Vardagsrum akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    Ja, plussa 5 cm på höjden, 10 cm på bredden och 20 cm på längden så är jag nästa där.

    EK
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA

    Kommentar

    • Erikderek
      • March 2013
      • 718

      Vattenbyte enligt schemat nu ikväll. En av de nya lite mindre Pseudotropheus pulpican håvades in och avlivades då han var lite väl sönderbiten och såren började se lite tråkiga ut. Precis i början fick fisken en del av ryggfenan avbiten men det verkar inte har berört fisken nämvärt då den simmad och kring och bettet sig som övriga fiskar i akvariet. Häromdagen såg jag att det var ett nytt bitmärke vid vänster bröstfena, detta bett har blivit värre och ett nytt vid stjärtfenans rot fick mig att ta beslutet om avlivning.

      Då är det hastigt och lustigt endast 2st kvar av de 5st pseudotropheus pulpican som sattes i akvariet för en dryg vecka sedan. En hittade jag död vid ytan efter ett dygn, en har jag sett (förmodat död) på tre dagar och hittade den inte vid dagens vattenbyte, och en fick jag avliva idag. När min handlare får in fler Pseudotropheus pulpican så tänker jag tillsätta en stadig grupp på mint 7 individer.

      Pseudotropheus Saulosi spåret är inte längre aktuellt. Jag tror det blir för mycket gult i akvariet med dem, risken är att någon av de gula fiskarna skulle uppleves sämre i sin färglyster jämfört med den den andra.

      EK
      Vardagsrum akvariet - Malawi
      Projekt; Ny generation - SA

      Kommentar

      • Webo
        • August 2014
        • 1968

        Trist. Hade du andra gula i karet redan? Jag har själv Saulosi och tycker de lyser upp karet.

        Jag har fyllt på med lite nya Malawi idag också. Blev 12 st till. Så massor nya sten är lagt i och nu finns där massor nya ställen att gömma sig. Ska skriva mera om det i min tråd men först vb i Lido 120.

        Skickat med Tapatalk från min mobil.
        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

        Kommentar

        • Erikderek
          • March 2013
          • 718

          Ja, det är lite småsegt när det inte fungerar. Jag har sedan tidigare Labidochromis caeruleus i akvarier, jag är "intresserad"av hur de ser ut tillsammans med olka nyanser av gult, men jag vill inte köpa en grupp Pseudotropheus saulosi för att konstatera att det inte blev snyggt. Jag la i mer sten drygt en vecka sedan, så nu finns det fler gömställen för de mindre fiskarna att gömma sig.

          Snygga fiskar du skaffat dig!

          EK
          Vardagsrum akvariet - Malawi
          Projekt; Ny generation - SA

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            Tack.Jag kollade art registret och dina är lite större, och har svart på fenarna, än saulosi som också har en mera avlång kropp jämförd med dina. Så jag vet inte hur mycket skillnad det skulle bli i akvariet. Vet inte heller vilken gul färg dina har men mina saulosi är gula i färgen. Jag har röd zebra också (mera orange än röd) och de är snygga tillsammans.

            Skickat med Tapatalk från min mobil.
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              Ursprungligen postat av Erikderek
              Ja, det är lite småsegt när det inte fungerar. Jag har sedan tidigare Labidochromis caeruleus i akvarier, jag är "intresserad"av hur de ser ut tillsammans med olka nyanser av gult, men jag vill inte köpa en grupp Pseudotropheus saulosi för att konstatera att det inte blev snyggt. Jag la i mer sten drygt en vecka sedan, så nu finns det fler gömställen för de mindre fiskarna att gömma sig.

              Snygga fiskar du skaffat dig!

              EK
              Jag tycker faktiskt att de flesta malwiciklider är snygga tillsammans, det enda är väl färglösa aulonocarahonor som kan va riktigt tråkiga.
              Bäst tycker jag är när färgerna skär sig lite och inte riktigt passar ihop. Då ser man fiskarna på ett annat sätt och jag tycker faktiskt att det är snyggast då. Annars smälter alla fiskar in i varandra.
              Däremot så är det ju väldigt lätt att hitta malawiciklider som är just blå eller gula.

              Några som alltid är snygga tillsammans tycker jag är golden, rödzebra och hongi. Inte mycket som slår de färgerna tillsammans

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                Ursprungligen postat av Erikderek
                Jag har tidigare i tråden skrivit om problem jag haft med vissa av mina Mbunas. Jag har funderat i olika banor samt gjort justeringar, senast häromveckan öste jag på med mer sten i akvariet men det blir ändå inte bra, trotts att det nu finns gott om naturliga grottor i olika storlekar för mina Mbunas.

