Vardagsrum akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    @Juni, Tålamod är inte alltid lätt... med akvariet är det inga problem, med mina två söner, 3 respektive 8 år gamla är det en ständig prövning av mitt tålamod...

    @Likan, tack, ja det är mina favoriter just nu. Du såg att det fanns en till film med samma huvudrollsinhavare på föregående sida i tråden?

    EK
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA

    Kommentar

    • simka
      • November 2013
      • 326

      Ursprungligen postat av Erikderek
      @simka, tack. Mina Ancistrus sp. gör ett bra jobb, sen är jag noggrann med matning så att fiskarna i akvariet inte får för mycket mat vilket håller ner algtillväxten inbillar jag mig. Men den största bidragande orsaken är att jag byter 70% vatten var fjärde dag.
      Ursprungligen postat av Erikderek
      Film på Labidochromis Caeruleus yngel.



      @simka, inte helt algfritt...

      EK
      Ser verkligen ut som om din strategi lönar sig! Fin film :-)
      Är ändå grymt imponerad av ditt kar!! Hade jag bytt 70% vatten så ofta hade nog kiselalgerna spridit sig i hela lägenheten ;-)
      Byter du 70% i ett svep eller delar du upp det på mindre?
      Senast redigerad av simka; 13 April 2014, 20:32.
      450L Malawi - Pågående projekt
      180L Malawi - Avvecklat
      60L Rasboror & tetror - Avvecklat

      Kommentar

      • Erikderek
        • March 2013
        • 718

        Ursprungligen postat av simka
        Ser verkligen ut som om din strategi lönar sig! Fin film :-)
        Är ändå grymt imponerad av ditt kar!! Hade jag bytt 70% vatten så ofta hade nog kiselalgerna spridit sig i hela lägenheten ;-)
        Byter du 70% i ett svep eller delar du upp det på mindre?
        Tack. Jag byter 70% i ett svep och fyller på med tempererat kranvatten ca 23 grader (+ - 0,5 grader). I akvariet är det 26 grader. Jag använder en slang för avrinningen och en annan för påfyllning. Vid varje vattenbyte tillsätter jag 45g bikarbonat. Ytterfiltret rengörs ca. var 4:e månad och då mest för utlopp och inloppsslangarna ser för ”gojsiga” ut, förfiltret som sitter i akvariet på utloppet rengörs vid varje vattenbyte.

        EK
        Vardagsrum akvariet - Malawi
        Projekt; Ny generation - SA

        Kommentar

        • simka
          • November 2013
          • 326

          Okej! Funderar också på att börja göra så eftersom vattennivån sjunker under översta filtersvamparna i mitt innerfilter. Vad landar du på för kh-värde med bikarbonatsbuffringen?

          Kollade runt lite i din tråd om belysning
          Ursprungligen postat av Erikderek
          Belysning, jag har idag original lysrören från JUWEL, 2 x High-Lite Day. Enligt JUWEL stimuleras bland annat "plant growth", men då jag inte har några växter i mitt kar så är det lite kontraproduktivt. Jag tycker ljuset inte känns helt 100% till min inredning och fiskar och behöver lite hjälp med mina tankar och funderingar kring detta... Jag funderar på High-Lite Marine, Color eller Blue eventuellt en kombination?
          Ursprungligen postat av Erikderek
          När jag kom hem från jobbet stod en låda från Tyskland och väntade på farstun. Efter att vi lagt barnen och ett vattenbyte senare så packade jag upp paketet och installerade det nya Color lysröret, vilken skillnad det blev! Lysröret var bra paketerad i flera lager, jag hade lite reservationer angående transporten av detta. [...]
          Kör du på ett color och ett day fortfarande? Jag funderar på att köpa på mig ett par reflektorer och se om jag kan främja lite gröna fina alger istället för bruna.

          Tycker ditt ljus ser riktigt naturligt och snyggt ut, fiskarnas färger lyser verkligen!
          450L Malawi - Pågående projekt
          180L Malawi - Avvecklat
          60L Rasboror & tetror - Avvecklat

          Kommentar

          • Erikderek
            • March 2013
            • 718

            Ursprungligen postat av simka
            Okej! Funderar också på att börja göra så eftersom vattennivån sjunker under översta filtersvamparna i mitt innerfilter. Vad landar du på för kh-värde med bikarbonatsbuffringen?

