Duger detta som "projekt"...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anne Gisela
    • October 2012
    • 425

    #61
    Ja det där med val av fisk är ju nästa huvudbry. Vi har gjort en "short list" med tänkbara SA (och CA) ciklider som vi tror funkar i ett 240 liters kar. Sedan återstår ju bara att lista ut vilka som är lämpade att kombinera. Det vi spontant har tittat på är:

    Eldbuk
    Flaggciklid
    Nyckelhålsciklid
    Thomasiciklid
    Sajicaciklid
    Multispinosaciklid
    Blåciklid
    Guldsömsciklid
    Hantelciklid
    Nicaraguaciklid
    Zebracikid
    Tuppkamsciklid
    Scalarer

    Någon av ovanstående som direkt "går bort"...?
    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

    Kommentar

    • Anne Gisela
      • October 2012
      • 425

      #62
      Självklart inte alla arter på en gång, vi tänker kanske 3-4 arter.
      Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

      Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

      Kommentar

      • Berserken
        • December 2005
        • 472

        #63
        Har haft guldsömsciklider och tycker nog att ett 240 liters är för litet.Och scalare bör väl ha ett lite högre kar

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #64
          Ursprungligen postat av Anne Gisela
          Ja det där med val av fisk är ju nästa huvudbry. Vi har gjort en "short list" med tänkbara SA (och CA) ciklider som vi tror funkar i ett 240 liters kar. Sedan återstår ju bara att lista ut vilka som är lämpade att kombinera. Det vi spontant har tittat på är:
          Eldbuk
          Flaggciklid
          Nyckelhålsciklid
          Thomasiciklid
          Sajicaciklid
          Multispinosaciklid
          Blåciklid
          Guldsömsciklid
          Hantelciklid
          Nicaraguaciklid
          Zebracikid
          Tuppkamsciklid
          Scalarer
          Någon av ovanstående som direkt "går bort"...?
          Håller med om Berserken om att Scalare och Guldsöm går bort. Men också hantel, flagg, tuppkam, Nicaragua.
          Då är det storleken på akvariet jag menar. Förstår att nya akvariet känns stort, men de minimimått ni hittar i fiskarnas artbeskrivning är verkligen minimimått. Har man sedan som ni (en skitsnygg) BTN bakgrund som bygger inåt så blir det inte så många fiskliter kvar.
          Mitt förslag är att ni tar er tid och läs igenom artbeskrivningarna ordentligt. Både gällande krav på storlek och beteende. De är verkligen riktigt bra.

          Det som funkar storleksmässigt är Eldbuk, Thomasiciklid, Nyckelhålsciklid, Multispinosaciklid, Blåciklid, Zebraciklid.

          Men hur vill ni att fisken ska bete sig? Åter igen i artbeskrivningarna så om det står att en fisk är aggressiv eller gräver då gör den verkligen det.
          Om vi tar Zebraciklid till exempel så hade en vän till mig ett par i ett 250 liters. Efter några år var alla växter, alla andra arter borta och sanden var i en hög i halva akvariet. Den är verkligen en tuff fisk. Men då hade ni lika gärna kunna haft Malawi om ni vill ha tuffa fiskar Så skippa ni Zebran...

          Så jag kan se att mixen ni valt är en blandning mellan tokfredliga fiskar som Nyckelhålsciklid (en personlig favorit om än lite blyg) och riktigt tuffa som Zebra.
          Håller ni hårt på SA och CA faller Thomasicikliden bort. Annars trevlig art men ganska tuff under lek. Lite som Palettcikliden faktiskt. Kan ni tänka er Thomasi så kanske ni också skulle kolla in Lejonhuvudcikliden från samma världsdel.

