Vardagsrum akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    Ja, det är något mindre gömställen då tidigare scape var ett enda stort stenröse, absolut att det troligen spela in. Den scape har dock många gömställen, fiskarna har grävt fram egna grottar under stenarna och det är labyrinter där under och det finns gott om både stora och små grottor i stenformationerna, så jag inbillar mig att det inte är hela problemet, akvariet kan se fisktomt ut när fiskarna är på det humöret. Det jag skulle vilja göra är att bygga det vänstra röset på höjden men det är svårt att fixera stenarna så det inte ramlar ner. Lustigt att du nämner det för när jag bytte vatten i eftermiddags försökte jag möblera om och få till några fler smågrottor i det vänstra röset. Jag får gå ut i mitt förråd och rota lite stenlådan och se om jag har material att bygga på stenformationerna när jag byter vatten nästa gång.

    Tack för de uppmuntrande orden, jag tar med mig de i i funderarna på plus sidan!

    EK
    PS. Jag håller på att tanka över lite bilder från telefonen till min NAS, dessa lägger jag upp här i tråden om en liten stund DS.
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA

    Kommentar

    • Erikderek
      • March 2013
      • 718

      Bilder...
      Klicka på bilden för större version

Namn: 241.jpg
Visningar: 1
Storlek: 149,1 KB
ID: 2164669Klicka på bilden för större version

Namn: 247.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,1 KB
ID: 2164670Klicka på bilden för större version

Namn: 248.jpg
Visningar: 1
Storlek: 168,3 KB
ID: 2164671Klicka på bilden för större version

Namn: 249.jpg
Visningar: 1
Storlek: 201,8 KB
ID: 2164672Klicka på bilden för större version

Namn: 250.jpg
Visningar: 1
Storlek: 189,3 KB
ID: 2164673Klicka på bilden för större version

Namn: 251.jpg
Visningar: 1
Storlek: 161,9 KB
ID: 2164674Klicka på bilden för större version

Namn: 252.jpg
Visningar: 1
Storlek: 182,8 KB
ID: 2164675Klicka på bilden för större version

Namn: 253.jpg
Visningar: 1
Storlek: 212,8 KB
ID: 2164676

      Akvariets centerpiece är Labidochromis caeruleus alfa hanen, ett exemplar jag egentligen borde odla på. På en av bilderna ser ni en annan Labidochromis caeruleus hane i bakgrunden, som tyvärr har blivit sotig med åldern, han har tydligare och svartare band och fenor... Både hanarna kommer från samma kull och var med i den Labidochromis caeruleus grupp som var med från allra första början i akvariet.

      EK
      Vardagsrum akvariet - Malawi
      Projekt; Ny generation - SA

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        Va fina de gula är.
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • Hans.Lindaker
          • April 2006
          • 1837

          Ja dina golden är verkligen fina! Lägg gärna upp nån helbild också
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

          Kommentar

          • Erikderek
            • March 2013
            • 718

            Tack båda två, ja det är verkligen fina.

            Jag skall om jag får tid över ikväll att försöka foto en helbild av akvariet.

            Fungerar det inte med någon annan Mbuna än mina Labidochromis caeruleus så är det ju ett alternativ att ha kvar Labidochromis caeruleus gruppen och utöka antalet Synodontis petricola, de är 6st idag, en 2-4 stycken till borde fungera.

            EK
            Vardagsrum akvariet - Malawi
            Projekt; Ny generation - SA

            Kommentar

            • Webo
              • August 2014
              • 1968

              En fråga. När du tillsätter nya fisk, ändra du då stenar så att de befintliga invånare får börja om igen med att hitta sina revir? Jag är själv ny inom Malawi men har läst en del och bla att man behöver flytta om på stena/rötterr så de nuvarande inte har ett övertag över nya utan allla blir lika. Likaså när man väl lägger i nya så matar man just när man släppar i de nya och då får nuvarande annat att tänka på och de nya hinner i och kan gömma sig/utforska lite utan att bli "jagade".

              Skickat med Tapatalk från min mobil.
              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

              Kommentar

              • Erikderek
                • March 2013
                • 718

                Inför Pseudotropheus demasoni var det en total re-scaape, inför Pseudotropheus pulpican var det en mindre, där några stenar flyttades. Jag har tillsatt hela grupper, dvs. en ny sorts Mbuna i akvariet de gånger det spårat ut och de slaktat varandra inom gruppen.

