Ursprungligen postat av defdac
Mistdiskussion
Kollaps
X
-
Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/ -
Förresten, ang. de där sweetwaterstones som skall producera supersmå bubblor: det verkar de inte alls göra enligt folks erfarenheter på barrreport. För de som kan gå in på barrreport kan läsa tråden http://www.barrreport.com/forums/sho...hlight=mist%2A
Hmm - hade man beställt det från USA för ca 300 spänn för en sketen syresten skulle man nog ha varit ganska pissed. För min del tänkte jag se hur länge alträbiten håller sina små bubblor - några erfarenheter, kanske från vissa som kört med alträdiffusorer i skummare?
Vad gäller NutriSi:n, defdac, hur pass välskruvad är din lösning (tsk i 500 ml vatten)? Tänkte kanske skaffa mig det och prova ganska snart då det är mkt lite TMG och Flourish kvar. Om NutriSin funkar lika bra med bara batterivatten, så är det ju kanon! Du är one of a kind, defdac! Man kan kanske ändå köra med något litet trick som bör kunna göra även NutriSi ännu mer tillgänglig, nämligen att dosera det när pH:t är så lågt det kan bli av all CO2 i karet, typ vid eftermiddagstid, och inte som jag nu brukar göra tidigt på morgonen strax innan jag åker till jobbet. Pytsar man i det vid lågt pH:t kan växterna ta in mikronäringen för fulla muggar när är den som mest tillgänglig, kanske köra med lyxuptake, lagra det och använda även nästföljande dag, när man doserar sin makro. Eller är det strunt samma när man doserar det? Går det att hälla i NutriSi:n på morgonen med 7,5 i pH, den blir ganska bunden till sin chelatering först, och när pH:t sänks framåt tolvtiden så blir NutriSin mer och mer tillgänglig för växterna? Eller?Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/Kommentar
-
Man borde aldrig lita på infolappen man får i affären.
det verkar de inte alls göra enligt folks erfarenheter på barrreport.
hur pass välskruvad är din lösning (tsk i 500 ml vatten)?
Eller är det strunt samma när man doserar det?
Går det att hälla i NutriSi:n på morgonen med 7,5 i pH, den blir ganska bunden till sin chelatering först, och när pH:t sänks framåt tolvtiden så blir NutriSin mer och mer tillgänglig för växterna? Eller?
Som du vet så fick jag ju en sträv rostfärgad fällning i mitt ytterfilter som gick bort lätt med citronsyra. När jag började använda ytterfiltret som reaktor igen (betydligt lägre pH) så gick järnhalten upp och vattnet luktade järn innan vattenbyte. När vattnet luktar järn brukar jag även ha ganska bra med trådalger (vilket jag hade). Btw så har jag lagt märke till att det är lätt att få vattnet att lukta järn med Seachem Iron =)Kommentar
-
Går det att hälla i NutriSi:n på morgonen med 7,5 i pH, den blir ganska bunden till sin chelatering först, och när pH:t sänks framåt tolvtidenBluesBoy
http://www.bluesboy.seKommentar
-
Ursprungligen postat av defdac2 matskedar (inte teskedar) i 300 ml (ättiksspritflaska). Blandningen blir djupröd liknande Mikro+. Mikro+ har en gnutta högre viskositet dock och om jag inte missminner mig så luktar Mikro+ mandelmassa? Nutrisi-blandningen är helt luktlös.
Brukar dosera allt samtidigt och det blir aldrig disigt av någon fällning.
Ja det är så jag fattat det: Ju högre pH desto starkare binder chelateringen. Kommer man över de rekommenderade pH-anvisningarna så blir gödningen otillgänglig för att chelatet sitter "för hårt".Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/Kommentar
-
Sedan vill jag återigen slå ett slag för mistmetoden, nu när jag är inne på min tredje testdag. På morgonen, när vattnet är CO2-fattigt och ljuset tänds/magnetventilen går på vid niotiden, ser jag växterna redan bubbla när jag vaknar vid tiotiden (semester, hehe). När jag körde med koldioxid via upplösningsmetoden för ett år sedan brukade jag få bubbel mera framåt kvällen, typ ett par timmar innan ljuset släcktes, aldrig aldrig på förmiddag och aldrig i sådan omfattning som nu. Och den enda skillnaden mellan nu och då är hur gasen förs in i akvariet, för jag kör ju inget annat mirakelmedel, bara gamla vanliga pmdd. Det vore därför kul om någon annan också vågat testa, så man kunde jämföra erfarenheter (jag vill höra andra säga: "Det var som faaaan...")
