Duger detta som "projekt"...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    Anubias blir lätt algklädda om de står för ljust men visst ser jag nu att du har en hel del kiselalger. Tyder på att karet inte riktigt är i full balans. Tror att lite mindre bökande vore på sin plats. Hur sköter du filtret? Ancistrus är super på att ta dem, har du några malar?
    Att byta pump tror jag inte har någon direkt inverkan på cyanon men visst ger ett större flöde genom filtret effektivare filtrering. Hade inte varit något jag själv prioriterat iaf.
    Vad gäller vattenbyten tycker jag du verkar hålla en rimlig nivå, som du själv säger har du hyfsat stor belastning så det behövs nog. Du kan ju testa gå ned på varannan vecka men jag skulle vänta ett par månader med den förändringen eftersom du bombat med gt så nu behöver det vara så lugnt som möjligt med förändringar.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • Anne Gisela
      • October 2012
      • 425

      Ursprungligen postat av Moving Waves
      Anubias blir lätt algklädda om de står för ljust men visst ser jag nu att du har en hel del kiselalger. Tyder på att karet inte riktigt är i full balans. Tror att lite mindre bökande vore på sin plats. Hur sköter du filtret? Ancistrus är super på att ta dem, har du några malar?
      Att byta pump tror jag inte har någon direkt inverkan på cyanon men visst ger ett större flöde genom filtret effektivare filtrering. Hade inte varit något jag själv prioriterat iaf.
      Vad gäller vattenbyten tycker jag du verkar hålla en rimlig nivå, som du själv säger har du hyfsat stor belastning så det behövs nog. Du kan ju testa gå ned på varannan vecka men jag skulle vänta ett par månader med den förändringen eftersom du bombat med gt så nu behöver det vara så lugnt som möjligt med förändringar.
      Oftast sköljer jag filtervadden högst upp vid VB, ibland en gg till under veckan då den sätts igen snabbt. Övrigt filtermaterial i översta delen av pumpen brukar jag också skölja ur. Jag har aldrig rengjort filterkammaren... Eller slamsugit den.

      Det går två ancistrus och två siameser. Båda arterna är vuxna o rör inte alger längre. Ett gäng corydosar finns som städar botten.

      En en undran, ikväll har jag tagit ut kolfiltret som suttit i sen igår, och hällt i bakteriekultur. I ett nystartat akvarium byter man inte vatten alls första månaden, men då har man ju heller knappt några fiskar. Hur bör jag göra?

      De hade inte nitrattest inne idag på närmsta djuraffär. Får väl se om det ist blir en tur till AL i helgen.
      Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

      Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

      Kommentar

      • Anne Gisela
        • October 2012
        • 425

        Sorgens dag idag då vi fick låta vår ancistrushanne simma in i himlen. Vi fann honom så här, ännu vid liv men oförmögen att simma eller knappt röra sig. Han ser helt utmärglad ut! Förstår inte vad som hänt, de har fått mat som vanligt men tänker jag efter så är det ett tag sen jag såg honom äta. Så himla trist.
        Bifogade filer
        Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

        Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

        Kommentar

        • Anne Gisela
          • October 2012
          • 425

          Bilderna hamnade upp och ned. Förstår inte det heller.
          Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

          Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Ojdå, den var ganska mager...bra men tråkigt beslut att ta bort honom.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Anne Gisela
              • October 2012
              • 425

              Ursprungligen postat av ansjo
              Ojdå, den var ganska mager...bra men tråkigt beslut att ta bort honom.
              Jag undrar verkligen vad som hände med honom.
              Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

              Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

              Kommentar

              • Anne Gisela
                • October 2012
                • 425

                Jaha. Trots att lilla karet är omstartat så kommer samma bruna geggamoja tillbaka. Det är klart, partiklar finns förstås både i pumphuset, filtermedia och bottensubstrat, jag har eg bara bytt ut vattnet och inredningen. Det positiva är väl att det väl då finns en bakteriekultur - eller? Bilder, och jag hoppas nån kan säga vad detta är och om det går att göra nåt. Bakgrundsklippan ska ju vara grå, inte brun.... Men jag kan leva med det och kommer inte vidta några stora åtgärder, karet är omstartat sen en dryg vecka bara. Innan jag startade om det skrubbade jag ren bakgrunden från detta, ganska enkelt gjort med en scotchbritesvamp. Gissning - vad är det?
                Bifogade filer
                Senast redigerad av Anne Gisela; 12 January 2014, 20:29. Anledning: La in bilderna
                Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  Kiselalger?

                  Kommentar

                  • Anne Gisela
                    • October 2012
                    • 425

                    Ursprungligen postat av Mr Woods
                    Kiselalger?
                    Jag har haft såna funderingar - men de borde sätta sig på annat? Det kanske kommer, innan omstarten var de på all inredning. Vad beror de på i såna fall?
                    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                    Kommentar

                    • Anne Gisela
                      • October 2012
                      • 425

                      Jag tyckte att de kom sedan jag satt ned Plantrit K-kulor vid ett par växter, men dessa tog jag upp vid omstarten av just den misstanken.
                      Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                      Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                      Kommentar

                      • Anne Gisela
                        • October 2012
                        • 425



                        Få se nu om jag lyckas med detta... Laddade upp en filmsnutt på YT, mina scalarer beter sig... Vad håller de på med? Emellanåt munhuggs de också, mun-mot-mun så att säga.
                        Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                        Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                        Kommentar

                        • BluesMan-63
                          • December 2013
                          • 99

                          Dom kanske hånglar upp varann.. haha, näe ingen aning faktisk..
                          Ha det bra
                          //Lars

                          Kommentar

                          • Anne Gisela
                            • October 2012
                            • 425

                            Ja, idag har jag gjort VB i stora karet. Ett litet, bara 20 %. I med Nitrivec efteråt. Har fått in nåt som kan vara trådalger, men samtidigt vet jag inte, för dessa släpper när man skakar på växten, och så yr ett moln upp av vad som ser ut att vara normalt mulm. Startade en tråd om detta för att få råd:


                            Där fick jag bland annat rådet att byta pumpen till en 1000 l ist f den 600 l vi har. Det har vi ju funderat på förr, så nu är det gjort. Ser inte ut att blåsa nåt nämnvärt mer så det var nog klokt. Hoppas att det skall hjälpa till att hålla bättre vattenkvalitet.

                            Nitrat visade 20 mg/l idag, inte så mkt med andra ord.

                            Köpte även en röd lampa som skall vara tänd en stund på kvällen, så att man ser nattdjuren lite bättre. Sen har jag ju månljuset sen tidigare. Ser ut som ett discokar när båda är tända - det skall de inte vara!

                            Köpte en vanlig skäggmunsancistrus för att ersätta den som dog, en hanne, och en guldancistrushona. Kul med något nytt.

                            Till lilla räkkaret köpte jag 8 st moskito rasboror, såna som vi har 7 st av sen tidigare. Ett VB där och nu ska jag snart koppa in dem.

                            TA-karet körs in ännu. Har fått besked av Akvarielagret att det kan ta månader att få hem Daffodil-prinsessor. Jaha. Bara att vänta. Jag vill ha såna! Men skall kolla andra möjligheter, kanske nån privat säljer. A. Calvusarna och Göken mår bra i vart fall och har fått mer sten samt vinbergssnäckor. Ska nästa helg köpa riktiga snäcklekare, kanske multisar...
                            Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                            Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              20 i nitrat är inte så mycket om du mätt innan vattenbytet, kör du med växtgödningen PMDD?
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Anne Gisela
                                • October 2012
                                • 425

                                Mätte innan, och börjar m PMDD nu. Länge sen sist, kört m HappyLife.
                                Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                                Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...