Tantens galna akvarievärld....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    ha ah jag kom just hem med slangen =P

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13135

      jaha ok du hade ingen... Tänkte du bara köra luftstenar eller nån form av filter också?
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • tanteva
        • September 2015
        • 1399

        ja det är egentligen lite längre fram jag skall köra luften.... jag har köp in sådant special grus som agerar som filter bra med bakterier osv.. så till guppyna kör jag nog bara syre bubblor...
        Men jag får se kanske jag
        helt enkelt måste vända uppåner på en liten pet flaska å göra filter man vet ju aldrig =D

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          eller så måste jag göra en skimmer till stora karet för att bli av med andmaten....

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av tanteva
            jag kom just hem med slang och kopplingar så jag kan seriekoppla åtminstånne 3 kar... så fick jag lära mig att i dessa kar kommer inga växter överleva då syret tar bort koldioxiden som dem behöver


            Nu vill jag inte störa din och Åheims intressanta diskussion om nya luftpumpen, men att växter inte skulle kunna överleva i ett kar med luftdrivet filter tror jag är en aning överdrivet...
            (112-liter med luftdrivet svampfilter - bubblorna syns bakom växterna i vänsterhörnet).


            Klicka på bilden för större version

Namn: image_58979.jpg
Visningar: 62
Storlek: 224,8 KB
ID: 2360042

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              Mats du stör aldrig bara kul du är här å deltar och kommer med inflik =D

              alltså inte med luftdrivet filter då har du ännu en behållare med filtermaterial i =) utan om du typ bara har luft sten. Då skall plantor ha svårare att överleva.... då du har själva botten i akvariet som filter, eller som nyttohållare av bakterierna. JAg ser ju i andra forum med att folk har svårt att få växter överleva ibland...Då har dom ofta en syresten... men det kan ju vara något helt annat som är problemet jag är inte tillräckligt duktig för att veta det ännu . Men jag ligger i träning för att lära mig hur det fungerar för mig =D

              Åheim... den brummar endel när den är torr.... utan slangar till den... det provade jag allt =D

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av tanteva
                Mats du stör aldrig bara kul du är här å deltar och kommer med inflik =D

                alltså inte med luftdrivet filter då har du ännu en behållare med filtermaterial i =) utan om du typ bara har luft sten. Då skall plantor ha svårare att överleva.... då du har själva botten i akvariet som filter, eller som nyttohållare av bakterierna. JAg ser ju i andra forum med att folk har svårt att få växter överleva ibland...Då har dom ofta en syresten... men det kan ju vara något helt annat som är problemet jag är inte tillräckligt duktig för att veta det ännu . Men jag ligger i träning för att lära mig hur det fungerar för mig =D

                Åheim... den brummar endel när den är torr.... utan slangar till den... det provade jag allt =D
                OK!
                Jag har haft kar med enbart en syresten som "luftkälla" och växterna har trivts fint...
                Jag ger mig inte in ytterligare på området "syresten och växter" - det finns massor av duktiga akvarister här på forumet som säkert kan verifiera det du har hört.

                (kör man en luftpump utan att ha en slang påkopplad brummar pumpen väldigt högt! Koppla upp ditt system till karet, dra igång och lyssna på hur det låter).

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  vad jag blir glad när du säger detta =D då hade han fel i butiken.... men han har så speciella ideer om hur det funkar =)

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    Åheim jag gjorde just en kort film om min lilla pump hoppas att ljudet kommer fram där =D

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av tanteva
                      Åheim jag gjorde just en kort film om min lilla pump hoppas att ljudet kommer fram där =D
                      Med slang påkopplad?

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        Du MAts , gjorde du som du brukar denna långsamma process i det karet med syresten ?... för jag tror nog mer på dig än han i butiken om detta ... bara för han inte kunde fåväxterna att växa i den miljön, och för att han tror att allt extra syre är av ondo så måste det inte funka så för alla, det har jag förstått i vart fall =)

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          ja ni får se den ligger å gonar sig i tuben filmen... så får jag nog bra tips hur jag skall göra detta är ju helt nytt för mig luftpump =)

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av tanteva
                            ja ni får se den ligger å gonar sig i tuben filmen... så får jag nog bra tips hur jag skall göra detta är ju helt nytt för mig luftpump =)
                            Utan slang påkopplad = brum. Med slang påkopplad, till syresten, filter eller liknande = mindre brum.

                            Vi får hoppas du får massvis med goda tips!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av tanteva
                              Du MAts , gjorde du som du brukar denna långsamma process i det karet med syresten ?... för jag tror nog mer på dig än han i butiken om detta ... bara för han inte kunde fåväxterna att växa i den miljön, och för att han tror att allt extra syre är av ondo så måste det inte funka så för alla, det har jag förstått i vart fall =)
                              Det är länge sedan jag körde något kar med endast syresten - men om bubblorna kommer från en syresten, eller ett svampfilter borde inte vara någon större skillnad, bortsett från att svampfiltret filtrerar vattnet.
                              Jag har sett flera trådar här på forumet om de kemiska processer som sker i vattnet då enbart luftbubblor, så att säga, tar hand om processen. Det sker en massa utbyten av ämnen i denna process, och jag är för dåligt insatt i vattenkemi för att kunna uttala mig precist.
                              Det enda långsamma jag gjort i de kar jag, förr i tiden körde med endast syresten, var att jag lät karen vara ifred längre perioder - och det fungerade fint med växter.

                              Kommentar

                              • tanteva
                                • September 2015
                                • 1399

                                ja jag har ju kopplat lite fel tror jag ha ha =P nu e den snart klar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...