"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    En viss del av "hemligheten" är tror jag (om jag har fattat det hela rätt) att du inte joxar runt så mkt i karet, utan låter det vara i lugn och ro. Liksom servar växterna med näring byter vatten och matar?
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Ursprungligen postat av ApeviaX
      En viss del av "hemligheten" är tror jag (om jag har fattat det hela rätt) att du inte joxar runt så mkt i karet, utan låter det vara i lugn och ro. Liksom servar växterna med näring byter vatten och matar?
      +1
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av ApeviaX
        En viss del av "hemligheten" är tror jag (om jag har fattat det hela rätt) att du inte joxar runt så mkt i karet, utan låter det vara i lugn och ro. Liksom servar växterna med näring byter vatten och matar?
        Huvvet på spiken

        Fast det är ibland väldigt svårt att hålla fingrarna borta...
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av ApeviaX
          En viss del av "hemligheten" är tror jag (om jag har fattat det hela rätt) att du inte joxar runt så mkt i karet, utan låter det vara i lugn och ro. Liksom servar växterna med näring byter vatten och matar?
          Det där receptet känner jag igen på nån knepig vänster...

          Kommentar

          • Vanish
            • April 2011
            • 900

            Mycket fina kar!

            I 220L, vad är det för mossa du har på rötterna? Är det vanliga javamossa eller något annat? Och är det koppartetra eller någon annan slags tetra?

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av Vanish
              Mycket fina kar!

              I 220L, vad är det för mossa du har på rötterna? Är det vanliga javamossa eller något annat? Och är det koppartetra eller någon annan slags tetra?
              jepp, det är vanlig hederlig javamossa Det är Kolgödsstetra jag har i karet.
              Senast redigerad av PiaJo; 14 October 2011, 13:10.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Vanish
                • April 2011
                • 900

                Ah okej, fin färg hade dom iaf!

                När jag varit inne och kollat på javamossa så ser den inte alls lika fin ut som din. Vet inte om dom blir finare i sitt eget kar med gödnin osv, men det som tex fanns på herkules kändes inte mycket att hänga i... Akvariet...?

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Nu blev jag osäker...menar du denna mossan som sitter på rötterna??

                  För det är inte mossa, utan javaormbunken Windelöv, jag hade mossa innan på vissa ställen...

                  nog för att vi tjejer har bra simultanförmåga... så är det svårare att hänga med när man försöker sköta jobbet samtidigt
                  Bifogade filer
                  Senast redigerad av PiaJo; 14 October 2011, 11:32.
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Kan det bli för lågt ph-värde när vattnet har färgats brunt utav rötterna, grenarna och löven eller är det bäst att jag gör ett vattenbyte...hittar inte min ph-test.

                    Vattnet i i 54 är riktigt brunt (och fint).
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Det som kan dra ner pH:t mest på kort tid är eklöven, men skulle du ha alkottar är dessa ännu "värre". Ska du normalt inte göra något vattenbyte idag så behöver du inte göra det, pH:t går såpass sakta ner så fiskarna vänjer sig, och skadligt långt ner hinner det inte bli på denna korta tiden. Brunt tefärgat vatten är inte alltid lika med lågt pH.
                      Men du får leta upp testet asap!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ok, jag skall göra vattenbyte på söndag är det tänkt

                        Tror ph-testet står i friggeboden efter att vi testat poolvattnet i somras och det har varit minusgrader flera mornar så jag tror att jag ändå inte kan använda det, så jag får nog köpa nytt imorgon.
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Jag tror knappast att det har frusit om det stått inne, så kallt har det nog inte hunnit bli i friggeboden under natten. Testa, ser värdet helt galet ut så...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Hittade det efter mycket letande...så stod det inne i akvarieskåpet

                            jag mätte och fick det till 6,6-6,8, det är väl ok?
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • freddi36
                              • December 2010
                              • 2882

                              måste bara säga att dina kar är jättefina!

                              kokade du eklöven som du la ner i karet för att få bort bakterier mm? jag brukar koka mina men då blir inte vattnet så brunt.
                              hade tänkt lägga i en påse som jag plockade förra veckan men vet inte hur kan man "akvariesäkra" löven utan att ta bort färgningen.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av freddi36
                                måste bara säga att dina kar är jättefina!

                                kokade du eklöven som du la ner i karet för att få bort bakterier mm? jag brukar koka mina men då blir inte vattnet så brunt.
                                hade tänkt lägga i en påse som jag plockade förra veckan men vet inte hur kan man "akvariesäkra" löven utan att ta bort färgningen.
                                jag bara la i dem, inget kokande här inte...
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...