Vardagsrum akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    För en dryg timme sedan hittade jag en av de nyinköpta Metriaclima callainos Bright Blue honorna stendöd, senast vid lunch levde den och visade inga tecken på att något var fel. *SUCK*

    EK
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Åh vad trist
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Erikderek
        • March 2013
        • 718

        Jag börjar starkt funderar på att flertalet av de jag tror är honor faktiskt är hanar, jag har två givna hanar som är betydligt större och med många äggfläckar på analfenan, sen har jag några mindre med två-tre fläckar som jag haft mina misstankar om men nu börjar jag bli "säker" på att de också är hanar, det kan t.o.m vara så illa att det är 6 hanar som går i mitt akvarium. Dags för operation gallring, jag skall försöka fånga in de minsta misstänkta hanarna, lite oklart vad jag skall göra med dem när jag fångat dem. Tanken är att låta tre hanar gå kvar, och komplettera med mer säkra honor eller så överväger jag att helt avveckla mitt Metriaclima callainos Bright Blue bestånd. Om jag kommer fram till att behålla mina Metriaclima callainos Bright Blue så hoppas jag Kent har tillräckligt med honor som han kan avvara.

        EK
        Vardagsrum akvariet - Malawi
        Projekt; Ny generation - SA

        Kommentar

        • Erikderek
          • March 2013
          • 718

          Nu fick jag upp alla Metriaclima callainos Bright Blue utan den nya honan, och min lekmanna bedömning är att det vara bara hanar, kanske en hona... det får bli en tur till Kent och köpa 4st honor.

          EK
          Vardagsrum akvariet - Malawi
          Projekt; Ny generation - SA

          Kommentar

          • Erikderek
            • March 2013
            • 718

            Klicka på bilden för större version

Namn: iPhone 283.jpg
Visningar: 1
Storlek: 135,8 KB
ID: 2156287Klicka på bilden för större version

Namn: iPhone 286.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,7 KB
ID: 2156288Klicka på bilden för större version

Namn: iPhone 289.jpg
Visningar: 1
Storlek: 169,0 KB
ID: 2156289

            På Bluewings begäran (bilder).

            När det gäller fiskarna så gav jag bort tre hanar till min granne på gatan som också har Malawi och en grupp Metriaclima callainos Bright Blue som behövde förstärkas.

            EK
            Senast redigerad av Erikderek; 09 February 2014, 20:45.
            Vardagsrum akvariet - Malawi
            Projekt; Ny generation - SA

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Åh vad roligt Erik! Tack! Ser att de växt ordentligt sedan sist. Tycker också det blir så läckert med stenröset och dessa vackra färger. Hade ju själv Malawi i 10 år.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Erikderek
                • March 2013
                • 718

                Tackar, ja det börjar bli lite storlek på fiskarna. Nu är det betydligt lugnare i akvariet, den nya Metriaclima callainos Bright Blue honan jagar t.o.m med den minsta av Metriaclima callainos Bright Blue hanarna som jag sparade när den blir för närgången.

                EK
                Vardagsrum akvariet - Malawi
                Projekt; Ny generation - SA

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  Detta gillade jag att se, är ju i planeringsfasen av Malawi så då är det extra intressant att se snygga Malawikar
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • Erikderek
                    • March 2013
                    • 718

                    Tackar.

                    EK
                    Vardagsrum akvariet - Malawi
                    Projekt; Ny generation - SA

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Du ser Erik vad lite bilder ger i respons direkt
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        Vad fint. Gillar verkligen den kala känslan i snygga Malawikar. Fina stenar du har hittat.
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          Riktigt fina firrar du har

                          Kommentar

                          • Erikderek
                            • March 2013
                            • 718

                            @HWH, tackar, jag har som tur är ganska nära till en stenkross som tycker det nästintill hysteriskt roligt när jag kommer dit och klättrar omkring och sorterar i stenhögarna, iförd varselväst och hjälm eftersom deras säkerhetspolicy kräver detta.

                            @Jesper, tack. Jag håller mina fiskar på strikt diet så de skall hålla sig slanka och naturliga i formen. De honor som jag köpte i helgen (den som är kvar) ser ut som en simmande köttbulle i jämförelse.

                            EK
                            Vardagsrum akvariet - Malawi
                            Projekt; Ny generation - SA

                            Kommentar

                            • Erikderek
                              • March 2013
                              • 718

                              Ikväll var det storstädning utöver det vanliga vattenbytet. Rengöring av ytterfilter samt till och frånloppsslangarna. Tillslut efter längre tid än planerat var det klart. Imorgon efter jobbet tänkte jag åka till Kent i Nol och se om jag kan få köpa fler Metriaclima callainos Bright Blue honor, fyra stycken helst. En Labidochromis caeruleus hane står också på inköpslistan.

                              När jag var där i lördags visade Kent mig OB/Mcat Metriaclima callainos Bright Blue som var riktigt läckra för den som är intresserad.

                              EK
                              Vardagsrum akvariet - Malawi
                              Projekt; Ny generation - SA

                              Kommentar

                              • Erikderek
                                • March 2013
                                • 718

                                Idag åkte jag upp till Kent i Nol efter jobbet. Kent hade 4st Metriaclima callainos Bright Blue honor till mig. Jag passade även på att köpa 4st exemplar av en annan fisk som låg väldigt högt på min "shortlist", gissa vilken fisk det är ;-). Jag bifogar ett foto på den pågående inkoppningen.

                                EK

                                Klicka på bilden för större version

Namn: iPhone 003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 132,5 KB
ID: 2156334
                                Vardagsrum akvariet - Malawi
                                Projekt; Ny generation - SA

                                Kommentar

                                Arbetssätt...