startade upp ett multis-kar idag :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redbullen
    • April 2005
    • 1129

    Ok bra

    //Peter

    Kommentar

    • neon_kimpan
      • August 2005
      • 1733

      men om jag startar ett till kar i ungefär samma storlek för att ha till ynglena, när kan jag flytta dom dit ?? det är väl bäst att vänta ett tag medans de bor i föräldrarnas snäckkor. tycker det skulle vara lättare med matningen o så...

      //kim
      MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

      Kommentar

      • neon_kimpan
        • August 2005
        • 1733

        hur länge bör jag vänta innnan jag fyller ett akvarium som jag har satt in bakgrund i ?? alltså, hur länge behöver lacken torka ?

        //Kim
        MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

        Kommentar

        • Roulie
          • January 2006
          • 152

          Torktiden brukar anges på burken/flaskan.
          Jag skulle resonerat som så att ta torktiden som anges och lägg till en dag eller två för säkerhets skull.
          Man vet ju inte exakt hur tjockt lager som dom beräknat tiden på.

          Utan att veta vad torktiden är på din lack så skulle jag säga minst 2-3 dagar.
          720 l - Sällskapsakvarium
          60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor

          Kommentar

          • Redbullen
            • April 2005
            • 1129

            Ursprungligen postat av neon_kimpan
            men om jag startar ett till kar i ungefär samma storlek för att ha till ynglena, när kan jag flytta dom dit ?? det är väl bäst att vänta ett tag medans de bor i föräldrarnas snäckkor. tycker det skulle vara lättare med matningen o så...

            //kim

            Vänta iallafall en eller två veckor för att vara på den helst säkra sidan.
            Har själv flyttat yngel som varit mycket små, men riskerna är stora

            När du ska flytta försök få med så mycket vatten från ditt gamla kar till det nya.....alltid bra

            Det blir alltid lite mat som kommer ner i vattnet, vattnet i karet innehåller alltid lite lite näring och proteiner så föda får dom i sej lite iallafall

            //Peter

            Kommentar

            • Redbullen
              • April 2005
              • 1129

              Ursprungligen postat av neon_kimpan
              hur länge bör jag vänta innnan jag fyller ett akvarium som jag har satt in bakgrund i ?? alltså, hur länge behöver lacken torka ?

              //Kim

              En vecka iallafall....så låt ynglen växa till sej under tiden, när du ser att dom börjar sticka mer och mer utanför sina snäckor kan du flytta dom

              När du ska flytta dom är de ganska enkelt, ynglen kommer automatiskt att gömma sej i snäckorna, så se till att ha öppningen på nästan uppåt så det fortfarande är vatten kvar...
              Försök att inte tömma snäckan för det kan vara svårt att åter igen fylla helt med vatten, risken för att ynglen blir i bubblan kan vara stor

              //Peter

              Kommentar

              • neon_kimpan
                • August 2005
                • 1733

                smart för de gömmer sig ju direkt när de blir rädda...men ska jag bara stoppa ner snäckan i de nya karet eller tömma ut ynglena ?? tänkte att honan kanske inte vill bli av med sin favvo snäcka ??

                //kim
                MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                Kommentar

                • neon_kimpan
                  • August 2005
                  • 1733

                  jag undrar över ett par saker angående uppstarten av mitt andra multiskar. jag tänkte limma fast en friigolitskiva i botten och jag undrar hur tjock den behöver vara ?? för jag ska bygga upp med lite stenar o så....sedan tänkte jag lägga i kalkkross under sanden så att snäckorna står på dessa när fiskarna gräver för då blir det ju små gömställen till de små. men hur stora ska de kalkstenarna vara då ?? de som är unders då alltså ??


                  //kim
                  MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                  Kommentar

                  • Redbullen
                    • April 2005
                    • 1129

                    Svarar på dina frågor senare.... !!

                    //Peter

                    Kommentar

                    • Roulie
                      • January 2006
                      • 152

                      Ang frigoliten så kan du köpa den tunnaste som finns på närmaste byggvaruhandel (har för mej att den är 1 cm - det räcker gott!

                      Kalkstenarna kan du slå sönder med en hammare eller liknande och då får du ju varierande form och storlek på bitarna, men försök få mestadelen av bitarna att bli ca 1 cm tycker iaf jag.
                      720 l - Sällskapsakvarium
                      60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor

                      Kommentar

                      • neon_kimpan
                        • August 2005
                        • 1733

                        tack för de Roulie

                        //kim
                        MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                        Kommentar

                        • neon_kimpan
                          • August 2005
                          • 1733

                          Ursprungligen postat av Redbullen
                          Svarar på dina frågor senare.... !!

                          //Peter

                          de blir bra de detta var ditt "1000:onde" inlägg Redbullen

                          //kim
                          MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                          Kommentar

                          • Redbullen
                            • April 2005
                            • 1129

                            Ursprungligen postat av neon_kimpan
                            de blir bra de detta var ditt "1000:onde" inlägg Redbullen

                            //kim
                            Ha fy f*an de var de weehoooooo

                            Kommentar

                            • Redbullen
                              • April 2005
                              • 1129

                              Ursprungligen postat av Roulie
                              Ang frigoliten så kan du köpa den tunnaste som finns på närmaste byggvaruhandel (har för mej att den är 1 cm - det räcker gott!

                              Kalkstenarna kan du slå sönder med en hammare eller liknande och då får du ju varierande form och storlek på bitarna, men försök få mestadelen av bitarna att bli ca 1 cm tycker iaf jag.
                              Kunde inte blir bättre svar !!

                              //Peter

                              Kommentar

                              • neon_kimpan
                                • August 2005
                                • 1733

                                så kalkstenen ska jag slå sönder så bitarna blir ca 1*1 cm ok ok......men nu ska ajg dra o mata ynglena tycker de växer rätt fort faktisk hur långt tid tar det innan de blir ett par cm ?? och när blir de könsmogna ??

                                //kim
                                MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...