            Kollade runt lite i din tråd om belysning




            Kör du på ett color och ett day fortfarande? Jag funderar på att köpa på mig ett par reflektorer och se om jag kan främja lite gröna fina alger istället för bruna.

            Tycker ditt ljus ser riktigt naturligt och snyggt ut, fiskarnas färger lyser verkligen!
            KH har jag inte mätt, utan jag mäter bara PH och det ligger stabilt runt 8 dag 4 efter vattenbyte, nu är det i och för sig väldigt sällan som jag mäter PH då akvariet är stabilt och fiskarna mår bra, men ibland gör jag det "bara för att stämma av".

            Jag använder fortfarande color och day. Tackar, ja de lysrören fungerar bra för de färgtäckningar mina fiskar har. Tänker du dig en algmatta som fiskarna kan beta ifrån?

            EK
            Vardagsrum akvariet - Malawi
            Projekt; Ny generation - SA

            Kommentar

            • Bisho
              • September 2013
              • 304

              Fint kar du har samt fina filmklipps
              Mitt tanganyika akvarium
              https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

              Kommentar

              • Erikderek
                • March 2013
                • 718

                @Bisho,

                Tackar.
                Vardagsrum akvariet - Malawi
                Projekt; Ny generation - SA

                Kommentar

                • simka
                  • November 2013
                  • 326

                  Ursprungligen postat av Erikderek
                  KH har jag inte mätt, utan jag mäter bara PH och det ligger stabilt runt 8 dag 4 efter vattenbyte, nu är det i och för sig väldigt sällan som jag mäter PH då akvariet är stabilt och fiskarna mår bra, men ibland gör jag det "bara för att stämma av".

                  Jag använder fortfarande color och day. Tackar, ja de lysrören fungerar bra för de färgtäckningar mina fiskar har. Tänker du dig en algmatta som fiskarna kan beta ifrån?

                  EK
                  Okej

                  Ja lite gröna alger på den "grundaste" inredningen tror jag både är ett fint kosttillskott samtidigt som de i mitt tycke är snyggare än bruna/svarta tofsalger på vit hålsten. Hoppas att de gröna kan konkurrera ut de bruna! Ett par reflektorer borde hjälpa lite på traven.
                  450L Malawi - Pågående projekt
                  180L Malawi - Avvecklat
                  60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                  Kommentar

                  • Erikderek
                    • March 2013
                    • 718

                    Nya bilder från en annan vinkel;

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0508.jpg
Visningar: 1
Storlek: 147,8 KB
ID: 2157629

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0509.jpg
Visningar: 1
Storlek: 179,2 KB
ID: 2157630Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0515.jpg
Visningar: 1
Storlek: 179,0 KB
ID: 2157631Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0516.jpg
Visningar: 1
Storlek: 151,6 KB
ID: 2157632Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0520.jpg
Visningar: 1
Storlek: 164,8 KB
ID: 2157633Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0513.jpg
Visningar: 1
Storlek: 155,8 KB
ID: 2157634
                    EK
                    Vardagsrum akvariet - Malawi
                    Projekt; Ny generation - SA

                    Kommentar

                    • Erikderek
                      • March 2013
                      • 718

                      Idag har jag äntligen efter ca 8 års velande fram och tillbaka inhandlat en subwoofer till hemmabion i vardagsrummet. Vad har det med akvarium att göra? Jo, subwoofern flyttar (koncentrerad)luft i vardagsrummet vilket teoretiskt skulle kunna skapa störande vibrationer för mina fiskar samt förstärker signaler under 80Hz (eller lägre beroende på vad jag delar, 80hz är ju default enligt TXH men mina golvare går ner till 35hz). Kan detta påverka fiskarna negativt? Jag tänker närmast på ett par artiklar om nattklubbar som varit tvungna att stänga ner sina akvarium, men det var kanske iofs för db nivåer.

