Duger detta som "projekt"...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anne Gisela
    • October 2012
    • 425

    Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 196,7 KB
ID: 2155705

    Så, TA-karet. Nyinrett. Blir bättre senare.
    Bifogade filer
    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

    Kommentar

    • Anne Gisela
      • October 2012
      • 425

      Oj. Det blev tre bilder istf en...
      Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

      Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Vad fint det blir! Är det similisar du har eller? Är lite inne på att börja med dem själv!

        Kommentar

        • Anne Gisela
          • October 2012
          • 425

          Tack! Ska i mer sten av mindre format, och leksnäckor.

          Nej, det är Altolamprologus Calvus. Roliga små rovfiskar ☺️
          Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

          Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            Ursprungligen postat av Anne Gisela
            Tack! Ska i mer sten av mindre format, och leksnäckor.

            Nej, det är Altolamprologus Calvus. Roliga små rovfiskar ☺️
            Ja det ser jag ju nu... Trodde de skulle vara större!

            Kommentar

            • Anne Gisela
              • October 2012
              • 425

              De blir ca 10 cm.
              Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

              Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

              Kommentar

              • Anne Gisela
                • October 2012
                • 425

                Ikväll har vi gjort VB i stora karet, som inte längre är Shrekgrönt. Det blir varsam utfodring närmsta tiden så att vi inte får nitrit. Men av cyanon syns inte ett spår vilket gör mig glad, jag har mest känt mig bedrövad när jag sett eländet tidigare. Nu känns det roligt med detta karet också igen. Har satt ned en kruka till blåcikliderna, få se om fattar vinken... ;-)

                Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 146,6 KB
ID: 2155714Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 146,6 KB
ID: 2155714Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 136,1 KB
ID: 2155715
                Bifogade filer
                Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                Kommentar

                • Anne Gisela
                  • October 2012
                  • 425

                  Hm fattar inte varför jag får upp minst en extra bild varje gång jag laddar upp...
                  Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                  Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    Ta det bara jäkligt lugnt med matningen nu, kanske var 4:e dag lite lite. Lite overkill med gt, men nu är det gjort. Blåciklider brukar ju vara jobbigt lekvilliga, säker på att det är olika kön? Kanske tycker de att det är trångt annars?
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • Anne Gisela
                      • October 2012
                      • 425

                      Ursprungligen postat av Moving Waves
                      Ta det bara jäkligt lugnt med matningen nu, kanske var 4:e dag lite lite. Lite overkill med gt, men nu är det gjort. Blåciklider brukar ju vara jobbigt lekvilliga, säker på att det är olika kön? Kanske tycker de att det är trångt annars?
                      Ja o ja, det blir mat var fjärde-femte dag. Dagliga nitrittester.
                      Nej för mig var det inte overkill m gt, jag började helt tappa lusten. Jag hade provat allt annat, inget fungerade mer än nån vecka. Det kanske det inte gör nu heller, men nu har jag lust att hitta orsaken istället, och åtgärda den.
                      Jo säker på att det är 1+1. Och de leker ofta, men jag har aldrig sett några äggkorn. Trångt kan de tycka att det är, sett till antal arter, framförallt är de ständigt i luven på eldbukshannen. Jag funderar på att låta honom flytta, eftersom han nu saknar hona, men han är verkligen ett praktexemplar: stor och välväxt, jättefin form. Gör lite ont då vi haft honom ett år. Vi får se.
                      Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                      Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        Låter som att du har koll då!
                        När jag får cyano i mitt stora växtkar verkar det alltid bero på 2 faktorer: för mycket fosfat och för lite nitrat. Då rengör jag filtret och ev slamsuger lite bland inredningen om det är väldigt mycket bös. Sedan justerar jag upp nitrat och suger bort det mesta av den synliga cyanon och sedan blir det bra ganska snart. Ytrörelsen ska vara bra också ifall den inte är det.
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        • Anne Gisela
                          • October 2012
                          • 425

                          Ska köpa nitrattest imorgon, fosfat - kan man mäta det?
                          Oh jag slamsuger nog alldeles för mkt, i o för sig inte så djupt ner i sanden, men rotar alltid runt bland stenar o växter... Och byter nog för mkt vtn för ofta, blir 20-30% varje v. Veckovisa byten tror jag vi behöver eftersom karet är ganska belastat med rätt stora djur, men kanske inte så mkt vatten.

                          Cirkulationen är så där, vi kör m Juwels originalpump till karet o den pumpar 600 l/timme. Ytrörelsen är ok i den ända som utblåset är, i andra änden står det still. Vi har funderat på att byta pump till den som pumpar 1000 l, kan det hjälpa? Fiskarterna vi har behöver det inte, men för cyanons del? Dock så har tillväxten av cyano varit som störst vid utblåset där en stor rot stått, roten har varit helt täckt, absolut mest uppe vid ytan.

                          Tar gärna emot fler tips gällande hur vi ska förbättra vattenkemin. Vi har också ngt som skulle kunna vara kiselalger, kanske syns det på bilderna. Framförallt anubias blad är helt täckta i princip. Ger hela karet ett murrigt mörkt ofräscht intryck vilket jag inte heller gillar... Kan man göra nåt?
                          Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                          Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                          Kommentar

                          • Anne Gisela
                            • October 2012
                            • 425

                            Förresten - särskilt god koll har jag inte - i vart fall inte mer än att jag gärna lyssnar till er andra med mer koll ;-)
                            Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                            Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                            Kommentar

                            • Moving Waves
                              • August 2010
                              • 1403

                              Jo man kan mäta fosfat men jag ska säga att jag mäter inte utan tittar på växterna och drar slutsatser utifrån empiri.

                              Hur länge har karet snurrat?

                              Att rota runt har jag lärt av mig, slamsuger som sagt efter behov, typ när cyanon påminner mig en gång per halvår.
                              - - -
                              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                              Kommentar

                              • Anne Gisela
                                • October 2012
                                • 425

                                Ett år har det varit igång.
                                Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                                Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...