Duger detta som "projekt"...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anne Gisela
    • October 2012
    • 425

    #31
    Duger detta som "projekt"...

    Ursprungligen postat av Knax
    Tänk på att med malawi i karet blir det svårt att ha växter. De äter allt...

    Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
    Hehe, jo vi har förstått att det är så... Låter lite jobbigt, jag vill gärna ha grönt också i karet.
    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

    Kommentar

    • Anne Gisela
      • October 2012
      • 425

      #32
      Duger detta som "projekt"...

      Ursprungligen postat av Vinter
      Jag köpte ett Juwel Rio 240 liters på djurmagazinet för ett par dagar sen.
      Det stog i kartong i butiken och jag frågade vad de skulle ha för det. De hade haft kampanj på det och hon ville ha 3500 för det.
      Kolla om din djur magazinet butik råkar ha ett kvar från kampanjen med...om kampanjerna nu är samma i alla butiker. Eller så säger du lite diskret att du 'hört att de har kampanj på det, kan ni ta hem ett åt mig...'
      Annars var jag timmar ifrån att åka till Grizzly zoo och beställa ett för 3995kr. Innan dess var jag inne på att köpa från PWSS.se för 4500 cirka
      Ganska nöjd med mig själv att jag lyckades hitta det på djur magazinet för 1000 kr billigare än vad jag hade räknat med från början
      Idag har vi fått offert från DjurMagazinet på 3900 tror jag det var! Perfa! Hade annars tänkt köpa för 4700 eller nåt hos vår närmaste handlare. Så i helgen blir det nog att beställa det från dem.

      Så, tack vare er här blev jag påmind om DjurMagazinet och sparade några hundringar som lätt kan läggas på annat ;-)
      Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

      Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

      Kommentar

      • Anne Gisela
        • October 2012
        • 425

        #33
        Duger detta som "projekt"...

        Ursprungligen postat av tommy_g
        Det där gamla argumentet om att "det tar för mycket plats" är bullshit. Ursäkta framtoningen, men vad spelar det för roll att det bygger lite på djupet? I själva verket får man ju en större djupverkan med bakgrund än utan. Ju mer den tar av djupet desto större 3D-effekt och effektivare perspektiv blir det ju!

        Man får också det mest effektiva filtret (samt billigaste) på marknaden, fiskarna ligger heller inte och trycker i nåt hörn allra längst bak i karet.
        På sätt och vis kan jag hålla med, men jag tror att jag vill se det IRL innan vi bestämmer oss. Filterbygget har vi funderat på men då karet blir ett Juwel där allt medföljer (och vi är helnöjda med vårt nuvarande som är både effektivt och helt tyst) så tror jag att vi skippar det. Kanske att vi får komplettera med ett ytterfilter, nåväl, det må vara hänt i så fall. Från nybörjare till hardcore på ett par månader, hmm, nä. Vi tar det easy. Denna gång....
        Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

        Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

        Kommentar

        • Anne Gisela
          • October 2012
          • 425

          #34
          Duger detta som "projekt"...

          Ursprungligen postat av simpson
          Malawi har nog lite mer lysande färger, men verkar generellt då kräva lite större burkar. Som jag uppfattat det är väl 250 liter nästan minimum för några Malawi.

          Det finns ju en BackToNature bok om Malawi, finns en om Tangaynika och tror de kostar ungefär 250:- styck. Kanske en investering att köpa en av varje och läsa igenom, jämföra etc.

          Nu finns det Tanganyika som har färg också, men kanske inte självlysande orange. Tänk Roberto Rodriges film SIN CITY, en hel del i svartvit och sedan ett par ögon som är gröna i allt detta svartvita. Det kan bli trevligt med 'blekgråa' fiskar åxå
          Hittat båda för 169 kr/st! :-D
          Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

          Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

          Kommentar

          • Anne Gisela
            • October 2012
            • 425

            #35
            Vi har mer eller mindre bestämt oss för ett Rio 240 nu. Frågan är bara om man måste komplettera med ett extra externt filter? Vi funderar på att behålla det invändiga Juwel-filtret (600 l/tim) och komplettera med ett externt. Är detta smart? Vi har fått rekommendationer att köpa ett Eheim 2071 (950 l/tim). Synpunkter på detta? Finns det andra/bättre alternativ?

            Beträffande BTN-bakgrund - är det rätt tolkat, utan att ha sett någon BTN-bakgrund IRL, att Orinoco Juwel och Rocky Juwel förvisso bygger en del, men inte alls lika mkt som BTN Amazonas?
            Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

            Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

            Kommentar

            • simpson
              • July 2012
              • 666

              #36
              Ursprungligen postat av Anne Gisela
              Vi har mer eller mindre bestämt oss för ett Rio 240 nu. Frågan är bara om man måste komplettera med ett extra externt filter? Vi funderar på att behålla det invändiga Juwel-filtret (600 l/tim) och komplettera med ett externt. Är detta smart? Vi har fått rekommendationer att köpa ett Eheim 2071 (950 l/tim). Synpunkter på detta? Finns det andra/bättre alternativ?

