startade upp ett multis-kar idag :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redbullen
    • April 2005
    • 1129

    Ursprungligen postat av neon_kimpan
    Redbullen: hur har du gjort för att stenarna inte ska rasa o så ?? har du siliconat ihop dom eller så ??

    //kim
    Ja några fick en klick silikon....men inte alla, dom som inte är klistrade ligger där dom ligger och kommer ingenstanns....stenar som känns lite sådär får en klick silikon...

    //Peter

    Kommentar

    • Redbullen
      • April 2005
      • 1129

      Ursprungligen postat av jolon
      Sorry redbullen ingen kritik mot dig, mer en kontemplering, måste multiskar vara så djävla tråkiga? jag håller på att starta upp ett, har hållt på nu i ungefär sen agusti (det är snabbt för mej) vad jag retar mig på är att det saknas något i stenen som avgränsar, fångar blicken etc, när det gäller växter så pratas det om gyllene snitt, var har det tagit vägen i sten biotoper?
      Kan tänka mej att många lägger oftast bara ner snäckor i en kar med multisar för dom vet att det är där fiskarna kommer vara.....och kör man bara multisar så är de skitsamma igenligen....

      Skulle jag bara köra ett kar för att föda upp multisar så skulle ja inte ha en sten och väldigt lite sand....låta snäckorna vila på kalkkross, vilket gör att ynglen kan leva ibland kalket och under snäckorna för att ha större chansen att överleva..

      Om du undrar vad som hänt med stenbiotoper så kan du kolla mitt nystartade 94liters som jag drog igång idag (man hinner mycket när man är magsjuk)

      Karet är avsett att innehålla någon art av Julidochromis,
      och dom lever på grunt vatten, strömt vatten och mycket sten och revor
      Mycket trånga passager/sprickor där honan kan fästa sina ägg, där dom kan söka skydd och leva lungt...

      Alltså en ren sandbiotop!

      Här har du en bild, något dimmigt prg nystarten...


      //Peter

      Kommentar

      • jolon
        • December 2002
        • 1075

        Det där kommer nära, klart snyggt! Det är mer sånt jag letar efter, det ger ett kraftfullt intryck, ser mer ut som ett inrett rum än en tom lagerlokal. Antagligen så spelar ljus valet in också,,
        My internet should be readonly.

        Kommentar

        • Redbullen
          • April 2005
          • 1129

          Precis..
          Ska försöka göra något så jag kan ha en liten MH lampa på sidan så jag får lite levande ljus också, då kommer det se ännu mer kraftfullt ut

          //Peter

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            Ursprungligen postat av Redbullen
            Precis..
            Ska försöka göra något så jag kan ha en liten MH lampa på sidan så jag får lite levande ljus också, då kommer det se ännu mer kraftfullt ut

            //Peter
            hur gör du med värmen?? med t5 belysning och MH kommer det bli varmt i vattnet.
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • Redbullen
              • April 2005
              • 1129

              Ursprungligen postat av andreassofus
              hur gör du med värmen?? med t5 belysning och MH kommer det bli varmt i vattnet.
              Jag menade att jag skulle ha en liten MH i 94liters , så jag får lite mer levande vatten, där är just nu bara ett litet rör
              Det är detta jag emnade

              I 157 liters har jag inte värmare för som du sa T5 värmer gott och väl, ligger stabilt på 26grader, dock blir det alltid kallt i vardagsrummet så jag får se hur det blir när det blir minusgrader ute

              I 94 liters ligger det en värmare bakom bakrunden, men den är inte inkopplad heller eftersom det är varmt i detta rummet och det är 2*375 akvarier som också hjälper till att värma...

