Vardagsrum akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Ser fint ut! Snygga stenar.
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • heba
      • September 2013
      • 847

      Mycket vackert kar - nästan lite meditativt (heter det så?) på sista bilden
      För en som inte kan någonting om denna typen av ciklider - är alla av samma sort trots olika färger?
      /Helene

      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

      Kommentar

      • Erikderek
        • March 2013
        • 718

        @Lika, tack!
        @heba, tack, det är inrett helt enligt senaste fisk-Fengshui rönen. Det är två sorters Mbuna, Labidochromis Caeruleus (gula) och Pseudotropheus Demasoni (blå-svart randiga). Gemensamt för dessa två är att hanar och honor har samma färgteckning. Rent färgmässigt går dessa två sorter mycket bra ihop enligt mig.

        EK
        Vardagsrum akvariet - Malawi
        Projekt; Ny generation - SA

        Kommentar

        • heba
          • September 2013
          • 847

          Haha! "Fisk-fengshui" får du nog berätta mer om
          /Helene

          180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

          Kommentar

          • Erikderek
            • March 2013
            • 718

            He he, under skapelseprocessen används och viskas kryptiska besvärjelser som pH, KH, belysningstider, streamers F1 etc. för att få fram det ultimata balansen. Vem vet det kanske dyker upp en Zoopet artikel i ämnet framöver... skämt åsido.

            EK
            Senast redigerad av Erikderek; 28 July 2014, 15:35.
            Vardagsrum akvariet - Malawi
            Projekt; Ny generation - SA

            Kommentar

            • admin
              Christian Alfredsson

              • November 2004
              • 11215

              För länge sedan var det utställning som Göteborgs Ciklidgrupp hade. Då var det ett akvarium med demasoni, röd zebra och golden som var otroligt tjusigt. Håller absolut med om att kombinationen är fin!
              Christian Alfredsson
              Tekniskt ansvarig Zoopet

              Kommentar

              • Erikderek
                • March 2013
                • 718

                Absolut, det är en lyckad kombination. Hade mitt akvarium varit större hade jag eventuellt övervägt en tredje sort Mbuna. Innan re-scapen hade jag tre sorter med ca 7-10 av varje men det blev för plottrigt.

                EK
                Vardagsrum akvariet - Malawi
                Projekt; Ny generation - SA

                Kommentar

                • admin
                  Christian Alfredsson

                  • November 2004
                  • 11215

                  Tycker också det är snyggast med större grupper av samma sort. Tror det beror på att jag alltid haft Tropheus och de är enklare att hålla i stor grupper.
                  Christian Alfredsson
                  Tekniskt ansvarig Zoopet

                  Kommentar

                  • Erikderek
                    • March 2013
                    • 718

                    Det är mäktigt med ett stora "stim" av Malawi och ännu mer Tropheus.

                    Fiskarna inklusive de nyinflyttade verkar så här en vecka senare uppskatta den nya och totalt omgjorda scapen. Fiskarna är betydligt mer framme och visar sig, det är helt enkelt mer liv i akvariet med den nya scapen. Jag är väldigt nöjd över mitt beslut att sapa om akvariet och ännu mer av resultatet.
                    EK
                    Vardagsrum akvariet - Malawi
                    Projekt; Ny generation - SA

                    Kommentar

                    • Erikderek
                      • March 2013
                      • 718

                      En bild på hur det ser ut precis innan fiskarna skall få mat, de vet vad som väntar...

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0735[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 138,7 KB
ID: 2162687

                      EK
                      Vardagsrum akvariet - Malawi
                      Projekt; Ny generation - SA

                      Kommentar

                      • Likan
                        • April 2012
                        • 2611

                        Riktigt snyggt, bra färgval på fiskarna också!
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                        Kommentar

                        • Erikderek
                          • March 2013
                          • 718

                          Tack Likan.

                          EK
                          Vardagsrum akvariet - Malawi
                          Projekt; Ny generation - SA

                          Kommentar

                          • Erikderek
                            • March 2013
                            • 718

                            Efter en dryg en och halv månad återstår nu bara 5st av de ursprungliga 15st Pseudotropheus Demasoni. Under senaste två veckorna har medparten av dem dött, några svagare strök med redan för ett par veckor sedan då de var undantrända. Jag har inte sett dem bråka utan de har uppträtt harmoniskt, inga av mina Labidochromis Carelus har dött, de kör på som vanligt vilket även gäller mina Synodontis Petricola. Jag vet inte om fiskarna kan varit dåliga från början eller varför de kollektivt bestämmer sig för att dö, jag har matat enligt konstens alla regler, som vanlig mkt god disciplin med mina vattenbyten och en bra cirkulation på vattnet. Jag har även varit snabb att plocka upp döda fiskar och även avlivat ett par som varit i riktigt dålig skick

                            Nu får akvariet ligga i träda (dvs, inga nya fiskar utan bara de regelbundna vattenbyterna och matning) tills jag tar ett omtag i början av oktober.

                            EK
                            Vardagsrum akvariet - Malawi
                            Projekt; Ny generation - SA

                            Kommentar

                            • Erikderek
                              • March 2013
                              • 718

                              Akvariet går sin stilla gång, inga nya dödsfall den senaste veckan, totalt har 11 av av 15 Pseudotropheus Demasoni dött. Eftersom jag inte skyndar med nya fiskar så ges det tid att reflektera. Och när jag reflekterar är det lätt att tankarna drar iväg i olika riktningar, t.ex. Tanganyika istället för Malawi, att helt enkelt ha lite färre fiskar än proppfullt med Mbunas. Att gå över till Tanganyika är inte helt fel ur ett annat perspektiv, mina Synodontis Petricola kan gå kvar, vilka idag är det mest bundna kapitalet i akvariet när nästa alla Pseudotropheus Demasoni dött, samt att jag behöver inte rescapa mer än att kanske ta bort några stenar.

                              Jag har ingen brådska att bestämma mig, vägen framåt får ta den tid det tar och utkristallisera sig.

                              EK
                              Vardagsrum akvariet - Malawi
                              Projekt; Ny generation - SA

                              Kommentar

                              • Erikderek
                                • March 2013
                                • 718

                                Jag har under en tid tillbaka, efter den stora Demasonidöden, experimenterat med längre intervall för vattenbyte, istället för var fjärde dag byter jag nu en gång i veckan, fortfarande ett 70% vattenbyte och en konstant dos bikarbonat vid varje tillfälle. Efter lite drygt en månad kan jag konstatera att det faktiskt blivit bättre, vattnet är klarare och nedbrytningsprocessen i vattnet fungerar bättre samt att jag tycker mig se att fiskarna reagerat positivt, mer harmoni och inte lika skygga.

                                Min teoretiska omsättning av vattnet i akvariet är akvariets volym x10/h med hjälp av ytterfilter och streamer.

                                EK
                                Vardagsrum akvariet - Malawi
                                Projekt; Ny generation - SA

                                Kommentar

                                Arbetssätt...