Vardagsrum akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    Enligt mina efterforskningar och enligt handlaren är Pseudotropheus pulpican inte känsliga. Mina fiskar får SERA Granugreen då Pseudotropheus pulpican är herbivora och Labidochromis caeruleus är omnivora, då är herbivor kost att föredra. Det går även Synodontis petricola och Ancistrus Sp, med malarna, helt opåverkade. Akvariet har varit igång ca. 1.5 år och tidigare inga sjukdomar eller motsvarande.

    Tidigare ikväll hade mina Labidochromis caeruleus alfa hanar något som kan likna ett Battle Royal, både är sargade efter kampen i och omkring käken, vem som vann är oklart men den mest dominerande har dragit sig lite mer tillbaka än utmanaren och är lite mer skadad, jag tror vi har en ny kung i akvariet... Hoppas bara de inte är för skadade utan återhämtar sig snart.

    EK
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA

    Kommentar

    • Erikderek
      • March 2013
      • 718

      Det blev inget tronskifte i akvariet, medans Alfa-hanen slickar såren i sin grotta såg jag nu för en liten stund sedan hur Alfa-rivalen kämpades mot strömmen i akvariet med något som snällt kan definieras som simma hjälplöst på sidan. Jag håvade honom, blötte ned man hand och slog vördnadsfullt in honom i en bit hushållspapper en jag med största respekt gjorde slut på hans lidande. Labidochromis caeruleus hanen har ständigt utmanat Alfa-hanen men den här gången var det den sista avgörande kraftmätning som han för alltid förlorade.

      Det vara Labidochromis caeruleus med kolsvarta fenor som varit med sedan uppstarten, ett praktexemplar helt enkelt. Han kommer saknas i akvariet. Den kvarvarande Labidochromis caeruleus Alfa-hanen är nu i ensam majestät, det finns ett par unghanar som kommer utmana honom längre fram i tiden, men tills dess är han akvariets konung.

      Mina Labidochromis caeruleus är inne i en intensiv lekperiod, en spottade för drygt två veckor sedan och två går och ruvar nu. Inte konstigt att det blev ett Battle Royal mellan Alfa-hanen och hans utmanare med alla hormoner i akvariet.

      EK
      Vardagsrum akvariet - Malawi
      Projekt; Ny generation - SA

      Kommentar

      • Erikderek
        • March 2013
        • 718

        Ny hårdvara till akvariet (bild), passar bra med tanke på vädret idag...

        EK

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1145.jpg
Visningar: 1
Storlek: 173,1 KB
ID: 2165598
        Vardagsrum akvariet - Malawi
        Projekt; Ny generation - SA

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          Ursprungligen postat av erikderek
          ny hårdvara till akvariet (bild), passar bra med tanke på vädret idag...

          Ek

          [ATTACH=CONFIG]73652[/ATTACH]
          ups?
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            Hehe. Jag köpte 3 st för ett tag sedan på Dustin då de hade typ 40% rabatt på dem. Idag så gick strömmen plötsligt. Ingen huvudräkning har gått utan jordfelsbrytare. Lyckas få igång allt utom kök ljus och utan (inte vitvarorna som är på egna säkringar) och jag har ett akvarium som var kopplat där,. Fick koppla in 2 UPS'ar som jag hade kopplat till. Vägguttaget i mitt datorrummet så de skulle vara klara. Efter 1 Tim felsökning och kontakt med min kompis som är elektriker så hittade vi felet. Utebelysningen som hade fått in vatten och därför gick jordfelsbrytaren. Nu är de 2av dem iaf inkopplade på en pump i var sitt stora kar. Ska fixa den sista också. Tur vi var hemma. Vi skulle ha åkt och handlat ca 20 min innan.så se till att koppla in den snabbt nu när du har den. Uttagen på vänstra sida (när du har Eaton namnet överst uppe) de går på UPS ström medan de på höger sidan får bara ström från vägguttaget (dvs ingen UPS ström) så ingen fara att koppla värmare och ljus i höger sidans kontakter.

            Skickat från min SGP311 via Tapatalk
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              Ursprungligen postat av Erikderek
              Ny hårdvara till akvariet (bild), passar bra med tanke på vädret idag...

              EK

              [ATTACH=CONFIG]73652[/ATTACH]
              Sitter och nojar lite här... Hur länge räcker en sådan om det handlar om ett par tre filter som skall drivas?

              Kommentar

              • Erikderek
                • March 2013
                • 718

                @KJE, ja, precis.

                @Webo, bra att du hade UPS:er hemma, annars brukar det vara så att när väl strömmen går, då kommer man på det. Tur att ni inte hade åkt, elektriker är alltid bra att ha tillgängligt på speed-dial. Jag köpte också från Dustin. Jag har kopplat precis som du säger, ytterfilter och streamers på UPC och belysning och skimmer på enbart överspänningsskydd.

