Vardagsrum akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    Sv: Vardagsrum akvariet

    Ser du om det är nån som jagar henne? Står hon och trycker och försöker gömma sig?

    Det är ju nästan omöjligt att veta i nuläget om det är nåt smittsamt. Jag kan inte komma på nåt. Ingen annan som har några ideer?

    Edit: Såg nu att du skrev att hon står i ena hörnet så min magkänsla säger fortfarande att fisken är jagad/stressad.

    Kommentar

    • Erikderek
      • March 2013
      • 718

      Det skall bli spännande att se vad det här slutar, Metriaclima callainos Bright Blue honan har stått och tryckt vid vattenytan in en 45 graders vinkel sen i morse. Jag smög fram och studerade fisken lite närmare och såg att det hängde en sträng av avföring ur analöppning, bukvattensot tänkte jag. Jag bestämde mig för att håva upp Metriaclima callainos Bright Blue honan och göra slut på lidandet och förpassa henne till fiskhimlen. När jag skall håva upp Metriaclima callainos Bright Blue honan så släpper avföringen och fisken börjar visa kraft och börjar spratla i håven, samt att när jag höll håven i vattenbrynet så "simmade" fisken normalt. Jag blötte handen och tog upp fiken och vad jag kan se (med mina rookie ögon) så ser det inte svullet ut, men jag är lite tveksam om det inte är lite svullet?

      När jag sedan sakta släppte tillbaka fisken så simmande den omkring bland stenarna, för att nu stå och trycka vid botten. En av de andra Metriaclima callainos Bright Blue honorna är framme och "retas" och jag kan se att fisken är lite blekare kring buken än övriga. För övrigt är jag inte lika säkert på att hen är en hona efter att jag tittade på magen underifrån.

      EK
      Bifogade filer
      Vardagsrum akvariet - Malawi
      Projekt; Ny generation - SA

      Kommentar

      • Erikderek
        • March 2013
        • 718

        Jag studerade hen kontinuerligt efter att jag undersökte den närmare, den fick mkt stryk av av mina Metriaclima callainos Bright Blue hanar och stod och tryckte i akvariets ytterkanter. Tillslut simmade den in i en grotta och låg upp där upp och ner så jag hade inget annat val än att håva upp fisken av förpassa den fiskhimlen, jag noterade en svullnad kring buken... så bukvattensot utlöst av stress av "uppvaktning" från mina hanar blir Dr. Erikderek bedömning av dödsorsak.

        Nu är min fördeling 3+2 bland mina Metriaclima callainos Bright Blue, skall jag avvakta eller är det bäst redan imorgon att införskaffa två honor till (jag kan få tag på individer från den grupp de här fiskarna kom ifrån, dvs samma ålder etc.) för att inte de två kvarvarande honorna skall få för mycket "uppvaktning"?

        EK
        Bifogade filer
        Vardagsrum akvariet - Malawi
        Projekt; Ny generation - SA

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          Sv: Vardagsrum akvariet

          Jag tror att du har helt rätt i din analys

          Och tråkigt att det blev som det blev. Kan ju ha varit en hane eftersom den blev så jagad.

          Kommentar

          • Erikderek
            • March 2013
            • 718

            Idag tog jag med mig fru och barn och åkte till Ciklidhuset för att köpa 2st nya Metriaclima callainos Bright Blue (F1). Nu är fiskarna inkoppade och simmar i akvariet, jag passade på att mata övriga fiskar i samband med isättningen. Beträffande fiskarna så var vi säkra i butiken att en är hona och den andra med största sannolikhet är en hona. Nu är "ordningen" återställd och min uppsättning Metriaclima callainos Bright Blue består nu av 3+4 fiskar.

            Min Metriaclima callainos Bright Blue alhpa-hane var mycket intreserade av påsarna som guppade i vattenytan vid inkoppning men än så länge är han bara "på" de befintliga Metriaclima callainos Bright Blue... suck... hoppas han låter nykomlingarna vara ifred tills de acklimatiserat sig. Tyvärr tror jag det blir tvärt om.

            EK

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0148.jpg
Visningar: 1
Storlek: 40,7 KB
ID: 2149716
            Vardagsrum akvariet - Malawi
            Projekt; Ny generation - SA

            Kommentar

            • Erikderek
              • March 2013
              • 718

              Ikväll saknades en av mina Metriaclima callainos Bright Blue honor, den mindre av de två som jag köpte för ett par veckor sedan. Jag såg den senast igår vid matningen då den åt med god aptit och såg som en Metriaclima callainos Bright Blue skall göra. Efter lite "sökande" i akvariet hittat jag den död på botten i en av grottorna. När jag lyckas plocka upp den så ser jag att magen var helt uppäten! Jag menar helt renskrapat in till benet! Inget annat "förstört" på fisken. Jag är lite konfunderad på vem av akvariets övriga herbivorera invånare som kalasat?

              Metriaclima callainos Bright Blue honan har inte varit jagad och stressad, uppenbarligen har jag en "seriall killer" i akvariet, Metriaclima callainos Bright Blue aplha hanen är huvudmisstänkt...

              EK
              Vardagsrum akvariet - Malawi
              Projekt; Ny generation - SA

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                Vardagsrum akvariet

                Ursprungligen postat av Erikderek
                Ikväll saknades en av mina Metriaclima callainos Bright Blue honor, den mindre av de två som jag köpte för ett par veckor sedan. Jag såg den senast igår vid matningen då den åt med god aptit och såg som en Metriaclima callainos Bright Blue skall göra. Efter lite "sökande" i akvariet hittat jag den död på botten i en av grottorna. När jag lyckas plocka upp den så ser jag att magen var helt uppäten! Jag menar helt renskrapat in till benet! Inget annat "förstört" på fisken. Jag är lite konfunderad på vem av akvariets övriga herbivorera invånare som kalasat?

