Monsterfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    Tycker du ska ta det i pm med berörd person om du är så nyfiken, det är 100% irrelevant till tråden.
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA

    Kommentar

    • stefanr72
      • November 2010
      • 1028

      Ursprungligen postat av danne0301
      Tycker du ska ta det i pm med berörd person om du är så nyfiken, det är 100% irrelevant till tråden.
      Nej det är inte irrelevant eftersom mfk:ers hela tiden talar om att dom minsann inte skaffar sig fisk som växer dom ur huset...

      Kommentar

      • danne0301
        • July 2009
        • 1128

        Det är det faktiskt ingen som har sagt om det nu var det som var fallet.
        Snacka om selektiv läsning.


        urgh förlåt mig..jag ska genast sluta.
        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

        2 gånger 54L odlingsprojekt
        540L Ormhuvudfisk som blev CA

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          Ursprungligen postat av exiton
          stefan... Du drog en slutsats direkt utan att ha någon bakgrundsfakta duktigt....väldigt.. duktigt.. Han behöver inte svara dig för de är helt meningslöst och leder ingen vart. Jag kan säga att det inte alls är så som du redan bestämt dig för att det är. Även vi kan råka ut för olyckor. Fjärils huset och dess kunder klagar verkligen inte heller

          visualdarkness jag tycker du har helt rätt!

          jo bra sagt bossep, det är dumt att folk köper tex parooner utan erfarenhet.. men om bara vi inbitna mfkare skulle kunna få tag på fisken så skulle intressent försvinna med oss och hobbyn skulle sluta växa. Just nu exploderar det då folk som upptäckt att dom har en stor fisk hemma vänder sig till oss och vi visar dom bättre mer passande alternativ och vipps ännu en inbiten mfkare Men det är tråkigt att de är som de är idag. Därför man skulle bytt ut paroonerna mot något annat om ni förstår hur jag menar
          Håller med dig I mycket. Det vore lyckligt om alla som råkar köpa fel fiskar i rent oförstånd kund få hjälp och råd av folk med mer erfarenhet. Detta är en av anledningarna många är här på forumet och vad jag tror en av anledningarna till att zoopet existerar.
          Om jag skall vara ärlig gillar jag inte namnet ”monsterfiskar” enligt mig finns det inga sådana. Skulle vare diverse avelsformer av ”vanliga” fiskar i så fall! Enligt mig och min högst personliga uppfattning är att ett förbud på försäljning av de värsta avarterna vore befogat.


          Vad jag inte för mitt liv kan begripa är varför vi skall kasta sand i ögonen på varandra. Vore det inte mer konstruktivt att diskutera hur stort akvarium och vilken akvariemiljö som är lämpligt för exempelvis parooner.


          Har du eller någon annan några konstruktiva förslag hur man skall lösa den svåra problematiken om rätt/fel fisk till fel personer?
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            Ursprungligen postat av stefanr72
            Men du klarade ju inte av 70 centimeters channan som du dumpade på kolmården?
            Ursprungligen postat av stefanr72
            Nej det är inte irrelevant eftersom mfk:ers hela tiden talar om att dom minsann inte skaffar sig fisk som växer dom ur huset...
            Vet du hur dumpningen gick till? Eller vet du varför?
            Det kan finnas många anledningar till att man gör sig av med sin fisk. Kanske rent av personliga!
            I det här fallet kanske det var rent av klokt och ansvarsfullt att lämna bort fisken?
            Hur stort akvarium har du och vad har du för fisk i det?
            Kanske du har några kloka ord för dem som har fått hem fisk som växer dom ur karet? Vad tycker du de skall göra?
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              Ursprungligen postat av stefanr72
              Hej. Det finns ju tydligen en ganska stor marknad för STORA akvariefiskar. Jag har bara väldigt svårt att se tjusningen med STORA fiskar i ett för litet akvarium. Jag tycker det är beklämmande att se rockor, stora malar, arrowanor m.m. i ett akvarium som dom knappast kan trivas i. Varför köpa en nilabborre ellert mal som kan bli 2m lång? Vill man se dessa fiskar är det bättre att gå till ett STORT offentligt akvarium. Finns det inga djurskyddslagar som reglerar detta?
              Vart tycker du gränsen skall gå, för att knyta upp till inledningen. Vad är en STOR akvariefisk?
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • exiton
                • July 2009
                • 121

                Stefan ja ock de där är absolut inte frågan om en fisk som växte ur karet! Därför är det helt irrelevant! Som sagt det hör inte hit och bör därför tas över PM! OLYCKOR med kar händer som sagt även oss på mfk.. Dock blir det ofta myycket större skada tyvärr


                tack bossep många kloka ord där! Monsterfishkeepers är faktiskt ett väldigt gammalt asiatiskt uttryck för att beskriva just den typen av fiskar som vi oftast håller på med så det finns en anledning till just de ordvalet! och ja tycker man de är rätt elr fel så är de väl pga vilken definition man har av order monster
                Senast redigerad av exiton; 06 January 2011, 22:16.
                Moderator @ mfksweden.se