                @Mr. Woods, min UPS är på 550 VA,(...). Nu vill jag tillägga att det är sent på kvällen (och Patriots spelar slutspelsmatch nu vilket gör mig lite ofokuserad) så jag kan otur när jag tänker och räknar i huvudet...

                EK

                EDIT: Beräkningen om hur länge UPS:en håller var "lite" fel... sen senare post i tråden från Webo... #357 & #358
                Senast redigerad av Erikderek; 11 January 2015, 20:54.
                Vardagsrum akvariet - Malawi
                Projekt; Ny generation - SA

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  Så du har en 22w pump då eller, låter klent för ett Malawi??? Jag har missförstått?

                  Kommentar

                  • Erikderek
                    • March 2013
                    • 718

                    EHEIM 3 600 2075, 16W
                    EHEIM StreamOn+ 2000, 3W x2

                    Detta cirkulerar akvariets volym x 22-23/h, så det är inga problem.

                    EK
                    Vardagsrum akvariet - Malawi
                    Projekt; Ny generation - SA

                    Kommentar

                    • Erikderek
                      • March 2013
                      • 718

                      Jag sitter och kollar flödet ang. Egon på gp.se, det verkar som strömmen gått i ett par områden runt omkring mig... Vi har klarat oss än så länge.

                      EK
                      Vardagsrum akvariet - Malawi
                      Projekt; Ny generation - SA

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        Oj jädrar!
                        Min 1800L pumpskalle drar 15w... Plus ett par småpumpar till småakvarierna, så då hade den ju varat lika länge för mig!
                        Får fundera på att investera i en sådan!

                        Här har vi fått ledningarna nergrävda så risken har ju minskat, förr slocknade det ibland men jag har vedkamin (som jag kan laga mat på) så det är akvarierna jag oroar mig för när det stormar...
                        Senast redigerad av Mr Woods; 10 January 2015, 23:16.

                        Kommentar

                        • Erikderek
                          • March 2013
                          • 718

                          Jag hade funderat länge men av någon anledning så slog jag till tidigare i veckan, och timingen verkar vara helt rätt. Jag har inte upplevt strömavbrott under tiden vi bott här men risken är väl mer av naturen att de måste klippa matningen till oss när de skall fixa grannområdena, dock inbillar jag mig att det är redundant här då vi ligger "mitt i".

                          EK
                          Vardagsrum akvariet - Malawi
                          Projekt; Ny generation - SA

                          Kommentar

                          • Webo
                            • August 2014
                            • 1968

                            Ursprungligen postat av Erikderek
                            Jag sitter och kollar flödet ang. Egon på gp.se, det verkar som strömmen gått i ett par områden runt omkring mig... Vi har klarat oss än så länge.

                            EK
                            Vi har också klarat oss i skåne än så länge men det blåser rejält. Alla ute möbler flög innan idag och då snackar vi ett träbord som väger lite. Var ute och plockade stolarna upp på baksidan huset då vinden inte är så stärk inne vid huset och jag kan säga att jag gjorde det snabbt och jag ska inte ut igen innan det har lugnat sig.
                            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                            Kommentar

                            • Webo
                              • August 2014
                              • 1968

                              Ursprungligen postat av Mr Woods
                              Oj jädrar!
                              Min 1800L pumpskalle drar 15w... Plus ett par småpumpar till småakvarierna, så då hade den ju varat lika länge för mig!
                              Får fundera på att investera i en sådan!

                              Här har vi fått ledningarna nergrävda så risken har ju minskat, förr slocknade det ibland men jag har vedkamin (som jag kan laga mat på) så det är akvarierna jag oroar mig för när det stormar...
                              Det är denna vi har och Dustin har fortfarande lite rabatt på den: https://www.dustinhome.se/product/5010587805/3s
                              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                              Kommentar

                              • Erikderek
                                • March 2013
                                • 718

                                Ursprungligen postat av Webo
                                Det är denna vi har och Dustin har fortfarande lite rabatt på den: https://www.dustinhome.se/product/5010587805/3s
                                Precis likadan som jag köpte.

                                Jag tror att vi saknar en pulka som stod uppställd mot förrådet, jag tar med mig sönerna ut och letas imorgon när det blåst färdigt, förhoppningsvis har den landat i något mjuk vid skogsbrynet... Utemöblerna står kvar, iof står de "rätt" i förhållande till Egon.

                                EK
                                Vardagsrum akvariet - Malawi
                                Projekt; Ny generation - SA

                                Kommentar

                                Arbetssätt...