                Metriaclima callainos Bright Blue honan har inte varit jagad och stressad, uppenbarligen har jag en "seriall killer" i akvariet, Metriaclima callainos Bright Blue aplha hanen är huvudmisstänkt...

                EK
                (Maylandia)

                Vad har du mer med dem?
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Erikderek
                  • March 2013
                  • 718

                  En uppsätting ungfisk av Labidochromis caeruleus, en uppsättning ungfisk av Labidochromis sp. 'hongi' samt två stycken Ancistrus sp. Labidochromis sp. 'hongi' kivas intern, Metriaclima callainos Bright Blue kivas internt och Labidochromis caeruleus kivas inte alls. De enda som bråkar är de två största Metriaclima callainos Bright Blue hanarna, om aplha positonen men alltid med samma utgång.

                  EK
                  Vardagsrum akvariet - Malawi
                  Projekt; Ny generation - SA

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    Vardagsrum akvariet

                    Ursprungligen postat av Erikderek
                    En uppsätting ungfisk av Labidochromis caeruleus, en uppsättning ungfisk av Labidochromis sp. 'hongi' samt två stycken Ancistrus sp. Labidochromis sp. 'hongi' kivas intern, Metriaclima callainos Bright Blue kivas internt och Labidochromis caeruleus kivas inte alls. De enda som bråkar är de två största Metriaclima callainos Bright Blue hanarna, om aplha positonen men alltid med samma utgång.

                    EK
                    Den kan ju ha blivit slaktad av någon och sedan blivit lite äten av någon av malarna. Det är ett fullt möjligt alternativ faktiskt.

                    (Metriaclima är busigt, det är en Maylandia, jag är bara tvungen, det är en fråga som är allt annat än enkel men de flesta ichtyologerna brukar Maylandia då det är den första beskrivningen som finns och då gäller den)
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Erikderek
                      • March 2013
                      • 718

                      Ja, helt omöjligt är det inte. Det som hände var att jag var tvungen att demontera en av mina "klippformationer” (tom lyfta bort två av grundstenarna som ligger mot frigoliten) för att få upp fisken, igår kväll lyckades jag inte få tillbaka som det var, störande, det ser inte klokt ut. I samband med vattenbytet ikväll blir det att hämta sten lådan i förrådet och bygga om det helt hållet. Det som blir positivt blir att jag bryter upp reviren lite grann.

                      Jag håller mig neutral i nomenklatur frågan.

                      EK
                      Vardagsrum akvariet - Malawi
                      Projekt; Ny generation - SA

                      Kommentar

                      • Jens79
                        • September 2013
                        • 200

                        Nyfiken på hur det går här EK?

                        /Jens

                        Kommentar

                        • Erikderek
                          • March 2013
                          • 718

                          Det går bara bra, akvariet och fiskar är både i harmoni. En av mina Labidochromis caeruleus honor tuggade och spottad för någon vecka sedan men än har jag inte sett några yngel. En liten ominredning skedde som jag skrev om i inläggen ovan resulterade till det bättre rent estetiskt.. Fiskarna gnabbas inom sina underarter precis som de skall göra men inga som blir utmobbade eller sönderstressade. Två av mina Labidochromis sp. 'hongi' hanar har verkligen blommat ut i full prakt. Sedan i oktober har jag pillat väldigt lite och i princip bara bytt vatten och låtit akvariet mogna, med bra resultat.

                          Det som ligger härnäst är att jag väntar på att EHEIM skall lansera sin Stream On+ serie så jag får i en streamer, men lanserings skjuts fram hela tiden, i november sa de till mig att det skulle ske under december...

                          EK
                          Vardagsrum akvariet - Malawi
                          Projekt; Ny generation - SA

                          Kommentar

                          • Erikderek
                            • March 2013
                            • 718

                            I akvariet råder harmoni och frid. Allt är inne i vardagslunk för tillfället. Igår upptäckte jag att två av mina Labidochromis sp. 'hongi' honor tuggar, spännande. Tidigare har en av mina Labidochromis caeruleus tuggat.

                            EK
                            Vardagsrum akvariet - Malawi
                            Projekt; Ny generation - SA

                            Kommentar

                            • Erikderek
                              • March 2013
                              • 718

                              Idag kompletterades Metriaclima callainos Bright Blue gruppen med två stycken honor från Kent i Nol. Jag hade mailat Kent tidigare i veckan och frågat om han hade några Metriaclima callainos Bright Blue honor i bra storlek och det hade han. Metriaclima callainos Bright Blue honorna är i storlek med gruppens Alpha hane. Detta bådar gått för den inte skall sluta som för de senaste två honorna som installerades i akvariet.

                              En rejäl fadäs inträffade under inkoppning då ena påsen "slet sig" efter bara 15 minuter och tömde ut vatten och fisk i akvariet, jag hoppas det inte får några långtgående konsekvenser i mitt akvarium.

                              Nu består mitt akvarium av tre grupper Mbunas och två (1+1) Ancistrus. sp.
                              Labidochromis caeruleus , (3+5), 8st
                              Labidochromis sp. 'hongi' (3? +7?), 10st
                              Metriaclima callainos Bright Blue, (3+5), 8st

                              EK
                              Vardagsrum akvariet - Malawi
                              Projekt; Ny generation - SA

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Erik. Måste säga att din tråd är en totalt foto och filmfri zon. Vill härmed i all vänlighet inlämna en protest mot detta.
                                Malawi är oerhört robusta fiskar. Så ärligt talat tror jag inte det som hände gör någon skada alls.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...