Duger detta som "projekt"...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anne Gisela
    • October 2012
    • 425

    Eller - jo. Två ancistrusar. Skit igen.
    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

    Kommentar

    • Helene&Andreas
      • January 2009
      • 1336

      Köpta i butik? Eller privat?

      Kommentar

      • Anne Gisela
        • October 2012
        • 425

        Butik. En mkt seriös sådan m mkt kunnig personal.
        Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

        Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

        Kommentar

        • Helene&Andreas
          • January 2009
          • 1336

          Mmm inte butiken jag är misstänksam mot.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Förstår att det känns jobbigt med parasiter i karet. Men det är inte så svårt att få bort dem. De flesta eller samtliga fiskar kommer troligen att klara sig. Ciklider verkar tåla det ganska bra. När du ser spröten så är det ofta månader som gått efter infektionen. Det är därför man ofta inte kan vara så säker på att det just är senaste inköpet som är smittorsaken.
            Om däremot en fisk har vuxna Camallanushonor i sig och den fisken dör och blir uppäten av de andra så kan ju en fisk få infektionen snabbare. Var inte så säker på att det smittat i de andra karen. Jag fick det enbart i ett kar. Så behandla ett kar i taget är mitt förslag. Nu vet du ju hur de ser ut och kommer som jag, Pia, Animaniac och många andra här i forumet för evigt tillhöra kolla-på-fiskens-anus-klubben.

            Men eftersom de vuxna larverna kan leva långa perioder i botten och i filter etc. så behöver du behandla hela det karet med samtliga innevånare. Däremot kan sniglar och räkor dö av behandlingen.

            Så även om det nu känns som att det är botten och du mest vill skrika så är behandlingen inte svår och du kommer att bli av med infektionen. En del fiskar har ibland både lek och yngel under behandlingen.

            Men köp hem SERA Nematol och ta dubbla dosen. Du gör sedan om behandlingen efter 3 veckor. Sedan är de väck.

            Jag fick in min skit via Guldancistrus som dog plötsligt 4 st. på en vecka. Sedan fick mina Nyckelhål, Svärdbärare etc. Det verkar som om just ungfödare tar mest stryk av infektionen. Den där första ångesten du fått nu går strax över. Det fixar sig Men följ instruktionerna på medicinen och köp 2 flaskor. De kommer att gå åt med dubbla dosen och 2 behandlingar.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Så tråkigt att din fiskar har åkt på callamanus men som Bluewing skriver så går den lätt att bota, vad jag vet så har inte jag tappat någon fisk.
              Du kommer som sagt bli medlem i "kolla-på-fiskens-anus-klubben" vare sig du vill eller ej, det går utav bara farten att kika till fisken
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Fy vad tråkigt Anne, jag förstår hur du känner dig nu. Bit ihop och lyssna på Bluewing så löser det sig .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Anne Gisela
                  • October 2012
                  • 425

                  Tack allihopa, så skönt att finna era ord så här på morgonen.

                  En en av mina nya ancistrus är en guldis, men jag tror absolut att jag haft skiten längre, och jag är rätt säker nu på att anicistrushannen dog av just detta. Han var helt utmärglad. Har ju förlorat två svarta scalarer också men dessa såg jag aldrig några tecken på. De bara dog.

                  Skaåka förbi min butik idag o kolla om de har Sera inne, annars beställer jag. Sen ska jag följa Bluewings råd till punkt o pricka.

                  Pia - det var när jag såg bilderna i din tråd som jag drog mig till minnes att jag kunde ha sett nåt liknande i mitt kar. Och jo - där var de ju. Det är så himla bra att man kan lära sig av er!!

                  Hoppas alla klarar behandling igen, och att inte cyanon sen kommer tillbaka, det var väl nån som fick det efteråt vill jag minnas...
                  Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                  Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                  Kommentar

                  • Anne Gisela
                    • October 2012
                    • 425

                    Hm, min levnadsregel som jag har som signatur längst ned känns väldigt aktuell just nu.
                    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      min lilla plätt av cyano försvann när jag medicinerade karet så detta är nog väldigt indviduellt för varje kar.
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Även mina cyanotendenser försvann under medicineringen vilket jag tar som indikation att Nematol påverkar flera bakterier i karet. Men nu ser jag mina små Cyanotecken igen.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          . Men nu ser jag mina små Cyanotecken igen.
                          nejnej,hoppas inte min kommer tillbaka.. fast å andra sidan så var det inte så stort besvär heller med cyanon.
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Anne Gisela
                            • October 2012
                            • 425

                            Men - hellre lite cyano än döda fiskar.

                            Hur hanterar ni cyanon nu då?
                            Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                            Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Håller med, hellre cyano är död fisk

                              jag gör väl inte så mycket kan jag erkänna, pytsar i lite extra kno3 när jag ser att den kommer och suger bort det mesta vid vattenbytena, inget mer än så men sen har den inte tagit över och spritt sig nåt nämnvärt heller.

                              Min cyano brukar dyka upp på rötterna och i den starkaste strömmen vid utblåset så hos mig går den tvärtemot alla andras beskrivningar om var de får sin cyano.
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Anne Gisela
                                • October 2012
                                • 425

                                Ganska precis så beter sig min cyano också - på roten närmast utblåset, och på växtbladen.
                                Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                                Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...