Mistdiskussion

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikS
    • June 2006
    • 579

    #31
    Ursprungligen postat av defdac
    Läckert! Fast det där är Rotala indicia va? Måste göra ett scape med den någon gång, jag älskar den där orange-röda färgen den kan utveckla när den mår som bäst!
    Haha, det ser faktiskt ut som rotala indica nu när du säger det, deff, kollat på google och det är fruktansvärk likt. Damn, har alltid trott att det var HM, började tvivla lite när jag såg hur stor den blev och färgen, fast övertalade mig att "det såldes ju som HM", har fortfarande plastgrejen som satt faststucken i flera sådana krukor.. Man borde aldrig lita på infolappen man får i affären.
    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

    Kommentar

    • PatrikS
      • June 2006
      • 579

      #32
      Förresten, ang. de där sweetwaterstones som skall producera supersmå bubblor: det verkar de inte alls göra enligt folks erfarenheter på barrreport. För de som kan gå in på barrreport kan läsa tråden http://www.barrreport.com/forums/sho...hlight=mist%2A

      Hmm - hade man beställt det från USA för ca 300 spänn för en sketen syresten skulle man nog ha varit ganska pissed. För min del tänkte jag se hur länge alträbiten håller sina små bubblor - några erfarenheter, kanske från vissa som kört med alträdiffusorer i skummare?

      Vad gäller NutriSi:n, defdac, hur pass välskruvad är din lösning (tsk i 500 ml vatten)? Tänkte kanske skaffa mig det och prova ganska snart då det är mkt lite TMG och Flourish kvar. Om NutriSin funkar lika bra med bara batterivatten, så är det ju kanon! Du är one of a kind, defdac! Man kan kanske ändå köra med något litet trick som bör kunna göra även NutriSi ännu mer tillgänglig, nämligen att dosera det när pH:t är så lågt det kan bli av all CO2 i karet, typ vid eftermiddagstid, och inte som jag nu brukar göra tidigt på morgonen strax innan jag åker till jobbet. Pytsar man i det vid lågt pH:t kan växterna ta in mikronäringen för fulla muggar när är den som mest tillgänglig, kanske köra med lyxuptake, lagra det och använda även nästföljande dag, när man doserar sin makro. Eller är det strunt samma när man doserar det? Går det att hälla i NutriSi:n på morgonen med 7,5 i pH, den blir ganska bunden till sin chelatering först, och när pH:t sänks framåt tolvtiden så blir NutriSin mer och mer tillgänglig för växterna? Eller?
      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #33
        Man borde aldrig lita på infolappen man får i affären.
        Helt klart. Aquaplanta hade märkt sina E. stellata som Proserpinaca palustris.

        det verkar de inte alls göra enligt folks erfarenheter på barrreport.
        Det där är cheapo-mini-varianten, inte de jättestora motsvarande de Kharn köpte. Men jag håller med om att det är lite pinsamt för Barr rekommenderade dom ju och man ser ju tydligt på bilderna att bubblorna är betydligt större än vanliga keramikdiffusorer typ Eheims (som folk verkar väldigt nöjda med!).

        hur pass välskruvad är din lösning (tsk i 500 ml vatten)?
        2 matskedar (inte teskedar) i 300 ml (ättiksspritflaska). Blandningen blir djupröd liknande Mikro+. Mikro+ har en gnutta högre viskositet dock och om jag inte missminner mig så luktar Mikro+ mandelmassa? Nutrisi-blandningen är helt luktlös.

        Eller är det strunt samma när man doserar det?
        Barr rekommenderar på morgonen innan ljuset tänds. Jag har aldrig sett någon skillnad. Brukar dosera allt samtidigt och det blir aldrig disigt av någon fällning.

        Går det att hälla i NutriSi:n på morgonen med 7,5 i pH, den blir ganska bunden till sin chelatering först, och när pH:t sänks framåt tolvtiden så blir NutriSin mer och mer tillgänglig för växterna? Eller?
        Ja det är så jag fattat det: Ju högre pH desto starkare binder chelateringen. Kommer man över de rekommenderade pH-anvisningarna så blir gödningen otillgänglig för att chelatet sitter "för hårt".

