Monsterfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Ursprungligen postat av karrokaja
    jofan den gick hem
    Trodde du missade den
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      Ursprungligen postat av stefanr72
      Men att man klarar av att hålla "husdjuret" vid liv är ju faktiskt inte samma sak som att dom trivs och mår bra. Det är ju ungefär som att påstå att en fånge trivs i fängelset bara för att han är lyfter skrot och är "fit"
      jepp.. men det är ju väldigt svårt att göra en bedömning på detta.. jag antar att inte kjell (som jag har för mig har den största penisen på det här stället?) skulle komma och säga att alla som har neoner i ett 250-kar gör fel för att han har sina i 3 kubik? Så länge ingen av oss kan prata med fisken måste väl dess fysiska välstånd och beteende gälla som en måttstock för dess hälsa? alla är vi män och kvinnor som stoppar fiskar i burkar och säger att vi gillar fisk..

      Skulle också vilja tacka våra nya medlemmar från zoopet för att ni ger oss en chans.. Jättekul att ni vill komma över och snacka lite!
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        Ursprungligen postat av stefanr72
        Men att man klarar av att hålla "husdjuret" vid liv är ju faktiskt inte samma sak som att dom trivs och mår bra. Det är ju ungefär som att påstå att en fånge trivs i fängelset bara för att han är lyfter skrot och är "fit"
        Sannolikheten att en välskött fisk i akvarium har det betydlig bättre än i naturen är stor. En betta får en miljö där den faktiskt kan andas "under vattnet", en guppy blir inte jagad 24/7 och en arowana når nästan garanterat vuxen ålder i rätt händer. Inget av detta är sant i naturen.

        Vad man istället får prata om är vad som är rimligt och det får man fram genom debatt.
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          måste säga att ditt kar ser jävligt bra ut visual.. gillar ljussättningen..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • roosterboy
            • September 2010
            • 1094

            Ursprungligen postat av VisualDarkness
            Sannolikheten att en välskött fisk i akvarium har det betydlig bättre än i naturen är stor. En betta får en miljö där den faktiskt kan andas "under vattnet", en guppy blir inte jagad 24/7 och en arowana når nästan garanterat vuxen ålder i rätt händer. Inget av detta är sant i naturen.

            Vad man istället får prata om är vad som är rimligt och det får man fram genom debatt.
            Fruktansvärt visa ord.
            Utan tvekan!
            Inte bara dina paintskillz som är stora! ;D
            All we are, we are.

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              Nu har jag roat mig med att läsa igenom bitar av den här tråden och det finns en del både bra och dåligt men mest diverse på hopp tycker jag. Vad jag tror är de som är seriösa och intresserade av monsterfiskar, vad det nu är, oftast är kapabla och sköter sina fiskar bra. Här spelar grupptrycket in och ingen vill bli sedd som en dålig akvarist i gänget, självsanering helt enkelt.


              Vad jag tror ni skall vara oroliga för är att myndigheterna skall reglera ert intresse bara för att noviser kan köpa dessa fiskar i vilken zooaffär som hälst utan att veta vad de ger sig in på. Det är ni som har ett intresse av dessa kanske speciella och kanske stora fiskar som blir lidande när myndigheterna får för sig att man inte får ha fiskar som blir mer än exempelvis 30 cm långa i ett akvarium.



              Därför tycker jag att Kjells initiativ att reglera detta inom branschen är mycket bra! Inget förbud att hålla speciella fiskar men en bransch reglering där man inte säljer dessa fiskar över disk till vem som hälst.


              Jag tror faktiskt inte att ni köper era fiskar som impulsköp på någon ”kedjeaffär” eller liknande utan det sker med ganska stor urskiljning och noggrannhet.


              Till dem som hackar på ”monsterfisk” ägare. Inte ens karrokaja och Kjell med sina stora akvarier och relativt små fiskar kan erbjuda SAMMA förhållanden som i en naturlig biotop. Som VD säger så har kanske akvariefiskar det bättre en deras vilda artfränder. Vad vi kan och skall göra är att erbjuda våra skyddslingar så optimerade och anpassade miljöer vi kan.


