Vardagsrum akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    Hans,

    Tack för att du frågar. I tisdags var jag i butiken där jag köpte fiskarna och fick medicin mot det förmodade viruset, de kvarvarande 6st Pseudotropheus Pulpican verkar mår bra. Medicinen skall verka i fem dagar.

    EK
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA

    Kommentar

    • Hans.Lindaker
      • April 2006
      • 1837

      Håller tummarna för att det funkar! Håll oss uppdaterade
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

      Kommentar

      • Erikderek
        • March 2013
        • 718

        Allt verkar bra efter medicineringen. Jag "har" 5st fiskar på tillväxt hos handlaren som jag skall hämta när de växt till sig lite i utbyte med mina förolyckade, oklart när det blir

        EK.
        Vardagsrum akvariet - Malawi
        Projekt; Ny generation - SA

        Kommentar

        • Erikderek
          • March 2013
          • 718

          Översiktsbild på akvariet.
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1060[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 121,3 KB
ID: 2165103

          EK
          Vardagsrum akvariet - Malawi
          Projekt; Ny generation - SA

          Kommentar

          • Hans.Lindaker
            • April 2006
            • 1837

            Snyggt!
            Men visst har du varit å pillat lite i det högra stenröset?
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

            Kommentar

            • Erikderek
              • March 2013
              • 718

              Tack Hans, ja det var observant, det är en liten sten som är adderad, det är egentligen väldigt intressant vad en liten sten kan göra för helheten i ett akvarium med så mycket stora stenar.

              EK
              Vardagsrum akvariet - Malawi
              Projekt; Ny generation - SA

              Kommentar

              • Erikderek
                • March 2013
                • 718

                Idag i samband med veckan vattenbyte var det även "julstädning" ytterlfiltret och filtermedia rengjordes (och innan någon tillrättavisar; allt rengjordes i vatten från akvariet). Det som gjorde det ännu roligare idag var att det även installerades ny teknik och tillbehör i akvariet; en EHEIM StreaOn+ 2000 samt nya tillbehör för att bygga om utfblåset från ytterfiltret; EHEIM Wide Jet nozzle och några vanlig förlängningsrör. Helt ofrivilligt blev det även nya lysrör till akvariet; jag trampade! helt enkelt sönder ett av lysrören (JUWEL Colour) när ljusrampen låg nedanför akvariet. En tur förbi Hornbach och två stycken Sylvania Aquastar införskaffades, jag tyckte det var lika bra att byta det kvararande JUWEL lysröret också (JUWEL Day).

                Utblåset är nu kopplat så att utloppet är placerat precis under mittstaget i akvariet, Wide Jet munstycket sitter i en EHEIM kulled och är riktat svagt nedåt. Denna placering skapar en ström mot akvariet framruta vilket i sin tur renderade i att det bildades en vågformation i sanden närmast rutan i riktning in mot akvariet.

                Cirkulationsmässigt sitter det nu varsin EHEIM StreamOn+ 2000 i varje kortända som cirkulerar 2 000 l/h, mitt i akvariet siter utblåset från ytterfiltret som cirkulerar 1 250 l/h. Detta ger en teoretiskt cirkulering på 22 x akvariets volym i timmen.
                Eventuellt kommer jag placera om utblåset så det blåser från inloppskortsidan mot utloppskortsidan beroende på hur flödet av exkrementer blir.

                Bilder kommer när dimman av tillsatt filtermedia lagt sig.

                EK
                Vardagsrum akvariet - Malawi
                Projekt; Ny generation - SA

                Kommentar

                • simpson
                  • July 2012
                  • 666

                  Ursprungligen postat av Erikderek
                  Idag i samband med veckan vattenbyte var det även "julstädning" ytterlfiltret och filtermedia rengjordes (och innan någon tillrättavisar; allt rengjordes i vatten från akvariet). Det som gjorde det ännu roligare idag var att det även installerades ny teknik och tillbehör i akvariet; en EHEIM StreaOn+ 2000 samt nya tillbehör för att bygga om utfblåset från ytterfiltret; EHEIM Wide Jet nozzle och några vanlig förlängningsrör. Helt ofrivilligt blev det även nya lysrör till akvariet; jag trampade! helt enkelt sönder ett av lysrören (JUWEL Colour) när ljusrampen låg nedanför akvariet. En tur förbi Hornbach och två stycken Sylvania Aquastar införskaffades, jag tyckte det var lika bra att byta det kvararande JUWEL lysröret också (JUWEL Day).