        Som du vet så fick jag ju en sträv rostfärgad fällning i mitt ytterfilter som gick bort lätt med citronsyra. När jag började använda ytterfiltret som reaktor igen (betydligt lägre pH) så gick järnhalten upp och vattnet luktade järn innan vattenbyte. När vattnet luktar järn brukar jag även ha ganska bra med trådalger (vilket jag hade). Btw så har jag lagt märke till att det är lätt att få vattnet att lukta järn med Seachem Iron =)
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #34
          Går det att hälla i NutriSi:n på morgonen med 7,5 i pH, den blir ganska bunden till sin chelatering först, och när pH:t sänks framåt tolvtiden
          Hur menar du att pH:t ändras under ett dygn med kombinationen växter och mist?
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • PatrikS
            • June 2006
            • 579

            #35
            Ursprungligen postat av defdac
            2 matskedar (inte teskedar) i 300 ml (ättiksspritflaska). Blandningen blir djupröd liknande Mikro+. Mikro+ har en gnutta högre viskositet dock och om jag inte missminner mig så luktar Mikro+ mandelmassa? Nutrisi-blandningen är helt luktlös.
            Ingen aning hur Mikro+ luktar, har inte testat. Däremot testat som bekant "pumpafrön" och "terryakisås" Hur många ml doserar du förresten per 100 l?

            Brukar dosera allt samtidigt och det blir aldrig disigt av någon fällning.
            Jag märker däremot en klar disighet om jag häver i mikro strax efter makro, det blir märkbart mjölkvitt i karet. Kanske beror på hårdheten, ingen aning.

            Ja det är så jag fattat det: Ju högre pH desto starkare binder chelateringen. Kommer man över de rekommenderade pH-anvisningarna så blir gödningen otillgänglig för att chelatet sitter "för hårt".
            Men släpper chelateringen såsmåningom, när pHt sänks, eller är den stenhård när den väl "stelnat" vid högre pH?
            Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

            Kommentar

            • PatrikS
              • June 2006
              • 579

              #36
              Sedan vill jag återigen slå ett slag för mistmetoden, nu när jag är inne på min tredje testdag. På morgonen, när vattnet är CO2-fattigt och ljuset tänds/magnetventilen går på vid niotiden, ser jag växterna redan bubbla när jag vaknar vid tiotiden (semester, hehe). När jag körde med koldioxid via upplösningsmetoden för ett år sedan brukade jag få bubbel mera framåt kvällen, typ ett par timmar innan ljuset släcktes, aldrig aldrig på förmiddag och aldrig i sådan omfattning som nu. Och den enda skillnaden mellan nu och då är hur gasen förs in i akvariet, för jag kör ju inget annat mirakelmedel, bara gamla vanliga pmdd. Det vore därför kul om någon annan också vågat testa, så man kunde jämföra erfarenheter (jag vill höra andra säga: "Det var som faaaan...")

              Kom igen Erik, defdac, oveb, bluesboy och ni andra! Jag menar man diskuterar och ändrar hela tiden om man behöver små duttar av Mg, Ca osv., men när det kommer till det viktigaste man kan göra för växterna, så kör man på i gamla hjulspår, med sina 30-40 ppm CO2. Det enda som jag kan tänka mig skulle kunna stoppa folk från att prova mist är att man redan inhandlat en dyr controller, som inte behövs vid mist, eller att man tycker att växter växer alldeles för fort ändå, eller att man inte gillar små bubblor i vattnet. För min del tycker jag att det är ganska tålamodsprövande att köra low-tech eller t o m en Excel-tank (efter att ha kört det i tre månader). Man tröttnar på att vänta också så att säga, man vill ju skapa och göra om då och då, vilket kräver att man har en ordentlig växtmassa att jobba med. Och vad gäller bubblor: personligen tycker jag att det ger mera liv åt vattnet i karet, det ser ut som en liten porlande (nåväl, det låter inget) bäck någonstans i Sydamerika. Mina rasboror jagar de små bubblorna, ganska kul att se. Men smaken är som baken vad gäller utseendet så klart: gillar man lugnet och stillheten, sådär lite lagom dötrist, så kanske man avstår från mistmetoden. Är man ute efter en tillväxt som skulle få även en erfaren växtfreak att höja på ögonbrunen så är misten definitivt värt ett försök.