          Då blev det Eldbuk (vissa exemplar där kan bli direkt elaka typer), Nyckelhålsciklid, Multispinosaciklid, Blåciklid kvar. Men läs in er på arten. Sedan tror jag inte alls ni kan ha 4 arter av dessa. Skulle kanske själv ta 2 absolut högst 3 arter. Sedan kanske ni vill ha ett par och då behöver man ofta en 6-7 djur om de ska kunna para ut sig bra (om man köpt icke utfärgade ungdjur vill säga). Har själv 6 st. Nyckelhål nu som min magkänsla säger mig är 6 hanar.....

          Tänker ni er ha enbart ciklider eller andra arter också? Det styr också en del. Behöver fisken vara fredlig eller vill ni ha kamp i burken?
          Tror ni har flera spännande diskussioner kvar

          Men varför inte titta mer på Dvärgciklider mera? Ta kurvcikliden som ser ut som en minivariant av Blå ciklid men är rejält mycket snyggare. Glöm bilden i artregistret där. den är mycket snyggare när den trivs. Tycker att en del större ciklider ibland tenderar att bara cruisa runt i burken när de växt färdigt.
          Men skulle jag själv välja så skulle det bli dvärg till mellanstora ciklider i er burk. Det går att ha så mycket mer växter och andra arter då.
          Som t.ex. ett stim med 10 Corydoras Men det är en hel annan historia....
          Senast redigerad av Bluewing; 11 February 2013, 04:42.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #65
            Hur tänker ni när det gäller fiskvalet? blivit klarare vad ni vill pröva?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Anne Gisela
              • October 2012
              • 425

              #66
              Bild på karet nu, fyllde vatten igår och väntar nu tills sent ikväll alt imorgon med att sätta i ett par piloter. Väldigt dimmigt än av vattenberedningsmedlet, ska lägga sig under kvällen.



              Grenen som hänger ned i mitten, till vänster om den stora roten, ska inte vara kvar. Mer större stenar och fler växter. Tror jag... vi får väl se. Inredning är svårt!!
              Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

              Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

              Kommentar

              • Anne Gisela
                • October 2012
                • 425

                #67
                Ursprungligen postat av Bluewing
                Hur tänker ni när det gäller fiskvalet? blivit klarare vad ni vill pröva?
                Tack för mkt bra kommentarer. Dvärgciklider tror jag att det får bli - jag är själv barnsligt sugen på ett par apor... Tillsammans med dessa någon stimfisk, i vår fisksoppa har vi ett gäng sorgmanteltetror och dessa gillar vi mycket, men mot denna grå bakgrund tror jag att de lätt försvinner. Lutar därför åt något mer färggrant. Förslag?

                Vårt palettpar får nog flytta med också, så att de får lite större utrymme. De funkar i 125 l burken men jag tror att de slipper hävda sitt revir lika mkt om de får större - trots att de idag bor i en kruka bakom en rot...
                Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                Kommentar

                • Anne Gisela
                  • October 2012
                  • 425

                  #68
                  Duger detta som "projekt"...

                  Idag har vi satt in några piloter! Jag är så här långt ganska nöjd med inredningen, men mer växter ska i. Känna kul att vi är ordentligt på G!!
                  Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                  Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                  Kommentar

                  • Anne Gisela
                    • October 2012
                    • 425

                    #69
                    Jaha så var det fiskar i karet då! Vi har ju fördelen av att bo inte alltför långt från Akvarielagret, så igår lät vi barnen få passning av andra och så åkte vi iväg ett par timmar. Mkt härligt att i lugn och ro få botanisera.

                    Vår fisklista var ju ännu rätt lång när vi kom dit, och mest inriktade var vi nog mot multisar. Men vi fick hjälp av "nestorn" i huset med typ 50 års erfarenhet (kör själv ett helautomatiskt diskuskar idag), som lotsade oss runt en timme. Det slutade med att vi kom hem med ett par sajicor, tre eldbukar, tre scalarer och fem corydoras.

