Vardagsrum akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    @Tapedeck, tack för underbar feedback! Petricola gör sig verkligen tillsammans med Mbunas, passande storlek och bra färgsammansättning. Det skulle vara kul att se ett par bilder på ditt akvarium och dina fiskar.

    När det gäller själva akvariet å lunkar det på. Alla Pseudotropheus saulosi är vid liv och god vigör, de är den mest hungriga Mbuna jag haft, det räcker att någon av oss går in i rummet så samlas ett stim modell större uppe vid ytan och ystert väntar på att få mat. Mina största bekymmer just nu är att min Vallisneria gigantea fortfarande vägrar rota sig i sanden och jag råkade mata fiskarna samtidigt som min Surface Skimmer var igång, vilket renderade att ett par pellets sögs ner i Skimmern, resultatet blev att det verkligen luktade vitlök från akvariet tills jag rengjorde Skimmern någon dag senare. Problem på I-landsproblem nivå.

    EK
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA

    Kommentar

    • Erikderek
      • March 2013
      • 718

      I samband med gårdagens vattenbyte planterade jag lite mer grönt i akvariet, jag bifogar en helkarsbild.
      Annars är det lugnt i akvariet, Pseudotropheus saulosi växer till sig, två hanar till är nästan helt utfärgade, igår var det lite muskelflex eller rättare sagt fenflex och smågnabb mellan en av de två och den hanen som sedan tidigare är utfärgad. Dock kunde båda efter avslutat intermezzo dra sig tillbaka och undkomma varandra.

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1235[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 171,8 KB
ID: 2166749

      EK
      Vardagsrum akvariet - Malawi
      Projekt; Ny generation - SA

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        Läckert!

        Kommentar

        • Erikderek
          • March 2013
          • 718

          Tack Jesper, jag funderar på att utöka med ett par plantor i bakkant bakom stenformationerna, jag har en idé om att det kan bli bra.

          EK
          Vardagsrum akvariet - Malawi
          Projekt; Ny generation - SA

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            Ursprungligen postat av Erikderek
            I samband med gårdagens vattenbyte planterade jag lite mer grönt i akvariet, jag bifogar en helkarsbild.
            Annars är det lugnt i akvariet, Pseudotropheus saulosi växer till sig, två hanar till är nästan helt utfärgade, igår var det lite muskelflex eller rättare sagt fenflex och smågnabb mellan en av de två och den hanen som sedan tidigare är utfärgad. Dock kunde båda efter avslutat intermezzo dra sig tillbaka och undkomma varandra.

            [ATTACH=CONFIG]74909[/ATTACH]

            EK
            Det blev ju bra med lite grönt.
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • Erikderek
              • March 2013
              • 718

              För ett tag sedan köpte jag en skimmer för att få bukt med en hinna jag fick på vattenytan i den högra delen av mitt akvarium. Skimmern fungerade riktigt bra men den behövde vara i gång betydligt oftare 'n vad jag tänkt för att hålla vattenytan ren. Häromdagen köpte jag ett difusor tillbehör till ytterfiltret som jag monterade på utblåset för att maximera syresättning i mikkt akvarium, och precis som andra skrivit om blev bieffekten att all hinna försvann vilket innebar att jag kunder montera ur skimmern från akvariet.

              Jag tyckte jag hade rejäl rörelse på och cirkulation på mitt ytvatten med en wide jet nozzle samt två streamers riktade mot vattenytan, men inte tillräckligt för att bekämpa hinnan. Rent estetiskt tycker jag inte syrebubblorna stör, det ser som en ständig bränning slår in i akvariet från vänster.

              EK
              Vardagsrum akvariet - Malawi
              Projekt; Ny generation - SA

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                Japp en liten diffusor kan göra underverk

                Kommentar

                • Erikderek
                  • March 2013
                  • 718

                  Absolut, Jesper. Jag skall ta en bild ikväll på akvariet med streamern inkopplad.

                  EK
                  Vardagsrum akvariet - Malawi
                  Projekt; Ny generation - SA

                  Kommentar

                  • Erikderek
                    • March 2013
                    • 718

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1276.jpg
Visningar: 1
Storlek: 113,7 KB
ID: 2170927

                    Omplantering i Malawiakvariet...

                    EK
                    Vardagsrum akvariet - Malawi
                    Projekt; Ny generation - SA

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

                      Snyggt!

                      Kommentar

                      • Faltaren
                        • July 2005
                        • 1453

                        👍👍👍
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                        Kommentar

                        • Erikderek
                          • March 2013
                          • 718

                          @Jesper, @Faltaren; tackar!

                          EK
                          Vardagsrum akvariet - Malawi
                          Projekt; Ny generation - SA

                          Kommentar

                          • Erikderek
                            • March 2013
                            • 718

                            En bild på växtakvariet...
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1284.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,7 KB
ID: 2170964

                            Jag känner att det börjar urarta så smått, från ett avskalat biotopriktigt Malawiakvarium till något betydligt grönare. Jag har byggt upp sanden och skapat ett fall från akvariets vänstra kortsida som löper ut efter hela akvariet. Tanken är att skapa bilden av den grundare strandnära övergången ut mot de djupare vattnet där stora stenformationer blir mer dominerande.

                            EK
                            Vardagsrum akvariet - Malawi
                            Projekt; Ny generation - SA

                            Kommentar

                            • Webo
                              • August 2014
                              • 1968

                              Ursprungligen postat av Erikderek
                              En bild på växtakvariet...
                              [ATTACH=CONFIG]75302[/ATTACH]

                              Jag känner att det börjar urarta så smått, från ett avskalat biotopriktigt Malawiakvarium till något betydligt grönare. Jag har byggt upp sanden och skapat ett fall från akvariets vänstra kortsida som löper ut efter hela akvariet. Tanken är att skapa bilden av den grundare strandnära övergången ut mot de djupare vattnet där stora stenformationer blir mer dominerande.

                              EK
                              Jag tycker det ser snyggt ut. Ger lite mera färg och liv i akvariet.
                              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                              Kommentar

                              • Erikderek
                                • March 2013
                                • 718

                                Tack. Vallisnerian skapar liv och rörelse, den gillar jag, däremot är jag inte lika säkert på de senaste adderade Anubias plantorna i slutet av den vänstra stenformationen, jag vill ha dessa längre back i akvariet men det finns inga bra fäststenar.

                                EK
                                Vardagsrum akvariet - Malawi
                                Projekt; Ny generation - SA

                                Kommentar

                                Arbetssätt...