Duger detta som "projekt"...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anne Gisela
    • October 2012
    • 425

    #76
    HJÄLP! Vad är fel?!

    Läs följande tråd o kika på bilden:



    Jag lägger den även här, så att fler kan se... vill verkligen ha fler som kikar...
    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

    Kommentar

    • Anne Gisela
      • October 2012
      • 425

      #77
      Oj så dålig jag är på att uppdatera min tråd! Det händer väl egentligen inte så mkt, men nu ska det ske!

      Sällskapskaret, 125 l, är tömt på djur och skall startas om - äntligen!! Det var ju vårt första kar som vi startade för drygt ett år sedan, helt novisa och okunniga så köpte vi en fisksoppa som ändå har fungerat fint och varit rolig tills senaste månaderna. Vi har fått ett antal palett-kullar och andra små bebisar, några har vi drivit upp och de fick åka till AL för ngn dag sedan.

      I 240-liters går numer en eldbukshanne sedan honorna dött (han är för elak för dem), ett blåciklidpar, ett rött hantelciklidpar och tre scalarer. Två ancistrus och ett litet gäng corydosar. Och tre siameser. Jösses, för fullt, speciellt som eldbuken, blåcikliderna och hantelcikliderna vuxit på sig rejält och mäter ca 12-13 cm. Okunnighet även där när alla införskaffades. De trivs tillsammans, men det blir inga bebisar direkt.

      Så har vi räkkaret, ett 46 l Fluval Edge som är ursnyggt, jag gillar det mkt. Där går ett gäng red och black crystals och några räklingar, samt några minirasboror (vill jag minnas att det är) samt sedan i förrgår ett par dvärgguramis.

      Men - nu till grejen. Jag har hela tiden haft som tanke att 125 l skulle bli ett hem för apistogrammas. Nu börjar jag tänka om, varför starta ett kar som kommer ha samma inriktning som det större? Nä, jag vill nog hellre ha tanganyika. Men, jag blir inte klok på vilka arter jag kan ha och hur mga.

      Läser dels på ciklid.org, som föreslår 2+2 Lamprologus brevis samt 2+2 Julidochromis transcriptus. Sen läser jag i Back to Natures bok om Tanganyika, där man föreslår Neolamprologus leleupi 1+1 samt N. buescheri 1+1 samt Lamprologus multifasciatus 1+1. Det sistnämnda förslaget från BTN gillar jag mest, men jag tycker det låter konstigt, N. buescheri är inte det en prinsessa? De går väl inte att kombinera med andra i denna storlek på kar? Så, återigen önskar jag era förslag och synpunkter.

      Karet står och puttrar och går här, med sitt gamla filtermaterial och ett gäng växter i. Ny sand skall i, men jag måste skrubba bakgrunden först för den är täckt av ett brunt lager.... gojs. Måste kanske ändå sätta i en pilot - en siames eller två får det bli. De gillar jag ändå inte i stora karet.

      Så - snälla kom igen nu! Säg vad ni tycker! Föreslå gärna inredning också, jag hade tänkt en rot men inser att den kanske skapar fel vattenvärden? Jag vill ha ett rätt "naket" kar med stenar och ngn enstaka grön växt, föreslå gärna vilka. Har tagit hem 5 kg snäckskal fr Thailand som rengjorts i vatten o klorin kokande igår, ett gäng av dessa ska ned. "Leksnäckor" förstås också om det blir sådana fiskar. Skulle gärna haft nån munruvande art men vet inte om det finns ngn tillräckligt liten bland Tanganyikor?

      Hit me!
      Senast redigerad av Anne Gisela; 03 January 2014, 21:51.
      Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

      Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

      Kommentar

      • Anne Gisela
        • October 2012
        • 425

        #78
        Dåligt med respons, jag får klura själv och ta hjälp av Akvarielagret.

        Nu håller jag i alla fall på att tömma karet som stått med bara vatten ett par dagar. Tänkte ta tillvara på vattnet men alla spannar har jag nu smutsat ned med cyanovatten från vårt stora kar så det låter sig inte göras. Dock har jag tänkt låta bli pumpen helt så där i finns en massa goja.

        Har köpt en tunn matta att ha i botten, för att minimera risken för sandkornsgnugg och därpå följande sprickor - ska inreda med stenrösen så det kändes klokt. Har köpt 10 kg sten idag med lite blåa stråk i, såg fina ut torra, hoppas de inte ser fula ut sen. Knäppt att köpa sten när jag har Mälaren runt knuten... Jaja, jag är sjuk i nåt influensaaktigt med feber så jag orkade inte ta nån promenad. Till bilen i tebax bara.

        Har lite nya växter som ska i, bl A en för mig ny mossa, Cuba, som ser lite ut som den där runda bulliga krukväxten farmor alltid hade... Cuba ska visst vara väldigt svår, fick två ex för priset av en bara därför, så vi får väl se... Kul att prova. Leds på javaormbunkar, anubias och svärdsplantor... En vallisneria fick också följa med, tyvärr ingen skruvad som jag eg ville ha - dessa har AL aldrig inne när jag är där åtminstone.