              För er som vill prova följer här en liten guidning till övergång till mist.

              Att skaffa:
              Har man ett större kar, upp till 300 l, så behöver man:

              1. Två alträdiffusorer (c:a pris 10 spänn per st),
              2. två pumpar (går bra med ett ytterfiler och en powerhead, eller bara två powerhead) och,
              3. lite slang som tål koldioxid,
              4. två små stenar att vikta ner alträdiffusorer med, annars flyter de upp.
              5. Eventuellt tvådelad nålventil (se nedan).

              Har man mer än 300 l behöver man tre av varje (alträbitar, pumpar, stenar) eller så kör man med högtrycksstenar från aquaticeco som dock kräver mkt högt tryck och är dyra att beställa från USA, men tydligen väldigt bra (fråga Kharn)http://www.aquaticeco.com/index.cfm/.../9775/cid/2339)

              Har man ett akvarium under 50 liter räcker det med en av varje (en alträbit, en pump/ytterfilter, en sten, lite kolsyreslang).

              Att göra:

              Man lägger bara alträbiten under pumputblåset. Inget märkvärdigt. Har man fler diffusorer att distribuera gasen över, så kan man kanske behöva dubbla nålventiler om trycket i alträbitarna är olika. Tvådelade nålventiler finns bl.a. på www.aquamas.de, gå in på CO2-Zubehör, nionde bilden ovanifrån, kostar strax över 200 spänn. Har man ett litet kar behöver man ju inte sådant, men stora akvarier kräver tyvär lite mer pengar än små. För ett mindre akvarium lägger man bara alträbiten på akvariets botten under pumpens utblås, eller direkt under pumpens utblås, man få prova sig fram.

              En lämplig placering av mistdiffusorer kan vara mittemot varandra i varsin hörn av akvariet, diagonalt:
              Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


              Det bästa vore att även installera två timers: en för när ljuset tänds, och en för magnetventilen. Magnetventilen bör släppa igenom gasen ca en kvart-tio minuter före ljuset går på.

              Övrigt:
              Tänk bara på att vara i närheten av akvariet under dagen när du justerar bubbletakten, så att du inte gasar dina fiskar, men samtidigt ser till att växterna börjar om inte bubbla så åtminstone syresvettas ca en timme efter att ljuset tänds. Var inte rädd för att öka på koldioxid, men var också observant på dina kreatur.

              Kommer kanske på något smått senare, men detta är huvuddragen.
              Senast redigerad av PatrikS; 26 July 2006, 10:56.
              Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

              Kommentar

              • PatrikS
                • June 2006
                • 579

                #37
                Ursprungligen postat av BluesBoy
                Hur menar du att pH:t ändras under ett dygn med kombinationen växter och mist?
                Koldioxid luftas ur under natten, pH:t är ganska högt på morgonen, misten sänker pH:t under dagen. Eller? Jag har ganska mycket ytrörelse (till och med vågor). Ja, misten sänker pH:t ändå, även om det inte är den primära avsikten med den metoden, men i min burk går pH ner under dagen med en grad. Uppenbarligen borde det bero på att kolbubblorna löses ändå upp till viss del i vattnet, även om jag helst vill att de skall hamna under bladen utan att påverka pH:t så mycket. Men som defdac nämnden, är det ju en bonus i och för sig att pH:t sänks, för då blir ju mikrogödning mera tillgänglig.
                Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  #38
                  Det vore därför kul om någon annan också vågat testa, så man kunde jämföra erfarenheter (jag vill höra andra säga: "Det var som faaaan...")
                  Nej, varför skulle jag det?