                Kommentar

                • Joakim Lundgren
                  • August 2006
                  • 631

                  Jag älskar MFKsweden av den anledningen att det är ett väldigt tolerant forummed familjär stämning. Jag är barnsligt förtjust i Blood parrots och Flowerhorns, dessa fiskar brukar skys som pesten av de flesta men på MFK får man lov att kunna ägna sig åt sitt specialintresse, ja utveckla det genom utbyte av erfarenheter. Egentligen tycker jag inte mina fiskar kan klassas i samma monsterklass som Gars exempelvis men jag är tacksam över den öppna inställningen till olikheter som finns inom monsterhobbyn. Tänk om alla akvarister hade varit lika openminded.
                  AKA: Lizardking

                  Kommentar

                  • Tobbe R
                    • May 2009
                    • 654

                    Ursprungligen postat av Lizardking
                    Jag älskar MFKsweden av den anledningen att det är ett väldigt tolerant forummed familjär stämning. Jag är barnsligt förtjust i Blood parrots och Flowerhorns, dessa fiskar brukar skys som pesten av de flesta men på MFK får man lov att kunna ägna sig åt sitt specialintresse, ja utveckla det genom utbyte av erfarenheter. Egentligen tycker jag inte mina fiskar kan klassas i samma monsterklass som Gars exempelvis men jag är tacksam över den öppna inställningen till olikheter som finns inom monsterhobbyn. Tänk om alla akvarister hade varit lika openminded.
                    Jag förutsätter att du bara håller på att fåna dig, du kan inte finnas på riktigt.

                    Tobbe
                    Senast redigerad av Tobbe R; 06 January 2011, 22:55.

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      Ursprungligen postat av Lizardking
                      Jag älskar MFKsweden av den anledningen att det är ett väldigt tolerant forummed familjär stämning. Jag är barnsligt förtjust i Blood parrots och Flowerhorns, dessa fiskar brukar skys som pesten av de flesta men på MFK får man lov att kunna ägna sig åt sitt specialintresse, ja utveckla det genom utbyte av erfarenheter. Egentligen tycker jag inte mina fiskar kan klassas i samma monsterklass som Gars exempelvis men jag är tacksam över den öppna inställningen till olikheter som finns inom monsterhobbyn. Tänk om alla akvarister hade varit lika openminded.
                      Eftersom mitt intresse ligger mer åt det naturliga hållet vet jag inte om just Flowerhorns och Blood parrots hör till mina favoriter. Men DET är mitt tycke och smak! Jag ser inget hinder för dessa om de inte lider eller har svåra handikapp pga. Sitt utseende.


                      Man kan kanske dra parallellen med hundar. Det flesta hundraser om inte alla är framodlade via selektiv avel av människan. Ingen klagar på detta. Jag föredrar en varg framför en pudel men det är MIN smak. Det kanske till och med är så att pudeln passar bättre som husdjur? Samma kanske gäller för fisk? Vad vet jag?
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Auratusen
                        • March 2010
                        • 874

                        Ursprungligen postat av Tobbe R
                        Jag förutsätter att du bara håller på att fåna dig, du kan inte finnas på riktigt.

                        Tobbe
                        ??? okej...

                        Kommentar

                        • ettfettbranamn
                          • December 2010
                          • 3424

                          Tack så mycket för allt stöd.. Ni som vet vad som hände vet också hur mycket jag älskar den fisken men du stefan kan ju se att det inte står "lämnades in för att den växt ur sitt kar" jag donerade tillräckligt mycket till kolmården för att ha gratis inträde där.. De åkte för övrigt hem till mig i Stockholm för att hämta, inte tvärtom.. se det som att du talar till någon som vet bättre helt enkelt nästa gång du tilltalar mig.. du kanske märker att folk vet vem jag är, går in till mitt försvar trots att detta inte ens är mitt hemforum.. Säger det dig något?
                          Senast redigerad av ettfettbranamn; 07 January 2011, 00:09.
                          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                          Normaliseringsprocessen..
                          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                          Kommentar

                          • exiton
                            • July 2009
                            • 121

                            Ursprungligen postat av Tobbe R
                            Jag förutsätter att du bara håller på att fåna dig, du kan inte finnas på riktigt.

                            Tobbe
                            jag hoppas du skämtar elr inte läste riktigt vad lizard skrev... Detta beteende gott folk är vad som skapar fördomar om zoopet...
                            Lizard pratar kärlek o du tror han fånar sig, vad gick fel där?
                            Moderator @ mfksweden.se

                            Kommentar

                            • Freke
                              • December 2006
                              • 159

                              förklara vad du menar?? Så alla andra förstår för just nu verkar du va den enda.. Fattar inte varför du hatar oliktänkande så mycket.. Hade det inte vart tråkigt om alla hade malawis??
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1545497

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                                Tack så mycket för allt stöd.. Ni som vet vad som hände vet också hur mycket jag älskar den fisken men du stefan kan ju se att det inte står "lämnades in för att den växt ur sitt kar" jag donerade tillräckligt mycket till kolmården för att ha gratis inträde där.. De åkte för övrigt hem till mig i Stockholm för att hämta, inte tvärtom.. se det som att du talar till någon som vet bättre helt enkelt nästa gång du tilltalar mig.. du kanske märker att folk vet vem jag är, går in till mitt försvar trots att detta inte ens är mitt hemforum.. Säger det dig något?
                                Man behöver inte alltid veta om man har lite sunnt förnuft...
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...