startade upp ett multis-kar idag :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • neon_kimpan
    • August 2005
    • 1733

    föresten, vad bör kh ligga på ??

    //kim
    MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

    Kommentar

    • Redbullen
      • April 2005
      • 1129

      Ursprungligen postat av neon_kimpan
      så kalkstenen ska jag slå sönder så bitarna blir ca 1*1 cm ok ok......men nu ska ajg dra o mata ynglena tycker de växer rätt fort faktisk hur långt tid tar det innan de blir ett par cm ?? och när blir de könsmogna ??

      //kim
      Ja får dom bara mat så växer dom ganska snabbt, fast växandet avtar lite när dom blivit 3-4cm...

      Ungefär i den storleken började mina bli mogna...men det kan variera..

      //Peter

      Kommentar

      • Redbullen
        • April 2005
        • 1129

        Ursprungligen postat av neon_kimpan
        föresten, vad bör kh ligga på ??

        //kim
        Ingen aning, aldrig kollat mitt
        Ph ligger runt 8-8.5 ungefär

        //Peter

        Kommentar

        • neon_kimpan
          • August 2005
          • 1733

          är ynglena redo att flytta ännu tro ?? de är iaf en vecka !! eller är det bättre att de går kvar med föräldrarna ? tycker det är lite lättare att föda upp dom i separat kar. för nu får ju de vuxna ochså mat flera gånger per dag o så..

          //kim
          MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

          Kommentar

          • neon_kimpan
            • August 2005
            • 1733

            föresten.. ynglena är nog närmare två veckor nu...blev lite fel

            //kim
            MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

            Kommentar

            • Redbullen
              • April 2005
              • 1129

              Låt dom gå hos föräldrarna så länge du kan, dom äter inte sina egna..

              Om du vill dela på dom från sina föräldrar och driva upp som ensamma så vänta två veckor till eller något...

              Kommentar

              • Redbullen
                • April 2005
                • 1129

                Uppdatera lite själv med att jag måsye riva mitt 157 liters, silikonet möglar så det blir att tömma det helt och sen silikonera om skiten, lite surt när allting började komma i balans...

                //Peter

                Kommentar

                • neon_kimpan
                  • August 2005
                  • 1733

                  nee fan va trist men möglade de ?? har jag aldrig vart med om ..men men otur iaf..sjävl ska jag göra om bakgruden till 110 litarn då jag inte är riktigt nöjd med den..

                  //kim
                  MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                  Kommentar

                  • Redbullen
                    • April 2005
                    • 1129

                    Ursprungligen postat av neon_kimpan
                    nee fan va trist men möglade de ?? har jag aldrig vart med om ..men men otur iaf..sjävl ska jag göra om bakgruden till 110 litarn då jag inte är riktigt nöjd med den..

                    //kim
                    Japps.....har troligen fått något skitsilikon...

                    Bara att göra om både för dej och mej


                    //Peter

                    Kommentar

                    • neon_kimpan
                      • August 2005
                      • 1733

                      inte så jättekul men. inte för dig iaf som fick tömma hela akvariet o allt !!! själv har jag funderat på att skippa bakgrunden och istället få igång karet nån gång. men då kommer jag ju bara ångra mig för jag var så lat det blir ju sååå mkt snyggare med bakgrund nu har föresten ynglena i den lilla burken växt en hel del. vissa har redan fått en fin gul söm på ryggfenan och det är yngel i varenda snäcka nu. blir nog snart lite överbefolkat :

                      //kim
                      MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                      Kommentar

                      • Redbullen
                        • April 2005
                        • 1129

                        Ursprungligen postat av neon_kimpan
                        inte så jättekul men. inte för dig iaf som fick tömma hela akvariet o allt !!! själv har jag funderat på att skippa bakgrunden och istället få igång karet nån gång. men då kommer jag ju bara ångra mig för jag var så lat det blir ju sååå mkt snyggare med bakgrund nu har föresten ynglena i den lilla burken växt en hel del. vissa har redan fått en fin gul söm på ryggfenan och det är yngel i varenda snäcka nu. blir nog snart lite överbefolkat :

                        //kim
                        Har inte ens börjat på det.
                        Ska åka och hämta ett 150liters på onsdag som ska silikoneras också, sen åker mina fiskar ner där temporärt utan sand bara snäckor och vatten..

