Diskus & annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Tackar. :-) Gröngrön dropchecker nu cokså så är nog lagom med co2. Börjari nte med PMDD förrän om några veckor. PLantorna har nog tillräckligt med gödning med sig från plantskolan.

    Hur som helst blir det 10 räkor till att börja med, sen blire väl ett stim med galaxy rasbora eller något.

    Fick justera filtret en del så utblåset hamnar på mittne på kortsidan, det var i hörnet innan men roten var ju total bromskloss för det.

    Men det gjorde inget, för filtret är så genialiskt designat så det är flexibelt att göra hur man vill så det var easy peasy. fantastiskt.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Hur lång tid tar det för co2nivån i ett 50liters att gå upp tro? Funderar på om jag ska starta co2 en halvtimma-timma innan lyset eller något. Kör lyse + co2 på samma timer nu för jag var lite lat.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Känner mig som en säljare aställd av Dennerle nu men kolla här!

        För er som känner till, co2-slang är ganska styv och vill gärna inte ligga där man vill utan böjer sig och spretar ut över halva karet osv.

        Men not to worry! Dennerle's täckglashållare har även ett litet fäste där man kan fästa en co2-slang så den hålls på plats.

        De har då tamefan tänkt på PRECIS allting.
        Bifogade filer
        350L Diskus

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Aha, det är det där lilla inchacket är för
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Hade lite andra ärenden idag och kikade in snabbt på djurmagazinet. De hade en stackars galaxy rasbora. Är kanske inte så vanligt att de har större mängder av dem hemma. Får be någon ta hem sen.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Ingen som råkar veta om någon av butikerna i GBG har Galaxy Rasboras hemma? Hornbach, Herkulez, Nol Ciklidhobby kankse? Eller dom vad de nu heter i kungsbacka finns ju ett stort ställe också. Zoomässan kanske det hette om jag inte missminner mig.
              350L Diskus

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Kent i Nol brukar ha hemma, slå en signal för säkerhets skull.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Tack Anders!
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Tommy Vestlie
                    • August 2014
                    • 2097

                    Herkules brukar alltid svara i telefon men tror den stänger 14:00.

                    Brukar funka att även ringa Hornbach, här direktnummret till zooavdelningen: 031-779 93 57
                    Proud member of Aquascapers of Sweden

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                      Herkules brukar alltid svara i telefon men tror den stänger 14:00.

                      Brukar funka att även ringa Hornbach, här direktnummret till zooavdelningen: 031-779 93 57
                      Aces. :-)
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Fan kent har sjukt mycket fina apisto. Farlig affär detta.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • HWH
                          • March 2013
                          • 2310

                          Ursprungligen postat av Einarsson
                          Fan kent har sjukt mycket fina apisto. Farlig affär detta.
                          Och dessuten är karln trevlig dom få.
                          /Helena,
                          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Ursprungligen postat av HWH
                            Och dessuten är karln trevlig dom få.
                            Instämmer!

                            Blev en jäkla utflykt idag. Först rejsade jag ner till Kent i Nol och han plockade ut 20 galaxies åt mig som jag fick för endast 590 kr. Djurmagazinet skulle ha 55-60 kr st. Dvs sinnessjukt bra pris av Kent!

                            Sen (med risk för att göra vissa här avundsjuka) tänkte jag på hemvägen "Nämen, kan väl svänga förbi Tony i Trollhättan också när man ändå där ute. Så sagt och gjort. Besökte honom en stund och hämtade med mig mer Aqua Kraut samt kikade in hans nya fiskar som precis kommit hem. Makalöst fin kvalité på dem. Ruggigt mycket och fina fiskar!

                            Därefter tog jag en sväng förbi Jula och köpte på mig grejer för att sätta kolfilter på vattenbyteslangen så att jag minimerar risken att få med mig skit ifrån kranvattnet.

                            Sen på chansning på djurmagazinet köpte jag även lite skalade artemiaägg i vätskebehållare så man kan "doppa" ut ägg som sjunker sakta i vattnet, tänkte att galaxys kanske är så pass små att de äter det. Får väl se. Det vore ju smidigt iaf om de äter det då det är näringsrikt samt enkelt att mata, variation i maten är ju aldrig fel.

                            Så kan det gå.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • HWH
                              • March 2013
                              • 2310

                              Det där sista måste du förklara bättre
                              /Helena,
                              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Ser ut såhär:



                                I princip, när man häller ut det så kommer det en droppe i taget och är som en guldig vätska, dvs det är massa små artemiaägg som kommer ut som småfisk, yngel etc kan äta.
                                Inget jag prövat innan så får väl se hur det är.

                                Just nu finns inget att mata då alla galaxies har gömt sig. 50 liter är plötsligt rätt mkt när det rör sig om så små fiskar.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...