                  När vattnet är klart utan en massa mistbubblor:


                  När burken är algfri vecka efter vecka:


                  När växterna anfaller med ruggig tillväxt i fina färger:


                  När växterna bubblar helmysigt:


                  När jag kan följa det upplösta kolets förbrukning m.h.a. pH:


                  Det var som faaaan...

                  men i min burk går pH ner under dagen med en grad
                  Då löser du upp lika myckat CO2 i vattnet som jag ungefär?!?
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  • MalawiAnna
                    • July 2006
                    • 215

                    #39
                    Vilken vacker växt du har, Bluesboy!! Jag menar den gröna med röda blad upptill. Vad heter den? Kan man ha den tillsammans med Malawiciklider utan att de förstör den? //Mvh Anna
                    Mvh Anna

                    Kommentar

                    • PatrikS
                      • June 2006
                      • 579

                      #40
                      Bluesboy, du har en riktigt fantastisk undervattenträdgård!" Men så har du ju också en controller som ser till att du håller perfekta CO2 nivåer utan att gasa ihjäl dina fiskar. Även om man köper en sådan, så är det väldigt lätt att invaggas i falsk säkerhet, bl.a. att den behöver ju också kalibreras då och då, man bör ta hänsyn till att den inte påverkas av spänning från lamporna och att det inte finns någon ph-sänkande i akvariet (rötter mm). Upplösningsmetoden kräver ju också en sorts reaktor att lösa gasen i: har man ytterfilter så är det bara att använda det, har man ett innerfilter i ett större akvarium kan det visa sig vara otillräckligt. Men det går ju att lösa det också, det är inte det. Fördelenen med mist - som jag ser det - är att man i princip behöver bara en alträbit och något att cirkulera vattnet med. Risken att gasa ihjäl fiskarna får väl anses vara mycket mindre med mist, samtidigt som växterna börjar syresvettas efter en timme. Det är det: fiskar och växter och till en ringa kostnad.
                      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                      Kommentar

                      • BluesBoy
                        • January 2004
                        • 2559

                        #41
                        Vilken vacker växt du har, Bluesboy!! Jag menar den gröna med röda blad upptill. Vad heter den?
                        E. Stellata

                        Men så har du ju också en controller som ser till att du håller perfekta CO2 nivåer utan att gasa ihjäl dina fiskar.
                        Jag har flera stycken men ingen har varit ansluten till akvariet på flera månader...
                        BluesBoy
                        http://www.bluesboy.se

                        Kommentar

                        • petnym
                          • May 2002
                          • 5028

                          #42
                          Ursprungligen postat av PatrikS
                          Fördelenen med mist - som jag ser det - är att man i princip behöver bara en alträbit och något att cirkulera vattnet med. Risken att gasa ihjäl fiskarna får väl anses vara mycket mindre med mist, samtidigt som växterna börjar syresvettas efter en timme. Det är det: fiskar och växter och till en ringa kostnad.
                          Hur snart växterna börjar "syresvettas" har nog mer att göra med mängden växtmassa i akvariet, än det sätt man löser upp gasen på. Jag vill minnas att mina växter bubblade redan inom 20-30 minuter när jag hade hade snabbväxare i kombination med vanlig CO2-upplösning med reaktor. (Mina Anubias är aning försiktigare...)
                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #43
                            Hur många ml doserar du förresten per 100 l?
                            5-10 ml varannan dag ungefär.

                            Jag märker däremot en klar disighet om jag häver i mikro strax efter makro, det blir märkbart mjölkvitt i karet.
                            Det är jag ganska säker på bara händer med Seachems gödningar. Inte TMG/NutriSi. Jag har nämligen testat ett par gödningskombinationer som ger fällningar. Här är några:
                            Seachem Flourish + KH2PO4 (2 tsk i 200 ml) = Vit fällning som sakta dalar ner till botten av blandningskärlet.
                            MgSO4 + CaCl2 torrt fyll upp med vatten = Gips

                            Separerar jag däremot dessa kombinationer med någon minut och doserar var för sig ner i akvariet så blir det aldrig någon disighet.

                            Flourish har jag hört skapar disighet i hårt vatten.

