Vardagsrum akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    Tack Mathias. Jo, du nämnde väl det...

    EK
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      Snyggt med stenarna! Jag som är ett petricola-fan undrar hur det går med dem? framme mycket?
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Snyggt med inredningen. Är själv svagast för en inredning som är förskjuten åt ena hållet, typ HWHs malawiinredning. Men tycker du fått till en skön centrerad malawilänga
        Likan, du är då alltid malplacerad
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Juni
          • February 2014
          • 613

          Gillar den revliknande inredningen med stenar på rad, blev själv sugen på att fixa runt. Svårt att få en linje med sten i hörnakvarium. Det tar upp all yta och ser ut som karet är jättelitet när hörnet försvinner. Några tips?
          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

          Kommentar

          • Erikderek
            • March 2013
            • 718

            @Lika, de är framme en hel del, tanken är att kolonin skall utökas med minst ett par individer till när Mbuna beståndet nu är reducerat. Synodontis petricola är en given favorit.

            @Bluewing, tack. Jag är som sagt mycket nöjd med re-scapen, den främsta anledningen till centrering är att jag inte vågar luta stenar mot någon av rutorna. Allra helst hade jag velat bygga upp rejält med sand snett bakåt utmed sidorna men då hade jag fått problem med insug och utblås inbillar jag mig, typ bygga upp med frigolit från botten i etappar och ha ett par decimeters fall fram och över stenarna vid kortsidan.

            Hur jag skall göra med mitt Mbuna bestånd är något som tar mkt plats i mitt huvud nu, jag väger två huvudspår;
            1). Köra enbart Labidochromis sp. Hongi och Labidochromis Caeruleus, vilket i så fall innebär att utöka Labidochromis Caeruleus beståndet med 2-4 individer så jag får runt 10st av varje (exklusive yngel).
            2). Köra med tre sorters Mbunas, och i så fall en blå Mbuna. Jag är svag för Pseudotropheus Demasoni och Pseudotropheus Cyaneorhabdos, men både har ett agro rykte men enligt en annan aktuell tråd så kan rätt grupp Pseudotropheus Demasoni vara harmonisk. Min största farhåga är att mitt 240 l är för litet för temperamentsfulla fiskar, iofs fungerar ju mina Labidochromis sp. Hongi bra.

            EK
            Vardagsrum akvariet - Malawi
            Projekt; Ny generation - SA

            Kommentar

            • Erikderek
              • March 2013
              • 718

              @Juni, bygg en triangel utan bas, dvs följ linjerna i akvariet med en sammanhängde stenlänga i ett upp och ner vänt v?

              EK
              Vardagsrum akvariet - Malawi
              Projekt; Ny generation - SA

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Likan, du är då alltid malplacerad
                Jajamen!
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • Erikderek
                  • March 2013
                  • 718

                  Jag skulle vilja få igång "gagg" om hur jag skall göra med mitt Mbuna bestånd enligt del parametrar jag har lagt i tidigare inlägg (och listar här igen)... Kom igen nu alla Malawifrälsta och ni andra också!

                  1). Köra enbart Labidochromis sp. Hongi och Labidochromis Caeruleus, vilket i så fall innebär att utöka Labidochromis Caeruleus beståndet med 2-4 individer så jag får runt 10st av varje (exklusive yngel).
                  2). Köra med tre sorters Mbunas, och i så fall en blå Mbuna. Jag är svag för Pseudotropheus Demasoni och Pseudotropheus Cyaneorhabdos, men både har ett agro rykte men enligt en annan aktuell tråd så kan rätt grupp Pseudotropheus Demasoni vara harmonisk. Min största farhåga är att mitt 240 l är för litet för temperamentsfulla fiskar, iofs fungerar ju mina Labidochromis sp. Hongi bra.

                  EK
                  Vardagsrum akvariet - Malawi
                  Projekt; Ny generation - SA

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    Varför inte köra på det som du vet fungerar hos dig? Så 1, men med fler petricolor kanske
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • Erikderek
                      • March 2013
                      • 718

                      Ja, det är det mest logiska alternativet men jag vill gärna få in mer blått i akvariet, Labidochromis sp. Hongi bidrar med lite blått men inte "rätt" sätt. Fler Synodontis Petricola blir det oavsett Mbuna spår. Jag skall ta en tur till Kent i Nol nästa helg om jag har tid och se om han har några praktexemplar av Labidochromis Caeruleus att sälja (1+2 eller 2+3), samtidigt köper jag några Synodontis Petricola om det finns några hemma.

                      När jag kom hem från Danmarksresan (Lallandia och LEGOLAND) över midsommar igår så satt jag en stund på kvällen och beskådade akvariet, jag inser att min Malawiröse ligger för långt fram i akvariet och "svänger" ut mot framrutan vilket skapar väldigt mycket utrymme bakom mot bakrutan. Detta innebär att en re-scape vid nästa vattenbyte är möjligt, irriterande då jag är av filosofin att inte bygga om i och pilla i akvariet i tid och otid utan låta allt vara som det är och får sköta sig själv och låta allt ha sin gång.

                      Jag bifogar bilder på de två största av mina Labidochromis sp. Hongi yngel, det finns en hel del yngel av denna art i olika stadier i akvariet. Den större av de två på bilden tror jag är hane med Alpha potential.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0556[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 168,4 KB
ID: 2158265 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0557[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 192,7 KB
ID: 2158266 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0558[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 181,4 KB
ID: 2158267 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0559[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 237,0 KB
ID: 2158268
                      Vardagsrum akvariet - Malawi
                      Projekt; Ny generation - SA

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        Kent har ju allt möjligt godis så du blir säkert nöjd oavsett. Men jag har M cyaneorhabdos och tycker de är trevliga. Kul att honan och hanen är lika.
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • Erikderek
                          • March 2013
                          • 718

                          Ja, jag har aldrig varit missnöjd med det jag köpt av Kent tidigare. Upplever du dina Melanochromis cyaneorhabdos som aggressiva internt i gruppen, hur många har du och vilka går de tillsammans med (art och antal)?

                          EK
                          Vardagsrum akvariet - Malawi
                          Projekt; Ny generation - SA

                          Kommentar

                          • HWH
                            • March 2013
                            • 2310

                            Nej jag tycker inte alls de är aggressiva, men en fisk dog ganska snabbtänkt vi köpte dem. Har nu 2+4.

                            Är inte hemma så får försöka minnas. Har ett 300l
                            Röd zebra 2+4
                            Firefish 1+2
                            En mbuna jag inte kommer ihåg namnet på 2+3+ Ungfisk och 2 petricolor.
                            /Helena,
                            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                            Kommentar

                            • Erikderek
                              • March 2013
                              • 718

                              I samband med gårdagens vattenbyte genomfördes en re-scape, jag blev nöjd. Jag bifogar ett par bilder, kom gärna med kommentarer. När denna scape har satt sig, efter eventuella smås justeringar så är det dags att låta akvariet gå in i lunken igen och få vara ostört.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0564[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 86,2 KB
ID: 2158269

                              EK
                              Vardagsrum akvariet - Malawi
                              Projekt; Ny generation - SA

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Bästa scapen hittills! Nu har du fått till en slags oregelbundenhet med en förskjutning av centrum, som gör att det ger ett naturligt, dynamiskt intryck. Snyggt!
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...