Vardagsrum akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Läste också i Bluewings tråd och är minst lika nyfiken som Webo
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      ☺ nu när vi är 2 som undra så får vi kanske svar och bilder.....
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        + 1.
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • Erikderek
          • March 2013
          • 718

          I Bluewings tråd postade jag precis den korta versionen och hänvisade hit för den längre ;-)

          Jag har som ni vet den senaste tiden haft lite motström inom akvaristiken. Efter några dagars bollande både här och med mig själv tog jag beslutet att börja om med en för mig helt ny Mbuna. Helgerna efter jul och nyår har varit fullspäckade med äldsta sonens idrottsaktiviteter där jag i en av dem även är inblandade som tränare/ledare, veckodagarna är välfyllda med arbete för både mig och Mrs. Erikderek så akvaristiken har varit väldigt teoretisk, inget ont med det.

          Jag har funderat på hur jag vill ha det och vad som blir bäst för fiskarna. Jag vill ha det öppet men ändå mycket grottor och skrevor där fiskarna kan gömma sig. Jag vill även bygga inredningen så jag får ett effektivt genomflöde och inte en massa "skitfällor" där det samlas stora mängder fekalier. När det gäller fiskarna vill jag skapa en för mig snygg färgkombination utifrån de fiskar jag kan få plats med i mitt akvarium, jag har jag haft ett par alternativ, mer om det senare i inlägget.

          Min yngste son fyller år år tisdag, vilket innebar att denna helg förutom bollsporter även innefattande två kalas, "vuxenkalaset" i går och idag "barnkalaset". Efter att gästerna gått hem igår kväll och vi städat undan samt lyckats få barnen i säng var det dags för mig att sätta igång, jag hade två tidslotter att arbeta på, igår kväll, samt efter barnkalaset idag. Jag har en stor hög med 20-30 runda stenar i olika storlekar som jag hittade i en skogsdunge i somras, skogsdungen är ett ställe är *host* *host*mina "grannar" slänger sitt trädgårdsavfall. Då jag vid tillfället precis hade re-scapat så tog jag några varv med skottkärran och byggde mig en fin stenhög i trädgården.

          Stenarna plockades in, tinades och skrubbades. Av någon anledning innan jag skulle definiera stenarna med kokande vatten började jag fundera om stenarna hade någon metall i sig, jag hämtade en magnet och fyra-fem stenar sorterades bort. DÄr stod jag lite för nära midnatt och byggde stenformationer på en handduk i tvättstugan, men hur jag än placerade och justerade så blev det helt enkelt inte bra och stenarna bars ut i snön igen, tur att mina närmaste grannar vet att jag har akvarium... ingen normal människa går ut en lördag kväll med ficklampa i trädgården och borstar fram en stenhög, för att efter att den burits in, gå ut med stenarna, den här gången rengjorda, och lägga tillbaka dem.

          Efter en tidig morgon som åskådare i innebandyhallen och ett avklarat barnkalas var det dags att blöta ner armarna. Tidigare i veckan hade jag varit i kontakt med Kent i Nol och han var intresserad att ta mina Pseudotropheus sp. "kingsizei" samt Labidochromis caeruleus i inbyte för de fiskar jag skulle köpa. Jag fångade den första Labidochromis caeruleus efer bara någon minut, men sen blev det svårare, jag plockade ut ett par stenar, ett par till, lyckades fånga in några fler fiskar, plockade ut ett par stenar till, ända tills jag bara hade en sten kvar i akvariet, en re-scape var inte med i planen från början. Resterande Mbunas fångades in och placerade i holding-akvariet (42 liters IKEA plastlåda med en cirkulationspump) under tiden jag re-scapade avkariet.

          Med en ny scape började jag med assistans av Mrs. Erikderek paketera fiskarna i påsar, slå in dem i tidningspapper för att efter det placera dem i kylväskan (som dagen till ära agerade isoleringsväska). Väskan lastades in i bilen och jag körde den dryga halvtimmes färden till Nol. Kent var nöjd med fiskarna och de nya jag skulle ha fångades in och paketeringsprocessen tog vid. Efter en omgruppering i tät dimma var jag hemma i lagom tid för att få i mig ett par left over tortillias/tacos från gårdagens kalas.

