Vardagsrum akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    Idag blev det en tur till Kent i Nol för att köpa två stycken Labidochromis caeruleus honor (efter väl utfört uppdrag av Zoopets rekognoseringspatrullen tidigare i veckan...) . Jag fick tag i två fina exemplar i storleken runt 6-7 cm. De nyiköpta Labidochromis caeruleus är nu under inkoppning och hanen "Alpha" är framme och visar upp sig för dem hela tiden...

    Igår blev jag av med tre av de senast tillkomna Labidochromis caeruleus, en skänkes annons här på Zoopet gjorde att de fick en ny ägare relativt snabbt, de färgade tillbaka riktigt bra under tiden i mitt yngel/karantän akvarium, nu är det bara den "vitg-ula" hanen kvar som jag skall försöka fånga och se om jag kan få den att färga tillbaka, det märkliga är att den är inte utsött eller mobbad, den äter och beter sig som övriga Labidochromis caeruleus i akvariet.

    EK
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA

    Kommentar

    • Erikderek
      • March 2013
      • 718

      När jag kom hem från jobbet stod en låda från Tyskland och väntade på farstun. Efter att vi lagt barnen och ett vattenbyte senare så packade jag upp paketet och installerade det nya Color lysröret, vilken skillnad det blev! Lysröret var bra paketerad i flera lager, jag hade lite reservationer angående transporten av detta. Jag hade även beställt SERA Granugreen foder, fiskarna var mycket förtjusta i detta foder och åt med god aptit. Det är ingen tvekan att detta blir det torrfoder som gäller framöver, jag har tidigare matat med JBL Novorift, men det har varit väldigt blandat hur det har mottagits.

      De två senaste Labidochromis caeruleus har acklimatiserat sig bra och anslutit fint till Labidochromis caeruleus gruppen, fler och flera av mina Labidochromis sp. 'hongi' börjar få vuxenfärgerna istället för de "bruna" ungfiskfärgen. Metriaclima callainos har jag fortfarande inte bestämt mig för om jag skall ha kvar, jag gillar verkligen den arten men det ser estetiskt fel ut när hanarna är dubbelt så stora som mina Labidochromis, jag tror jag måste släppa det och helt enkelt bara gilla läget och låta mina Labidochromis växa ikapp.

      EK
      Vardagsrum akvariet - Malawi
      Projekt; Ny generation - SA

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Låt gruppen mogna ihop sig nu. Den där skillnaden är ju övergående. Tycker att det är snyggt med lite olika åldrar i karet. Precis som i naturen.
        Men det är dina fiskar så det var bara mitt eget tänk kring det hela.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Erikderek
          • March 2013
          • 718

          Du har rätt i allting, Bluewing. Det är bara att jag skall landa med mina tankar i nuet och luta mig tillbaka och låta akvariet och dess invånare vara och utvecklas.

          EK
          Vardagsrum akvariet - Malawi
          Projekt; Ny generation - SA

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Någon bild på fiskarna Erik? Känns som det börjar bli dags? Vad sägs om det?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Erikderek
              • March 2013
              • 718

              Visst, du har rätt om det också... Blandade bilder på akvariets invånare, Labidochromis caeruleus, Labidochromis sp. 'hongi' och Metriaclima callainos.

              Bild1: Labidochromis caeruleus; Alpha och en av de ny honorna.
              Bild2: Labidochromis caeruleus, Labidochromis sp. 'hongi' och Metriaclima callainos; översikt.
              Bild3: Labidochromis caeruleus, Labidochromis sp. 'hongi' och Metriaclima callainos.; Labidochromis sp. 'hongi' har "kommit överens" om vem som bestämmer i gruppen.
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5477.jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,0 KB
ID: 2148982Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5463.jpg
Visningar: 1
Storlek: 106,7 KB
ID: 2148983Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5467.jpg
Visningar: 1
Storlek: 96,8 KB
ID: 2148984

              EK
              Vardagsrum akvariet - Malawi
              Projekt; Ny generation - SA

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Vardagsrum akvariet

                Tycker du fått till en väldigt läcker mix nu, Erik.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Erikderek
                  • March 2013
                  • 718

                  Tack Bluewing, ja, det ser bra ut nu, Nu skall akvariet få stå och mogna tills mina Labidochromis har växt till sig och det blir dags att börja gallra bort tills jag har 3+4 av båda sorterna. Idag simmar det 9 st Labidochromis caeruleus och 10st Labidochromis sp. 'hongi' ungfiskar tillsammans med 7 st (3+4) Metriaclima callainos som mer kan kallas ungdomar.

