Monsterfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • exiton
    • July 2009
    • 121

    Ursprungligen postat av bossep
    Man behöver inte alltid veta om man har lite sunnt förnuft...
    nä eller hur, ska inte behövas...

    Meen slut diskuterat om de nu Back to topic så får tobbe stå o skämmas lite eller nått..
    Moderator @ mfksweden.se

    Kommentar

    • Auratusen
      • March 2010
      • 874

      Ursprungligen postat av exiton
      jag hoppas du skämtar elr inte läste riktigt vad lizard skrev... Detta beteende gott folk är vad som skapar fördomar om zoopet...
      Lizard pratar kärlek o du tror han fånar sig, vad gick fel där?
      Måste säkert blivit några glas för mycket av nånting

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        För att komma med ett konkret förslag på vad som skall göras;

        Jag är ju dessvärre luttrad och hyser inget hopp att kärleken till hobbyn ska övervinna vinstintresse men om kjell verkligen får till en relevant lista på olämplig fisk är jag den första att skriva under på den.. Jag tror dessvärre att denna tråd kommer att låsas, vilket jag tycker är väldigt synd.. det hade varit så kul om vi kunde jobba tillsammans för något vi alla brinner för.. Vi har fått ett gäng nya medlemmar genom den här tråden, och även ni har fått skribenter som vanligtvis inte hittas här.. oavsett tonen på diskussionen har det varit givande iaf för mig även om ett gammalt sår gick upp sent här i tråden..

        Jag hoppas verkligen att alla ska kunna dela med sig av erfarenheter och kunnande utan fördomar i framtiden.. Alla brinner vi för att våra fiskar ska ha de bästa liv de kan få trots att vi stoppat dem i en burk, på olika vis och med olika resultat..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • roosterboy
          • September 2010
          • 1094

          nu kommer jag här utan någon erfarenhet alls, men jag anser att det FINNS akvarister som håller stora fiskar på ett exemplariskt sätt, men att dessa monsterkeepers är en minoritet.
          Se det som såhär:
          Många säger att "men jag håller mina parooner(eller RTC) i ett enormt akvarie, 3000 liter! Dom har ett överflöd av utrymme!"
          Och då är väl 3000 liter en siffra som de flesta inte kommer upp i.
          MEN, säg att du har en fisk som simmar flitigt, och uppnår en hypotetisk längd av 150cm (bara för sakens skull) och håller denna i ett akvarie som är 4 meter långt (givmilt räknat) och säger t.ex. "men dom blir inte så stora" nej, eftersom dom dör innan vuxen ålder.
          Sen är flera av dessa stora fiskar stimfisk, och ingen skulle väl hålla en ensam neontetra i ett akvarie på 12cm? samma simutrymme, och utan någon från sin egen art.
          Jag vet att alla (eller de flesta) som håller monster gör sitt yttersta för fiskarna, men jag tycker att det är påtok för många kompromisser.
          Lite obehagligt enligt mig.
          Nu menar jag absolut inte att göra någon upprörd eller peka ut någon på något sätt, men det är min ståndpunkt i detta ämne.
          All we are, we are.

          Kommentar

          • HenkeP
            • January 2009
            • 886

            Jodåsåatt...

            Har läst igenom hela tråden nu och vad ska man säga?

            Ang. rekommendations-listan så tror jag det kan vara en bra idé, så länge det ligger mycket tanke bakom den. Något annat tror jag inte heller att det gör.

            Definitionen av "monsterfisk", är väl som vissa skribenter redan skrivit, upp till betraktaren att avgöra. En del tänker "extrema" avelsformer, andra tänker storleksmässigt, en tredje tänker något annat..

            Sen som en del har skrivit, varför använda "ni", "vi" och "dom" i mer eller mindre nedsättande termer? Vi håller ALLA på med samma hobby, om än med lite olika inriktning. Har svårt att tänka mig tex. antiksamlare sitta å snacka skit vid kaffebordet.. "Hörde du att X har börjat med porslinsfigurer?? Vilken idiot, det är ju leksaksbilar som gäller.."

            Sen tänker jag även ge cred till MFK-truppen som trots en del påhopp har försökt, och i det stora hela lyckats, hålla den här tråden på en någorlunda vettig nivå.

            Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

            Kommentar

            • exiton
              • July 2009
              • 121

              Ursprungligen postat av roosterboy
              nu kommer jag här utan någon erfarenhet alls, men jag anser att det FINNS akvarister som håller stora fiskar på ett exemplariskt sätt, men att dessa monsterkeepers är en minoritet.
              Se det som såhär:
              Många säger att "men jag håller mina parooner(eller RTC) i ett enormt akvarie, 3000 liter! Dom har ett överflöd av utrymme!"
              Och då är väl 3000 liter en siffra som de flesta inte kommer upp i.
              MEN, säg att du har en fisk som simmar flitigt, och uppnår en hypotetisk längd av 150cm (bara för sakens skull) och håller denna i ett akvarie som är 4 meter långt (givmilt räknat) och säger t.ex. "men dom blir inte så stora" nej, eftersom dom dör innan vuxen ålder.
              Sen är flera av dessa stora fiskar stimfisk, och ingen skulle väl hålla en ensam neontetra i ett akvarie på 12cm? samma simutrymme, och utan någon från sin egen art.
              Jag vet att alla (eller de flesta) som håller monster gör sitt yttersta för fiskarna, men jag tycker att det är påtok för många kompromisser.
              Lite obehagligt enligt mig.
              Nu menar jag absolut inte att göra någon upprörd eller peka ut någon på något sätt, men det är min ståndpunkt i detta ämne.

              håller med dig om mycket men som du säger är de lite utan erfarenhet och som vi sagt innan är vi nog väldigt överens om parooner. Dom är ett extreeem fall. Inte alls många stora fiskar vi håller på med är stimfiskar.... några arter av piraya och Fei feng kanske man kan räkna in. Ingen av dom som blir grotesk direkt.
              obehagliga Kompromisser? utveckla gärna


              och tack henke!! Det värmer verkligen att höra
              Senast redigerad av exiton; 07 January 2011, 01:09.
              Moderator @ mfksweden.se

              Kommentar

              • roosterboy
                • September 2010
                • 1094

                Ursprungligen postat av exiton
                håller med dig om mycket men som du säger är de lite utan erfarenhet och som vi sagt innan är vi nog väldigt överens om parooner. Dom är ett extreeem fall. Inte alls många stora fiskar vi håller på med är stimfiskar.... några arter av piraya och Fei feng kanske man kan räkna in. Ingen av dom som blir grotesk direkt.
                obehagliga Kompromisser? utveckla gärna


                och tack henke!! Det värmer verkligen att höra
                Ah, precis, ung och dum du vet

                Jo men... När man, som jag sa, anser sig göra djuret en tjänst (om vi talar RTC t.ex.) att ha dom i 2-3000 liters tankar. Vilket ändå är större tankar än de flesta med RTC har. DÅ ett akvarie som är ungefär 200% av fiskens totala längd inte är hållbart i längden. Att ta en fisk som RTC (som jag inte vet exakta livslängder på) och vara nöjd om man haft den i 7-8 år, när den säkerligen blir 2-3ggr så gammal i naturen, känns inte bra.
                Det är just det jag menar med kompromisser.

                "det är kanske inte tillräckligt, men det är bättre än vad alla andra har"

                Men som sagt, no offence!
                All we are, we are.

                Kommentar

                • exiton
                  • July 2009
                  • 121

                  Ja om du syftar på det jag sa om att göra djuret en tjänst att låta de gå i 1500L istället för i 720 så syftar jag ju på då nån tar en fisk i ren räddning. Ingen kompromiss! Det bästa i ett sånt fall kan ju så klart vara att nacka djuret men det har jag verkligen inte mage för hehe. Utan i räddningsfall får man försöka se till att göra de bästa av situationen. Det är faktiskt den största anledningen att folk i mfk branchen ibland har en rtc(elr dylikt som TSN) hemma! Så många tycker de precis är lika tråkigt som du gör men ja... Vi anser det humant att låta dom få det liite bättre iaf.. :-/ Elr anser du att vi borde nacka dom?

                  No offence taken så länge vi kan hålle en sån här trevlig ton
                  Moderator @ mfksweden.se

                  Kommentar

                  • roosterboy
                    • September 2010
                    • 1094

                    Ursprungligen postat av exiton
                    Ja om du syftar på det jag sa om att göra djuret en tjänst att låta de gå i 1500L istället för i 720 så syftar jag ju på då nån tar en fisk i ren räddning. Ingen kompromiss! Det bästa i ett sånt fall kan ju så klart vara att nacka djuret men det har jag verkligen inte mage för hehe. Utan i räddningsfall får man försöka se till att göra de bästa av situationen. Det är faktiskt den största anledningen att folk i mfk branchen ibland har en rtc(elr dylikt som TSN) hemma! Så många tycker de precis är lika tråkigt som du gör men ja... Vi anser det humant att låta dom få det liite bättre iaf.. :-/ Elr anser du att vi borde nacka dom?

