Duger detta som "projekt"...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anne Gisela
    • October 2012
    • 425

    #91
    Då kan jag inte ha TA och det vill jag. Så nej, jag anpassar förutsättningarna efter fisken. Alltid. Även i mina andra kar.
    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #92
      Ursprungligen postat av Anne Gisela
      Inger - för att vårt kranvatten håller bara 6,8 och TA-fiskar vill ha min 8, gärna 9. Lite meckigt, men kul att prova på nåt nytt.

      Men - har inte du sessor? Vad har du för pH där?
      Jo, jag har "sessor" och Diskus + dvärgciklider - dom går i ett PH som ligger på drygt 8...konstigt nog verkar dom att trivas . Även om du tycker att det är lite kul med "meckandet", så kommer nog dina firrar att anpassa sig till det PH du har på ditt kranvatten . Håller du på med en massa "medel", så får du hålla på med det hela tiden - ett hoppande PH tär på fiskarna.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Anne Gisela
        • October 2012
        • 425

        #93
        Drygt 8 klarar de sig ju bra på, sessorna, och diskus vill väl inte ha högre än så. Men 6,8 är för lågt för de jag vill ha.

        Men det stämmer ju det du säger att man blir tvungen att fortsätta m medlen och att svängningar är värre än stabilt lågt. Men just därför har jag valt buffringsmedel istf bikarbonat, vårt vatten är också väldigt mjukt. Buffring ska hålla värdet mer stabilt än bikarbonat, och om jag förstått rätt så buffrar bikarbonat inte.

        Vattenkemi - ett ämne jag inte kan så mkt om ännu. Men jag lär mig - bl.a. genom att ha olika kar med olika inriktningar. För mig blir det en del av hobbyns roliga utmaningar.
        Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

        Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #94
          Oftast anpassar sig fiskarna men jag har haft riotetra som jag tror inte fixade Ph 8,3

          Bikarbonat är väl en stabil buffer?
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • Anne Gisela
            • October 2012
            • 425

            #95
            Det verkar finnas olika teorier om det - som om det mesta annat inom akvaristiken - många menar att det är svårt att hålla det stabilt med bikarbonat. Först svårt att hitta rätt nivå och sen blir det svängigt. Nu har jag inte testat själv men de utsagorna fick mig att välja en mer stabil väg, känns bättre för en novis som jag. Så småningom kanske jag vågar släppa medlet... 😉
            Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

            Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

            Kommentar

            • Anne Gisela
              • October 2012
              • 425

              #96
              Betalade precis Gold-avgiften! Hittade möjligheten att göra det via PayPal o då blev det ju gjort direkt istället för via fakturan... Hoppas det uppdateras snabbt här också.

              Shrekkaret har blivit lite klarare och ett uns mindre grönt. Fiskarna verkar må bra. Ja det blir ju som en omstart där i, samtidigt som jag har nya TA-karet också - blir måååånga vattentester framöver.

              Funderar mkt över varför stora karet har cyano. Högt fosfatvärde? Men hur uppstår det och hur mäts det? Lågt nitrat har jag alltid, de gånger det gått upp har varit de gånger jag haft fiskar som jag varit tvungen att mata upp pga de ej tagit för sig av maten själva, och då jag matade ancistrusarna extra för att få lek (vilket jag fick). Men resultatet har varit flåsande fiskar som mått bättre efter VB. Så jag vet inte... Karet är ganska hårt belastat och skulle må bra av ngn färre fisk.

              Jag måste göra nåt för att inte få tillbaka cyanon igen. Färre timmar tänt går inte, under vanliga arbetsdagar är det tänt 16-23. Städa oftare, jag vet inte, rubbar mkt annat då. Ja, får fundera lite till.
              Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

              Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #97
                Duger detta som "projekt"...

                Har du kollat no3 med dropptest? Är det lågt har du svaret där.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Anne Gisela
                  • October 2012
                  • 425

                  #98
                  Inte med dropptest, bara sticktest. Får förstås skaffa dropptest, som jag har för nitrit o pH.
                  Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                  Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                  Kommentar

                  • Anne Gisela
                    • October 2012
                    • 425

                    #99
                    Vad betraktas som lågt, <20? Vad bör det ligga på?
                    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Mellan 20-50, lite beroende på växtmassa och nitratkäkare. Men invänta svar från dropptestet som troligen ger ett noggrannare svar.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Anne Gisela
                        • October 2012
                        • 425

                        Nitratkäkare?
                        Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                        Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Växter som växer fort gör sig av med mer nitratet fortare.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Anne Gisela
                            • October 2012
                            • 425

                            Det verkar som att Calvusarna är 2+2 och dessutom färgar den ena bleka honan ut rejält när ena hanen kommer i närheten. Den andre hanen har tydligt markerat att det är han som regerar i karet. Får se hur det ska gå med två rovfiskhannar i samma kar...

                            Läser om mat till TA och det verkar även det mer kinkigt än SA. Det visste jag väl redan men jag läser bl a att vare sig tubifex eller artemia är bra. Låter konstigt. Får läsa mer. Idag har de fått en ynka smula räkmix.

                            Shrekkaret har klarnat mer men är ännu grönt. Fiskarna ser ut att må bra, corydoras leker idag (igen, tycker de gör det stup i kvarten men det blir ju aldrig nåt, bara mat eftersom kompisarna formligen suger ut rommen från honan). Stora hanteln jobbar hårt för att komma åt en gurka jag spetsat fast i ett för honom oåtkomligt hörn, snart simmar han nog upp och ned för att komma dit. Han är kul men oerhört glupsk, äter cm-stora bitar räkmix på en gång.

                            Själv har jag fått ett klarare huvud idag och blitt av med febern - så få kunde jag ju dansa ut julen och allt som hör därtill. Maken lyckades sabba inredningen i räkkaret till min förtret - Fluval Edge scapar man inte bara så där liksom... En extra timme där.

                            Nu en liten stunds soffhäng innan säng. Drygt två veckors ledighet är över för oss alla fyra - imorgon börjar hjulet snurra igen... :-(
                            Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                            Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                            Kommentar

                            • Anne Gisela
                              • October 2012
                              • 425

                              Ivrig Gold-medlem vill ladda upp bild på nyinredda karet men kan inte. Går och lägger sig ist
                              Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                              Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                              Kommentar

                              • Anne Gisela
                                • October 2012
                                • 425

                                Sitter o kikar på calvusarna och gökmalen. Roliga individer. Calvusarna är rätt stillsamma medan gökmalen cruisar runt mest hela tiden. Extremt glupsk verkar han vara, det blir tufft att klara rommen från honom vad det lider... Han (eller hon) är ju romrövare... Fortsätter mata med räkmix, undrar stillsamt om det räcker att ge dem det eller om de behöver nåt annat?

                                Ska ta av botten på en kruka o ställa upp o ner i stora karet, såg en som fått lek och yngel efter blåciklider på så vis. Våra tar ju ofta på sig lekdräkt, drar i växter, hakar tag i varandras munnar men sen blir det liksom inget mer. De ska väl eg leka på öppen yta alt blad men om det kan lyckas på annat sätt vill jag prova. Men det får ju bli en rätt stor kruka, hannen är 10-12 cm lång o hyggligt stabbig...
                                Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                                Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...