          Efter denna protein och kolhydratsladdning var det dags att slutföra vattenbytet för att sedan koppa in mina nya fiskar, det blev 23 st Pseudotropheus Saulosi, precis i det stadiet då hanarna börja färga ut, vissa mer än andra. Till sista bifogar jag en bild på den nya scapen, 3.0;
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1166[1].jpg
Visningar: 2
Storlek: 125,8 KB
ID: 2165789

          EK
          Vardagsrum akvariet - Malawi
          Projekt; Ny generation - SA

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            Ok så du bytte alla och du ska då bara ha en art nu?

            Vet du hur många hanar som finns bland det 23 nya?
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • Erikderek
              • March 2013
              • 718

              Ursprungligen postat av Webo
              Ok så du bytte alla och du ska då bara ha en art nu?

              Vet du hur många hanar som finns bland det 23 nya?
              Ja precis, och så blev det oplanerad re-scape.

              Jag tror fördelningen blev ca 1:1, kanske ett par honors övervikt. det är svårt att få till en optimal 1:3 om inte handlaren har ett stort överskott av honor.

              EK
              Vardagsrum akvariet - Malawi
              Projekt; Ny generation - SA

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                Ok. Han jag handlar från har massor honor så jag har lyckas få ca 1 till 3

                Ska bli kul att följa "ny starten" och jag hoppas allt kommer att fungera bra.
                Senast redigerad av Webo; 26 January 2015, 20:58.
                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                • Erikderek
                  • March 2013
                  • 718

                  Det bra när tillgången på honor är så pass bra, med mina Pseudotropheus kingsizei var just fallet så.

                  Tack, jag skall se till att hålla tråden uppdaterade.

                  EK
                  Vardagsrum akvariet - Malawi
                  Projekt; Ny generation - SA

                  Kommentar

                  • Webo
                    • August 2014
                    • 1968

                    Blid på karet med fisk i hade varit kul plus bilder på de nya fiskarna. ☺
                    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                    Kommentar

                    • Erikderek
                      • March 2013
                      • 718

                      Det kommer, nu är allt i akvariet med en svag gul nyans pga. av vattnet, jag tillsatte en dos av den antibakteriella medicin som jag fick till mina Pseudotropheus kingsizei, detta i rent förebyggande syfte, helt emot mina egna regler skall tilläggas men nu har jag haft samma problem med två batcher Pseudotropheus kingsizei så nu tas inga risker. Efter vattenbytet på söndag kommer det bilder!

                      EK
                      Vardagsrum akvariet - Malawi
                      Projekt; Ny generation - SA

                      Kommentar

                      • Hans.Lindaker
                        • April 2006
                        • 1837

                        Intressant! Kommer fortsätta följas.
                        Bra fiskval om du frågar mig, riktigt snygga både honor och hanar
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          Härligt!
                          Att detta kar kommer bli skitsnyggt är jag helt säker på.
                          Ett kar med en sort i som ändå har två fina färger kommer bli toppen. Och nu har du hunnit prova andra sorter och kännt efter vad du vill ha. Och en stor grupp med många honor och hanar för dom mest ilskna att sprida ut sina aggressioner på. Det kommer finnas yngel överallt om ett tag, det är jag säker på.

                          Snyggt akvarium och fina firrar. Det är inte många malawifrälsta som klarar av suget att ha fler än en sort i sitt akvarium. Många tummar upp från mig

                          Kommentar

                          • Erikderek
                            • March 2013
                            • 718

                            @Hans, tack, ja, det blir en bra kombo. Kul att du gillar den. Just nu är fiskarna i övergångsfasen där hanarna skiftar färg vilket ger en extra dimension.

                            @Jesper, tack, ja det har varit en process med fiskval. Jag ser fram emot att hålla en stor grupp med bara en art, jag inbillar mig att när det är en sådan stor grupp av en art så blir det som du skriver lättare att upprätthålla terrorbalansen i gruppen. Jag kommer en liten justering i scapen vid nästa vattenbyte.

