Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Ursprungligen postat av Shepard
    Hehe, nej. Vanliga rödturkos är ju inte fel, men dina är nå't alldeles extra. Men de här två tillhör nog också några av de finaste fiskar jag haft.
    Riktigt snygga!
    350L Diskus

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      Ursprungligen postat av Einarsson
      Riktigt snygga!
      Ja, jag saknar dem. De lekte som värsta blåcikliderna
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Ursprungligen postat av Einarsson
        Ska leta reda på en video, har sett en snubbe som är GUUUUUUUUUUD på att fota diskus och han gjorde en video på det, genom att använda extern blixt, ska se om jag hittar den igen.
        Hittade den:

        Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


        Några exempelbilder av honom:

        Klicka på bilden för större version

Namn: Alenquergroup4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 54,1 KB
ID: 2165214
        Klicka på bilden för större version

Namn: Alenquergroup1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 70,8 KB
ID: 2165215
        350L Diskus

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av Einarsson
          Hittade den:

          Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


          Några exempelbilder av honom:

          [ATTACH=CONFIG]73214[/ATTACH]
          [ATTACH=CONFIG]73215[/ATTACH]
          skall kolla på denna senare, såg lite nu men där finns nog många tips, tack!
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Einarsson
            Jag har fått lära mig att det är grymt bra att ha en extern blixt ovanpå karet på ett täckglas tex när man fotar diskus. Det gör att fisken lyser upp rejält men bakgrunden etc blir i princip helt svart om den är någorlunda riktad neråt. Men som sagt har jag ingen utrustning, bara en standard systemkamera.
            Jag använder sällan eller aldrig blixt (lathet att plocka fram den), fast såklart blir fotona därefter

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av Inger H
              Jag använder sällan eller aldrig blixt (lathet att plocka fram den), fast såklart blir fotona därefter

              //Inger
              Ett tips Inger är att låta den alltid sitta på det gör min, då går det fort att hämta kameran och börja fota
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Nu så, Einarsson! Jag var inte så jädra fel ute när det gäller uttalet av cuipeua. Jag har inte hittat några inhemska lyssningsexempel, så betoningen kan vara lurig, men hittade en (engelskspråkig) uttalsbeskrivning: kwee-pay-uh. Det är så nära vi kommer i nuläget, men har vi tur så kanske någon som vet exakt kikar in här någon gång och lägger det helt rätt.
                Jaja, skitsamma, tillbaka till det roliga!

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Nu så, Einarsson! Jag var inte så jädra fel ute när det gäller uttalet av cuipeua. Jag har inte hittat några inhemska lyssningsexempel, så betoningen kan vara lurig, men hittade en (engelskspråkig) uttalsbeskrivning: kwee-pay-uh. Det är så nära vi kommer i nuläget, men har vi tur så kanske någon som vet exakt kikar in här någon gång och lägger det helt rätt.
                  Jaja, skitsamma, tillbaka till det roliga!
                  Ungefär det jag också kom fram till.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    Intressant med att Cuipeua är så populära fiskar, men de kommer från en pytteliten sjö i stora amazonas, får hoppas de inte fiskar ur den.
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Håller på att dissekera min Scapers Tank nu. Förvånadsvärt mycket jobb trots ett så litet kar...
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Flytten närmar sig... Har några saker till att köpa in, typ svampfilter n shit men sen är jag redo att sätta upp en miljö till fiskarna på nya stället. Lite stressande är det ärligt talat, även om man har typ kontroll på allting. Flytta med fiskar är inte helt smärtfritt.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956



                          Flytt-karet står här nu som jag hämtade i torsdags hos Kent i Nol. Det ska testas nu så det inte läcker sen vid månadsskiftet åker det iväg till nya lägenheten där det ska riggas med värmare och svampfilter etc (dock på golvet sålänge) så att det är förberett för att packa ner diskusarna och flytta dem också.

                          Ett helt projekt i sig det här.. Juwelkaret som de bor i nu kommer nog aldrig komma upp igen på nya stället utan det blir att göra sig av med.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Hoppas att det kommer gå bra med flytten . Flytta kar, är något som jag helt förtränger trots flytt sent i höst - orkar liksom inte sätta mig in hur allt ska gå till

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Hoppas att det kommer gå bra med flytten . Flytta kar, är något som jag helt förtränger trots flytt sent i höst - orkar liksom inte sätta mig in hur allt ska gå till

                              //Inger
                              Jag har ändå fördelen i detta fallet att det inte är växtkar och grejer som ska åka. Ganska kala och tomma diskuskar, så det är ändå relativt lätt, känns det som.

                              Bara man planerar ordentligt så man verkligne vet att man har allt man behöver så går det nog bra.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Ni som har alu-kar, hur hög vattennivå brukar ni köra i dem?
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...