Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jozi81
    • January 2011
    • 917

    Ursprungligen postat av Einarsson
    Jaha, en kort slutsats om hur K1-moving bed funkar. Jag har matat på ganska jäkla duktigt i ett kar som faktiskt är nytt och helt oinkört filtermässigt. Jag har ingen gång haft mätbar halt av ammo eller nitrit. Så man får väl säga att K1an kcikade igång ganska snabbt.,
    Kul att det går bra! Dock tvivlar jag starkt på igånkickningen av K1, svår yta att fästa på och det pratas om månader för bakteriefloran att mogna till sig. Så var försiktig och lita inte på sumpen ännu.

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Ursprungligen postat av jozi81
      Kul att det går bra! Dock tvivlar jag starkt på igånkickningen av K1, svår yta att fästa på och det pratas om månader för bakteriefloran att mogna till sig. Så var försiktig och lita inte på sumpen ännu.
      Mäter med jämna mellanrum, men jag har inte så hög belastning heller, får ändå tänka på att total vattenvolym nästan är 400 liter. Fördelat på typ 20 fiskar av mindre storlek.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Ni som har Cupido etc. Har matat dem en hel del med tetrabits för de verkar gilla det skarpt, men med sumpen är det lite anoying med ytavrinningen när maten flyter på ytan. Så jag funderar på. Eftersom Cupidosarna är väldigt duktiga på att plocka mat från botten genom att strila den i munnen, borde jag inte kunna ersätta tetrabitsen med vanliga mal/bottenätar-tabletter, så borde de väl kunna få sig tillräckligt med mat ändå? I kombination med annat ofc, typ frystorkat och frusen mat ibland.

        Men undrar om man kan köra maltabletter som basföda.

        EDIT: Det går säkert hitta granulatfoder som sjunker också, vet att jag hade några sorters diskusbits en gång som var mer fuktiga från början, någon geggabollar man släppte i som sjönk ganska fort ,det lär väl funka det med.

        Sånt här.





        Lär ju funka för småciklider oxo.
        Senast redigerad av Einarsson; 01 June 2015, 17:10.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Tror ni täckglas är härdat eller kan jag borra i det? Skulle vilja borra ett hål i ett av glasen precis utanför avrinningen så jag kan sätta returblåset där. Så att ytströmmarna i den delen av karet går bort ifrån avrinningen, så att jag på så vis kan undvika att flytande mat åker ner där i onödan.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            Jag har skurit sönder nästan alla täckglas jag har haft till diverse olika projekt och jag har aldrig stött på härdat glas i dom. Så du kan nog garanterat borra

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Härligt. Tack
              350L Diskus

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                Inget att tacka för

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Ska åka och byta fisken i helgen som jag fick fel. Blir nog att utöka skaran corys som utbyte. Skulle vilja ha ett gäng sterbai blandat med mina trilieatus, lite roligt eftersom de har typ liknande färgtäckning fast inverterad. Schackbräde corystim.

                  Dvs åka till Nol vilket är lika roligt varje gång. DD
                  Senast redigerad av Einarsson; 03 June 2015, 17:32.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    Det är ju roligaste butiken som finns. Där kan man gå i timmar och ändå så har man missat massor.

                    Kommentar

                    • jozi81
                      • January 2011
                      • 917

                      Ursprungligen postat av Einarsson
                      Ni som har Cupido etc. Har matat dem en hel del med tetrabits för de verkar gilla det skarpt, men med sumpen är det lite anoying med ytavrinningen när maten flyter på ytan. Så jag funderar på. Eftersom Cupidosarna är väldigt duktiga på att plocka mat från botten genom att strila den i munnen, borde jag inte kunna ersätta tetrabitsen med vanliga mal/bottenätar-tabletter, så borde de väl kunna få sig tillräckligt med mat ändå? I kombination med annat ofc, typ frystorkat och frusen mat ibland.

                      Men undrar om man kan köra maltabletter som basföda.

                      EDIT: Det går säkert hitta granulatfoder som sjunker också, vet att jag hade några sorters diskusbits en gång som var mer fuktiga från början, någon geggabollar man släppte i som sjönk ganska fort ,det lär väl funka det med.

                      Sånt här.





                      Lär ju funka för småciklider oxo.
                      Jag brukar blöta bitsen innan jag matar, samma med basleer som många får hos mig, dom söker i timmar och äter från botten.

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Ursprungligen postat av jozi81
                        Jag brukar blöta bitsen innan jag matar, samma med basleer som många får hos mig, dom söker i timmar och äter från botten.
                        Blöter också ofta men det flyter ändå ibland. Men jag tänkte ha något i foderautomat också som matar nån gång om dagen när jag inte är hemma.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • jozi81
                          • January 2011
                          • 917

                          Flera av NLS pelletsen sjunker ju som sten, där kanske du hittar ett alternativ.

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Ursprungligen postat av jozi81
                            Flera av NLS pelletsen sjunker ju som sten, där kanske du hittar ett alternativ.
                            Mm det var ju det jag yrade lite om innan, om vanliga mal-pellets och sånt funkar som grundkost till jordätarna.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Fan Jozi du tänker typ sånna här?


                              De är typ 1mm stora och ska enligt produktbeskrivningen vara "sinking". Sånna kanske är perfekt för foderautomat.

                              EDIT: Jag beställer en sån och testar.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Ska även fixa så att utblåset sitter vid avrinningen, och blåser snett framåt bort ifrån avrinningen, sålänge jag matar på rätt sida om utblåset då kommer flytande mat aldrig kunna ta sig förbi den strömmen heller. Så det borde funka bra.

                                Känns även som att det kan gynna cirkulationen att vattnet via utblåset åker ett varv i karet innan det kommer tillbaka via botten och sen upp till avrinningen.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...