Vardagsrum akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zappe
    • October 2014
    • 52

    Ruskigt imponerad av ditt kar! Och känner genast att jag behöver flytta till något större för att kunna dedikera ett rum åt fiskar! Mitt 96 liters kar är inte nog!

    Fruktansvärt bra jobb och väldigt inspirerande!

    Märkte i tråden att du bor i Göteborgsområdet? Några tips på bra och rediga akvariebutiker i området?

    Mvh Niklas
    Nybörjare med förhoppningen om att bli bättre.

    Kommentar

    • Erikderek
      • March 2013
      • 718

      @zappe,
      Tack! När det gäller hårdvara är Hornbach bra. Akvariebutiker som jag tycker är bra i närområdet är Herkules Zoo, tropiskakvarieimport och Nols Ciklidhobby. Imorgon blir det en omväg via Nol hem från jobbet för att köpa nya fiskar till akvariet, bilder kommer.

      EK
      Vardagsrum akvariet - Malawi
      Projekt; Ny generation - SA

      Kommentar

      • HeidiH
        • October 2014
        • 629

        Ser tjusigt ut! Bra du kommit på det med vatten byte! Och trist så många dog för dig.

        Kommentar

        • zappe
          • October 2014
          • 52

          Ursprungligen postat av Erikderek
          @zappe,
          Tack! När det gäller hårdvara är Hornbach bra. Akvariebutiker som jag tycker är bra i närområdet är Herkules Zoo, tropiskakvarieimport och Nols Ciklidhobby. Imorgon blir det en omväg via Nol hem från jobbet för att köpa nya fiskar till akvariet, bilder kommer.

          EK
          Får nog bli en resa till Herkules och sondera lite... ska ju börja jobba på den sidan av stan, så då har man inte lika mycket omväg
          Nybörjare med förhoppningen om att bli bättre.

          Kommentar

          • Erikderek
            • March 2013
            • 718

            @HeidiH, tack. Ibland blir det så att de dör, trotts att man gör allt rätt.

            @zappe, jag gillar din inställning.

            Idag som sagt besökte jag Kent i Nol. Jag kom hem med något annat än jag tänkt från början. Jag och Kent resonerade om att tillföra nya Pseudotropheus Demasoni skulle vara kontraproduktivt då alfahanen från första försöket går kvar och hade med stor sannolikhet upprepat sina bedrifter. Vi gick runt bland akvarierna och pratade om olika blå fiskar som skulle passa in i mitt akvarium, både till storlek och temperament. Tillslut fastnade vi för Pseudotropheus Likoma Kingsize (även känd som Pseudotropheus pulpican). Det skall bli spännande med en helt annan Mbuna än vad jag tänkt mig, en Mbuna som aldrig funnits med i mina funderingar, men Kent lyckades sälja in den till mig.

            EK
            Senast redigerad av Erikderek; 07 November 2014, 07:00.
            Vardagsrum akvariet - Malawi
            Projekt; Ny generation - SA

            Kommentar

            • Hans.Lindaker
              • April 2006
              • 1837

              Herregud vilket snyggt kar! Bra jobbat
              Såna här trådar är inte bra för en nygammal akvarist som precis gjort "comeback" med ett guppykar till ungarna, men som alltid i hemlighet drömt om ett stort Malawikar...

              /Hans
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

              Kommentar

              • Erikderek
                • March 2013
                • 718

                @battalionP, tackar!. He he, bra att jag skänka inspiration. Det är bara att ge efter för den där drömmen om det stora Malawiakvariet!

                EK
                Vardagsrum akvariet - Malawi
                Projekt; Ny generation - SA

                Kommentar

                • Erikderek
                  • March 2013
                  • 718

                  En kvällsbild på akvariet med lite nytt grönt planterat i samband med dagens vattenbyte.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0995.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,6 KB
ID: 2164558

                  Efter en lång och segdragen kamp fick Pseudotropheus Demasoni alfahannen se sig besegrat och infångad! Nu är det bara två Pseudotropheus Demasoni kvar som skall fångas in vid ett annat vattenbyte. Alfahannen simmar numer i ett annat betydligt större akvarium som finns inom promenadavstånd.

                  EK
                  Vardagsrum akvariet - Malawi
                  Projekt; Ny generation - SA

                  Kommentar

                  • Erikderek
                    • March 2013
                    • 718

                    Jag tycker vattnet i mitt akvarium alltid var klart, men sen jag planterade Vallisneria americana (gigantea) upplever jag vattnet som nästintill kristallklart.

                    EK
                    Vardagsrum akvariet - Malawi
                    Projekt; Ny generation - SA

                    Kommentar

                    • HeidiH
                      • October 2014
                      • 629

                      Kul du märker skillnad på vattnet av vallis! Och jobbigt med svårfångade firrar!

                      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                      Kommentar

                      • Erikderek
                        • March 2013
                        • 718

                        Skam den ger sig, igår i samband med matningen lyckades jag fånga in kvarvarande två Pseudotropheus Demasoni.

