Monsterfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #91
    Kjells förslag handlar om problemfiskar som riskerar att locka till sig arga blickar och ge grund nog till någon utomstående att sätta förbud. Billiga olämpliga fiskar som i 9 fall av 10 hamnar i fel händer.
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #92
      Ursprungligen postat av Freke
      vi snackar inte bara parooner vi snackar stora fiskar i allmänhet.. Sen vad som är stort är en tolkningsfråga 20cm eller 1m jag vet inte..

      Som sagt, det är betydligt fler som har möjlighet att hålla en 20 cm lång fisk i ett akvarium, det finns de som kan hålla en som blir 2-3 meter. 20 cm är inte stort i fiskvärlden, även om det inte tillhör det allra minsta heller. Just paroonhajen är på tapeten för att den är lätt att få tag på, men helt klart är olämplig att hålla i akvarium. Se´n finns det ju nå´t mitt emellan 20 cm och 2 meter, som i vissa fall kan funka. Och det finns som sagt grader i helvetet, och där får man nog räkna paroonen till den varmare delen av skalan.
      Senast redigerad av Shepard; 06 January 2011, 13:50.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #93
        Ursprungligen postat av stefanr72
        Jag betvivlar starkt att jordbruksverket alltid vet vad dom ger tillstånd till. Och en gar på 15cm ÄR inte stor, men som vuxen är den STOR.
        Jag menar inte detta på ett otrevligt sätt men försöker du bara provocera nu? skulle du veta bättre än jordbruksverket som du nyss hänvisade till mer eller mindre för lagstöd?

        Nej, en gar på 15cm är bra mycket mindre i massa än en 7cm scalare.. var står det att en vuxen gar ska gå i ett 50L kar hela livet, under uppmatningsperioden, ja.. efter det, nej absolut inte.. det skulle orsaka större ramaskri på vår sida än här.. Gars maxar vanligtvis ut på ungefär 50cm (även detta i överkant) i ett akvarium.. om vi pratar om florida/spotted.. aligator gar är annorlunda men den är ovanlig och dessutom inte heller något "vi" tycker är bra..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • tessilago
          • July 2007
          • 373

          #94
          Innan någon kommer och anklagar ettfettbranamn och Freke för att inte veta vad de håller på med vill jag gå in och sätta stopp. Jag har besökt de här männen och deras respektive familjemedlemmar(jag talar om fiskarna, ja), och den som ens vågar antyda att de och andra med samma kunskap är djurplågare är brutalt fel ute. Det är en ren förolämpning. Vi älskar våra djur otroligt mycket och gör allt för att de ska trivas. Det börjar bli tröttsamt att folk ska se ner på oss, när det enda det handlar om att vi håller på med olika arter.

          Nej, det är på tiden att dessa anklagelser upphör och vi kan börja utbyta kunskap och erfarenheter för att berika hobbyn. Annars kommer det att stanna på sandlådenivå och det gynnar ingen.
          Administratör på http://www.rovfisk.se, forumet för rovfiskentusiaster.

          Kommentar

          • stefanr72
            • November 2010
            • 1028

            #95
            Ursprungligen postat av Freke
            Gör du dig till eller e du så dum?? Sa han att han skulle ha en vuxen gar i ett 50l????? Jag kan inte hitta det i texten iaf.. Nä men LAGEN är skriven så att man kan föra in fiskarna.. Om du tror att jordbruksverket sitter & tror att alla butiker har 150st 2000l kar så tror du fel. Ifall du inte viste det så görs det kontroller på butikerna årligen eller rättare sagt det skall göras, men allt sånt vet du ju redan eller hur??
            Skrev jag att han har vuxna gars i ett 50l kar? Ett 2000l akvarium är också för litet för en vuxen gar...