                  Utblåset är nu kopplat så att utloppet är placerat precis under mittstaget i akvariet, Wide Jet munstycket sitter i en EHEIM kulled och är riktat svagt nedåt. Denna placering skapar en ström mot akvariet framruta vilket i sin tur renderade i att det bildades en vågformation i sanden närmast rutan i riktning in mot akvariet.

                  Cirkulationsmässigt sitter det nu varsin EHEIM StreamOn+ 2000 i varje kortända som cirkulerar 2 000 l/h, mitt i akvariet siter utblåset från ytterfiltret som cirkulerar 1 250 l/h. Detta ger en teoretiskt cirkulering på 22 x akvariets volym i timmen.
                  Eventuellt kommer jag placera om utblåset så det blåser från inloppskortsidan mot utloppskortsidan beroende på hur flödet av exkrementer blir.

                  Bilder kommer när dimman av tillsatt filtermedia lagt sig.

                  EK
                  Blir kalas för fiskarna, syrerikt cirkulerande vatten.

                  Kommentar

                  • Erikderek
                    • March 2013
                    • 718

                    Det blir, det är dock ett "men", hur jag än placerar mina streamers får jag en protein hinna på vattnet, trotts en mycket god cirkulation. Jag har provat lite olika konfigurationer men ingen löser problemet helt. Jag bifogar ett par bilder på den senaste nuvarande, nu är det i akvariet bortre tredjedel som dt blir en hinna som enbart kan ses när belysningen är tänd och jag tittar underifrån, på ytan syns inget.

                    Jag hade streamerna placerade på varis kortsida men då uppstod hinnan utefter kanterna och i mitten. Tidigare hade jag ett strilrör i ena ändan och en streamer i andra, då hade jag ingen hinna.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1082[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,5 KB
ID: 2165284Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1081[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,8 KB
ID: 2165285Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1083[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 107,6 KB
ID: 2165286

                    EK
                    Vardagsrum akvariet - Malawi
                    Projekt; Ny generation - SA

                    Kommentar

                    • Erikderek
                      • March 2013
                      • 718

                      Efter min senaste streamer installation har jag som jag skrev i en annan tråd, "kraftiga" problem med ytbeläggning. Jag har en kraftig cirkulation av ytvattnet och vattnet under ytbeläggning snurrar på bra. På bilderna ovan ser ni hur streamers och pumputblås är placerade men trotts den starka cirkulationen så bildas det en sörja på ytan i akvariets bortre tredjedel, se bifogad teckning; streamers och pumputlopp till vänster, pumpinsug till höger och det gråa strecket motsvarar vad ytbeläggning börjar.

                      Jag funderar på en skimmer som komplement, men jag jag tycker det är märkligt att jag får ytbeläggning nu är jag adderat ytterligare 2 000 l/h i cirkulation. Förut hade jag pumputblåset genom seriekopplade strilrör på utloppssidans kortsida och en streamer på motsatt kortsida.

                      Idéer mottages tacksamt.

                      EK

                      Klicka på bilden för större version

Namn: Flöde.jpg
Visningar: 1
Storlek: 24,4 KB
ID: 2165295
                      Senast redigerad av Erikderek; 25 December 2014, 14:41.
                      Vardagsrum akvariet - Malawi
                      Projekt; Ny generation - SA

                      Kommentar

                      • Erikderek
                        • March 2013
                        • 718

                        Jag har tidigare i tråden skrivit om problem jag haft med vissa av mina Mbunas. Jag har funderat i olika banor samt gjort justeringar, senast häromveckan öste jag på med mer sten i akvariet men det blir ändå inte bra, trotts att det nu finns gott om naturliga grottor i olika storlekar för mina Mbunas.

                        Mina Labidochromis Carelus som varit med från start har det aldrig varit problem med men jag har provat med Labidochromis Sp hongi som fungerade hyffsat, Metriaclima callainos bright blue som inte gick alls trotts flera försök, Pseudotropheus demasoni där urspungliga 15 efer en dryg månad bara var tre pga av en arg Alfahane. Nu är det Pseudotropheus demasoni, där hade jag först oflyt med att fiskarna drabbats av ett virus så fem av 11 dog, men bra support av affären där jag köpte dem och en omgång medicinering fixade till det. Igår tillsatte jag fem st som jag fick som ersättning för det som dog, de var ca 3cm stora. I morse hittade jag en av de nya ihjälbiten.