                Mina Labidochromis Carelus som varit med från start har det aldrig varit problem med men jag har provat med Labidochromis Sp hongi som fungerade hyffsat, Metriaclima callainos bright blue som inte gick alls trotts flera försök, Pseudotropheus demasoni där urspungliga 15 efer en dryg månad bara var tre pga av en arg Alfahane. Nu är det Pseudotropheus demasoni, där hade jag först oflyt med att fiskarna drabbats av ett virus så fem av 11 dog, men bra support av affären där jag köpte dem och en omgång medicinering fixade till det. Igår tillsatte jag fem st som jag fick som ersättning för det som dog, de var ca 3cm stora. I morse hittade jag en av de nya ihjälbiten.

                I min mening har mina fiskar det optimalt, en väl genomtänkt inredning, bra filtrering och cirkulation, men jag får inte till det ändå, det är enormt frustrerande. Jag försöker pilla så lite som möjligt och tillsätta hela gruppen på en gång när jag köper nya fiskar. Mina Labidochromis Carelus leker frekvent och de verkar stormtrivas, så helt fel är jag inte ute. Det är så tröttsamt bara att det är svårt att få andra Mbunas att vara med i akvariet. Jag börjar t.o.m fundera på om det är kul att ens ha ett akvarium.

                Jag börjar på allvar fundera på om det är själva akvariet som är för litet för Malawi, det går ca 20-22 Mbunas (ca tio av varje sort), men samtidigt läser jag om att de skall gå tätt samt att jag t.o.m borde ha mer fisk i akvariet, kanske totalt uppåt 30. Jag läser även att det ibland kan vara bättre med sparsam inredning, för att på så sätt få harmoni. Jag vill dock inte hamna i ett läge där det hela tiden ändras och flyttas omkring i akvariet, jag söker ett lunk där akvariet får mogna i sin egen takt.

                Nej, just nu är det inget roligt allt med akvariet, segt.

                EK
                Prova att möblera om samtidigt som du tillsätter ny fisk. På så sätt "nollställer" du reviren och ingen blir ihjäljagad för att den inte hittar sin plats. Jag gjorde ofta detta när jag hade malawi och det funkade riktigt bra då att introducera ny fisk. Efter ommöbleringen och de nya fiskarna så skapas ny rangordning och nya revir.

                Att skaffa en inredning i ett malawikar som man känner att nu är det snyggt och detta ska jag behålla fungerar tyvärr inte. Malawiciklider behöver ommöblering ibland för att det ska funka, och speciellt när det kommer ny fisk

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  Minimalistisk inredning kan funka om det är proppfullt med fisk i akvariet. Men då får du heller inget naturligt beteende på fisken utan bara ett stort tråkigt stim där det inte händer mycket alls.

                  Så massor med sten. Utlöpare med sten från stenröset så du stoppar synen från reviret så att inte hanarna ser varandra hela tiden funkar bäst. Och massor med gömställen för jagade honor.
                  Men viktigast är att stänga av mellan där du misstänker att en hane kan ta ett revir så han inte ser sina rivaler hela tiden för då får du det konstanta jagandet.

                  Hoppas det löser sig för dig för inte ska du sluta med malawiciklider, de roligaste fiskarna som finns

                  Kommentar

                  • Erikderek
                    • March 2013
                    • 718

                    Jesper, tack för dina svar!

                    Ang. inredningen, jag gör små justeringar när det kommer ny fisk, jag får ta i lite mer. Det lustiga ang. detta är att när jag provade med Pseudotropheus demasoni tidigare i år, gjorde jag om scapen helt och hållet. Nu har jag byggt kontinuerligt med mindre stenar, inför nästa isättning skall jag prova som du säger, att skärma av reviren tydligare.

                    Ja, byt ut Hongi mot Metriaclima callainos, Nkhata Bay så håller jag med ;-). Tyvärr får jag inte plats med en tillräckligt sto Metriaclima estherae, Minos Reef i mitt akvarium. Det blir nog att bygga ut Pseudotropheus pulpican gruppen när handlaren får in nya fiskar istället för en grupp Pseudotropheus saulosi, men samtidigt kan jag inte släppa Pseudotropheus saulosi, alla dessa möjligheter.

                    EK
                    Vardagsrum akvariet - Malawi
                    Projekt; Ny generation - SA

                    Kommentar

                    • simpson
                      • July 2012
                      • 666

                      Ursprungligen postat av Erikderek
                      Jesper, tack för dina svar!

                      Ang. inredningen, jag gör små justeringar när det kommer ny fisk, jag får ta i lite mer. Det lustiga ang. detta är att när jag provade med Pseudotropheus demasoni tidigare i år, gjorde jag om scapen helt och hållet. Nu har jag byggt kontinuerligt med mindre stenar, inför nästa isättning skall jag prova som du säger, att skärma av reviren tydligare.

