Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Det är godare
    Gott kaffe tillagas på det här viset

    //Inger
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Inger H; 29 January 2015, 06:51.
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      Ursprungligen postat av Inger H
      Gott kaffe tillagas på det här viset

      //Inger
      Jag har jobbat i matbutik i över 12 år nu och de enda som köper kokkaffe i Sthlm är pensionärer. :P

      Vad jag ville ha sagt med det kan ju nån klura på. (Om jag ville nått med det vill säga, haha.)
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Gôtt, långt, upplyftande (en något halvseg morgon) och tänkvärt inlägg, Johnny!
        Sitter själv med en kopp kontorskaffe, som faktiskt är OK (Jag har bryggt det själv).
        Måste hålla med Inger om kok-kaffe - det är grejer det. Så mycket smak och komplexitet!

        Kommentar

        • jozi81
          • January 2011
          • 917

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Ibland vaknar man upp och känner att det är riktigt gott att leva. idag är en sådan dag. Vaknade alldeles för tidigt av att jag kände mig glad. Inte helt fel känsla alls. Så 04:30 satt jag uppe och bara myste. Sippat lite té nu och skall strax avnjuta en latte med en dubbel espresso från min favoritpryl, en Nespresso Latissima. Det blir bara så himla gott att man baxnar.
          Nåväl.
          Har känt mig bekymrad ett tag nu kring Zoopet. Det släppte igår efter Daniels inlägg i Tommys Mitt första-tråd. Jag fick ju själv en skum debatt i denna tråd som väckte lite vågor ett tag, som sedan växte till full storm i Tommys tråd.På något sätt så kändes det ändå riktigt bra det hela för mig och hängde inte med när det tog skruv hos min vän, Tommy.

          För mig handlar det om att värna om att vara en god människa i alla lägen. Hur är man det när man utsätts för motsatsen? Det kan ibland kännas som om mörker är starkare än ljus när det gäller. Men tycker Daniel satte fingret i Tommys tråd på det jag själv sliter för att nå dvs. hur man ska hantera och bemöta fördomar, enkelspårighet och ren elakhet. Om jag t.ex. blir förbannad och svarar med samma mynt så är det den med sämst omdöme som hamnar i överläge. En vettig människa mår dåligt när en strid spårar ur men en obalanserad människa piggnar till, får energi. Det har väl hänt att jag tänt till ibland och tänkt att: Nä nu jä.... och tagit i så jag storknar med att skälla ur mig eller såra. Det är bara det att då har jag sagt det elakaste jag klarar. Jag har en nedre gräns som stoppar mig att gå lägre, bli elakare etc. Den människa jag hävde ur mig på är knappt uppvärmd och har 5 våningar till med elakheter och kränkningar. Så när den andra växlar över till personangrepp så står jag bara där och gapar som en snopen guldfisk och får känslan av att förlora. Det jag förlorat är ju egentligen ett slags elakhetsrace, inget annat.

          Så knepet är ju att ge sig rätt att stå utanför denna fight, att svara med självrespekt och självaktning. Och framför allt behålla lugnet så jag har en hjärna som jag faktiskt har nytta av i dialogen. Det går ju inte att bygga ett reservat där man är skyddad från dåligt omdöme. Men det går att skapa en anda inom sig och i forumet här som lätt står emot det.
          Så tycker jag också vi har det här på Zoopet.

          Sånt låg jag och tänkte på alldeles för tidigt idag kl. 4:30 och mådde gott, så gott.
          När ni andra gick in och försvarade andan i denna tråd och nu sliter för att bota Tommys mörker då är forumet mycket större än bara en diskussionsklubb för nördar. Det blir rena drivhuset för oss människor. Sådär. Då var väl allt sagt och Latten klar.
          [ATTACH]73882[/ATTACH]
          Gillar din klokhet och värme!!

          Du har verkligen förmågan att plocka ner alla känslor till en hanterbar liten ask med visdom!

