Duger detta som "projekt"...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anne Gisela
    • October 2012
    • 425

    Nej det är det inte. De har fått stryk. Superfina ena dan, nästa så här, o fullt med skrapmärken på sidorna.


    Skickas från min iPad via Tapatalk
    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Jisses! Vilka fiskar är det som "gett stryk"?

      Kommentar

      • Anne Gisela
        • October 2012
        • 425

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Jisses! Vilka fiskar är det som "gett stryk"?
        Antagligen Sajicahanne som vaktar ägg i andra änden av karet... Men aldrig när karet är ljust.


        Skickas från min iPad via Tapatalk
        Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

        Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          Ursprungligen postat av Anne Gisela
          Nu har sajicorna flyttat äggen till botten på en annan grotta. Intressant, jag visste inte att det gör så, har inte sett så noggrant förr.
          De flesta (alla?) substratlekande ciklider brukar flytta de nykläckta ynglen till andra platser, som gropar de grävt i sanden, eller som i t.ex scalarers fall, andra blad/föremål runt lekplatsen.

          Angående de trasiga scalarerna... Har du sett sajicorna gå på dem? Vad jag förstår så har de lekt förut utan att ge sig på dem så illa? Och mina sajica var hyfsat snälla mot scalarerna när de lekte. Vad har du mer för fisk i?
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            Ursprungligen postat av Mr Woods
            Vet inte, jag ser dem aldrig ändå!
            Skulle de försvinna kanske inte saknaden blir så stor då... Lite dyrt foder bara
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Anne Gisela
              • October 2012
              • 425

              Ursprungligen postat av Shepard
              De flesta (alla?) substratlekande ciklider brukar flytta de nykläckta ynglen till andra platser, som gropar de grävt i sanden, eller som i t.ex scalarers fall, andra blad/föremål runt lekplatsen.

              Angående de trasiga scalarerna... Har du sett sajicorna gå på dem? Vad jag förstår så har de lekt förut utan att ge sig på dem så illa? Och mina sajica var hyfsat snälla mot scalarerna när de lekte. Vad har du mer för fisk i?
              Precis, Sajicorna har haft flera kullen. Men hannen är rätt biffig m finfin puckel o allt. Utöver dem går där multispinosa men de är absolut inte elaka, bara tillbakadragna. Och corysar, malar o rosentetror.




              Skickas från min iPad via Tapatalk
              Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

              Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Shepard är snabb som nitrit! (gammalt akvarisordspråk).

                Hmmm... Jag är lite fundersam kring om de där scalarernas fenor är resultatet av sajica-anfall..?

                Men, skall låta det vara osagt...
                Det var helvete (i så fall) vad sajicorna går hårt åt scalarerna - kanske dags att separera dessa ciklider!?!

                Kommentar

                • Anne Gisela
                  • October 2012
                  • 425

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Shepard är snabb som nitrit! (gammalt akvarisordspråk).

                  Hmmm... Jag är lite fundersam kring om de där scalarernas fenor är resultatet av sajica-anfall..?

                  Men, skall låta det vara osagt...
                  Det var helvete (i så fall) vad sajicorna går hårt åt scalarerna - kanske dags att separera dessa ciklider!?!
                  Fram med din teori! Hör den gärna....! För jag förstår inte vad det annars kan vara.

                  Och så min urspr undran, kan de gå i Fluvalet ett slag? De är så skrämda, tror jag, att de står som på bilderna o har gjort det i två dygn o äter inte om så maten singlar ned på dem.


                  Skickas från min iPad via Tapatalk
                  Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                  Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Shepard är snabb som nitrit! (gammalt akvarisordspråk).
                    Och ungefär lika oönskad?
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Anne Gisela
                      Fram med din teori! Hör den gärna....! För jag förstår inte vad det annars kan vara.

                      Och så min urspr undran, kan de gå i Fluvalet ett slag? De är så skrämda, tror jag, att de står som på bilderna o har gjort det i två dygn o äter inte om så maten singlar ned på dem.




                      Skickas från min iPad via Tapatalk
                      Anne! Vill du ge en gammal gubbjävel chans att läsa ikapp tråden? I nuläget har jag inte en aning om hur stort ditt kar är, hur du inrett, hur du optimerat karet för scalarer - eller för den delen, sajicor...
                      Det jag kan säga nu är att, visst - ett sajicapar kan förvisso jaga runt fiskar i karet när de leker - men dina scalarer har knappt fenor kvar (och det ser inte ut som "fräscha" jaktskador från sajicor), utan mer som sönderfallande fensubstans...

                      Ser du sajicorna jaga scalarena kontinuerligt?

                      (som vanligt - och ja, jag vet, det är för jävla jobbigt - så gäller det att analysera karets besättning, inredning och beskaffenhet... Ett skitgöra - det är därför folk tycker det är så jävla jobbigt och sketatrôkigt så fort jag skriver något här på forumet...).
                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 14 November 2014, 18:00.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Shepard
                        Och ungefär lika oönskad?
                        Oönskad - nej, tvärtom! Jisses Amelia Adamo - det är ju tokbra att du svarar! Det är bara det att du är så infernaliskt snabb på tangentbordet - sketabra, tycker jag!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Haha Mats, så är det absolut inte - fortsätt snälla med din analys. Tror att Anne skulle uppskatta det

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Anne Gisela
                            • October 2012
                            • 425

                            Haha - jag är i kontinuerlig lärmigfas... Och hoppas väl att den aldrig tar slut. Så allas input är mkt välkomna! Karet är på 240 l, ett Juwel så relativt högt. Invånarna är noggrant utvalda m hj av Akvarielagret, men kan ju vara icke-optimalt ändå. Inredning:
                            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1415987949.287415.jpg
Visningar: 1
Storlek: 327,7 KB
ID: 2164654

                            Sajicorna bor under stenen längst till vänster.

                            Men - vad kan det annars vara? Skadorna fanns inte i tisdags kväll, men onsdag em var de där.... Och skrapmärkena på sidorna, tyder inte de på flykt o skrap mot rötter? Nej, Sajicorna brukar inte gå på så här, och när de ibland gör det så går scalarerna till motangrepp, de kan bita ifrån om de blir leds...


                            Skickas från min iPad via Tapatalk
                            Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                            Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                            Kommentar

                            • Anne Gisela
                              • October 2012
                              • 425

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Haha Mats, så är det absolut inte - fortsätt snälla med din analys. Tror att Anne skulle uppskatta det

                              //Inger
                              Tack Inger - precis så är det [emoji6]


                              Skickas från min iPad via Tapatalk
                              Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                              Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Oönskad - nej, tvärtom! Jisses Amelia Adamo - det är ju tokbra att du svarar! Det är bara det att du är så infernaliskt snabb på tangentbordet - sketabra, tycker jag!
                                Hehe, tja, det man inte har i huvudet eller benen får man ha i fingrarna. De duger inte heller till mycket, men svepa över ett tangentbord klarar de

                                Även om mina inlägg inte är lika informativa, uttömmande, och fulla av intelligens som dina
                                Senast redigerad av Shepard; 14 November 2014, 18:08.
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...