Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Jag stoppade i 5 st L-201 också i karet när jag starta det. Inte sett röken av någon av dom. Däremot ser jag att under rötterna i kanterna på morgonen så har det ibland skapats kratrar i sanden, som om något försökt ta sig in under roten, jag misstänker att det är L-malarna som gör detta... Så någon av dom är antagligen kvar iaf. Borde kanske köpa lite fler L-malar, dom är ju rätt roliga och fina, synd at man inte ser dom så ofta bara.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Diskus & annat

      Nu säger jag inte att det är så och det är ju inte alls ovanligt att de håller sig undan, speciellt när de är nya, men om man skall måla fan på väggen. Det är inte så att någon av dina L malar inte klarat flytten och därför ligger på någon otillgänglig plats och utsöndrar lite skräp som dina Corys inte gillat?


      Skickat från min iPhone med Tapatalk
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
        Nu säger jag inte att det är så och det är ju inte alls ovanligt att de håller sig undan, speciellt när de är nya, men om man skall måla fan på väggen. Det är inte så att någon av dina L malar inte klarat flytten och därför ligger på någon otillgänglig plats och utsöndrar lite skräp som dina Corys inte gillat?


        Skickat från min iPhone med Tapatalk
        Tror inte det. Jag brukar inte se röken av dem, har aldrig gjort under de typ 2 åren jag haft dem, men de har alltid varit där.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          NLS H2O är tydligen tydligne slut i generalagentens lager i sverje. Det suger ju.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Diskus & annat

            Om man nu ska måla fan på väggen så finns två ytterligare vinklingar. De gånger jag tappat malar är under den period jag körde med Happy Life. Aldrig med FFM.
            En annan vinkling är att gällande både HappyLife och FFM så är det flera som tappat malar om man tillsätter vattenberedningsmedel och PMDD samtidigt med FFM/HappyLife. Inte något vetenskapligt alls utan mer självupplevda situationer som man dragit slutsatser ifrån. De kan vara rätt eller fel. Ingen aning. Det har hur som helst gjort att jag enbart kör med FFM inte HappyLife och att jag aldrig tillsätter något annat medel samma dag.
            Senast redigerad av Bluewing; 16 June 2015, 13:45.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Jag använder inga andra medel och väldigt sällan jag använder happylife heller (ganska säker på att easylife och happylife i princip är samma sak), men det har de inte haft problem med innan. Jag är som sagt rätt säker på orsaken i detta fallet.

              Såg även två av L-malarna igår, och ett ännu större hål under en rot idag på morgonen så jag tror de harvar runt i sanden en hel del. Men det gillar de ju. Det är ju naturligt för dem.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Jag kom precis på att jag är helt efterbliven. Jag letade lösningar med utblåset för att få flytande mat att inte åka iväg till avrinningsboxen.

                Varför fixar jag inte bara nån form av matningsring som flyter på ytan som man släpper maten i, så enda vägen som finns är neråt.

                Får f orska lite i hur man kan fixa en sån enkelt.
                350L Diskus

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  The EHEIM feedingSTATION serves your fish's meals underwater, at a fixed location.  When you feed your fish, the food usually floats on the…


                  Eheim har en avancerad jäkel men den känns något overkill.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    Men herregud, köp en sån där bäbisleksak med ringar som skall läggas i rätt ordning på en kon istället!

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Ursprungligen postat av Mr Woods
                      Men herregud, köp en sån där bäbisleksak med ringar som skall läggas i rätt ordning på en kon istället!
                      Hahahahaha. Jag kom på att jag kan ta en bit luftslang och stoppa ihop ändarna så blri det en fin liten cirkel. Sen ett snöre bara så den ligger på rätt pltas.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        En sugpropp, lite luftslang ohc ett snöre fick bli min foderring. Funkar nog fullgott. Ska bara försöka justera flödet lite så maten trillar ner på bottne på ett ställe där jag vill ha den.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Ursprungligen postat av Einarsson
                          En sugpropp, lite luftslang ohc ett snöre fick bli min foderring. Funkar nog fullgott. Ska bara försöka justera flödet lite så maten trillar ner på bottne på ett ställe där jag vill ha den.
                          Här krävs nog en bild [emoji6]


                          Skickat från min iPhone med Tapatalk
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Jesper Broman
                            • November 2012
                            • 3445

                            Ja en bild på din snilleblixt vill vi ha!

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                              Här krävs nog en bild [emoji6]
                              Har inte orkat installera tapatalk på ny telefon än. MEn det är så extremt simpelt som det låter. Co2-slang/luftslang, typ 15 cm. stoppa i ena änden i andra änden så den blir rund, knyta ett 3-4 cm långt snöre mellan den och sugpropp så dne är förankrad i något. sen flyter den .
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                The DIY feeding ring working. Not much food drifting around the surface.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...