              Vi sitter alla i samma båt vare sig vi har ett stim neontetror i ett 1000 liters akvarium eller 2 lite större lugna fiskar i ett 500 liters.


              Jag ber om ursäkt om jag har använt vi/ni här men jag kommer inte på något mer politiskt korrekt sätt att uttrycka mig.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                Jag återberättade bara kloka ord från herr Kjell Fohrman.
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • stefanr72
                  • November 2010
                  • 1028

                  Men du klarade ju inte av 70 centimeters channan som du dumpade på kolmården?

                  Kommentar

                  • stefanr72
                    • November 2010
                    • 1028

                    Ursprungligen postat av stefanr72
                    Men du klarade ju inte av 70 centimeters channan som du dumpade på kolmården?
                    Riktat åt ettfettbranamn.

                    Kommentar

                    • Lutt
                      • January 2011
                      • 62

                      Har du något emot ettfettbranamn? Varför denna jakt?
                      Du vet ju inte historien bakom denna channan heller så varför tjafsa?

                      Kommentar

                      • danne0301
                        • July 2009
                        • 1128

                        haha, snälla söta jonte svara inte trollet han är ju inte intresserad av förklaringar ändå utan vill bara slösa utrymme på internet.
                        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                        2 gånger 54L odlingsprojekt
                        540L Ormhuvudfisk som blev CA

                        Kommentar

                        • stefanr72
                          • November 2010
                          • 1028

                          Ursprungligen postat av Lutt
                          Har du något emot ettfettbranamn? Varför denna jakt?
                          Du vet ju inte historien bakom denna channan heller så varför tjafsa?
                          Då kan han kanske berätta historien för oss.

                          Kommentar

                          • Auratusen
                            • March 2010
                            • 874

                            Ursprungligen postat av Lutt
                            Har du något emot ettfettbranamn? Varför denna jakt?
                            Du vet ju inte historien bakom denna channan heller så varför tjafsa?
                            Han verkar ha något emot alla med monsterfiskar

                            Kommentar

                            • exiton
                              • July 2009
                              • 121

                              stefan... Du drog en slutsats direkt utan att ha någon bakgrundsfakta duktigt....väldigt.. duktigt.. Han behöver inte svara dig för de är helt meningslöst och leder ingen vart. Jag kan säga att det inte alls är så som du redan bestämt dig för att det är. Även vi kan råka ut för olyckor. Fjärils huset och dess kunder klagar verkligen inte heller

                              visualdarkness jag tycker du har helt rätt!

                              jo bra sagt bossep, det är dumt att folk köper tex parooner utan erfarenhet.. men om bara vi inbitna mfkare skulle kunna få tag på fisken så skulle intressent försvinna med oss och hobbyn skulle sluta växa. Just nu exploderar det då folk som upptäckt att dom har en stor fisk hemma vänder sig till oss och vi visar dom bättre mer passande alternativ och vipps ännu en inbiten mfkare Men det är tråkigt att de är som de är idag. Därför man skulle bytt ut paroonerna mot något annat om ni förstår hur jag menar
                              Senast redigerad av exiton; 06 January 2011, 21:06.
                              Moderator @ mfksweden.se

                              Kommentar

                              • stefanr72
                                • November 2010
                                • 1028

                                Ursprungligen postat av exiton
                                stefan... Du drog en slutsats direkt utan att ha någon bakgrundsfakta duktigt....

                                visualdarkness jag tycker du har helt rätt!

                                jo bra sagt bossep, det är dumt att folk köper tex parooner utan erfarenhet.. men om bara vi inbitna mfkare skulle kunna få tag på fisken så skulle intressent försvinna med oss och hobbyn skulle sluta växa. Just nu exploderar det då folk som upptäckt att dom har en stor fisk hemma vänder sig till oss och vi visar dom bättre mer passande alternativ och vipps ännu en inbiten mfkare Men det är tråkigt att de är som de är idag. Därför man skulle bytt ut paroonerna mot något annat om ni förstår hur jag menar
                                Men då kanske du kan ge mig bakgrundsfakta?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...