                      Ja, byt ut Hongi mot Metriaclima callainos, Nkhata Bay så håller jag med ;-). Tyvärr får jag inte plats med en tillräckligt sto Metriaclima estherae, Minos Reef i mitt akvarium. Det blir nog att bygga ut Pseudotropheus pulpican gruppen när handlaren får in nya fiskar istället för en grupp Pseudotropheus saulosi, men samtidigt kan jag inte släppa Pseudotropheus saulosi, alla dessa möjligheter.

                      EK
                      Börjar du inte kanske med lite små grupper också? Det är väl stor chans att någon kan gå bort under uppväxten, så några till mindre fiskar just för att få tillräckligt stor grupp när de blir större?

                      Kommentar

                      • Webo
                        • August 2014
                        • 1968

                        Ursprungligen postat av Erikderek
                        Ja, det är lite småsegt när det inte fungerar. Jag har sedan tidigare Labidochromis caeruleus i akvarier, jag är "intresserad"av hur de ser ut tillsammans med olka nyanser av gult, men jag vill inte köpa en grupp Pseudotropheus saulosi för att konstatera att det inte blev snyggt. Jag la i mer sten drygt en vecka sedan, så nu finns det fler gömställen för de mindre fiskarna att gömma sig.

                        Snygga fiskar du skaffat dig!

                        EK
                        Jag har uppdaterat med lite bilder och framförallt en film så du kan se mina Malawi's. Finns i min tråd: https://www.zoopet.com/forum/showthr...=1#post1722179
                        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                        Kommentar

                        • Erikderek
                          • March 2013
                          • 718

                          Ursprungligen postat av simpson
                          Börjar du inte kanske med lite små grupper också? Det är väl stor chans att någon kan gå bort under uppväxten, så några till mindre fiskar just för att få tillräckligt stor grupp när de blir större?
                          Jag brukar börja med 10-15 individer, Pseudotropheus demasoni var en grupp på 15 st, Pseudotropheus publican gruppen var 11-12 individer + 5 nya som ersatte de 5 som dog. När det gäller Metriaclima callainos som jag hade förr så började jag 7st som senare utökades till 11, där gjorde jag ett misstag med för liten grupp, de köpte jag även hos en annan handlare som gav mig 7 hanar vid första köptillfället, inte konstigt de bråkade och slaktade de honor som tillsattes.

                          Du har rätt, är det småfisk så behövs några extra för att täcka upp för de som faller bort under tiden tills de är fullväxta, jag skulle med facit i hand köpt på mig några extra när jag tillsatte de 5 ersättnings Pseudotropheus publican.

                          EK
                          Vardagsrum akvariet - Malawi
                          Projekt; Ny generation - SA

                          Kommentar

                          • Erikderek
                            • March 2013
                            • 718

                            Ursprungligen postat av Webo
                            Jag har uppdaterat med lite bilder och framförallt en film så du kan se mina Malawi's. Finns i min tråd: https://www.zoopet.com/forum/showthr...=1#post1722179
                            Jag skall kolla i din tråd.

                            EK
                            Vardagsrum akvariet - Malawi
                            Projekt; Ny generation - SA

                            Kommentar

                            • Erikderek
                              • March 2013
                              • 718

                              Nu har delar min Pseudotropheus pulpican blivit har blivit sjuka igen, samma symptom som senast då hälften dog. Den första fisken som visade symptom var en av de mindre nytillsatta Pseudotropheus pulpican, men nu är även en av de som överlevde av de ursprungliga smittade. Jag var hos handlaren idag och fick en ny dos medicin. När kuren är klar kommer jag byta in mina Pseudotropheus pulpican och ersätta dessa med någon annan Mbuna. Mina Labidochromis caeruleus och mina Synodontis petricola är helt symptom fria och friska.

                              EK
                              Vardagsrum akvariet - Malawi
                              Projekt; Ny generation - SA

                              Kommentar

                              • Webo
                                • August 2014
                                • 1968

                                Tråkigt och konstigt att det bara är en art som blir sjuka efter ett tag.

                                Jag kan inte så mycket om detta men slänger ändå ut det som jag kom till att undra över och så kan de som vet mera kanske kommentera det.

                                Vilken sorts foder ger du dina fisk? (frågar pga min fråga till de som vet mera om detta)
                                Du har bara Malawi i detta kar och inga andra fiskar?

                                Kan det vara något som t.ex. mat som en art inte klara men som annan art inte har problem med? Är Pseudotropheus pulpican känsliga än t.ex: Labidochromis caeruleus (vattenkvalitet, mat, temperatur)?
                                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...