          Länge undrade jag vad jag skulle göra på zoopet, jag undrar inte längre.
          Innehållet på detta forum är bra, men innehållarna är än bättre

          Kommentar

          • Rufus
            • January 2005
            • 866

            Sitter på lunchen och läser ditt inlägg. Så trevligt att läsa dina kloka tankar. Att svara hårt när adrenalinet höjs är väl inte svårt att fortsätta att vara vänlig det är som gör skillnad och kräver mer av ngn. Jag har hängt på zoopet ett tag men långa perioder inte varit inne. Vårdat språk och innehåll, tack för det! Det blev inget Rio Vision förresten, det kom ett Rio 300 emellan, så nu står jag också på pall !
            // Annicka

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Tack Daniel och Rufus!
              Kul att du hittat ditt kar till slut Rufus!
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Någon har bytt ut mina diskusar. De är snarlika de jag hade med den skillnad att just nu äter ingen. De kan tänkas smaka på maten. Men det åker ut igen. Vi får väl se hur länge denna protest över förändringen kommer att pågå.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Någon har bytt ut mina diskusar. De är snarlika de jag hade med den skillnad att just nu äter ingen. De kan tänkas smaka på maten. Men det åker ut igen. Vi får väl se hur länge denna protest över förändringen kommer att pågå.
                  Nu blir det sådär spännande igen. Vänta ett par dagar, så skall vi se.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Japp. Man har aldrig tråkigt. Det är ett ständigt tyckande från dessa envisa hundvalpar.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Japp. Man har aldrig tråkigt. Det är ett ständigt tyckande från dessa envisa hundvalpar.
                      Det är inte på det viset att du har bökat och stökat runt i karet den senaste tiden?
                      Om man nu gör det, så är det ungefär som med kroppens motståndskraft - efter några veckors stress kan förkylningar och munsår dyka upp - efterverkningar, trots att man i "nuläget" mår prima.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Jodå Mats, det vet du ju. Här har ju stökats och bökats maximalt. Så karet är ju förutom filtren att betrakta som helt nystartat. Tycker bara att det är så fascinerande hur dessa härliga individer reagerar. Vi får se hur länge det tar. Det tog ju 3 veckor innan det lossnade när de flyttade in första gången. Dag ett denna gång så syntes lite vitt ludd på några. Dag tre var det borta. Så som sagt. Får se hur lång tid det tar innan denna delikata balans börjar hitta rätt.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Catnip
                          • December 2014
                          • 58

                          Det är så varmt och "goaktigt" (ö-viksmål för varmt och gott) att läsa dina inlägg Bluewing. Man får riktigt en känsla för hur dina diskusar tyst med tydligt demonstrerar... Du beskriver så kärleksfull och samtidigt med jätteglimt i ögat! Stor underhållning!

                          Kommentar

                          • miloo
                            • December 2014
                            • 36

                            Hallå bluewing. Har precis börjat läsa din tråd och måste säga att jag är riktigt imponerad! Jag började göra om hos mina diskusar nästan direkt när jag såg dina bilder.

                            Blev bara lite nyfiken på Vad har du för djur i mer än diskus? Och har du någon koll på hur många?

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Catnip
                              Det är så varmt och "goaktigt" (ö-viksmål för varmt och gott) att läsa dina inlägg Bluewing. Man får riktigt en känsla för hur dina diskusar tyst med tydligt demonstrerar... Du beskriver så kärleksfull och samtidigt med jätteglimt i ögat! Stor underhållning!
                              "Goaktigt" låter nästan som en riktigt välmatad semla eller likvärdigt. Roligt att du som som också verkar njuta av själva skrivandet trivs med språket och tänket.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av miloo
                                Hallå bluewing. Har precis börjat läsa din tråd och måste säga att jag är riktigt imponerad! Jag började göra om hos mina diskusar nästan direkt när jag såg dina bilder.

                                Blev bara lite nyfiken på Vad har du för djur i mer än diskus? Och har du någon koll på hur många?
                                Hallå själv
                                Det som är i karet utöver 7 st. diskus just nu är:
                                7 st Guldancistrus
                                34 st Kardinaltetror
                                7 st. Corydoras Rabauti
                                15 st. Corydoras Duplicareus
                                1 st. LDA031
                                20 st. Amanoräkor
                                Flera hundra Körsbärsräkor
                                Minst 75 Anatome Helena

                                På väg in är 3 st. L200. Japp. Det där är väl allt just nu. Det har ju varit både mer Kardinaler och Corydoras Rabauti i karet. Men en felaktig doppvärmare som körde upp karet i 36 grader fick en förödande inverkan på beståndet.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...