                        I min mening har mina fiskar det optimalt, en väl genomtänkt inredning, bra filtrering och cirkulation, men jag får inte till det ändå, det är enormt frustrerande. Jag försöker pilla så lite som möjligt och tillsätta hela gruppen på en gång när jag köper nya fiskar. Mina Labidochromis Carelus leker frekvent och de verkar stormtrivas, så helt fel är jag inte ute. Det är så tröttsamt bara att det är svårt att få andra Mbunas att vara med i akvariet. Jag börjar t.o.m fundera på om det är kul att ens ha ett akvarium.

                        Jag börjar på allvar fundera på om det är själva akvariet som är för litet för Malawi, det går ca 20-22 Mbunas (ca tio av varje sort), men samtidigt läser jag om att de skall gå tätt samt att jag t.o.m borde ha mer fisk i akvariet, kanske totalt uppåt 30. Jag läser även att det ibland kan vara bättre med sparsam inredning, för att på så sätt få harmoni. Jag vill dock inte hamna i ett läge där det hela tiden ändras och flyttas omkring i akvariet, jag söker ett lunk där akvariet får mogna i sin egen takt.

                        Nej, just nu är det inget roligt allt med akvariet, segt.

                        EK
                        Vardagsrum akvariet - Malawi
                        Projekt; Ny generation - SA

                        Kommentar

                        • Erikderek
                          • March 2013
                          • 718

                          Det där i det senaste inlägget att det inte roligt med akvaristiken gick över ungefär samtidigt som när jag tryckte på "Posta", jag tar det hela som ett inslag av juvinalt emotionellt agerande, det skall aldrig upprepas ;-). Jag funderade ett tag på Metriaclima estherae, Minor Reef eller derivat på detta, men Kent i Nol fick mig på andra tankar då en grupp på ca. 10 individer skulle bli för stort för mitt akvarium. Ni som läst min andra post i 09. Afrikanska Ciklider vet att jag blivit föreslagen och funderar på Pseudotropheus saulosi då de inte blir fullt så stora.

                          Pseudotropheus saulosi i sig är en vacker Mbuna, en favorit som var med i racet när akvariet startades upp men föll bort. Min största invändning mot Pseudotropheus saulosi just nu är att honorna är något lika Labidochromis caeruleus i färgen, men aning mörkare, en farhåga är att Pseudotropheus saulosi skall uppfattas lite mer färgmättade i förhållande till mina Labidochromis caeruleus, även om Pseudotropheus saulosi drar lite åt den orangea delen av den gula färgskalan.

                          Hur som helst, jag funderar fram och tillbaka hur jag skall utöka Mbuna beståndet till ca 30 fiskar, det är vad jag kommit fram till att jag skall göra för att dämpa aggressionerna. Just för tillfället är det harmoni i burken, men det beror förstås på att det bara finns en Pseudotropheus pulpican hane som kan räknas, de andra två är än så länge bara tonåringar och får vara i fred.

                          Den allra bästa lösningen för mig är ett större akvarium, gärna ett JUWEL RIO 400 eller ett EHEIM SCUABLINE 460... men det kommer inte hända!

                          EK
                          Vardagsrum akvariet - Malawi
                          Projekt; Ny generation - SA

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Vet inte om jag tycker sugtappade känslor är juvenila utan kanske snarare sunda. Men det är bara känslor och de förändras när man uttrycker dem. Däremot kan man ju ta beslut som grundar sig på logik ändå. Så förklara nu varför du inte skulle skaffa en rio 400, scubaline 460 eller något annat kar i en storlek som gör det generande lättskött?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Erikderek
                              • March 2013
                              • 718

                              Jag gör det enkelt för mig, Bluewing; plats. Om ett större akvarium skulle placeras där dagens står (vilket är DEN placeringen som är aktuell med nuvarande möblering och planlösning) så skulle jag behöva sätta igen skjutdörren mellan kök och vardagsrum. Jag har för mig jag postade en planlösning på de tidiga sidorna i projekttråden.

                              EK
                              Vardagsrum akvariet - Malawi
                              Projekt; Ny generation - SA

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ok. Jag kollade det nu och förstår vad som är de ytter begränsningarna. Men ett djupare, något högre kar som inte är färdigt utan specialbeställt och troligen billigare än det du har skulle ju lätt fixa volymen. Nackdelen med våra Juwel är ju korridorkonstruktionen. Med ett fyrkantigare kar så blir det ju snabbt en del liter till
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...