                        EK
                        Vardagsrum akvariet - Malawi
                        Projekt; Ny generation - SA

                        Kommentar

                        • Erikderek
                          • March 2013
                          • 718

                          Nu har jag hamnat i akvaristikens mörka del... För en dryg vecka sedan tillsatte jag Pseudotropheus pulpican 11st (4+7) nu är det 1+7 kvar, varav en av honorna kommer avlivas så fort jag får fångat in henne, då hon är helt vit runt käkpartiet. Hur blev det så här? Det började med att en hane helt plötsligt hade ett vitt öga (se bifogad bild), sen såg jag att en annan hanne hade söndertrasad analfena och en ett parti vid buken som var skavt, detta parti växte. Båda hanarna avlivades. Idag såg jag ytterligare en hane som simmade vid ytan och hade ett bitmärke över ryggen och söndertrasad underkäke, denna avlivades precis nu.

                          Akvariet är väl inrett och har varit igång i ca 1.5 år, vattenvärdena är utmärkta, filtrering är rejält tilltagen och en streamer på 2 000 l/h hjälper till att cirkulera vattnet med 3 250 l/h med rejäl ytrörelse. Utöver går det Labidochromis caeruleus och Synodontis petricola, Labidochromis caeruleus har gått i akvariet sedan start och de visar inga tecken på att något skulle vara fel. Synodontis petricola är tillsatta och de längsta har varit i akvariet i ca 1 år, inga dödsfall bland dessa fiskar. 2st Ancistrus Sp. har också varit med sen starten. Temperamenten ligger konstant runt 24 grader för att hålla aggressionsnivån låg.

                          Ett totalt misslyckat försökt med Pseudotropheus demasoni, det var en chansning men akvariet är i minsta laget för PD, en rejäl grupp på 15 individer men det slutade med endast tre kvar efter lite drygt en månad, alfa hanen slaktade helt enkelt sin flock. I veckan skall jag göra ett nytt försök med Pseudotropheus pulpican, men just nu känns det som jag kastar hundralappar i papperskorgen, den där glädje med akvariet är inte där på samma sätt. Jag vet att detta händer i akvarier ibland, men jag tycker det är synd att det inte fungerar med nya fiskar, Labidochromis caeruleus har visserligen varit med från början, men NÅGON annan Mbuna borde klara av mitt akvarium.

                          Ibland funderar jag på ctr-alt-delete och börja om med neontetror och pansarmalar samt några räkor, det kör jag i sonens 54 liters och det är tuffat på i drygt ett åt utan några intermezzon... Ush och fy, nu låter jag grinig och bitter... Det går upp och ner, jag optimist, det här ordnar sig till slut på något sätt!

                          EK
                          Klicka på bilden för större version

Namn: unnamed.jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,8 KB
ID: 2164661Klicka på bilden för större version

Namn: unnamed (1).jpg
Visningar: 1
Storlek: 124,5 KB
ID: 2164662
                          Vardagsrum akvariet - Malawi
                          Projekt; Ny generation - SA

                          Kommentar

                          • Hans.Lindaker
                            • April 2006
                            • 1837

                            Riktigt tråkigt att höra!
                            Håller tummarna att det ordnar sig!
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                            Kommentar

                            • Erikderek
                              • March 2013
                              • 718

                              Det gör det säkert.

                              Jag gör ett sista försök i veckan med att introducera nya Pseudotropheus pulpican till den decimerade gruppen, idag fick jag avliva en hona till. Så nu är det 7 st kvar av ursprungliga 11 st. De fiskar som jag fått avliva är de minsta i gruppen, vilket är något logiskt. Fungerar det inte vid nästa tillfälle skall jag ta mig en rejäl funderare på vad som skall hända med akvariet, jag tog en lång funderare efter Demasoni fiaskot vilket utmynnande i Pseudotropheus pulpican.

                              Vad den eventuella funderaren kommer fram till vet jag ärligt talat inte idag, men i iallafall inte Malawiciklider. Just nu är jag högst upp på frustrationspuckeln, då gäller det att "stay frosty" och inte göra något överilat. Igår kväll pratade jag med Mrs. Erikderek om att det kanske är lika bra att lägga ner akvariet, men det var absolut inget alternativ fick jag höra. Mrs. Erikderek påtalade hur snyggt akvariet gör sig i rummet, och när man ser bilder på vårt vardagsrum så lyfter akvariet hela rummet enligt Mrs. Erikderek. Så något har jag gjort rätt, det tar jag fasta på.

                              EK
                              Vardagsrum akvariet - Malawi
                              Projekt; Ny generation - SA

                              Kommentar

                              • Hans.Lindaker
                                • April 2006
                                • 1837

                                Vet inte om det har med saken att göra alls, men av alla scapes du haft så ser det i alla fall ut på bild som den nuvarande har minst gömställen?
                                Men jag bara spekulerar, har aldrig haft Malawi!
                                Men det vore väldigt synd om du lägger ner för det är ett väldigt tjusigt kar
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                                Kommentar

                                Arbetssätt...