        Så ska en rot ner också, eller två, får se hur det ser ut.

        Då var det bara det där med fiskvalet kvar....
        Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

        Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

        Kommentar

        • Anne Gisela
          • October 2012
          • 425

          #79
          Hm de blå stenarna är väldigt... blå. Får se hur jag gör. För lite stenar har jag så fler ska i. Annars rätt nöjd med hur det ser ut nu. Satt i salt o bikarbonat eftersom vi har mjukt vatten m lågt pH, ska köpa dropptester för detta då jag tycker att stickor ger så oprecist resultat.

          Jag lag är sugen på prinsessan av Zambia och multisar så jag får ha snäckor i. Tycker båda har intressanta beteenden. Kan ju bli svårt dock med kombon. Imorgon bär det av till Akvarielagret så får vi dels lite bra råd, dels se vad de har inne.

          Doppvärmaren måste nog i också, TA verkar vilja ha varmare än vi är vana vid.

          Har kramat ur gamla filtergojset så nu är det rätt dimmigt. Startupmedlet gör det också dimmigt. Så, ett dimmigt kar och ett Shrekgrönt. Hoppas det reder ut sig...
          Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

          Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #80
            Vill du ha snygga stenar som höjer ditt pH, så kolla efter "landscape stone". Lite gråaktiga stenar som jag tycker är grymt snygga att inreda med !
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Anne Gisela
              • October 2012
              • 425

              #81
              Landscape stone - tack, noterar o tar med till AL imorgon!
              Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

              Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #82
                Dit ska jag med i morgon...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Jens79
                  • September 2013
                  • 200

                  #83
                  Gillar verkligen den butiken!

                  Kommentar

                  • Anne Gisela
                    • October 2012
                    • 425

                    #84
                    Den är toppen. Bara så mkt folk på helgerna... Ansjo - om du ser ett par i 40-årsåldern med två små ostyriga barn så är det vi. Helt omöjligt få barnvakt tyvärr...
                    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                    Kommentar

                    • Anne Gisela
                      • October 2012
                      • 425

                      #85
                      Idag dog en siames i Shrekkaret. Inte för att jag sörjer just den individen särskilt, men jag hoppas det inte blir fler bortfall.
                      Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                      Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                      Kommentar

                      • Anne Gisela
                        • October 2012
                        • 425

                        #86
                        Nu simmar fyra st Altolamprologus calvus och en Gökmal i karet. Fem st Daffodils är beställda. Calvusarna börjar våga sig ut i karet, men gömmer sig förstås en hel del i röset. Har slängt i en massa snäckskal fr Thailand, men dessa är vanliga kamsnäckskal så de kan de inte leka i. Ska köpa leksnäckor så snart jag hittar.

                        Köpte Seachem buffringsmedel på inrådan av Akvarielagret, följde anvisningarna och fick ett pH på över 9,4. För högt. Bytte 30% av vattnet, inte alls bra för den lilla bakteriekultur som finns än, men nödvändigt. Får hålla koll på både nitrit och pH närmsta tiden. Fördelen m buffringsmedlet kontra bikarbonat är dels att man får ett högre pH än 8, dels att pHt hålls stabilt och inte svänger så.

                        Nöjd med karet annars. Förutom de blå stenarna, som nu fått sällskap av andra finare. Landscape stenar hade de ej. Kanske är snäckskalsbädden fel, måste känna lite.

                        Förutom Daffodilerna ska en kolonifisk in. Sen klart. Igen...
                        Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                        Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                        Kommentar

                        • Anne Gisela
                          • October 2012
                          • 425

                          #87
                          Belysningen känns lite skarp. Kanske byta ett lysrör? Men till vad... Nåt som framhäver blått och gult eftersom det är huvudfärgerna på fiskarna. Jo så får det nog bli.
                          Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                          Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #88
                            Varför håller du på att mecka med PH Anne - bara nyfiken .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Anne Gisela
                              • October 2012
                              • 425

                              #89
                              Inger - för att vårt kranvatten håller bara 6,8 och TA-fiskar vill ha min 8, gärna 9. Lite meckigt, men kul att prova på nåt nytt.

                              Men - har inte du sessor? Vad har du för pH där?
                              Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                              Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                              Kommentar

                              • flygrc
                                • June 2006
                                • 2755

                                #90
                                Ursprungligen postat av Anne Gisela
                                Inger - för att vårt kranvatten håller bara 6,8 och TA-fiskar vill ha min 8, gärna 9. Lite meckigt, men kul att prova på nåt nytt. Men - har inte du sessor? Vad har du för pH där?
                                PH är överskattat (kanske inte vid odling) stabilitet är underskattat.....
                                Välj fiskar efter vad du har för vatten.
                                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...