                    No offence taken så länge vi kan hålle en sån här trevlig ton
                    haha ja nej det var inte så jag menade! :P
                    är det i ett sådant syfte så instämmer jag!
                    Men jag menade mest de som håller större fiskar permanent i "små" kar (som iofs är gigantiska) och anser att "fisken får nöja sig" om man säger så :P
                    man kan göra deet med goda avsikter, men ändå få det fel.
                    Men är det i syfte att hjälpa djuret så håller jag med till 100%!
                    All we are, we are.

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      Detta är nog rejält OT och kanske mer filosofi än rent praktiska förslag men i alla fall.


                      Jag startade upp ett litet nano akvarium för några veckor sedan som jag har tänkt ha några trevliga räkor i. För att köra in akvariet fångade jag en handfull levandeföddare och släppte i några 37 liters akvariet. Det blev lite fisk över vilka jag släppte i ett annat akvarium med vatten från sjön dom kom ifrån.


                      Dagen efter var fisken i sjövattnet inte särskilt pigga med de små monstren i kranvatten trivdes fantastiskt men var duktigt stressade. Det blev vattenbyte och tillbaka transport till sjön för de ”överblivna”. Jag återkommer till detta.


                      Under nyår var jag vid en annan sjö och snorklade en hel del. Jag upptäckte 4 st relativt bamsiga ciklider som stod och lurade under ett överhäng. Samma fiskar stod kvar på exakt samma plats i 5 dagar och rörde sig inte ur fläcken.
                      Min tanke blev då att en av dessa kanske skulle ha trivts bättre i mitt akvarium därhemma en de mycket mindre och fnattigare levandeföddarna. Detta med tanke på utrymmet även om den knappt hade kunnat vrida sig runt. Men förhoppningsvis står alla 4 kvar och gäspar under sitt tak!


                      Vad kan man då lära sig av detta? Jo åtminstone 2 saker.


                      1.Det är mer fiskens beteende som bestämmer storleken på ett akvarium en dess storlek. Kanske sebrafiskar behöver ett 1000 liters akvarium så dom får plats att simma? Medan man kanske kan ha ett par Jack Dempsey i ett 120 liters? Vad vet jag?


                      2.Man måste ha betydligt bättre vattenkvalité i ett akvarium med dess begränsade volym än vad fiskarna har i sin naturliga biotop.
                      Senast redigerad av bossep; 07 January 2011, 02:06.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Auratusen
                        • March 2010
                        • 874

                        Mycket kloka ord i de senaste inläggen (syftar mycket på ettfett's och HenkeP's inlägg)

                        Hehe, för att vara intresserad av "monsters", så har jag knappt någon aning om vad RTC eller TSN är för arter.
                        Nån som kan hjälpa en nybörjare på traven?
                        Senast redigerad av Auratusen; 07 January 2011, 02:09.

                        Kommentar

                        • Lutt
                          • January 2011
                          • 62

                          bossep ligger mycket i det du skriver, ta t.ex. lungfiskarna, de blir ju ganska stora. Men jag skulle säga att man utan tvekan skulle kunna ha en sån i ett 540/600/720L för slöare fisk får man leta efter.
                          Det är som att ha en gigantisk falukorv i ett akvarium.

                          auratusen RTC = redtail catfish TSN Tiger shovelnose catfish

                          Kommentar

                          • exiton
                            • July 2009
                            • 121

                            Lika väl talat som innan bossep du har väldigt mycket att tilldela den här diskussionen hör jag
                            Har en liten "historia" i just de ämnet.. Har en vän som har en 12 år gammal lung fisk i bra storlek som länge gått i ett 320L(den här fisken har simmat utanför sina rör en handfull gånger haha och är det slöaste aset man kan tänka sig. Kommer fram lite om man matar. Men han tänkte att den kanske blir aktivare om den får gå större så fixade och flyttade den till 900L där den skulle få gå själv. Men det märktes så tydligt att han inte alls gillade utrymmet och det fick helt motsatt effekt. Han blev mer tillbaka dragen och osäkrare osv så till slut hamnade han tillbaka i 320L där han verkar trivas väldigt bra.. De kan man ju tolka lite som man vill
                            Många monster som lever i amazonas lever ju i vatten drag som iaf 1 gång om året är utorkade, trånga och vääldigt syre fattiga. Bara värt att veta ibland.
                            Moderator @ mfksweden.se

