Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Jag gillar själv inredningen utom längst till höger där det borde vara en upp och nervänd rejäl gren. Det står på min ToDo-list: Skaffa en toksnygga gren! Som det nu är så blir karet helt stubbat till höger. Men det ska åtgärdas.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Jag gillar själv inredningen utom längst till höger där det borde vara en upp och nervänd rejäl gren. Det står på min ToDo-list: Skaffa en toksnygga gren! Som det nu är så blir karet helt stubbat till höger. Men det ska åtgärdas.
      Ja... ok, jag förstår vad du menar. Det skall bli intressant att se hur du löser det!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Tycker jag också, Mats!
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Riktigt snyggt kar! 👍
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Purpurhuvudsbarber är fortfarande bland det vackraste du kan ha i ett kar som jag ser det. Sammetssvarta med rött huvud. Mobilbild men det ger ändå en vink om skönheten hos hanarna:
            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2138.jpg
Visningar: 112
Storlek: 207,8 KB
ID: 2351954
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Fantastiskt vackra!
              Tycker du fångat dom fint på bilden. Toppstuff!

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Tack Mats! Du vet hur du ska göra en akvarist riktigt glad

                I diskuskaret som få sköta sig själv på sätt och vis minskar nu de mörka tofsalgerna. Däremot ökar ett av de vackraste algerna, som skapar vackra gröna tofsar allt mer:
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2149 (1).jpg
Visningar: 107
Storlek: 224,6 KB
ID: 2351957

                Får jag sedan presentera akvariets absoluta linslusar, makarna Owroewefi där hanen gärna står och glor på kameran 5 cm ifrån:

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2154 (1).jpg
Visningar: 128
Storlek: 155,8 KB
ID: 2351958 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2152 (1).jpg
Visningar: 131
Storlek: 169,0 KB
ID: 2351959 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2153 (1).jpg
Visningar: 132
Storlek: 158,4 KB
ID: 2351960 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2155 (1).jpg
Visningar: 140
Storlek: 149,8 KB
ID: 2351961

