startade upp ett multis-kar idag :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redbullen
    • April 2005
    • 1129

    Ursprungligen postat av neon_kimpan
    det var en del liv o rörelse i ditt kar Redbullen och jag måste bara säga att ditt kar är SÅÅÅÅ SNYGGT ....du verkar vara en hejjare på att inreda akvarier :P hehe

    //kim
    Man klär sej med tiden tack tack
    Titta på mycket inredda kar och gör en blandning eller försök efterlikna biotoper som fiskarna lever vilt i så blir det oftast bra

    //Peter

    Kommentar

    • Redbullen
      • April 2005
      • 1129

      Ursprungligen postat av neon_kimpan
      nu märkte jag att de fått yngel såg en liten simma under en snäcka det kanske förklarar varför en av honorna är för sig själv hela tiden. fan va glad jag blev nu

      //kim
      Kul kul

      Försök smula sönder flingfoder eller vad du nu matar med precis ovanför snäckan som yngel lever vid/i....så det verkligen ser att det singlar ner under snäckan så får ynglen garanterat mat

      Mata i små portioner iallafall 2 gånger om dagen så ska du se att dom växer på ganska snabbt

      //Peter

      Kommentar

      • Redbullen
        • April 2005
        • 1129

        Ursprungligen postat av neon_kimpan
        hehe ok men hur länge brukar ynglena stanna i (mammans?) snäcka ?? för den jag såg nu låg under en annan snäcka som ligger inte så öångt från henner ?? kan de andra vara kvar i mammans snäcka då eller ??

        //kim
        Dom stannar där ganska länge tills dom känner sen vågade och stora nog att simma runt själva bland dom vuxna..
        Men ungefär när dom är 10mm så brukar dom ge sej lite längre ifrån snäckan.

        Är det mycket snäckor som ligger koncentrerat så simmar dom runt en hel del mellan snäckorna, så länge dom håller sej under allting....ovanifrån vet dom att farorna lurar...

        Men om du tittar på dom varje dag så märker du att dom bli mer och mer tuffa och simmar längre och högre upp. efter en vecka eller två är dom så tuffa att dom vågar sej över snäckorna små korta stunder för att kolla läget eller ta en bit mat..

        Lycka till !!

        //Peter

        Kommentar

        • neon_kimpan
          • August 2005
          • 1733

          ahh ok !! men jag har än så länge bara sett ett yngel och han var inte i någon snäcka utan under en. kanske finns de andra somsagt i snäckan då eller ? men isf vet jag inte vilken snäcka det är för jag har ser att honnan simmar in i en snäcka ganska regelbundet men hon sover i en annan :S brukar det vara så ?? men det ynglet jag sett simmar omkring under ett par snäckor, så han verkar inte jätterädd, men han kommer väl fram mera sen som du säger..tänkte bata med artemia 2-3 gånger om dagen. men den första omgången kläcks nog inte förens ikväll, så hoppas den/de inte hinner svälta

          //kim
          MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

          Kommentar

          • qumarr
            • July 2006
            • 66

            var precis å köpte mig 6st multisar hos herkules...
            Glömde dock att köpa nytt lysrör...
            Men det gör inget då kan jag passa på att köpa fler snäckor när jag ändå ska dit nästa gång (köpte 15st men jag vill nog allt ha mer!)
            Bilder kommer senare!

            Kommentar

            • neon_kimpan
              • August 2005
              • 1733

              märke nu ett yngel till som simmar under en snäcka, fast inte på samma ställe som den andra utan på andra sidan akvariet där den andra honan håller till tillsammans med hanen....har hon ochså ynglat eller har ynglena spritt sig från den andra kullen ?? vad tror ni ? skulle det vara någon idé att plocka upp dom o föda upp i ett annat kar ?? eller kan det bli som hos skalarar att föräldrarna "glömmer" hur man ska ta hans om dom ??

              //kim
              MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

              Kommentar

              • qumarr
                • July 2006
                • 66

                Sådär ja, 2 kassa bilder...
                Skall dock fixa lite med det innan jag blir "klar" med det.
                Det som finns kvar att göra:
                * Lite mer småsten på botten
                * Några snäckor till
                * Nytt lysrör (power glo)
                * Måla en 2 cm svart list på frontglaset (vid botten)
                * Kanske någon växt till
                * Kanske skaffa en eller 2 compressiceps sumbu (ifall jag hittar några)





                f.ö så verkar klipphyllan funka som det var tänkt!