                            Kommentar

                            • Joakim Lundgren
                              • August 2006
                              • 631

                              När det gäller att välja rätt storlek på akvarium bör man precis som bossep filosoferar om betänka fiskens rörelsemönster. Många ciklider från t.ex centralamerika är väldigt sävliga djur som inte rör sig så mycket. En malawi t.ex är väldigt mycket mer "långdistanslöpare" och har därför större krav på akvariets längd. En paroon eller pangasiushaj är långdistanslöpare som gärna "löper" i stim. Fengäddor kan komma upp i större storlekar men kan knappast beskylla för att vara aktiva låndistans"löpare".
                              Jag vill även tillägga till den som tvivlar på mig: Du skall icke hysa tvivel min son ty mina vägar äro outgrundliga, den som tror på mig vet också sanningen.
                              AKA: Lizardking

                              Kommentar

                              • Steff777
                                • August 2010
                                • 295

                                Så var man tillbaka i den här tråden igen med risk för att bli: påhoppad, lynchad och dragen i smutsen

                                Jag är ingen monsterdiggare och kommer troligen aldrig ha större fiskar i mina akvarier än 15-20 cm, men jag tycker det är synd att den här tråden har spårat ur. Så vad göra? Jo, läsa på och försöka skaffa mig kunskap inom ämnet. Jag blev nyfiken på monstersekten och besökte därför deras sida på nätet (för övrigt en mycket trevlig sida). Efter att ha skummat lite bland trådarna i forumet slogs jag av att de är precis lika måna om sina fiskar/husdjur som vilken Zoopet:are som helst. Så varför inte istället dra nytta av deras kunskap och försöka lösa de problem som faktiskt existerar inom akvaristiken. Om man hårddrar det, så finns det faktiskt fler neontetror i olika sällskapsakvarier som lever under usla förhållanden än paroonhajar. Ja, jag vet. Det finns betydligt fler neontetror runt om i landet, men i min värld har alla fiskar lika värde.

                                Så varför fortsätter jag då att skriva i den här tråden? Tråkigt på jobbet? Nja. Lite att göra? Nje. Jag skriver för att försöka återkoppla till någon typ av diskussion i ämnet som faktiskt har funnits och emellanåt varit riktigt bra och givande.

                                Nedan följer mina personliga åsikter och jag får väl även den här gången tillägga att jag påstår inte att jag har rätt, utan öppnar för en diskussion.

                                Jag tycker att det borde finnas ett förbud (mig veterligen finns det inget sådant) med handel av vissa sorters fiskar, fiskar som är totalt olämpliga att hålla i akvarier och fiskar som blir så stora att ingen privatperson överhuvudtaget har möjlighet att hålla dem i ett akvarium. MFK:arna vet säkert bättre än jag vilka fiskar som borde finnas med på en sådan lista.

                                När det gäller Kjells förslag att få fram en branschöverrenskommelse där de stora grossisterna enas om att inte saluföra visa typer av fiskar, så tycker jag i grund och botten att det är ett utmärkt initiativ. Jag hade gärna sett att Kjell stannat kvar i tråden och berättat mer om det.

                                Risken med förslaget, som jag ser det, är att de mindre seriösa handlarna kommer att öka sin införsel av ”olämpliga akvariefiskar”, för efterfrågan finns uppenbarligen och när utbudet minskar kommer det bli lättförtjänta pengar för dessa handlare (jag skrev lite slarvigt svarta markanden i tidigare inlägg, vilket fick vissa att gå i taket). Mitt förslag var att endast låta vissa seriösa, jag kallade de tidigare för auktoriserade affärer, handlare sälja dessa sk. monsterfiskar. Affärer som har kunskap och samtidigt förbinder sig att delge kunderna riktig information: lämplig miljö, rekommenderad akvariestorlek, foder m.m. m.m. Det skulle förhoppningsvis bidra till att få bort de oseriösa handlarna som ibland knappt vet vad det är för fisk som simmar i deras egna akvarier, utan har som enda mål att tjäna så mycket pengar som möjligt. Om jag skulle köpa en monsterfisk skulle åtminstone jag vända mig till en affär som är expert inom området. Det kanske inte skulle innebära någon förändring för exempelvis MFK:are som redan besitter kunskap om de fiskar som de köper, men det skulle förhoppningsvis innebära att ”felköpen” minskar.

                                Tack för ordet
                                //Stefan Lindgren

                                Kommentar

                                Arbetssätt...