Kom igen Erik, defdac, oveb, bluesboy och ni andra! Jag menar man diskuterar och ändrar hela tiden om man behöver små duttar av Mg, Ca osv., men när det kommer till det viktigaste man kan göra för växterna, så kör man på i gamla hjulspår, med sina 30-40 ppm CO2. Det enda som jag kan tänka mig skulle kunna stoppa folk från att prova mist är att man redan inhandlat en dyr controller, som inte behövs vid mist, eller att man tycker att växter växer alldeles för fort ändå, eller att man inte gillar små bubblor i vattnet. För min del tycker jag att det är ganska tålamodsprövande att köra low-tech eller t o m en Excel-tank (efter att ha kört det i tre månader). Man tröttnar på att vänta också så att säga, man vill ju skapa och göra om då och då, vilket kräver att man har en ordentlig växtmassa att jobba med. Och vad gäller bubblor: personligen tycker jag att det ger mera liv åt vattnet i karet, det ser ut som en liten porlande (nåväl, det låter inget) bäck någonstans i Sydamerika. Mina rasboror jagar de små bubblorna, ganska kul att se. Men smaken är som baken vad gäller utseendet så klart: gillar man lugnet och stillheten, sådär lite lagom dötrist, så kanske man avstår från mistmetoden. Är man ute efter en tillväxt som skulle få även en erfaren växtfreak att höja på ögonbrunen så är misten definitivt värt ett försök.
För er som vill prova följer här en liten guidning till övergång till mist.
Att skaffa:
Har man ett större kar, upp till 300 l, så behöver man:
1. Två alträdiffusorer (c:a pris 10 spänn per st),
2. två pumpar (går bra med ett ytterfiler och en powerhead, eller bara två powerhead) och,
3. lite slang som tål koldioxid,
4. två små stenar att vikta ner alträdiffusorer med, annars flyter de upp.
5. Eventuellt tvådelad nålventil (se nedan).
Har man mer än 300 l behöver man tre av varje (alträbitar, pumpar, stenar) eller så kör man med högtrycksstenar från aquaticeco som dock kräver mkt högt tryck och är dyra att beställa från USA, men tydligen väldigt bra (fråga Kharn)http://www.aquaticeco.com/index.cfm/.../9775/cid/2339)
Har man ett akvarium under 50 liter räcker det med en av varje (en alträbit, en pump/ytterfilter, en sten, lite kolsyreslang).
Att göra:
Man lägger bara alträbiten under pumputblåset. Inget märkvärdigt. Har man fler diffusorer att distribuera gasen över, så kan man kanske behöva dubbla nålventiler om trycket i alträbitarna är olika. Tvådelade nålventiler finns bl.a. på www.aquamas.de, gå in på CO2-Zubehör, nionde bilden ovanifrån, kostar strax över 200 spänn. Har man ett litet kar behöver man ju inte sådant, men stora akvarier kräver tyvär lite mer pengar än små. För ett mindre akvarium lägger man bara alträbiten på akvariets botten under pumpens utblås, eller direkt under pumpens utblås, man få prova sig fram.
En lämplig placering av mistdiffusorer kan vara mittemot varandra i varsin hörn av akvariet, diagonalt:
Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
Det bästa vore att även installera två timers: en för när ljuset tänds, och en för magnetventilen. Magnetventilen bör släppa igenom gasen ca en kvart-tio minuter före ljuset går på.
Övrigt:
Tänk bara på att vara i närheten av akvariet under dagen när du justerar bubbletakten, så att du inte gasar dina fiskar, men samtidigt ser till att växterna börjar om inte bubbla så åtminstone syresvettas ca en timme efter att ljuset tänds. Var inte rädd för att öka på koldioxid, men var också observant på dina kreatur.
Kommer kanske på något smått senare, men detta är huvuddragen.Senast redigerad av PatrikS; 26 July 2006, 10:56.Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/Kommentar
-
Ursprungligen postat av BluesBoyHur menar du att pH:t ändras under ett dygn med kombinationen växter och mist?Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/Kommentar
-
Det vore därför kul om någon annan också vågat testa, så man kunde jämföra erfarenheter (jag vill höra andra säga: "Det var som faaaan...")
När vattnet är klart utan en massa mistbubblor:
När burken är algfri vecka efter vecka:
När växterna anfaller med ruggig tillväxt i fina färger:
När växterna bubblar helmysigt:
När jag kan följa det upplösta kolets förbrukning m.h.a. pH:
Det var som faaaan...