                    Jag pratade länge med honom om risken vi tar när vi sätter ned så många på en gång, men han menar att det är mest rätt med dessa djur, så att de får växa upp tillsammans och därmed minska risken för bråk. Nu är de ju fredliga av sig, men ändå. Täta vattenbyten, min en gång i veckan. Helt olikt när vi startade upp det förra, inget vattenbyte på en månad och ett par fiskar i varannan vecka. Ja, vi får helt enkelt se.

                    Betr scalarer var vi ju osäkra där också, men då vårt kar är så pass högt så är det bra enl honom.

                    Idag åker våra två gibbisar till AL, äntligen. Maken kom ovetandes hem med dem från en annan butik för någon månad sen, och jag suckade... butiken de kom från tar inte returer, men AL gör det, dock utan ersättning. Det bryr jag mig inte om, bara jag slipper ha dem eller ha ihjäl dem.

                    Så nu saknar vi någon bra algätare, funderar på en siamesisk?

                    Ev längre fram ett par blåciklider. Sen är det definitivt stopp.

                    Vi hade en kampfisk som pilot, han lyfte jag över till lilla karet där han gått länge innan utan större bekymmer. Tittade till honom efter ngn timme och fann honom halvt uppäten i det gröna flytgrejset jag har där i. Stackarn, ovetandes hade jag släppt ned honom till paletterna som börjat leka. Ajaj. Så nu går han i yngelkasse och vilar ut sig. Ska släppa ned honom i sonens lilla 28 l idag, där endlers går tillsammans med nåt annat litet. Bara orolig att det karet är för litet för honom, och pumpen för kraftig (få verkar överleva där...). Men jag har liksom inget val, att släppa honom till scalarerna ger honom förmodligen ingen chans alls.

                    Fler växter ska i storkaret, och ev ngn till rot. Annars börjar vi vara klara att mest iaktta och njuta...

                    Vi har idag två high daylight rör och tycker att det är aningens kallt och ljust. Funderar på att byta ut det ena för att bättre få fram fiskarnas diskreta färgsättning. Vad skulle kunna passa? Juwelkar. Gro Lux? Power Glo? Eller nåt annat?
                    Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                    Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                    Kommentar

                    • Anne Gisela
                      • October 2012
                      • 425

                      #70
                      Jaha, då har fiskarna gått i karet i snart en vecka. Regelbundna nitrittester visar inga förhöjda halter och fiskarna verkar trivas bra. Sajicorna leker för fullt! Eldbukarna "gruffar runt" lite och tenderar även att jaga akvariets övriga invånare, men inget dramatiskt. Det känns fortfarande lite tomt, men vi måste ju ta höjd för att våra invånare kommer att bli större med tiden. Velar trots allt fortfarande om vi ska våga addera en art till (Blåciklider) eller om vi ska utöka antalet av någon befintlig art. Vi har som sagt bara tre scalarer och skulle gärna ha ett par till. Våra åtta Corydoras verkar dock ha lite avtuggade ryggfenor, är detta något man får räkna med om man har dom med Eldbukar, Sajicor och Scalarer?

                      Vi har bytt det främre lysröret till ett Gro Lux, väldigt rött kändes det först men inte lika kallt som med Juwels originalrör....
                      Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                      Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                      Kommentar

                      • Anne Gisela
                        • October 2012
                        • 425

                        #71
                        Vi funderar en del på om vi lyckats få hem tre Eldbukshanar....Det är ju ytterst svårt att se könsskillnad på unga individer och deras beteende är lite lustigt. Två av Eldbukarna "håller ihop" men smågnabbas hela tiden och har dessutom färgat ut rejält. Den tredje Eldbuken däremot håller sig för sig själv, är lite större än de andra två, blekare i färgerna och lite av "polis i karet". Aggressivast och jagar även runt övriga fiskat emellanåt. Ja som sagt, svårt att veta, tiden får väl utvisa.
                        Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                        Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #72
                          Har för mig att hanen och honan i ett eldbukspar kan tjafsa lite med varandra, nafsa varandra i sidan, och så, särskilt om det är ett ungt, nybildat par.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Anne Gisela
                            • October 2012
                            • 425

