Duger detta som "projekt"...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Maskarna blir röda när de suger blod, så har jag fattat det men vet inte om jag har rätt men det låter logiskt..
    jag såg inga maskar förutom de två spröten som stack ut ur fisken.

    Kan det vara på du matat med?
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Hur långa är är det vita, maskarna är väl en 1-2 cm?
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Anne Gisela
        • October 2012
        • 425

        Längre än så, och det verkar inte vilja släppa fr fisken. Men nu har röda spröten börjat komma ut ur en scalare. Var nog rätt åtgärd ändå.
        Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

        Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Det tog ett par tre dygn innan alla maskar dött. En av mina nyckelhål hade en död som hängde kvar i en dryg vecka. Troligen alla sniglar, ev andra parasiter kommer att dö nu. Det irriterar magarna så det kommer bli en hel del som kommer ut.
          Så hur som helst så kommer du att veta att det är parasitfritt strax.
          Lite äckligt är det allt men nödvändigt.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            Mina snäckor klarade sig.
            En pytteliten L181 dog, men den hade precis flyttat in.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Ursprungligen postat av Anne Gisela
              Vad är det för maskar/sniglar utan skal jag har i mitt räk-kar? Vita otäcka saker, upp till en cm långa, tunna saker. Yäck! Inte parasiter väl??!! Kryper på glaset i hög fart och går ned i subtratet. Här i går BC o RC räkor och dvärgrasboror. Ett par Helenor och en triljard physa-snäckor. Någon som vet?
              Trekantigt huvud? Då skulle jag tippa på planarier...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Anne Gisela
                • October 2012
                • 425

                Planarier? Får jag googla. För visst har de nog trekantigt huvud...
                Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                Kommentar

                • Anne Gisela
                  • October 2012
                  • 425

                  Japp. Planarier. Suck.
                  Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                  Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Fy fan för de äckelpäckeldjuren! Hade dem i ett av mina räkkar tidigare, men efter en kur med planarisdödande medel är de bara ett minne blott!
                    Köpte detta som fixade biffen.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Anne Gisela
                      • October 2012
                      • 425

                      Får bli så. Men klarar fiskarna sig? Har undrat varför det inte kommer några räklingar längre...
                      Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                      Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Tycker denna artikel om planarier är bra. Så att du läser in dig och ser vad du har för alternativ. Några Anatome Helena kan ju också hålla nere beståndet.

                        Edit. Vad jag menar är att dessa är ju inte parasiter som dina Camallanus så det är ju inte tvunget att medicinera bort dem.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Anne Gisela
                          • October 2012
                          • 425

                          Läste den igår. Jag har Helenor i redan men maskarna blir bara fler. Har tidigare haft guramisar men inte heller de verkar ju ha gjort nån verkan. Och 14 st rasboror verkar inte heller göra nån verkan.
                          Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                          Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ok. Då gissar jag att det är kaboom-behandling som gäller nu då. Ebi-shop är verkligen bra att handla ifrån. Den har kvalitétsgrejer för oss som gillar räkor.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Anne Gisela
                              • October 2012
                              • 425

                              Ja - även i detta kar! Aldrig kunde jag väl ana att man skulle behöva behandla sina kar när jag satte igång för snart två år sen... Blä.
                              Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                              Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                              Kommentar

                              • Anne Gisela
                                • October 2012
                                • 425

                                I stora karet simmar nu blåciklidhannen omkring med flertalet röda strån i baken. Honom har jag inte sett några tecken på innan. Helt övertygad nu om att behandlingen var nödvändig, skönt.
                                Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                                Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...