                När det där emot gäller min Labidochromis Caeruleus grupp så har jag lyckats tillföra fiskar lite då och då utan att re-scapa överhuvudtaget till en befintligt ingången grupp, där har jag inte haft några problem.

                jag släcker belysningen i karet under inkoppningen och matar sparsamt när jag släpper i de nya fiskarna.

                EK
                Vardagsrum akvariet - Malawi
                Projekt; Ny generation - SA

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  Ok. Då har du ju också full koll på det och då kan det inte vara det som triggade det.

                  Skickat med Tapatalk från min mobil.
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • Erikderek
                    • March 2013
                    • 718

                    Helbild av akvariet...
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,8 KB
ID: 2164709

                    Nu precis plockade jag upp ytterligare en död Pseudotropheus Pulpican hona som låg död på botten. Det märkliga var att honan var fin i färgen, kanske ngt nafsat kring käken men annars inga skråmor. Jag blir inte klok på det här...

                    EK
                    Vardagsrum akvariet - Malawi
                    Projekt; Ny generation - SA

                    Kommentar

                    • Hans.Lindaker
                      • April 2006
                      • 1837

                      Ja som sagt, riktigt tråkigt att det blivit som det blivit! Men himla tjusigt är det åtminstone...
                      /Hans
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Finns det något i karet som kan tänkas utsöndra något som metall etc.? Vet du att t.ex. stenen är ok? Det har inte varit stambyte eller något annat som kan göra att det kommer in giftiga ämnen i karet?
                        Så här skulle jag göra själv: Testa att kör med maxdos Easylife Filter Fluid Media som binder giftiga ämnen och fungerar som ett skydd för gälar etc. Det är ju egentligen bara lera och lite annat men just vid förgiftningar eller höga halter av för fisken negativa ämnen så kan det vara räddningen. Testa sedan att ha i detta vid varje vattenbyte och se vad som händer. Ammonium, nitrit, bakterier minskar drastiskt trots att medlet är naturligt och utan kemikalier. Starta med trippeldos dvs. 10ml till 10liter. Så skulle jag göra när karet är välskött och de vanliga vattenvärdena är bra. Om fiskdöden då upphör så fanns något bakteriellt/kemiskt som skapade detta.
                        Så här gör många uppfödare/importer för att tackla instabila miljöer.
                        Senast redigerad av Bluewing; 18 November 2014, 07:54.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Erikderek
                          • March 2013
                          • 718

                          Stenarna är ok, de har varit med sedan start förutom ett par som installerades i somras, ingen metall som ger utslag på magnet. Senast det drogs rör i vårt hus var 2007 (bor i radhus med egen stam). Det är det som är så knepigt, det gäller bara de nya fiskarna, de fiskar som redan går i akvariet påverkas inte, visar inga tendenser till att något är fel. Jag har använt en motsvarande produkt, SERA BioNitrivec vid uppstart av akvariet och när jag gjort rent ytterfiltret, jag gör som du föreslår vid vattenbyterna framöver. Alla vattenvärden är bra, ph ligger stabilt på en för fiskarna bra nivå (kh hålls uppe med bikarbonat då det komunala vattnet har högt ph men lågt kh). Tack för din input Bluewing.

                          EK
                          Vardagsrum akvariet - Malawi
                          Projekt; Ny generation - SA

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Vardagsrum akvariet

                            Skillnaden på bio nitrivec och ffm är att nitrivec innehåller bakterier men det gör inte ffm. Så det är totalt olika idéer. Ffm binder ämnen och motverkar bakterier. Om man då har bakterier eller ämnen som är osunda i karet så återhämtar sig fiskarna snabbt. Ville bara berätta. Många som du tror att det är en bakteriell starter. Det är det inte.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Erikderek
                              • March 2013
                              • 718

                              Bra påpekande.

                              EK
                              Vardagsrum akvariet - Malawi
                              Projekt; Ny generation - SA

                              Kommentar

                              • Hans.Lindaker
                                • April 2006
                                • 1837

                                Hur går det för dig? Fler dödsfall?

                                /Hans
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                                Kommentar

                                Arbetssätt...