startade upp ett multis-kar idag :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    hehe 100kr styck? satan, de e jävligt mycket :P.

    Jo det gick fint, blästersanden "dammade" inte igen karet lika mycket som rådasand så det var ju possitivt . Tänkte jag kör karet tills på lördag så köper jag ett par multis på lördag-söndag .

    Hur gör du med algbekämpningen i ditt kar Simpor? Du kanske inet har tänkt på det ännu hehe

    Mailade Nols Ciklidhobby igår och frågade efter Tanganika (stavning) snäckskal och multisar, och dom hade sådana snäckskal och deras multisar kostar 39kr just nu . Så på lördag ska jag dit å köpa 10 multisar å 10-15 snäckskal
    Senast redigerad av fredd; 14 March 2007, 23:22.
    www.frfoto.tk

    Kommentar

    • Simpor
      • January 2007
      • 78

      Spännande till helgen

      Jag har inte funderat på algbekämpning. håller nere belysningstiden som förebyggande åtgärd, men sen om det blir invasion vet jag inte .

      Schysst pris på nols! de "riktiga" snäckskalen är grymmt snygga!.

      Vad tror ni om att komplettera den grupp på 4 multisar jag har (inköpta på Akvarie Lagret) med 2st multisar från Leasing? de på Leasing är större. Samt köpa en till från lagret. Skulle det fungera? eller kommer de stora att konkurrera ut de små som jag redan har? är orolig att jag fått 4 hanar

      Mvh. Simon

      Kommentar

      • FredrikH
        • February 2007
        • 724

        Ursprungligen postat av Simpor
        Vad tror ni om att komplettera den grupp på 4 multisar jag har (inköpta på Akvarie Lagret) med 2st multisar från Leasing? de på Leasing är större. Samt köpa en till från lagret. Skulle det fungera? eller kommer de stora att konkurrera ut de små som jag redan har? är orolig att jag fått 4 hanar
        De lever väl i kolonier i sjön så det borde väl inte vara några problem. Sen om du bara har hanar vet jag inte.

        Jag tänkte köpa på Akvarielagret, men Leasing kanske är bättre?
        200l SA
        Pågång: Biotopakvarium Östasien!

        - Vem är den där lol alla snackar om?

        Kommentar

        • fredd
          • February 2007
          • 3360



          Inrednings tips är välkomna.
          Tänkte jag kanske har en hög med mindre stenar till vänster om "Muren", vid pumpen typ, och fler snäckskal där.
          www.frfoto.tk

          Kommentar

          • Leonard
            • January 2006
            • 2352

            lite mer stenar ja =)
            18år. . . . . .<¨,)))--{
            Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
            Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

            Kommentar

            • Simpor
              • January 2007
              • 78

              Här kommer äntligen en bild på mitt akvarium Ska iväg imorgon och köpa fler snäckor+ ytterligare en sorts snäcklekare, har inte bestämt mig än. Hade tänkt skjuta lite på skifferplattorna så att jag kan lägga snäckor längst fram i vänstra hörnet också.

              Akvariet:


              Minsta Jullen:


              Compressiceps-hanen:


              Lyckades inte ta några bilder då kameran hade svårt att fokusera på dem mot sanden.

              Mvh. Simon

              Kommentar

              • fredd
                • February 2007
                • 3360

                najs bilder !
                Tycker du kanske borde ta den lilla stenhögen du har till höger å lägga på högen till vänster, så kanske du kan ha fler skal där du har en stenhög till höger nu. Om du fattar vad jag menar hehe
                www.frfoto.tk

                Kommentar

                • FredrikH
                  • February 2007
                  • 724

                  Fan snygga kar ni har!
                  Jag vart sugen på compressiceps nu när jag såg din hane. ^^

                  Jag tänkte kanske försöka bygga upp nån terass i karet.. men vet inte hur det blir med det när man har grävande fiskar..
                  200l SA
                  Pågång: Biotopakvarium Östasien!

                  - Vem är den där lol alla snackar om?

                  Kommentar

                  • Simpor
                    • January 2007
                    • 78

                    Jo, tack så mycket! Han är snygg Rolig är han att titta på också. Drar runt å läxar upp Jullarna

                    Tack för förslaget Wicked1! blir bättre än att bygga upp med snäckor till vänster i akvariet. Beroende på vad fiskarna kostar imorgon så blir det antingen fler snäckor, eller mycket fler snäckor ^^

                    Idén med terass i akvariet kan nog bli bra. själv tycker jag inte att många lyckas. Ser konstgjort och onaturligt ut. Speciellt om du planerar att husera multisar på terasserna. Då lär det sluta med att de gräver ur hela terassen, då lär du inte se ett skvatt av dem. Men, det finns potential att bli snyggt

                    Mvh. Simon

                    Kommentar

                    • FredrikH
                      • February 2007
                      • 724

                      Terassen skulle nog passa bäst i andra änden från snäckhögen, som du sa. (:
                      Får se om det blir ett försök med lite skiffer, och hoppas på det bästa.