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #96
              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
              Jag är helt enig med dig! jag tycker att det är fullkomligt idiotiskt att hålla fiskar under "omänskliga omständigheter".. jag älskar fiskar.. det värsta jag vet är att se fiskar på blocket som mår dåligt.. jag vet max 1 person i sverige som kan ge en paroon ett bra hem.. i förhållande till hur många som säljs per år är detta rent jävla vansinne.. jag hatar djuraffärer som tar in 20 parooner som de säljer som "erbjudande med deras 60L".. det får mig att vilja spy! jag skulle aldrig ha en paroon.. Men.. det är just påhoppen jag vänder mig mot.. Det finns INGEN, INTE EN ENDA PERSON med lite erfarenhet som faktiskt sitter och rekommenderar parooner eller rtc'er till någon med ett litet 720.. Vi försöker motverka detta så gott vi kan.. men om det däremot skulle visa sig att någon köpt en rtc eller paroon försöker vi ge hjälpa den personen att antingen få fisken vidare till fjärilshuset/universeum liknande eller helt enkelt se till att den inte blir matad med flingfoder eller köttbullar..

              Jag rekommenderar aldrig stora rovmalar till någon som inte har kar för det och aldrig någonsin paroon, jag har inte sett någon rekommendara paroon över huvud taget..

              är det någon myt att vi alla har paroonhajar? jag vet 1 person på hela MFK som har parooner och det var en räddning..
              Låter bra

              Vill inte säga att det är en myt att alla MFK har parooner, däremot så vet jag att de är väldigt olämpliga att ha i akvarier, men att de trots det är lätta att få tag i. Även "min" butik tar in dem, tyvärr.

              Det Kjell, eller nå´n annan av oss, är ute efter är knappast att förbjuda folk att hålla större (inom rimliga gränser) rovfiskar, utan förmodligen att få bort de mest olämpliga arterna (som paroon) från marknaden, och det gör han helt rätt i.
              Senast redigerad av Shepard; 06 January 2011, 14:01.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #97
                Ursprungligen postat av stefanr72
                Skrev jag att han har vuxna gars i ett 50l kar? Ett 2000l akvarium är också för litet för en vuxen gar...

                beror helt på vilken gar du menar.. menar du aligator gar (dvs Spatula), helt korrekt! talar vi om florida så nej, absolut inte.. om du nu tänker hänvisa till bilder på stora fångster måste man ju ändå ta in i beräkningen att de är fotade just av samma skäl som när vi fotar en 20kg gädda.. de var väldigt stora.. en florida gar (som är den vanligaste) maxar oftast inte ut på mer än 40 cm.. Vilket gör dem (i massa) till ett betydligt mindre problem än de vanligaste sydamerikanska cikliderna som oftast verkar hållas i 720-byttor..
                Senast redigerad av ettfettbranamn; 06 January 2011, 14:06.
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #98
                  Ursprungligen postat av Micke_A
                  Låter bra

                  Vill inte säga att det är en myt att alla MFK har parooner, däremot så vet jag att de är väldigt olämpliga att ha i akvarier, men att de trots det är lätta att få tag i. Även "min" butik tar in dem, tyvärr.
                  Ja självklart finns det massvis med fiskar som är olämpliga att äga.. DET är en fråga "våra" läger aldrig varit oense i.. Det är attityden som är problemet här, det är kul att någon kommer in och faktiskt ser argument och samtidigt har en gyllene mal ovanför sitt namn..

                  Vi jobbar ju självklart på vårt hålla genom att informera och "rädda" stora fiskar.. men dessvärre hamnar många av dem som redan köpt olämpliga fiskar hos oss eftersom de i efterskott fick reda på vad de köpt men fortfarande vill ge fisken ett så gott liv som möjligt.. det är få som blir medlemmar och säger; Hej, jag vill hålla på med monsterfiskar och nu ska jag plugga tills jag vet allt jag behöver veta, har ett stort kar och SEN ska jag köpa fisk.. däremot BLIR många mfk genom att göra och lära sig av sina misstag..
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • tessilago
                    • July 2007
                    • 373

                    #99
                    Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                    Vi jobbar ju självklart på vårt hålla genom att informera och "rädda" stora fiskar.. men dessvärre hamnar många av dem som redan köpt olämpliga fiskar hos oss eftersom de i efterskott fick reda på vad de köpt men fortfarande vill ge fisken ett så gott liv som möjligt.. det är få som blir medlemmar och säger; Hej, jag vill hålla på med monsterfiskar och nu ska jag plugga tills jag vet allt jag behöver veta, har ett stort kar och SEN ska jag köpa fisk.. däremot BLIR många mfk genom att göra och lära sig av sina misstag..
                    Samma problem återfinns här på zoopet. Tafatta nybörjare går att finna i båda läger. Det är som att vi skulle anklaga er för att vara ansvariga för Anna, 14, som köpt en guldfiskskål och tre slöjstjärtar. Samma problem.
                    Administratör på http://www.rovfisk.se, forumet för rovfiskentusiaster.