                            #73
                            Fyra-fem månader har nu gått sedan vi startade upp vårt 240 l SA-kar. Det har varit rätt stabilt mest hela tiden, inga spikar av obehagligt slag utan det har gått bra. Invånarna består av två blåciklider, två sajicaciklider, tre eldbukar och två scalarer. Därutöver ett gäng corydoras, en ancistrus och några siameser. Fiskarna verkar trivas, sajicorna har haft en yngelkull och verkar ha en ny på G nu. En eldbuk är utstött efter att de andra två parat ut, synd om den då den gömmer sig hela dagarna utan att äta. Vi vet inte riktigt vad vi ska göra med den...

                            Växter i massor, de jag kan namnen på är 3-4 javaormbunkar, ett gäng stora och små anubias, ett par stora svärdsplantor, några tjockbladiga snabbväxare, ett par ursnabbväxande saker och så mossa med lååånga trådar. Växterna frodas och mår bra, anubias blommar om och om igen.

                            Det enda "problemet" vi har är - alger. Vi försöker vänta ut det hela, men jag vet inte, idag var ytan täckt av en grön hinna som kommit igen efter två dagar sedan senaste vattenbytet. Nu satte jag i aktivt kol så får vi se om det hjälper. Antar att jag får mörklägga annars några dagar och se vad som händer. Tofsalger har vi - inte så synliga nu sedan siameserna kom i - och någon anubias är täckt av en grön sammetsyta. Växtnäring tillsätter vi en gång i veckan vid vattenbytet, motsvarande den vattenmängd vi byter (Nutrafin Plant Gro heter gödningen). Vi byter 30 %. En av rötterna, en sån med många tunna grenar, ljusbrun, den är täckt av en mörkgrön sammetsyta. Eg gör inte sådana alger mig så mkt, men det gröna på ytan, isch. Det ser inte kul ut. Provat suga upp det med tidningspapper men tyckte inte att det gjorde ngn större skillnad. Befarar att det är cyano på G. Men jag vet inte hur den uppträder?

                            Stora mängder växter brukar ju hålla undan algerna - men inte hos oss. Kanske behöver mer gödning? Jag har järnkulor men har inte använt dem än. Skulle de hjälpa? Läst om ett medel - Hagen Green X - som ska ta kål på algerna, men det är jag inte så sugen på. Bättre komma åt orsaken till problemet. Kanske bara måste vänta ut denna "algspik"...?

                            Jaja, många funderingar. Det är hur som helst spännande att följa med...
                            Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                            Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                            Kommentar

                            • Anne Gisela
                              • October 2012
                              • 425

                              #74
                              Ytterligare några månader har gått och inte mkt har hänt i karet. Ancistrusparet har lekt och fått yngel av vilka vi hann rädda ett som nu bor i sällskapskaret. En av blåcikliderna har vuxit mycket och är nu 12-15 cm lång och kraftig. Rätt maffig, men ganska blek för det mesta. Vi är rätt säkra på att det är en hanne. Den andra blåcikliden är vi mer osäkra på, tycker att dess ryggfena är lika utdragen som den storas... och de har inte lekt, trots att detta ju skall vara en lättlekt ciklid. Den är mycket mindre än den stora, vilket vi tagit som tecken på att det är en hona, den färgar ut mycket mer också. Jaja, vi mår inte dåligt av att det är samma kön om det nu skulle vara så, de är snälla och buffar bara till andra fiskar emellanåt. Däremot väääldigt glupska!

                              Eldbukarna har snudd på tagit ihjäl den ena som tidigare var utstött, den har sett så emlig ut så det liknar ingenting. Ett tag tänkte vi göra plågan kort för den, men plötsligt hände nåt, den kom fram mycket oftare, åt och ser nu rätt ok ut. Så den får bo kvar ett tag till. Hannen har vuxit mycket och är ett riktigt praktexemplar, har inte en skavank och är så fin i färgerna. Men en riktig elaking...

