startade upp ett multis-kar idag :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • neon_kimpan
    • August 2005
    • 1733

    Ursprungligen postat av andreassofus
    jaha nu har mina multisar lekt verkar det som. såg ett par pyttesmå yngel som simmade omkring. mer orädda än mina 3 vuxna individer som bara står blixtstilla över var sitt snäckskal så fort jag närmar mig

    så jag har inte sett något lekbeteende i alla fall. och jag vet inte vilken av hanarna som är pappan,, misstänker nämligen att jag har 1 hona och 2 hanar.

    hur många yngel brukar dom på på en kull?

    nåt speciellt man ska tänka på nu med mat o så?
    grattias jag såg inte heller något lekbeteende hos mina heller, bara att jag en dag såg ett pittelitet yngel och sedan såg jag bara mer o mer. numera bor det små yngel i alla snäckor i stort sett !! du kommer nog med hitta fler snart. ynglena får du ju mata speciellt med minde mat !! t.e.x. nykläckt artemia som är det absolut bästa. annars funkar det även fint att mata med finmalt flingfoder. när jag inte kläckt artemia så brukar jag ta o mosa flingfodret i en sån där mortel eller vad det heter, de funkar finfint. jag vet inte riktigt hur många yngel de brukar få, men de vet säker Redbullen, så du får invänta ett svar från honom

    //kim
    Senast redigerad av neon_kimpan; 21 December 2006, 10:33. Anledning: stavfel
    MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

    Kommentar

    • andreassofus
      • November 2005
      • 5643

      men eftersom ynlena är väldigt små och är bra på o gömma sig så är det inte så lätt att mata dom. skulle ju nästan ttro att dom vuxna fiskarna äter upp artemian om jag matar med det.. inte lätt o säga till en fisk "ge detta till dina barn"
      Mvh Andreas
      min zoon
      msn adress

      Kommentar

      • neon_kimpan
        • August 2005
        • 1733

        de de är de ju verkligen inte men du kan ju suga upp artemian i nån spruta och sedan spruta ut det precis där fiskarna är. så gör jag o de funkar prima. bara att föräldrarna inte riktigt gillar när man kör ner saker runt snäckorna och för nära ynglena hur många yngel har du sett ännu ??

        //kim
        MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          jag har ingen artemia att kläcka men jag har flingfoder för yngel, som är som pulver nästan..

          tror jag har sett 2st yngel än så länge.
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • neon_kimpan
            • August 2005
            • 1733

            mm ok !! det funkar nog bra med sånt foder. men de växer mkt snabbare med artemia men men !! lycka till med ynglena !!

            //Kim
            MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              får väl ta o köpa mig artemia ägg då när jag råkar på sådanna.. vilken metod använder du när du kläcker?
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              • neon_kimpan
                • August 2005
                • 1733

                Ursprungligen postat av andreassofus
                får väl ta o köpa mig artemia ägg då när jag råkar på sådanna.. vilken metod använder du när du kläcker?
                jag använder mig av "glass-låds-metoden" de tycker jag är lättast. själv då ?? eller har du föresten kläckt nån gång ?
                //kim
                MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                Kommentar

                • neon_kimpan
                  • August 2005
                  • 1733

                  för ett par veckor sedan så märkte jag att min hane fått en liten svart prick mitt uppepå huvudet, och nu är det typ tre st prickar i rad så det ser nästan ut som ett sträck. nån som vet vad detta kan vara eller bero på ??

                  //kim
                  MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                  Kommentar

                  • andreassofus
                    • November 2005
                    • 5643

                    Ursprungligen postat av neon_kimpan
                    jag använder mig av "glass-låds-metoden" de tycker jag är lättast. själv då ?? eller har du föresten kläckt nån gång ?
                    //kim

                    kläckte en gång för ett tag sen. gjorde iordning en glasslåda,, men det blev inte tätt så när jag hällde i artemia så åkte det in artemia i båda facken.. skit samma tänkte jag,, lät det va så och kollade efter ett dygn.. inte ett enda ägg hade kläckts.. vet inte varför.. man kanske ska blanda ner äggen så dom inte flyter på ytan? syresten?

                    jag fick burken av en som hade n halv burk liggandes så den kanske var gammal annars?
                    Mvh Andreas
                    min zoon
                    msn adress

                    Kommentar

                    • neon_kimpan
                      • August 2005
                      • 1733

                      det kan säkert vart så att dina ägg var gamla om burken vart öppnad o så !! de bör förvaras kallt för att hålla längre !! flöt äggen över till andra sidan ?? klippte du locket till glasslådan på mitten o stoppa ner ?? blir alltid tätt för mig iaf, men du får väl prova igen !! och du behöver inte röra ner äggen eller nått utan låt dom flyta de spelar ingen roll !! syresten ska inte heller behövas...

                      //kim
                      MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                      Kommentar

                      • andreassofus
                        • November 2005
                        • 5643

                        jag klippe isär en 5l dunk och tog botten som "glasslåda" och klippte till en vägg av samma tunna.. passformen va inte den bästa eftersom dunken inte är helt kantig, så ja satte tejp i skarvarna men det funkade inte

                        jo burken va öppen.. han i affären hittade den i en gammal låda, han hade int sett den förr så ja fick den av honom
                        Mvh Andreas
                        min zoon
                        msn adress

                        Kommentar

                        • neon_kimpan
                          • August 2005
                          • 1733

                          ahh ok !! men nästa gång du kläcker artemia så ta då en vanlig glasslåda och nya ägg är väl att föredra med

                          //kim
                          MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                          Kommentar

                          • andreassofus
                            • November 2005
                            • 5643

                            Ursprungligen postat av neon_kimpan
                            ahh ok !! men nästa gång du kläcker artemia så ta då en vanlig glasslåda och nya ägg är väl att föredra med

                            //kim

                            Yes sir, ska bli

                            hoppas jag lyckas då,, annars kommer jag nog inte försöka igen.. tycker det är besvärligt att hålla på med.
                            Mvh Andreas
                            min zoon
                            msn adress

                            Kommentar

                            • neon_kimpan
                              • August 2005
                              • 1733

                              men jag undrar då vad de dära prickarna kan vara för något ;S någon som vet ? för nu har det blivit flera ca 5 st eller nått. de är små och svarta de på min multis-hane alltså !

                              //kim
                              MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                              Kommentar

                              • andreassofus
                                • November 2005
                                • 5643

                                har du inte lyckats ta något kort än?
                                Mvh Andreas
                                min zoon
                                msn adress

                                Kommentar

                                Arbetssätt...