                    Kommentar

                    • Freke
                      • December 2006
                      • 159

                      Jag började med att köpa 3st pacus å ha dom i mitt 54l, när det började bli tight bytte jag till 375 osv osv nu sitter jag med mitt 2100l kar.

                      Så alla startar inte stort utan vi utvecklas när vi inser att fisken är för stor. Säger inte att alla gör det men tråkigt nog kan man inte komma åt alla å klämma pungen på dom för att dom missköter sig.. Men vi gör så gott vi kan å delar med oss av våra kunskaper så andra inte skall göra samma tabbe. Men jag skulle tro att ni gör precis samma sak men med andra fiskarter
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1545497

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                        Ja självklart finns det massvis med fiskar som är olämpliga att äga.. DET är en fråga "våra" läger aldrig varit oense i.. Det är attityden som är problemet här, det är kul att någon kommer in och faktiskt ser argument och samtidigt har en gyllene mal ovanför sitt namn..
                        Syftar du på mig?
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • ettfettbranamn
                          • December 2010
                          • 3424

                          Ursprungligen postat av Micke_A
                          Syftar du på mig?
                          Helt korrekt! inte att du skulle ha attityd utan att du ser helheten.. och det är trevligt..
                          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                          Normaliseringsprocessen..
                          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                            Helt korrekt! inte att du skulle ha attityd utan att du ser helheten.. och det är trevligt..
                            Tja, man försöker ju Förstår mycket väl att det finns folk med större kar, som ser en tjusning i att hålla större (återigen inom rimliga gränser) fiskar, och vill inte förbjuda det alls. Men vissa i handeln vanligt förekommande "monsterfiskar" är olämpliga, även om jag inte alls vill påstå att alla är det. Se´n ser man ju skräckexempel på folk som skaffar t.ex pirayor och andra "häftiga" fiskar av fel anledningar, men inser också att långt ifrån alla gör så.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Tobbe R
                              • May 2009
                              • 654

                              Jag har fortfarande inte fått ett acceptabelt svar på varför det skulle vara lämpligt att hålla 20-centimeters fiskar i 50 cm kar?

                              Att de skulle vänjas av med att attackera mot glasrutan är lika dumt argument som att man skulle hålla hundvalpar i trång bur för att lära dem att inte hoppa upp på folk.

                              Tobbe

                              Kommentar

                              • ettfettbranamn
                                • December 2010
                                • 3424

                                Ursprungligen postat av Micke_A
                                Tja, man försöker ju Förstår mycket väl att det finns folk med större kar, som ser en tjusning i att hålla större (återigen inom rimliga gränser) fiskar, och vill inte förbjuda det alls. Men vissa i handeln vanligt förekommande "monsterfiskar" är olämpliga, även om jag inte alls vill påstå att alla är det. Se´n ser man ju skräckexempel på folk som skaffar t.ex pirayor och andra "häftiga" fiskar av fel anledningar, men inser också att långt ifrån alla gör så.
                                ja absolut, det är ett problem även för oss.. vi tog namnet mfk just för att det är välkänt och folk vet exakt vad det är för fiskar som avhandlas.. sen att folk använder beteckningen för att få träffar på youtube när de matar levande möss till sina pirayor är inget vi uppmuntrar..

                                Vi avråder från att mata levande, spec rött kött pga fel sorts näring till en fisk men även pga smittorisk etc.. rent generellt är vår riktlinje att mata levande endast om fisken matstrejkar just eftersom det är ett helvete med parasiter eller sjukdomar i karen.. just nu sitter jag med 20 000 i mitt kar så EN smittad fisk kan göra mycket skada..

                                Vi avråder även från att skaffa fisk som inte är realistiska att hålla.. däremot med faktumet att väldigt få fiskar når sin fulla potential i hemakvarium och dessutom oftast där innan vuxen ålder i bakhuvudet..

                                Kjells lista är det ingen som argumenterat emot annat än på princip-nivå.. rent praktiskt ligger det inte i vårt intresse heller att djurmagasinet tar in 30 arowanor..
                                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                                Normaliseringsprocessen..
                                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...