                Kommentar

                • Redbullen
                  • April 2005
                  • 1129

                  Ursprungligen postat av neon_kimpan
                  märke nu ett yngel till som simmar under en snäcka, fast inte på samma ställe som den andra utan på andra sidan akvariet där den andra honan håller till tillsammans med hanen....har hon ochså ynglat eller har ynglena spritt sig från den andra kullen ?? vad tror ni ? skulle det vara någon idé att plocka upp dom o föda upp i ett annat kar ?? eller kan det bli som hos skalarar att föräldrarna "glömmer" hur man ska ta hans om dom ??

                  //kim
                  Kan vara en ny kull, inte helt omöjligt
                  nej bara låt dom vara, multisar är mycket bra yngelvårdare så låt dom bara vara..

                  //Peter

                  Kommentar

                  • neon_kimpan
                    • August 2005
                    • 1733

                    ahh ok !! men jag har lite svårt att spruta ner atremian där de är för efterjag har silat artemian så får jag väl tömma den i nån liten skål och sedan suga upp det igen eller ?? hade vart lättare om man bara kunnat spruta ner dom direkt för då är de ju lite mer "koncentrerade" eller vad man ska säga. men men, hur gör du med matningen Redbullen ?? och ni andra ??

                    //kim
                    Senast redigerad av neon_kimpan; 06 December 2006, 20:49.
                    MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                    Kommentar

                    • Redbullen
                      • April 2005
                      • 1129

                      Ursprungligen postat av neon_kimpan
                      ahh ok !! men jag har lite svårt att spruta ner atremian där de är för efterjag har silat artemian så får jag väl tömma den i nån liten skål och sedan suga upp det igen eller ?? hade vart lättare om man bara kunnat spruta ner dom direkt för då är de ju lite mer "koncentrerade" eller vad man ska säga. men men, hur gör du med matningen Redbullen ?? och ni andra ??

                      //kim
                      Jag smular sönder flingfoder och släpper ner, har så pass mycket fjong på vattnet (fluval 405) i 157 liters så flingorna åker runt överallt.

                      Annars kan du testa med att stänga av pumpen och låta vattnet stilla sej, och sen hälla över snäckorna så de singlar ner

                      Eller bara slå ner det i karet så ser du om de kommer ner till ynglen, vilket det säkert gör

                      //Peter

                      Kommentar

                      • Roulie
                        • January 2006
                        • 152

                        Så, nu har jag varit och skaffat mej två nya multisar till mitt kar så nu går det 5 stycken i det (om jag inte fick med nån extra i snäckan som bonus dvs)

                        Hoppas det blir lite bättre fart på dom nu, får tidigare har det inte varit särskilt mycket action.
                        720 l - Sällskapsakvarium
                        60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor

                        Kommentar

                        • andreassofus
                          • November 2005
                          • 5643

                          årjäng ja.. så trevligt.. sjäv bor jag i töcksfors.
                          Mvh Andreas
                          min zoon
                          msn adress

                          Kommentar

                          • neon_kimpan
                            • August 2005
                            • 1733

                            kan jag byta vatten somvanligt eller är ynglena känsliga nu i början eller nått ?? för det är nämligen dax för de nu ?

                            //kim
                            MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                            Kommentar

                            • Redbullen
                              • April 2005
                              • 1129

                              Ursprungligen postat av neon_kimpan
                              kan jag byta vatten somvanligt eller är ynglena känsliga nu i början eller nått ?? för det är nämligen dax för de nu ?

                              //kim
                              Bara att byta som vanligt, håll bara kolla på så du inte får ner vattentemperaturen för mycket....Inte under 20 grader iallafall..

                              //Peter

                              Kommentar

                              • neon_kimpan
                                • August 2005
                                • 1733

                                nee tempen blir samma....häller ju först upp vatten i hink och då mäter jag hela tiden

                                //kim
                                MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...