fan, nu längtar jag MASSOR tills jag kan starta upp 110 liters karet tänkte ha runt 10 st där om det funkar. bottenytan är 75*40 cm ..

          //kim
          MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

          Kommentar

          • solbacka
            • January 2004
            • 3952

            #65
            Vilken hög de grävt upp! Häftigt! Det kliar i fingrarna nu att starta upp mitt multiskar....
            350l Diskus 275l SA växt
            100l tanganynika
            Min dagbok Mina bilder
            Min alldeles egna zoon

            Kommentar

            • Redbullen
              • April 2005
              • 1129

              #66
              Ursprungligen postat av neon_kimpan
              du verkar gilla det här med snäcklekare redbullen
              fan, nu längtar jag MASSOR tills jag kan starta upp 110 liters karet tänkte ha runt 10 st där om det funkar. bottenytan är 75*40 cm ..

              //kim
              Ja det är en kul och tuff fisk som aldrig slutar att visa nya sidor eller beteende.
              Håller på att starta upp mitt 157liters nu, ställning svetsad och ska måla karet på baksidan och T5 amaturen ska upp i taket..

              Lägger kanske in lite bilder här sen, eller länkar till min blogg

              //Peter

              Kommentar

              • neon_kimpan
                • August 2005
                • 1733

                #67
                joo dessa fiskar är verkligen intressanta nu har mina börjat gräva massor och även fyllt igen de överblivna snäckorna men jag undrar bara när de sätter igång med leken, vore ju välldigt kul

                //kim
                MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                Kommentar

                • tulle89
                  • March 2006
                  • 1183

                  #68
                  Ursprungligen postat av neon_kimpan
                  joo dessa fiskar är verkligen intressanta nu har mina börjat gräva massor och även fyllt igen de överblivna snäckorna men jag undrar bara när de sätter igång med leken, vore ju välldigt kul

                  //kim
                  Är helt enig med dig.
                  Mina har också fyllt igen de överblivna snäckorna, undrar varför. Rädda för att få otrevliga grannar?

                  Jo lite yngel hade ju inte varit helt fel..

                  //MVH Tulle
                  Med Vänliga Hälsningar Tulle

                  Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                  Kommentar

                  • Redbullen
                    • April 2005
                    • 1129

                    #69
                    Bara vänta och se

                    Hoppa över ett vattenbyte...alltså låt det gå två veckor innan ni byter vatten
                    Gör då ett stort byte,gärna kallt vatten, släng gärna ner lite bikarbonat, efter vattenbytet mata MYCKET.....

                    Dagen efter det kan jag nästan garantera att dom leker, om dom är mogna nog vil säga

                    Kommentar

                    • Redbullen
                      • April 2005
                      • 1129

                      #70
                      Ursprungligen postat av tulle89
                      Är helt enig med dig.
                      Mina har också fyllt igen de överblivna snäckorna, undrar varför. Rädda för att få otrevliga grannar?

                      Jo lite yngel hade ju inte varit helt fel..

                      //MVH Tulle
                      Nej inte för att få otrevliga grannar, multisar är lite egoister på så sätt, hittar dom en snäcka dom vil ha så lägger dom sanden där dom vill, olyckligtvis alltid över andra snäckor

                      Jag har tex två honor som är granna, när den ena slänger upp sand åt sidan som rinner ner till andra honan, så tar hon upp samma sand och slänger tillbaka den.....så gör dom hela dagarna...så nog är dom lite tröga

                      Kommentar

                      • neon_kimpan
                        • August 2005
                        • 1733

                        #71
                        joo de har verkligen roligt betéende...men är det lagom att jag byter vatten efter ca två veckor ?? (första bytet)

                        //kim
                        MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                        Kommentar

                        • tulle89
                          • March 2006
                          • 1183

                          #72
                          Joo måste pröva det redbullen! Kanske något som funkar för malawisarna osså?

                          Haha jo fiskar är väll inte de mest smarta djur som finns..

                          //MVH Tulle
                          Med Vänliga Hälsningar Tulle

                          Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                          Kommentar

                          • Redbullen
                            • April 2005
                            • 1129

                            #73
                            Ursprungligen postat av neon_kimpan
                            joo de har verkligen roligt betéende...men är det lagom att jag byter vatten efter ca två veckor ?? (första bytet)

                            //kim
                            Ja är det helt nystartat kan du vänta två veckor, det är ingen fara.
                            Då hinner du får till den bra bakteriefloran under längre tid, utan att det avbryts med ett vattenbyte, alltså är de bättre att vänta en vecka extra

                            Själv väntar jag 2-3 veckor innan jag stoppar ner fisk, och sen ca 2-2.5veckor innan första vattenbyte, plus väldigt lite mat

                            Håll koll på nitrit, mata väldigt lite, skjuter nitriten i topp så gör ett 50 eller 75% vattenbyte en kväll, byt sedan 1/3 varje dag tills du ser att nitriten sjunker, sluta inte med bytena förens nitritet är helt borta...

                            //Peter
                            Senast redigerad av Redbullen; 21 November 2006, 00:22.

                            Kommentar

                            • Redbullen
                              • April 2005
                              • 1129

                              #74
                              Ursprungligen postat av tulle89
                              Joo måste pröva det redbullen! Kanske något som funkar för malawisarna osså?

                              Haha jo fiskar är väll inte de mest smarta djur som finns..

                              //MVH Tulle
                              Ja det funkar på malawisar också

                              Tänk dej själv.....torrperiod, lite mat där fisken är, varmt vatten...

                              Helt plötsligt kommer ett jätteregn.....nytt friskt vatten, kallare vatten, vatten som drar med sej föda ner till fiskarna....tro fasen dom blir glada och pigga i bäret..

                              Dom malawina jag har hemma kan jag se när de ska bli regn, speciellt på sommarn när det är varmt och klibbigt.....är fiskarna pigga och glada en dag så är de nästan garanterat regn på gång....dom känner väl av atmosvärstrycket har jag läst nånstanns

                              //Peter

                              Kommentar

                              • Redbullen
                                • April 2005
                                • 1129

                                #75
                                Startade upp min 157a idag föresten...Tanganyika 157an som den heter haha

                                //Peter

                                Kommentar

                                Arbetssätt...