                            EK
                            Vardagsrum akvariet - Malawi
                            Projekt; Ny generation - SA

                            Kommentar

                            • Erikderek
                              • March 2013
                              • 718

                              En suddig mobilkamerabild på akvariet med de nya fiskarna i;

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1172[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 107,6 KB
ID: 2165810

                              EK
                              Vardagsrum akvariet - Malawi
                              Projekt; Ny generation - SA

                              Kommentar

                              • Erikderek
                                • March 2013
                                • 718

                                Jag sitter i soffan och tittar på mitt akvarium och känner mig så där barnsligt nöjd och belåten. Under mitt ett och halvt år som pånyttfödd akvarist har det varit med och motgångar under den än så länge korta resan. Motgångarna har varit fler än medgångarna på slutet och jag analyserat och tänkt, vridit och vänt, tänkt lite till. Jag har försökt att få en bra mix av Mbunas rent estetiskt i mitt akvarium, grunden i min komposition har varit Labidochromis Caeruleus. Jag hade turen att få tag på avkomman från ett riktigt bra avelspar, över tid har jag även kommit över fina exemplar hos handlarna. Jag har varit selektiv i mitt urval med Labidochromis Caeruleus och det har lönat sig. I början så gick mina Labidochromis Caeruleus tillsammans med Labidochromis Sp. Hongi och efter ytterligare ett tag Metriaclima Callainos Bright blue. Metriaclima Callainos Bright blue fick efter ett tag flytta ut då jag ovetandes hade en alldeles för skev könsfördelning från början.


                                Nästa stora händelse inträffade när Labidochromis Sp. Hongi fick flytta ut och Pseudotropheus Demasoni flyttade in, vilken färgprakt det blev i akvariet, jag var nöjd. Dock blev det för aggressivt i Pseudotropheus Demasoni gruppen och av 15 stycken var det bara en handfull kvar efter en dryg månad. Efter Pseudotropheus Demasoni var det dags för en för mig hitintills okänd Mbuna; Pseudotropheus Kingsizei; En i mitt tycke vacker Mbuna, där hanar och honor skiljer sig färgmässigt, hanarna är ljusblå med svarta ränder och honorna är gråblå, på ett skimrande sätt. Den första gruppen drabbades av en virus-infektion som efter medicinering kunde stoppas, jag var dock lite för sen med medicinering så en stor del klarade sig inte. Jag kompletterade gruppen med en ny batch Pseudotropheus Kingsizei, men tyvärr blev dessa sjuka och även några av de kvarvarande Pseudotropheus Kingsizei från förra batchen, en snabb medicinering den här gången höll nere dödstalen. Efter denna incident beslutade jag mig för Pseudotropheus Kingsizei inte var rätt fisk för mitt akvarium. I samband med dessa började jag även fundera på Labidochromis Caeruleus framtid i mitt akvarium, framför allt då de började komma upp i storlek och mina två alfahanar utkämpat ett Batlle Royal med enbart en segrare.


                                Efter både online och offline diskussioner kom jag fram till att mitt akvarium är i minsta laget för min vision av Mbuna-hållning. Jag började leka med tanken på ett artakvarium med enbart en Mbuna, mina Labidochromis Caeruleus var med som ett alternativ men föll bort på sin storlek och akvariumets storlek. Jag började studera och sondera angående Pseudotropheus Saulosi och kom fram till att det var en Mbuna som tilltalade mig estetiskt och passade bra med min vision om ett Mbuna artakvarium. Genom att välja Pseudotropheus Saulosi får jag en färgkomposition av gult, blått och svart. Pseudotropheus Saulosi är en av de mindre Mbuna arterna och blir enligt böckerna ca 7 cm, vilket passar bra för mitt akvarium och inredning. Jag ville ha en stor grupp för att sprida aggressionerna och inte vara allt för beroende av könsfördelning, resultatet blev 23 st Pseudotropheus Saulosi, ungefärlig fördelning 10+13. Min erfarenhet av Mbunas är att det mesta och grövsta våldet sker inom den egna arten, så det skall bli spännande att se hur min stora Pseudotropheus Saulosi grupp utvecklar sig när det är så många individer att sprida aggressionerna på.