                      EK
                      Senast redigerad av Erikderek; 18 May 2014, 18:53.
                      Vardagsrum akvariet - Malawi
                      Projekt; Ny generation - SA

                      Kommentar

                      • simpson
                        • July 2012
                        • 666

                        Ursprungligen postat av Erikderek
                        Idag har jag äntligen efter ca 8 års velande fram och tillbaka inhandlat en subwoofer till hemmabion i vardagsrummet. Vad har det med akvarium att göra? Jo, subwoofern flyttar (koncentrerad)luft i vardagsrummet vilket teoretiskt skulle kunna skapa störande vibrationer för mina fiskar samt förstärker signaler under 80Hz (eller lägre beroende på vad jag delar, 80hz är ju default enligt TXH men mina golvare går ner till 35hz). Kan detta påverka fiskarna negativt? Jag tänker närmast på ett par artiklar om nattklubbar som varit tvungna att stänga ner sina akvarium, men det var kanske iofs för db nivåer.

                        EK
                        Jordbävningssekvenser och liknande får ibland fiskarna att 'ta skydd' men oftast ingen märkbar reaktion. Explosioner etc verkar inte påverka.
                        Och visst påverkar volymen men om du inte gluttar mer än 2 filmer om dagen så kommer nog fiskarna fortsätta trivas.

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Jag har ett kar i köket där det är "jordbävning" varje gång någon går förbi, fisken bryr sig inte.
                          Däremot skulle jag oroa mig mer för mikrovågspulser från WiFi, DECT-telefoner etc..
                          Möss som utsätts för mikrovågsstrålning motsvarande vad man får i ett hushåll med trådlös teknik blir infertila efter bara några få generationer eftersom DNA-skadorna som orsakas av den här typen av strålning (långt under tillåtna gränsvärden som uteslutande baseras på uppvärmningseffekt (SAR)) är irreversibla och ärftliga...

                          Kommentar

                          • Erikderek
                            • March 2013
                            • 718

                            simpson & Mr Woods,

                            Tack för svar.

                            EK
                            Vardagsrum akvariet - Malawi
                            Projekt; Ny generation - SA

                            Kommentar

                            • Erikderek
                              • March 2013
                              • 718

                              Idag blev dagen då det hände, mina Metriaclima Callainos Bright Blue blev utvisade och deporterade från Vardagsrum akvariet. Ni som följt tråden vet att jag haft problem då och då med honor som blir ihjäl stressade av alphahanen. Jag är i två omgångar försökt introducera nya honor och den här gången verkade det ha lyckats, tills förra veckan då två honor blev illa åtgångna med nafsade stjärtfenor. Den ena honan hittade jag död i helgen och i eftermiddag hittade jag den andra liggandes på botten med sidan upp med bitsår över hela kroppen, men vid liv. Jag plockade upp henne och avlivade henne.

                              I samband med kvällens vattenbyte bestämde jag mig för att fånga in de fyra kvarvarande Metriaclima Callainos Bright Blue. Eftersom min scape är väldigt mycket sten så fick jag plocka ut alla stenar utan de som ligger direkt på frigoliten. Jag tog tillfället i kraft att re-scapa! Jag lägger upp två bilder som är tagna under vattenbytet. Jag vill gärna ha kommentarer från Er här vad ni tycker, själv är jag helnöjd med scapen. Förresten när jag plockat upp de fyra Metriaclima Callainos Bright Blue och varit och lämnat dem till en granne i området som har ett större Malawialvarium och kom hem igen så hittade jag en femte Metriaclima Callainos Bright Blue, lol.

                              Något som var väldigt roligt, att när jag lyfte på stenar och kom när växter så var det gott om Labidochromis sp. Hongi yngel i blandade storlekar, tyvärr blev nog en hel del mat när jag röjde runt och de fick överge sina gömställen.

                              I akvariet går nu;
                              Labidochromis Caeruleus
                              Labidochromis sp. Hongi
                              Synodontis Petricola
                              Ancistrus sp.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0546[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 84,5 KB
ID: 2158200 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0547.jpg
Visningar: 1
Storlek: 79,9 KB
ID: 2158202

                              EK
                              Vardagsrum akvariet - Malawi
                              Projekt; Ny generation - SA

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                Snyggt kar tjatade jag inte på dig i början om att det är en tjurig art ibland? Jag vill minnas att jag gjorde det
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...