startade upp ett multis-kar idag :)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FredrikH
    • February 2007
    • 724

Kanske är det bättre att köpa yngre då? Är ju ivrig till lek men.. de blir nog trevligare att titta på om de växer upp tillsammans.

Multisar kostar 100kr/styck på Akvarielagret.. känns lite dyrt. Hur mycket kostar de på Leasing?
    200l SA
    Pågång: Biotopakvarium Östasien!

- Vem är den där lol alla snackar om?

Kommentar

• fredd
      • February 2007
      • 3360

du har ju rätt stort kar och om du sprider ut snäckskal i 2-3 högar så kanske du kan ha 4 par, men jag är samtidigt fundersam för det verkar så olika hela tiden hehe.

Om jag köper ett större kar och har multisar i det kmr jag garanterat ha flera gömställen ifall någon av multisarna blir mobbade eller liknande.
      www.frfoto.tk

Kommentar

• Leonard
        • January 2006
        • 2352

Jättesnyggt kar Ulrica! hoppas det löser sig med multisarna.
        Jag köpte 4st mindre multisar (2cm) och 2st större (4cm) och dom små är alla tillsammans medans dom stora går var för sig och "surar" men alla lever fortfarande.
        18år. . . . . .<¨,)))--{
        Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
        Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

Kommentar

• fredd
          • February 2007
          • 3360

hehe leonards uttalande stärker min teori om att dom mindre verkar komma bättre överens:P
          www.frfoto.tk

Kommentar

• FredrikH
            • February 2007
            • 724

Så då kan vi dra vår egna lilla slutsats att en grupp som plockats samman vid låg ålder funkar bättre vid vuxen ålder?

Mätte pH:t förut, runt 7,5 så jag behöver defenitivt mer bikarbonat..
            Hade i det jag hade hemma (nästan 2 msk). Ska leta bikarbonat för billigt pris hos närmsta bagare (tack Leonard).

Och sedan, kH:n då? Vad ska den ligga på?
            200l SA

Kommentar

• albjohn
              • March 2006
              • 1179

Kolla på Willys, i vissa butiker har dom 2 kg förp bikarbonat för 59 kr, det räcker ett tag.
              Mvh Leif

Kommentar

• fredd
                • February 2007
                • 3360

FredrikH:
                Ja, jag tror helt på att dom som man köper unga och växer tillsammans kmr bättre överens när dem blir äldre. Om man inte då ahr en väldans massa multis i ett litet kar.
                www.frfoto.tk

Kommentar

• FredrikH
                  • February 2007
                  • 724

Ursprungligen postat av albjohn
                  Kolla på Willys, i vissa butiker har dom 2 kg förp bikarbonat för 59 kr, det räcker ett tag.
                  Tack för tipset!
                  200l SA

Kommentar

• CBR
                    • January 2005
                    • 292

Fredrik, tänk på att bara tillsätta bikarbonat i samband med vattenbyten. Jag är inte rätt person att svara på varför, men vet att det bildas något som är giftigt/inte är bra för fiskarna om man tillsätter bikarbonat utan att göra ett vattenbyte.

Kör på en 8-10 multisar, du kommer få mer än du vill ha till slut. Just nu har alla mina 3 honor yngel och det är väl en 30-40 yngel i varierande storlekar kring snäckorna. Ett tiotal börjar nog närma sig centimetern. Mina ctenopomor i mitt andra kar kommer bli glada över att få jag lite fisk när det blir för många multisar

Jag har 6 fullvuxna multisar varav 3 är stora hanar och dessa kommer otroligt bra överens trots att alla lever på en yta av 20x15cm. Jag hade 4 hanar från början, men en av dessa blev utfryst och till slut ihjälslagen. Denna hane var också blind på ena ögat och jag undrar om det kanske var just därför han blev utfryst, för att han var annorlunda.

Hållar med dom andra Ulrica, supersnyggt kar. Ljusättningen var riktigt snygg med alla skuggor som uppstår.
                    Senast redigerad av CBR; 21 March 2007, 11:46.
                    The Zone

Kommentar

• Leonard
                      • January 2006
                      • 2352

när pH är över 7, så blir ammonium ammoniak, vilket är ännu värre och luktar skarpt.

Så om man får ammonium i ett tanganyika kar med bikarbonat, så blir det ammoniak istället.
                      Men om man håller koll på nitriten, så ska det gå bra.
                      Om man inte har nitrit så kan man inte ha ammonium heller, tror det är enda anledningen till att ha pH över 7/dvs använda bikarbonat.
                      18år. . . . . .<¨,)))--{

Kommentar

• FredrikH
                        • February 2007
                        • 724

Ursprungligen postat av CBR
                        Fredrik, tänk på att bara tillsätta bikarbonat i samband med vattenbyten. Jag är inte rätt person att svara på varför, men vet att det bildas något som är giftigt/inte är bra för fiskarna om man tillsätter bikarbonat utan att göra ett vattenbyte.
                        Jop. Är det för sent att stoppa i mer bikarbonat nu eller imorrn, då jag fyllde på vatten i måndags?

Ursprungligen postat av CBR
                        Kör på en 8-10 multisar, du kommer få mer än du vill ha till slut. Just nu har alla mina 3 honor yngel och det är väl en 30-40 yngel i varierande storlekar kring snäckorna. Ett tiotal börjar nog närma sig centimetern. Mina ctenopomor i mitt andra kar kommer bli glada över att få jag lite fisk när det blir för många multisar
                        Ja tänkte börja runt 8 multisar, men vad är en bra könsfördelning på dem? 3.5?
                        200l SA

Kommentar

• Leonard
                          • January 2006
                          • 2352

3.5 blir nog perfekt!
                          18år. . . . . .<¨,)))--{

Kommentar

• FredrikH
                            • February 2007
                            • 724

Snäckorna från Plantagen är ju ganska snygga måste jag säga:

200l SA

Kommentar

• netweaver
                              • May 2006
                              • 486

Ursprungligen postat av FredrikH

Ja det är dom verkligen, har ett par liknande i mitt kar men multisarna har inte varit ett dugg interesserade inte heller av de "äkta" tanganiyka skalen.
                              Det som gäller i mitt kar är de vanliga vinbergssnäckorna eller vad dom heter.
                              \\
                              Nybörjare varje dag jag vaknar

Kommentar

• Leonard
                                • January 2006
                                • 2352

Jag ser knappt mina i skalen, dom är bara under och emellan skalen och bland stenarna.
                                Dom gräver en gång under skalen och så simmar dom där emellan.
                                18år. . . . . .<¨,)))--{

Kommentar

Arbetssätt...