Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Einarsson
    svarade
    Håller på att dissekera min Scapers Tank nu. Förvånadsvärt mycket jobb trots ett så litet kar...

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Intressant med att Cuipeua är så populära fiskar, men de kommer från en pytteliten sjö i stora amazonas, får hoppas de inte fiskar ur den.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Nu så, Einarsson! Jag var inte så jädra fel ute när det gäller uttalet av cuipeua. Jag har inte hittat några inhemska lyssningsexempel, så betoningen kan vara lurig, men hittade en (engelskspråkig) uttalsbeskrivning: kwee-pay-uh. Det är så nära vi kommer i nuläget, men har vi tur så kanske någon som vet exakt kikar in här någon gång och lägger det helt rätt.
    Jaja, skitsamma, tillbaka till det roliga!
    Ungefär det jag också kom fram till.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Nu så, Einarsson! Jag var inte så jädra fel ute när det gäller uttalet av cuipeua. Jag har inte hittat några inhemska lyssningsexempel, så betoningen kan vara lurig, men hittade en (engelskspråkig) uttalsbeskrivning: kwee-pay-uh. Det är så nära vi kommer i nuläget, men har vi tur så kanske någon som vet exakt kikar in här någon gång och lägger det helt rätt.
    Jaja, skitsamma, tillbaka till det roliga!

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Jag använder sällan eller aldrig blixt (lathet att plocka fram den), fast såklart blir fotona därefter

    //Inger
    Ett tips Inger är att låta den alltid sitta på det gör min, då går det fort att hämta kameran och börja fota

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Jag har fått lära mig att det är grymt bra att ha en extern blixt ovanpå karet på ett täckglas tex när man fotar diskus. Det gör att fisken lyser upp rejält men bakgrunden etc blir i princip helt svart om den är någorlunda riktad neråt. Men som sagt har jag ingen utrustning, bara en standard systemkamera.
    Jag använder sällan eller aldrig blixt (lathet att plocka fram den), fast såklart blir fotona därefter

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Hittade den:

    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


    Några exempelbilder av honom:

    [ATTACH=CONFIG]73214[/ATTACH]
    [ATTACH=CONFIG]73215[/ATTACH]
    skall kolla på denna senare, såg lite nu men där finns nog många tips, tack!

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Ska leta reda på en video, har sett en snubbe som är GUUUUUUUUUUD på att fota diskus och han gjorde en video på det, genom att använda extern blixt, ska se om jag hittar den igen.
    Hittade den:

    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


    Några exempelbilder av honom:

    Klicka på bilden för större version

Namn: Alenquergroup4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 54,1 KB
ID: 2165214
    Klicka på bilden för större version

Namn: Alenquergroup1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 70,8 KB
ID: 2165215

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Riktigt snygga!
    Ja, jag saknar dem. De lekte som värsta blåcikliderna

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Shepard
    Hehe, nej. Vanliga rödturkos är ju inte fel, men dina är nå't alldeles extra. Men de här två tillhör nog också några av de finaste fiskar jag haft.
    Riktigt snygga!

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Jag kör min externa blixt fastsatt på kameran, mest av att jag inte lärt mig hur jag skall göra men det är ett av målen att lära mig detta
    Ska leta reda på en video, har sett en snubbe som är GUUUUUUUUUUD på att fota diskus och han gjorde en video på det, genom att använda extern blixt, ska se om jag hittar den igen.

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Jag har fått lära mig att det är grymt bra att ha en extern blixt ovanpå karet på ett täckglas tex när man fotar diskus. Det gör att fisken lyser upp rejält men bakgrunden etc blir i princip helt svart om den är någorlunda riktad neråt. Men som sagt har jag ingen utrustning, bara en standard systemkamera.
    Jag kör min externa blixt fastsatt på kameran, mest av att jag inte lärt mig hur jag skall göra men det är ett av målen att lära mig detta

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Man är ju egetligne sån att man vill ha ett kar med varje sort. ;D Kan aldrig få för många.
    Hehe, nej. Vanliga rödturkos är ju inte fel, men dina är nå't alldeles extra. Men de här två tillhör nog också några av de finaste fiskar jag haft.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Shepard; 18 December 2014, 18:42.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    huvet på spiken! men det hade varit kul att fota sånna finigar!
    Jag har fått lära mig att det är grymt bra att ha en extern blixt ovanpå karet på ett täckglas tex när man fotar diskus. Det gör att fisken lyser upp rejält men bakgrunden etc blir i princip helt svart om den är någorlunda riktad neråt. Men som sagt har jag ingen utrustning, bara en standard systemkamera.

    Lämna en kommentar:


  • Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Så snygga! Fina bilder med

    detta är den typen, färgen, sort eller vad man nu säger.. av discus som jag gillar allra bäst
    Samma här. Har lutat åt gröna också av ekonomiska skäl då de är billigare (inte alla, men från vissa områden), men nu blev det såhär och jag klagar inte.

    Ursprungligen postat av Shepard
    Blir ju mer och mer sugen på discus igen när jag ser alla bilder, och läser trådarna här Här är några jag haft, inte samma som den gröna jag nämnde, men fina de också.
    Man är ju egetligne sån att man vill ha ett kar med varje sort. ;D Kan aldrig få för många.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...