              Beträffande BTN-bakgrund - är det rätt tolkat, utan att ha sett någon BTN-bakgrund IRL, att Orinoco Juwel och Rocky Juwel förvisso bygger en del, men inte alls lika mkt som BTN Amazonas?
              Fiskvalet och antalet är väl det som främst kommer avgöra om ni behöver mer filtrering och mer flöde på vattnet.

              Med lite sparsamt fiskinnehåll vad avser storlek och antal räcker det nog perfekt, eventuellt med en extra pumphuvud för lite mer cirkulation.
              Med lite större fiskar i större mängd så ett stort ytterfilter som komplement.

              Kommentar

              • Anne Gisela
                • October 2012
                • 425

                #37
                Så då tror jag att vi har bestämt oss för BTN Rocky Juwel 120x47 cm - jag tycker den är snygg. Har någon live-bild? Har inte sett ngn sådan, vore kul.

                Fick idag hem Tangyanika- och Malawi-böckerna (kul att det akvarist-nestorn här på Zoopet, hr Kjell Fahrman, som har copyright på utgivningen och även har svarat för översättningen :-) ) så nu ska här studeras så att vi kan besluta vad vi ska ha för invånare.

                Vi ska få en totaloffert från DM omfattande allt vi vill köpa av dem, så nu gäller det att tänka till ang sand, belysning, reflektorer etc. Har ni t ex tips på reflektorer, vilka ska man ha? Med karet följer T5 Daylight-rör, ska man använda dem till ciklider, eller ha något annat? Sand, funderar på blästersand fr Jula, men det finns ju något som heter ciklidsand också - är det något värt att satsa på? Rötter bör man tydligen inte ha pga PH, och vi kommer nog behöva höja PHt då det ligger något lågt, så det får väl bli sten (konstgjorda och riktiga) samt några kokosgrottor.

                Ned med näsan i böckerna....
                Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13127

                  #38
                  Farhman? Forhman menar du kanske.... annars blir det som idrottsgalan när en viss forsberg blev kallad Patrik
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Anne Gisela
                    • October 2012
                    • 425

                    #39
                    Slant på tangenterna - Fohrman ska det vara! Ber om ursäkt! Och har nu börjat spana på BTN Orinoco.... äsch, hade ju bestämt oss!!!
                    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                    Kommentar

                    • tommy_g
                      • February 2010
                      • 473

                      #40
                      Och har nu börjat spana på BTN Orinoco.... äsch, hade ju bestämt oss!!!
                      BTN Orinoco är inte så vanlig, finns få bilder om man googlar med Orinocon i akvariet. Jag tror den gör sig bäst med sydamerikanska eller asiatiska fiskar. Om ni funderar på Malawi eller Tanganyika är det nog lättare att inreda med en klippbakgrund som t.ex. Rocky.

                      Kommentar

                      • Anne Gisela
                        • October 2012
                        • 425

                        #41
                        Lite inaktivt här i vår projekttråd - men inte i våra huvuden! Vi har nu beställt kar, bakgrund och extra pump. Vi läser om Tangyanika och Malawi och kan inte bestämma oss. Jag gillar "apor" också och de hör väl inte hemma in nån av de biotoperna - men skulle de kunna gå med t ex Malawi? Scalarer - kan de gå med Malawi?

                        På onsdag kommer karet och övriga grejer, då hinns nog inte mkt mer med än att hämta allt (vi har småbarn, en tvååring och en femåring som skapar mkt stor tidsbrist för vår hobby när de är vakna). På torsdag ska vi nog ta oss till Akvarielagret efter jobb och kika och prata med de som kan där. Sen i nästa helg blir det väl till att börja....

                        Vi har ju ett 125 l kar som står på den plats som 240 l ska stå. Det ska vara ganska intakt men flyttas en våning upp. Hur gör vi detta på bästa sätt - hur hade ni gjort?

                        Idag har vi köpt ett 28 l karantänskar som sonen fått i sitt rum, där simmar nu ett guramipar som verkar ha fått parasiter. Medicinering och jag hoppas att de klarar sig. Det karet kommer sen innehålla småfisk, som t ex Endlers som jag gillar supermkt, eller en kampfisk och några andra som kan gå med en sådan. Emellanåt kommer det få agera karantänkar.

                        Mkt tacksamma blir vi om ngn kan svara på alla våra frågor.

                        Jo - idag har jag installerat moonlight i 125 l och det blev ju himla fint!
                        Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                        Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13127

                          #42
                          Man bör absolut inte blanda Malawi med annan fisk. Man får helt enkelt starta fler kar om man vill ha tex. skalare eller "apor" (eller sällskapskar)
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Anne Gisela
                            • October 2012
                            • 425

                            #43
                            Duger detta som "projekt"...

                            Anade det. Tack f svar!
                            Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                            Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                            Kommentar

                            • tommy_g
                              • February 2010
                              • 473

                              #44
                              Vilken bakgrund blev det?

                              Kommentar

                              • Anne Gisela
                                • October 2012
                                • 425

                                #45
                                Duger detta som "projekt"...

                                Det blev BTN Rocky Juwel - och hoppas att det blir snyggt med den anpassade pumpinbyggnaden. Funderade ett slag på att ta ut originalpumpen men den får bli kvar och kompletteras med en extern.
                                Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                                Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...