              //Peter

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                aha på så vis tror det kan bli häftigt med mh i de karet.. var har du hittat all den kantiga stenen? vad är det för sten?
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                • Redbullen
                  • April 2005
                  • 1129

                  Ursprungligen postat av andreassofus
                  aha på så vis tror det kan bli häftigt med mh i de karet.. var har du hittat all den kantiga stenen? vad är det för sten?
                  Hittade den i ett litet stentag eler stenbrott här Växjö...sen var det är för sten har jag ingen aning om

                  //Peter

                  Kommentar

                  • qumarr
                    • July 2006
                    • 66

                    farlig tråd detta...
                    Nu har man 5 akvarium i lägenheten...
                    Bara väntar på att siliconen skall härda färdigt + måla några lager till på glaset (kanske ska silicona fast lite sand på insidan av den ena "öppna" modulen med).
                    Passade även på att testa något nytt; BTN slimline i botten istället för liggunderlag, tror det kommer bli bra med tanke på hur mye multisar kan gräva. ska dock inte ha ett allt för tjockt lager sand på botten, ska dock ha lite tjockare lager sand i modulen.

                    taskiga bilder... allt inte klart än men ni kan få ett hum om vad jag är ute efter:


                    Senast redigerad av qumarr; 30 November 2006, 19:49.

                    Kommentar

                    • Rasmus Pedersen
                      • September 2006
                      • 138

                      Ursprungligen postat av qumarr
                      farlig tråd detta...
                      Nu har man 5 akvarium i lägenheten...
                      Bara väntar på att siliconen skall härda färdigt + måla några lager till på glaset (kanske ska silicona fast lite sand på insidan av den ena "öppna" modulen med).
                      Passade även på att testa något nytt; BTN slimline i botten istället för liggunderlag, tror det kommer bli bra med tanke på hur mye multisar kan gräva. ska dock inte ha ett allt för tjockt lager sand på botten, ska dock ha lite tjockare lager sand i modulen.

                      taskiga bilder... allt inte klart än men ni kan få ett hum om vad jag är ute efter:


                      http://beggat.com/planket/patric/multiskar2.jpg

                      Kul idé med Slimline i botten av karet!
                      MVH

                      240 tanganyika
                      133 tanganyika

                      Kommentar

                      • Redbullen
                        • April 2005
                        • 1129

                        Ursprungligen postat av qumarr
                        farlig tråd detta...
                        Nu har man 5 akvarium i lägenheten...
                        Bara väntar på att siliconen skall härda färdigt + måla några lager till på glaset (kanske ska silicona fast lite sand på insidan av den ena "öppna" modulen med).
                        Passade även på att testa något nytt; BTN slimline i botten istället för liggunderlag, tror det kommer bli bra med tanke på hur mye multisar kan gräva. ska dock inte ha ett allt för tjockt lager sand på botten, ska dock ha lite tjockare lager sand i modulen.

                        taskiga bilder... allt inte klart än men ni kan få ett hum om vad jag är ute efter:


                        http://beggat.com/planket/patric/multiskar2.jpg

                        Ska du ha den ena modulen öppen så? i vilket syfte om man får vara nyfiken?

                        Annars kan se bli bra!

                        //Peter

                        Kommentar

                        • qumarr
                          • July 2006
                          • 66

                          redbullen:
                          den skall fyllas med sand och snäckor, mao större sammanlagd bottenyta i karet.
                          Förhoppningsvis kommer det se ut som en liten klipphylla med sand på.

                          Kommentar

                          • Redbullen
                            • April 2005
                            • 1129

                            Ursprungligen postat av qumarr
                            redbullen:
                            den skall fyllas med sand och snäckor, mao större sammanlagd bottenyta i karet.
                            Förhoppningsvis kommer det se ut som en liten klipphylla med sand på.
                            Ahaa.....smart idè

                            //Peter

                            Kommentar

                            • qumarr
                              • July 2006
                              • 66

                              tagit lite kort, la till ett etage till:

                              "klipphyllan" ovanifrån. skall fyllas med sand/snäckskal.


                              "klipphyllorna" sedda snettframifrån:


                              här ser man hyllplanen och filtermodulen:
                              Senast redigerad av qumarr; 30 November 2006, 23:35.

                              Kommentar

                              • Redbullen
                                • April 2005
                                • 1129

                                ok!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...