                            Men släpper chelateringen såsmåningom, när pHt sänks, eller är den stenhård när den väl "stelnat" vid högre pH?
                            Eftersom järnhalten ökade när jag sänkte pH:t så ökade mängden löst järn i vattnet, och järn kan bara vara löst i vattnet om det är chelaterat. Det borde vara bevis för att chelatet släpper med lägre pH.

                            Kom igen Erik, defdac, oveb, bluesboy och ni andra! Jag menar man diskuterar och ändrar hela tiden om man behöver små duttar av Mg, Ca osv., men när det kommer till det viktigaste man kan göra för växterna, så kör man på i gamla hjulspår, med sina 30-40 ppm CO2.
                            Jag har testat och det enda riktigt stora hinder som jag tror är omöjligt att övertala folk om är det faktum att det är irriterande med misten i akvariet. Det är tillräckligt svårt att få misten att nå överallt, att dessutom lyckas sprida misten så skickligt att den knappt syns gränsar till svartmagi.

                            Jag tror mist är oöverträffat om man ska odla oerhört snabbt och utseendet inte spelar någon roll. Men det förutsätter att pH:t är lågt - så kanske torvfiltrering + mist är den ultimata kombinationen? Torvens tanniner chelaterar ju också.

                            ADA-soil + semi-mist som Barr kör förstår jag är en kalaskombination.

                            Grus, högt pH och ren mist från pump funkade inte för mig nu när jag utvärderat det i snart ett år. Jag har ju trots allt testat alträdiffusor under vertikal spraybar, mistreaktor och mistspraybar längs framrutan, bakrutan och i mitten av akvariet som sprayade misten rakt ner i buskagen.

                            Det hade kanske funkat om mina mistreaktorer hade haft mer CO2-upplösning och därmed sänkt pH:t eller om jag ökat CO2-bubbeltakten till en strid ström men det senare blir ju lite bajsnödigt/pretto typ att man bara vill köra alternativt istället för stabilt. Jag vill gro snygga växter och skapa snygg design och kommer testa varenda metod som utlovar guld och gröna skogar. Jag testade och kom fram till att enbart mist med högt pH inte var någon hit.

                            Men så har du ju också en controller som ser till att du håller perfekta CO2 nivåer utan att gasa ihjäl dina fiskar
                            Det fiffigaste med Barrs mistreaktor är förmodligen dess självreglerande effekt: Förutom den eventuellt bättre CO2-tillgången via misten så ser misten helt enkelt till att hålla upplösningsgraden nere (så man kan köra fullt ös via mäsk eller tuben utan risk).
                            Senast redigerad av defdac; 26 July 2006, 14:39.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • BluesBoy
                              • January 2004
                              • 2559

                              #44
                              Förutom den eventuellt bättre CO2-tillgången via misten så ser misten helt enkelt till att hålla upplösningsgraden nere.
                              Den ökade tillgången kan jag köpa men:

                              Jag har ganska mycket ytrörelse (till och med vågor).
                              <snip>
                              Ja, misten sänker pH:t ändå, även om det inte är den primära avsikten med den metoden, men i min burk går pH ner under dagen med en grad.
                              Då trycker man ju ändå ner stora mängder CO2 (25-50 g/100l skulle jag gissa) och jag ser ingen direkt vits med det hela?!? Hur vet man att det är CO2-tillgången (mist) och inte den höga upplösta mängden kol i vattenkolumnen som har gett ett gott resultat?
                              BluesBoy
                              http://www.bluesboy.se

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #45
                                Då trycker man ju ändå ner stora mängder CO2 (25-50 g/100l skulle jag gissa) och jag ser ingen direkt vits med det hela?!? Hur vet man att det är CO2-tillgången (mist) och inte den höga upplösta mängden kol i vattenkolumnen som har gett ett gott resultat?
                                Det är i stort sett exakt detta som diskuterats ad naseum på APC/APD. Jag tycker det verkar som misten i sig inte ger speciellt mycket förrens man har perfekt upplöst halt i vattnet. Vill någon (Barr) hävda att man sedan får ÄNNU bättre tillväxt med mist ovanpå det så fine *shrug*. Vid perfekt CO2-halt i vattnet växer det långt bättre än vad som är hanterbart i många fall.
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...