                        Då tömmer jag mitt andra och silikonera om de också, funderar på att köpa liggunderlag och skippa frigoliten, den har inte möglat ännu men jag misstänker att den inte är mögelfri heller...

                        Har funderingar på att stoppa ner ett par Ocellatus också, så jag måste lägga om stenarna så man kan dela av, ocellatus är riktigt tuffa, mina ena hane hugger mot glaset när man går förbi akvariumet.

                        har du bakrunden löst?
                        Isåfall spara den och handla ett kar till sen, testa på en annan art och kör på dom också..

                        Okey men då får dom bra med mat om dom växer så fort, har dom färg också så mår dom väl.. *Tummen upp*

                        Hur är det med vattnet, bra värden, inget nitrit?
                        Du behöver inte längre vara så himla försiktig med vattenbyten, bara at byta på dom vanligt.

                        Vill du ha mer yngel......skippa att byta vatten i två veckor, mata med vita mygglarver och sen vattenbyte....plopp så har du nya yngel

                        Om inte annat kan du komma hit så kan du få fisk av mej, ska dra ner på min koloni lite tror jag

                        //Peter

                        Kommentar

                        • neon_kimpan
                          • August 2005
                          • 1733

                          hehe ok !! joo de verkar trivas bra nu. har dok inte mätt nitrit, ska köpa test nu nån dag. jag byter ca 30% varje vecka. är nog ingen ide att hoppa över något vattenbyte för att få mer yngel än på ett tag iaf för vänta tills det andra karet är uppe för nu är det yngel i alla snäckor föresten, vad menade du med att om jag hade bakgrunden löst o de ? hängde inte riktigt me

                          //kim
                          MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                          Kommentar

                          • Redbullen
                            • April 2005
                            • 1129

                            150 liters kar inhandlat.
                            Hämtade ett idag som saknade silikon för 400:-

                            Problemet var att glaset hade släppt från alu ramen så de blir en helrenovering och eventuellt helt nya rutor

                            Har övertalat morsan att skaffa Tanganyika sillar också......

                            Kanske kan lägga upp en lite artikel om hur man silikonera om ett kar

                            //Peter

                            Kommentar

                            • andreassofus
                              • November 2005
                              • 5643

                              jaha nu har mina multisar lekt verkar det som. såg ett par pyttesmå yngel som simmade omkring. mer orädda än mina 3 vuxna individer som bara står blixtstilla över var sitt snäckskal så fort jag närmar mig

                              så jag har inte sett något lekbeteende i alla fall. och jag vet inte vilken av hanarna som är pappan,, misstänker nämligen att jag har 1 hona och 2 hanar.

                              hur många yngel brukar dom på på en kull?

                              nåt speciellt man ska tänka på nu med mat o så?
                              Mvh Andreas
                              min zoon
                              msn adress

                              Kommentar

                              • neon_kimpan
                                • August 2005
                                • 1733

                                Ursprungligen postat av Redbullen
                                150 liters kar inhandlat.
                                Hämtade ett idag som saknade silikon för 400:-

                                Problemet var att glaset hade släppt från alu ramen så de blir en helrenovering och eventuellt helt nya rutor

                                Har övertalat morsan att skaffa Tanganyika sillar också......

                                Kanske kan lägga upp en lite artikel om hur man silikonera om ett kar

                                //Peter
                                ännu ett kar nu alltså multisar där me ? en artikel om hur man silikonar om vore väl bra för de som inte vet

                                //kim
                                MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...