Vardagsrum akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    Idag såg jag mitt första frisimmande yngel i akvariet. Spännande, jag vet att både mina Labidochromis caeruleus och Labidochromis sp. 'hongi har gått och tuggat, Labidochromis caeruleus enligt min logg den 2/12 och Labidochromis sp. 'hongi den 4/2.

    EK
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA

    Kommentar

    • Erikderek
      • March 2013
      • 718

      Mina Metriaclima callainos Bright Blue har acklimatiserad sig mycket bra i mitt akvarium, den ensamma honan tillsammans med de 4 honorna som fylldes på med sen går i ett gemensamt stim, en mycket vacker och mäktig syn när fem metallic blå fiskar glider fram i ett stim. Hanarna och framförallt Alpha hanen färgar ut mycket bra för tillfället.

      EK
      Vardagsrum akvariet - Malawi
      Projekt; Ny generation - SA

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Kul med lite flyt i karet. Härligt att bara njuta av de fiskar man valt.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          Ja verkligen, så skönt när man är i ett flyt.
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            S. Petricola fina firrar!
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              Otroligt fina, men jag har inte hjärta att ha i en till mina Malawi. Men det kanske går om man som sagt bara har en.
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • Erikderek
                • March 2013
                • 718

                Ja, flytet är det vi efterstävar inom denna hobbyn hela tiden, nu gäller det bara för mig att låta allt vara och låta akvariet fortsätta mogna.

                Synodontis Petricola, alldeles rätt Likan, det är en fisk som lockat mig sen jag startade mitt Malawi akvarium i somras, Kent fick in arten tidigare i höstas men det var först nu jag kände att det var rätt timing att introducera dem i mitt akvarium, och jag ångrar det inte en sekund. Det är en fröjd att se hur de glider runt i akvariet, jag har även sett hur de "putsar" glaset i akvariet.

                @HWH, mina Mbunas lägger knappt märke till mina Synodontis Petricola, de är som de lever i två olika parallellvärldar i mitt akvarium, du bör i så fall tillsätta 4-6 st, det är ingen stimfisk men trivs ändå bäst i grupp.

                EK
                Vardagsrum akvariet - Malawi
                Projekt; Ny generation - SA

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  Jag tänkte mer tvärtom, de heter ju inte Gökmal för intet.
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    Petricolan är en snäll firre. Gillar att simma runt i grottor, rothögar etc. Hur fina som helst. ska snart utöka mina 4 till 10 tänkte jag.

                    Bra val!
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      Vardagsrum akvariet

                      Ursprungligen postat av HWH
                      Jag tänkte mer tvärtom, de heter ju inte Gökmal för intet.
                      Gökmalen är S. Multipunctatus. Detta är petricola. 2 skilda arter.

                      De är lika utseendemässigt men kollar du på tex planet catfish ser du skillnader, både i kroppsform och storlek.
                      Senast redigerad av Likan; 22 February 2014, 13:13.
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        Åh vad bra, tack för info. Härligt att ha fel. Då hamnar det på vill ha listan direkt om de inte stör leken på Malawi.
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • Erikderek
                          • March 2013
                          • 718

                          Idag kom ett paket från Tyskland med EHEIMs nya streamer, EHEIM StreamOn+, jag beställde 2000 modellen som ger 2000l/h. Jag installerade den i samband med kvällens vattenbyte. I mitt akvarium har jag placerat den på motsatt kortsidan gentemot ytterfiltrets utblås.

                          EK
                          Vardagsrum akvariet - Malawi
                          Projekt; Ny generation - SA

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Och vad tyckte du om den då?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Erikderek
                              • March 2013
                              • 718

                              Well, nu har den snurrat i några timmar och det jag reagerar allra mest på är hur tyst den är, nästan ljudlös. Rent storleksmässigt så konstruktionen slimmad, med magnetfäste. Själva konstruktion i akvariet är en magnetplatta som sitter mot själva pumphuvudkonsolen och sen sitter pumphuvudet fast i konsolen. Magnetplattan och mötande konsol sitter fast i varandra med gummibussningar. Överlag en solid och genomtänkt konstruktion. Jag har monterat den ca. en decimeter under vattenytan och munstycket vinklat svag uppåt. Streamern skapar en bred kon som sprider sig bra. I mitten av mitt avkarium där strömmarna möts bildas det sporadiskt små strömvirvlar.

                              EK
                              Vardagsrum akvariet - Malawi
                              Projekt; Ny generation - SA

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Tack! Det låter kanon. Du är inte sugen att films underverket?
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...