                              Sajicaparet fick en yngelkull till, som bara klarade sig ett par dagar innan den var slut. De deppade ihop totalt. Stod i varsin ände av akvariet i veckor. Har inte hämtat sig, är ännu några månader efteråt helt ointresserade av varandra. Ja, det är ju lätt att "förmänskliga" dem och tro att det har med de förlorade ynglen att göra, men så är det förstås inte, det inser vi. Den ena har fått vita läppar, kanske är den sjuk? Den har dessutom blivit rätt hårt åtgången av någon, misstänker eldbukshannen. Så vi får väl se vad som händer med den.

                              Våra svarta scalarer fick rejält med spö en period, nattetid. Misstänker igen eldbukshannen som äger akvariet totalt - ja ibland tänker jag att vi får göra oss av med den arten eftersom han är så stökig och revirvaktande. I alla fall flyttade jag moonligt-lampan till detta kar och sedan jag gjorde det är det lugnt även nattetid, scalarerna är fina igen.

                              Vi tyckte att vi hade dålig rörelse i vattnet i ena änden av akvariet, dessutom hade vi några tillfällen då fiskarna flåsade rejält och vattenproverna visade inget fel. De stod dock inte vid ytan, men vi skaffade ändå en syresten för att öka syresättningen. Den fick gå några timmar per dag, men jag märker ingen större skillnad (i o f s flåsar inte fiskarna men jag tror ändå på andra orsaker till det) och för att spara på växterna så får den vara avstängd.

                              Några direkta algproblem har vi inte längre, visst den största roten är rätt grön, men vad 17, det är ju en vattenmiljö där alger egentligen hör hemma. Det får vara så. Inget vi stör oss på.

                              120-literskaret som är sällskapskar innehåller nu bl a ett vuxet palettpar, och fem st yngel som börjar vara vuxna. Har inte sett att dessa skapat några bekymmer än, men vi får väl se vad som händer när dessa börjar leka...
                              Jag vill göra om detta helt, byta bottenmaterial och inreda på nytt, och låta det bli ett dvärgciklidkar med apistogrammas. Men de fiskar som går där i... de är seglivade. Så, jag vet inte hur jag ska göra...

                              Ett Fluval Edge 46 l har tillkommit i familjen och ersatt ett 28 liters som fungerat som yngelkar och hem åt en kampfisk. Nu går kampis i Fluval tillsammans med 10 st Red Crystal räkor, urskoj. Återstår att se om kampis kan samsas med dessa eller ser dem som käk. Äter han dem åker han ut.

                              Och jag har hittat en plats för ett betydligt större kar... typ 700 l. Men men... hold your horses...
                              Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                              Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                              Kommentar

                              • Anne Gisela
                                • October 2012
                                • 425

                                #75
                                Yes! Till slut har blåcikliderna funnit varandra och visat oss att de är en hona o en hane - de leker! Och det är praktfullt, de sprakar av färg, putsar på växter och stenar, skakar som tokiga för varandra - och har skapat en egen zon mitt i, övriga invånare håller sig undan. Tidigare kungen i karet Eldbukshanen har inte en chans.

                                Några bilder:

                                Karet i sin helhet, blir aldrig riktigt nöjd med inredningen. Om nån läser (?) och har idéer så tas de tacksamt emot.


                                Herr o fru blåciklid:












                                125 l sällskapskar - lite av en fisksoppa, men även här i leks det. Paletterna har idag lagt sin rom i en grotta, så vi har härlig yngelvård att se fram emot. Här lägger jag inte ner mkt tid på inredningen, mer än röj o städ emellanåt. Här finns inte en alg!
                                Life's not about how to survive the storm, but how to dance in the rain.

                                Juwel Rio 240 SA, Juwel Rio 125 TA, Fluval Edge 46 räkor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...