                                Jag ville med min inredning skapa en dynamisk inredning som lyfter fram fiskarna men ändå finns där, jag är nu inne på min tredje scape, och nu känner jag att den sitter. Egentligen vill jag pilla och greja så lite som möjligt men jag har fått göra betydligt mer av den varan än jag tänkt mig. I varje re-scape har jag försökt ta med mig något av den gamla scapen in i den nya. I 3.0 är det en sten som är kvar på samma position som i 2.x. I scape 3.0 har jag medvetet skapat två zoner i akvariet, en långsträckt lägre zon och en betydligt mer dramatisk kompakt högre zon. Jag har placerat stora stenar i botten på akvariet och byggt på dessa med något mindre och betydligt mindre stenar som tack vara de stora grundstenarna är stabil och väl förankrade. Jag har haft en tanke med hur grundstenarna är vinklade i förhållande till botten, jag har medvetet försökt att skapa utskjutningar som blir tydligare ju mer fiskarna gräver i sanden. Detta för att skapa avskildhet mellan de revir som håller på att byggas upp. Genom detta kan jagade fiskar ges möjlighet att dra sig tillbaka samtidigt som jägarna inte har full överblick över hela akvariet från sin utgångspostering. Detta är något jag tagit till mig efter att ha fått tips här i min tråd. Jag vill skapa en inredning som är optimerad för fiskarna men samtidigt är min, som låter mig sätta avtryck i mitt akvarium.


                                När det gäller växter så har placerat ut Anubias barteri var. nana och försöker nu få den att rota sig på utvalda stenar. Jag har även planterat Vallisneria americana (gigantea) precis nedanför den högsta stenen som bildar en klippvägg, tyvärr har Vallisneria americana (gigantea) svårt att ta sig ordentligt. Växter är ett ständigt debatterat ämne i Malawiakvarium, men jag tänker; Know the rules, but have the confidence to break them (ogenerat stulet rakt av från en klädkedjas kampanj, men jag tycker det är mycket bra uttryck).


                                En annan sak som jag fascinerats över är cirkulation i akvarium, jag låter cirkulationen vara på ca. 22x akvariets volym/h. Jag har placerat filterutlopp och streamers så att det skapas en ström i akvariets övre del som vänder vid motsatt kortsida och går tillbaka i akvariets undre del. Fiskarna verkar verkligen uppskatta detta och det är spännande att se hur de rör sig i de olika strömmarna och hur de placeras sig.


                                Att ha en förhållandevis stor Pseudotropheus Saulosi ger ett maffigt visuellt intryck, fiskarna är väldigt aktiva så det är full fart i akvariet. Hanarna är i stadiet då det färgar över från gult till blått med svarta ränder, en hane är nästan klar; alfa hanen, I presume. Den här övergångstäckningen är mycket vacker, och ger en extra dimension till akvariets färgkomposition. Den där barnsligt nöjd och belåten känslas infinner sig; Pseudotropheus Saulosi gruppen tillsammans med scape 3.0. Nu är det kul att ha ett akvarium. Jag får inte glömma att nämna att det även går 6st Synodontis petricola och 2st Ancistrus sp. tillsammans med Pseudotropheus Saulosi gruppen


                                Jag uppskattar dialogen och supporten här på Zoopet, det är kul att dela sina tankar och få feedback på dessa med andra akvarister. Det finns mycket klocka skribenter här, både rookies och veteraner, utan Zoopet hade jag nog inte kommit så långt inom min akvaristik som jag gjort det senaste ett och ett halvt åren.


                                EK
                                Senast redigerad av Erikderek; 29 January 2015, 12:43. Anledning: Stavning och meningsbyggnad...
                                Vardagsrum akvariet - Malawi
                                Projekt; Ny generation - SA

                                Kommentar

                                Arbetssätt...