Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Ursprungligen postat av HWH
    Kan du inte fila lite mellan tänderna?
    Det är nog nästan mer jobb än att vara lite envis och ta loss det. Stenhårt är det. Jag testade faktiskt lite på ett ställe.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Jag fick loss dne på ett väldigt enkelt sätt nu tack vare en liten grej jag hitta på biltema. INgen skada på varken kar eller box, tog några minuter bara.

      Utförlig sats med knivar för olika användningsområde. Innehåller: 4 st. brytbladsknivar 1 st. universalkniv 1 st. nyckelringskniv 2 st. skrapor


      Den platta mojängen längst ner i mitten på detta kitet var nån sorts rakbladhållare, så kunde bara sätta den emot kanten av boxen coh bonka lite lätt med en gummiklubba så skar den rakt igenom fogen som ingenting.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Nu är den limmad typ 6-7 mm längre ner. Hoppas det blir bra nu. Får väl vänta tills imorrn igen innan jag provfyller igen.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Spook
          • March 2015
          • 39

          Ursprungligen postat av Einarsson
          Själv ufnder jag lite på nu hur jag ska rikta utblåset innan jag limmar fast den vinkeln...
          Eftersom den vinkeln inte är kritisk så limmade jag den med silikon istället för tangit. Sen snurrade jag den innan den härdat helt så nu går den att röra men sitter tillräckligt hårt för att inte lossna. På så sätt kan jag justera den när jag behöver och slipper bestämma det en gång för alla.

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Ursprungligen postat av Spook
            Eftersom den vinkeln inte är kritisk så limmade jag den med silikon istället för tangit. Sen snurrade jag den innan den härdat helt så nu går den att röra men sitter tillräckligt hårt för att inte lossna. På så sätt kan jag justera den när jag behöver och slipper bestämma det en gång för alla.
            Det är ju genialiskt. La du en liten fog runt i kanten och sen petade på den då? PRecis som man skulle gjort med tangit fast med silikon istället?
            350L Diskus

            Kommentar

            • Spook
              • March 2015
              • 39

              Ursprungligen postat av Einarsson
              Det är ju genialiskt. La du en liten fog runt i kanten och sen petade på den då? PRecis som man skulle gjort med tangit fast med silikon istället?
              Japp, och sen vred jag den ett par gånger under härdningstiden.

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Ursprungligen postat av Spook
                Japp, och sen vred jag den ett par gånger under härdningstiden.
                Ska göra likadant. :-)
                350L Diskus

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Alla ni ciklidexperter här, hur är Cupidociklider? Beteende, tålighet etc?
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Dags att införskaffa en ny diffuser. JBLs är inget vidare. Var det inte du som rekommenderade mig en på eBay? Letar efter tipset jag fick men hittar det inte.
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Vad är det för fel med JBLs variant då?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av Einarsson
                        Alla ni ciklidexperter här, hur är Cupidociklider? Beteende, tålighet etc?
                        Woods har väl Cupido, eller kommer jag ihåg fel? Om jag fattar det rätt är det en charmig och sympatisk art som gillar liknande miljöer som diskus egentligen. Gillar pinnar och mulmplockande.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Vad är det för fel med JBLs variant då?
                          Jag upplever JBLs taifun som relativt ineffektiv samtidigt som den är väldigt stor. Nu har jag visserligen ingen egen erfarenhet av andra varianter att luta mig mot utan min känsla av dens ineffektivitet baseras helt och hållet på hur jag ser taifunen jobbar kontra alternativa lösning jag läst om och kollat på Youtube. Jag kan alltså ha helt fel men känner för att testa och jämföra.

                          Undrar om det inte var denna som jag blev tipsad om:

                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Det jag tycker för egen del att JBLs enda nackdel är storleken och att den (som alla diffusorer) måste göra rent regelbundet för toppfunktipn. Diffusorer annars skapar ju en miljard små bubblor i karet av de enklare modellerna och den är mindre effektiv i de vanliga enklare varianterna.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Tommy Vestlie
                              • August 2014
                              • 2097

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Det jag tycker för egen del att JBLs enda nackdel är storleken och att den (som alla diffusorer) måste göra rent regelbundet för toppfunktipn. Diffusorer annars skapar ju en miljard små bubblor i karet av de enklare modellerna och den är mindre effektiv i de vanliga enklare varianterna.
                              Jag tar hem en av ren kuriosa, jämför och skriver några rader här på Zoopet sedan. Kostar runt 200kr så även om den visar sig vara sämre så kan det vara värt det bara för att släcka nyfikenheten
                              Proud member of Aquascapers of Sweden

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                                Jag upplever JBLs taifun som relativt ineffektiv samtidigt som den är väldigt stor. Nu har jag visserligen ingen egen erfarenhet av andra varianter att luta mig mot utan min känsla av dens ineffektivitet baseras helt och hållet på hur jag ser taifunen jobbar kontra alternativa lösning jag läst om och kollat på Youtube. Jag kan alltså ha helt fel men känner för att testa och jämföra.

                                Undrar om det inte var denna som jag blev tipsad om:

                                http://www.ebay.com/itm/Precision-CO...item3f346acc5c
                                Dom där Bazooka-diffuserna är fantastiskt bra. Rekommenderas varmt.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...