men i min burk går pH ner under dagen med en gradBluesBoy
http://www.bluesboy.seKommentar
-
Vilken vacker växt du har, Bluesboy!! Jag menar den gröna med röda blad upptill. Vad heter den? Kan man ha den tillsammans med Malawiciklider utan att de förstör den? //Mvh AnnaMvh AnnaKommentar
-
Bluesboy, du har en riktigt fantastisk undervattenträdgård!" Men så har du ju också en controller som ser till att du håller perfekta CO2 nivåer utan att gasa ihjäl dina fiskar. Även om man köper en sådan, så är det väldigt lätt att invaggas i falsk säkerhet, bl.a. att den behöver ju också kalibreras då och då, man bör ta hänsyn till att den inte påverkas av spänning från lamporna och att det inte finns någon ph-sänkande i akvariet (rötter mm). Upplösningsmetoden kräver ju också en sorts reaktor att lösa gasen i: har man ytterfilter så är det bara att använda det, har man ett innerfilter i ett större akvarium kan det visa sig vara otillräckligt. Men det går ju att lösa det också, det är inte det. Fördelenen med mist - som jag ser det - är att man i princip behöver bara en alträbit och något att cirkulera vattnet med. Risken att gasa ihjäl fiskarna får väl anses vara mycket mindre med mist, samtidigt som växterna börjar syresvettas efter en timme. Det är det: fiskar och växter och till en ringa kostnad.Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/Kommentar
-
Vilken vacker växt du har, Bluesboy!! Jag menar den gröna med röda blad upptill. Vad heter den?
Men så har du ju också en controller som ser till att du håller perfekta CO2 nivåer utan att gasa ihjäl dina fiskar.BluesBoy
http://www.bluesboy.seKommentar
-
Ursprungligen postat av PatrikSFördelenen med mist - som jag ser det - är att man i princip behöver bara en alträbit och något att cirkulera vattnet med. Risken att gasa ihjäl fiskarna får väl anses vara mycket mindre med mist, samtidigt som växterna börjar syresvettas efter en timme. Det är det: fiskar och växter och till en ringa kostnad.Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter saltKommentar
-
Hur många ml doserar du förresten per 100 l?
Jag märker däremot en klar disighet om jag häver i mikro strax efter makro, det blir märkbart mjölkvitt i karet.
Seachem Flourish + KH2PO4 (2 tsk i 200 ml) = Vit fällning som sakta dalar ner till botten av blandningskärlet.
MgSO4 + CaCl2 torrt fyll upp med vatten = Gips
Separerar jag däremot dessa kombinationer med någon minut och doserar var för sig ner i akvariet så blir det aldrig någon disighet.
Flourish har jag hört skapar disighet i hårt vatten.
Men släpper chelateringen såsmåningom, när pHt sänks, eller är den stenhård när den väl "stelnat" vid högre pH?
Kom igen Erik, defdac, oveb, bluesboy och ni andra! Jag menar man diskuterar och ändrar hela tiden om man behöver små duttar av Mg, Ca osv., men när det kommer till det viktigaste man kan göra för växterna, så kör man på i gamla hjulspår, med sina 30-40 ppm CO2.
Jag tror mist är oöverträffat om man ska odla oerhört snabbt och utseendet inte spelar någon roll. Men det förutsätter att pH:t är lågt - så kanske torvfiltrering + mist är den ultimata kombinationen? Torvens tanniner chelaterar ju också.
ADA-soil + semi-mist som Barr kör förstår jag är en kalaskombination.
Grus, högt pH och ren mist från pump funkade inte för mig nu när jag utvärderat det i snart ett år. Jag har ju trots allt testat alträdiffusor under vertikal spraybar, mistreaktor och mistspraybar längs framrutan, bakrutan och i mitten av akvariet som sprayade misten rakt ner i buskagen.
Det hade kanske funkat om mina mistreaktorer hade haft mer CO2-upplösning och därmed sänkt pH:t eller om jag ökat CO2-bubbeltakten till en strid ström men det senare blir ju lite bajsnödigt/pretto typ att man bara vill köra alternativt istället för stabilt. Jag vill gro snygga växter och skapa snygg design och kommer testa varenda metod som utlovar guld och gröna skogar. Jag testade och kom fram till att enbart mist med högt pH inte var någon hit.
Men så har du ju också en controller som ser till att du håller perfekta CO2 nivåer utan att gasa ihjäl dina fiskarSenast redigerad av defdac; 26 July 2006, 14:39.Kommentar
-
Förutom den eventuellt bättre CO2-tillgången via misten så ser misten helt enkelt till att hålla upplösningsgraden nere.
Jag har ganska mycket ytrörelse (till och med vågor).
Ja, misten sänker pH:t ändå, även om det inte är den primära avsikten med den metoden, men i min burk går pH ner under dagen med en grad.BluesBoy
http://www.bluesboy.seKommentar
-
Då trycker man ju ändå ner stora mängder CO2 (25-50 g/100l skulle jag gissa) och jag ser ingen direkt vits med det hela?!? Hur vet man att det är CO2-tillgången (mist) och inte den höga upplösta mängden kol i vattenkolumnen som har gett ett gott resultat?Kommentar
Kommentar