                  EK
                  Vardagsrum akvariet - Malawi
                  Projekt; Ny generation - SA

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    längesen jag spanade in här. jäkla fint kar du fått till. hade kanske gärna sett lite mer sten på höjden men det är inget som stör på nått sätt. mer helkarsbilder

                    Kommentar

                    • Erikderek
                      • March 2013
                      • 718

                      Tack hannesc, jag "vågar" inte bygga högre utan att säkra med silikon.

                      EK
                      Vardagsrum akvariet - Malawi
                      Projekt; Ny generation - SA

                      Kommentar

                      • Erikderek
                        • March 2013
                        • 718

                        Idag drabbades akvariet av sitt fösta dödsfall, en Metriaclima callainos Bright Blue hona hittades avliden i en grotta när jag bytte vatten idag. Fisken hade inget synligt som avslöjar dödsorsaken, fenor hela och slank och fin kring buken. Jag räknade in fiskarna vid matningen i förrgår och då uppträdda alla normalt. Värt att notera att en av de andra Metriaclima callainos Bright Blue visar tecken på att något inte står rätt till då fisken uppträder slött och inte visar "rädsla" när jag sänker ner exempelvis håven utan hade varit lätt att fånga och står i övrigt still. Färgmässigt avviker den inte och visar inga synliga tecken på att något skulle vara fel. Det som avviker med dess beteende är att den är väldigt still.

                        Jag har noterat att två av min Metriaclima callainos Bright Blue hanar på sista tid bråkat ganska mycket, och att den dominante hanen jagat efter mina Metriaclima callainos Bright Blue F1 honor, men inte mer än att de enkelt kunna simma undan och sedan få vara i fred.

                        I övrigt verkar alla fiskar må bra och visar ett fullt normalt beteende. Vattenvärderna är exemplariska, och vattenbytet idag blev ett modell större. Det som gör mig mest konfunderad och inte misstänker sjukdom är att det rör sig om mina Metriaclima callainos Bright Blue F1 honor?

                        EK
                        Senast redigerad av Erikderek; 27 September 2013, 20:11.
                        Vardagsrum akvariet - Malawi
                        Projekt; Ny generation - SA

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          Sv: Vardagsrum akvariet

                          Plötsliga dödsfall när det gäller malawi inträffar ibland och är inte alls ovanligt.
                          Honan kan ha varit stressad och jagad mm. Väldigt svårt att veta. Det enda att göra i nuläget har du redan tagit initiativ till själv.
                          Kolla, räkna fiskar och vara extra uppmärksam.
                          Jag tror inte du behöver va orolig, möjligtvis då för den slöa fisken.
                          Jag misstänker att den också blivit jagad en del. Men det är bara en gissning.
                          Kolla bara så inte magen sväller eller den börjar få utstående fjäll.

                          Fortsätt att ha lite extra koll så går detta bra ska du se

                          Kommentar

                          • Erikderek
                            • March 2013
                            • 718

                            Det blir lite extra "tillsyn" de närmaste dagarna. Tack för ditt svar.

                            EK
                            Vardagsrum akvariet - Malawi
                            Projekt; Ny generation - SA

                            Kommentar

                            • Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

                              Sv: Vardagsrum akvariet

                              Inga problem

                              Kommentar

                              • Erikderek
                                • March 2013
                                • 718

                                Nu på morgonen står Metriaclima callainos Bright Blue honan id vattenytan i ena hörnet, fortfarande normal färgad. Jag tillsatte salt (som jag löst upp i akvarievatten innan jag tillsatte det) enligt rekommenderad dosering, "just in case". Övriga fiskar visar inga tecken på att något skulle vara fel. Jag funderar på att starta upp karantänsakvariet och flytta över Metriaclima callainos Bright Blue honan, men jag låter det nog gå ett dygn till för vidare observation innan jag flyttar fisken.

                                EK
                                Vardagsrum akvariet - Malawi
                                Projekt; Ny generation - SA

                                Kommentar

                                Arbetssätt...