                Småprickarna är att detta inträffar ihop med vattenbytet. Trivsamma de där Guianacarorna.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Fantastiskt fina bilder!
                  Vad som är kul, spännande, intressant och otroligt inspirerande med din akvariehållning - och inställning - är lugnet du har och att det får ta tid att mogna i dina kar. Vem kan annars leverera så fina bilder på Purpurhuvudsbarber, "Jordfräsare", Discus med mera? Det krävs tid och tålamod för att få karen och fiskarna i sådan kondition som du har.
                  Jag fick Lördagsgodis, jag!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Varsågod. Ja den här nya fiskhållningen där det är totalt prestationsfritt blir allt mer som att ha ett stycke av skogen inomhus. Men det tar ett himla tag för ett kar att bli sig själv efter kembehandlingar. Först nu börjar vissa snäckors skal se helt normala ut t.ex. Det har kännas och märkts att mina kembehandlingar lämnat sår i balansen som suttit i väldigt länge.
                    Nu när det är spännande vad som händer med en algtofs utveckling och fiskarna är i en miljö som i stora drag får göra sitt jobb på egen hand blir njutningen och avspänningen desto mer än tidigare för mig. Idag är mina kar verkligen ett hälsopiller för mig. De ger ingen stress, ingen oro och jag behöver inte anstränga mig direkt alls.
                    På jobbet har jag ju mitt regnbågskar. Byter numera vatten var 14:e dag oftast. Funkar utmärkt.
                    Jag får allt mer sällan sjukdomar på fiskarna faktiskt. Det är de som blir gamla som tacklar av. Inte resten.
                    I det här diskuskaret så är fiskarna allt mer framme och allt mer självsäkra. Lunken i karet ger en slags spinoff som är bland det mest intressanta jag varit med om.
                    Just nu vallas några yngel förresten av en Owroewefi-hona i karet apropå ingenting egentligen. Hur förmedlar man myset? Hur förmedlar man i text att det märks att fiskarna mår bättre av att jag låter karet vara? Jag ser att de mår bättre, har vackrare färger och utstrålar hälsa. Det känns som en skogsglänta en syrerik vårdag ibland i karet.
                    Nu flummar jag kanske iväg lite. Men det är som att strosa i en skog att ha ett kar som börjar andas på ett alldeles eget sätt.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Varsågod. Ja den här nya fiskhållningen där det är totalt prestationsfritt blir allt mer som att ha ett stycke av skogen inomhus. Men det tar ett himla tag för ett kar att bli sig själv efter kembehandlingar. Först nu börjar vissa snäckors skal se helt normala ut t.ex. Det har kännas och märkts att mina kembehandlingar lämnat sår i balansen som suttit i väldigt länge.
                      Nu när det är spännande vad som händer med en algtofs utveckling och fiskarna är i en miljö som i stora drag får göra sitt jobb på egen hand blir njutningen och avspänningen desto mer än tidigare för mig. Idag är mina kar verkligen ett hälsopiller för mig. De ger ingen stress, ingen oro och jag behöver inte anstränga mig direkt alls.
                      På jobbet har jag ju mitt regnbågskar. Byter numera vatten var 14:e dag oftast. Funkar utmärkt.
                      Jag får allt mer sällan sjukdomar på fiskarna faktiskt. Det är de som blir gamla som tacklar av. Inte resten.
                      I det här diskuskaret så är fiskarna allt mer framme och allt mer självsäkra. Lunken i karet ger en slags spinoff som är bland det mest intressanta jag varit med om.
                      Just nu vallas några yngel förresten av en Owroewefi-hona i karet apropå ingenting egentligen. Hur förmedlar man myset? Hur förmedlar man i text att det märks att fiskarna mår bättre av att jag låter karet vara? Jag ser att de mår bättre, har vackrare färger och utstrålar hälsa. Det känns som en skogsglänta en syrerik vårdag ibland i karet.
                      Nu flummar jag kanske iväg lite. Men det är som att strosa i en skog att ha ett kar som börjar andas på ett alldeles eget sätt.
                      Nej, du flummar absolut inte - iallafall inte i min bok!
                      Du använder dig av "metoden", och det är vackert att följa!
                      Du förmedlar det som händer i dina kar på ett absolut knivskarpt vis - fortsätt bara att uppdatera, så kanske forumet vaknar upp vad det lider och flera kan se hur en slipsten skall dras!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Visste inte vad jag skulle svara för jag håller med Mats helt och hållet! Härligt att få läsa och se bilderna så här innan Vasaloppet 👍😃
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                          Nej, du flummar absolut inte - iallafall inte i min bok!
                          Du använder dig av "metoden", och det är vackert att följa!
                          Du förmedlar det som händer i dina kar på ett absolut knivskarpt vis - fortsätt bara att uppdatera, så kanske forumet vaknar upp vad det lider och flera kan se hur en slipsten skall dras!
                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Visste inte vad jag skulle svara för jag håller med Mats helt och hållet! Härligt att få läsa och se bilderna så här innan Vasaloppet 👍😃
                          Himla trevligt att det uppskattas och roligt med svar, även om man håller med. Tror det är viktigt att vi drar upp tempot i forumet i väntan på optimal teknik.
                          Pepp om det man skriver eller tänker stimulerar ju till större lust att skriva.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Johnny, 2012 kände jag en som inte skulle ha gillat gröna tofsar , visst är det skönt att äntligen bli vän med vissa alger .
                            Purpurskallar kommer att finnas hos mig också - vackra som få.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Du kommer ju inte att ångra dig med de medfött lyckliga och nyfikna Purpurhuvudsbarben, Inger. Ja just detta att alger känns som ett naturligt och rätt inslag i karet är en stor lättnad. Överdriven algjakt skapar bara oro och stress hos både akvaristen och i karet.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mu(sic)
                                • March 2012
                                • 2305

                                Dom där algerna är ju fina dom. En person som jag kände hade en skifferskiva som var täckt med såna i prinsess-karet och ynglen trivdes väldigt bra i det. Det enda gröna i det karet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...