                      Nu har jag silikonat runt hela bakgrunden (tätat) och hällt sand på.. (ja.. jag fick morsan att skjutsa mig till botkyrka!! )
                      200l SA
                      Pågång: Biotopakvarium Östasien!

                      - Vem är den där lol alla snackar om?

                      Kommentar

                      • fredd
                        • February 2007
                        • 3360

                        sådär, köpt 10 snäcklekare. Slängde i 2 av dem i det redan inkörda karet och 8 stycken i det nya. Dom 2 jag slängde i i det redan inkörda verkar bli lite mobbade :/. Hanen har gömt sig in under min bakgrund (bakgrunden är för låg för mitt kar egentligen) och honan blev jagad en stund men nu verkar hon blivit mer anpassad. Blev världens fight mellan den nya hanen och 2 andra multisar i karet, typ sög fast i varandras munnar och verkligen flög runt i karet :S. Dom 2 nya multisarna som kom i det inkörda karet e nån cm större än dom gamla, jag hoppas dom bara vill visa att det är dom som bestämmer å att hanen blir accepterad.
                        www.frfoto.tk

                        Kommentar

                        • FredrikH
                          • February 2007
                          • 724

                          Låter coolt. ^^

                          Här är min progress: (ber om ursäkt för vissa bilders dåliga kvalité och ej borttorkade fettfläckar på karet.. )


                          Som ni ser så blev det inte riktigt rakt.. det är trixigt att skära i slimline. Och sen var ju filterhörnan tvungen att va längst ner.

                          Filterhörnan. Fick en hel del matta kvar så klippte till lite kuddar och slängde i.




                          Med tvättad blästersand. Får nog slänga ner lite mer senare.


                          Hela alltet.. det som fattas är lysrör, inredning, och vatten såklart.



                          Vart mycket nöjd med karet, mindre nöjd med slimlinen, dels för att toppen av filterhörnan hamnade under ljusrampen, vilket gör att vattennivån måste vara under ljusrampens kant, om ni fattar vad jag menar.
                          Och sen vart jag väl ivrig och slängde i sanden innan sten på friggo, men men.
                          Senast redigerad av FredrikH; 17 March 2007, 17:12.
                          200l SA
                          Pågång: Biotopakvarium Östasien!

                          - Vem är den där lol alla snackar om?

                          Kommentar

                          • fredd
                            • February 2007
                            • 3360

                            hehe ser bra ut iaf
                            www.frfoto.tk

                            Kommentar

                            • Simpor
                              • January 2007
                              • 78

                              Det blir snyggt Fredrik! Jag använder inte heller frigolit under mina stenar .

                              Jobbigt med Slagsmålet wicked, överlevde alla?

                              Själv var man inne på akvarielagret idag. 4 st. Ocellatusar blev det Tillsammans med 26 snäckor ^^ Följde ditt råd och flyttade stenarna wicked. Såhär ser det ut nu:

                              Ska köpa mer snäckor så fort jag får råd, så att snäckbädden blir tätare.

                              Här är en bild på ocellatushanen:


                              Måste säga att jag är lite orolig. En av ocellatushonorna är spårlöst försvunnen :S De blev rejält jagade av jullarna och compressicepshanen. Får se efter imorrn. Men Ocellatushanen är grymmt rolig att titta på, han har redan grävt mer än någon av multisarna. Dessutom så flyttar han snäckorna genom att bita tag i kanten till öppningen. Sedan simmar han allt vad han orkar.

                              Mvh. Simon

                              Kommentar

                              • fredd
                                • February 2007
                                • 3360

                                jo dem lever, den utmobbade hanen fick flytta in i det nya karet så nu kmr alla fiskar bättre överens.

                                Ser riktigt bra ut nu när du flyttat stenarna faktist, men hade ja varit du hade ja nog dumpat ner en jävla massa mer hehe nästan så de hade blivit för mycket liksom. Men det e väl bara jag:P.

                                Hehe mina multisar har nog inte fattat att dem kan flytta snäckskalen
                                www.frfoto.tk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...