540L Snakeheads

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    540L Snakeheads

    REDIGERAT::::: Channorna har nu flyttat till 222L och 540 befolkas av CA ciklider


    Tänkte att jag skriver Snakeheads för att det drar till sig fler som inte vet vad det är

    Nu är det så att till helgen hämtar jag ett 540L att utöka med eller snarare, tar ett första steg i "akvariekällaren". Babysteps så inte frugan misstänker något..

    Vad ska det vara för fisk i då? Channa Pulchra ormhuvudfisk på svenska och snakehead på engelska. Jag har ett tag varit sugen på något lite annorlunda, eller snarare ett lite annorlunda akvarium. Mitt sökande efter inspiration ledde mig till ett forum med....udda fiskar, rovfiskar och mestadels storvuxna sådana.
    Jag började med att titta på bilder och fastnade ganska fort för channor. Sedan visade det sig otroligt nog att ett stenkast bort i ett garage står 16 kar nästan alla med channor i Ett studiebesök senare var jag helt såld.

    Han odlar lite på sina så jag ska adoptera en grupp. Det som kommer hända är att man startar med en grupp, inom ett halvår till ett år kommer (med stor sannolikhet), ett par bildas. De kommer då vilja dominera karet och ta kål på alla andra. Jag planerar att när massakern inleds ska jag ha ett 375L eller liknande, som de kommer att få flytta till som permanentboende.

    Mycket mer finns inte att säga just nu då karet inte är hemma som sagt, ville starta tråden ändå

    Kan bjuda på foton av föräldrarna samt avkomman i generationen jag kommer adoptera (tror jag..).
    Bifogade filer
    Senast redigerad av danne0301; 03 January 2011, 16:49.
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    De är otroligt vackra fiskar!
    Checking out...

    Kommentar

    • RobFrazie

      • May 2010
      • 842

      #3
      MKt vackra! Har själv 2 Parachanna Obscura dock aningen mindre
      720L Soppa
      200L Asien
      Räkvas
      65L Betta

      Kommentar

      • danne0301
        • July 2009
        • 1128

        #4
        Obscura är skitsnygga vilket kar går dina i? Trodde 200 skrotades och i 720 tråden hittar jag dom inte
        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

        2 gånger 54L odlingsprojekt
        540L Ormhuvudfisk som blev CA

        Kommentar

        • RobFrazie

          • May 2010
          • 842

          #5
          hehe, ja min Asien Biotop är borta Men karet har jag kvar. och dem går nu i det tillsammans med en Ornatipinnis och en Gibbe.
          Har även ett 220L möbel hemmabygt, men fick ingen fart på det, där gick dom från början. Men taskig belysning, dålig pump så jag såg dem aldrig

          Blir att skrota alla småkar och skaffa ett större innan dem blivit för stora för 200L Vilket snart lär bli
          720L Soppa
          200L Asien
          Räkvas
          65L Betta

          Kommentar

          • Parachanna
            • October 2010
            • 77

            #6
            Vilka otroligt fina snakeheads,var får man tag i sådana!?
            Senast redigerad av Parachanna; 28 October 2010, 19:42.
            Pilgiftsgrodor

            Kommentar

            • danne0301
              • July 2009
              • 1128

              #7
              Ursprungligen postat av RobFrazie
              hehe, ja min Asien Biotop är borta Men karet har jag kvar. och dem går nu i det tillsammans med en Ornatipinnis och en Gibbe.
              Har även ett 220L möbel hemmabygt, men fick ingen fart på det, där gick dom från början. Men taskig belysning, dålig pump så jag såg dem aldrig

              Blir att skrota alla småkar och skaffa ett större innan dem blivit för stora för 200L Vilket snart lär bli
              Dom vill ju faktiskt gärna ha en kass pump och svag belysning, fast gärna pga flytväxter som blockerar


              Ursprungligen postat av Parachanna
              Vilka otroligt fina snakeheads,var får man tag i sådana!?
              Tjena nya kompis och guru Folk får gissa i vems garage bilderna ovan är ifrån
              Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

              2 gånger 54L odlingsprojekt
              540L Ormhuvudfisk som blev CA

              Kommentar

              • RobFrazie

                • May 2010
                • 842

                #8
                Ja fast, denna var för kass för det karet. och för dålig belysning i mina dioder, så kunde inte ha flytväxter heller.
                720L Soppa
                200L Asien
                Räkvas
                65L Betta

                Kommentar

                • Parachanna
                  • October 2010
                  • 77

                  #9
                  Det blir spännande att se ditt kar när jag kommer hem
                  Pilgiftsgrodor

                  Kommentar

                  • Saturnus80
                    • October 2009
                    • 943

                    #10
                    Snygga fiskar det där ska det bara gå channor däri eller ska du ha några eldålar oxå
                    //Daniel

                    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                    23l aqualandscape med dvärgkulor

                    Kommentar

                    • danne0301
                      • July 2009
                      • 1128

                      #11
                      Tanken är att gruppen ska växa upp och para ut i 540, sedan flyttar jag paret till något, typ 375, som ska bli ett rent artkar.

                      Vad som händer med de utstötta får vi se då Men chansen/risken finns att 540 då blir liiiite granna mixat.
                      Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                      2 gånger 54L odlingsprojekt
                      540L Ormhuvudfisk som blev CA

                      Kommentar

                      • danne0301
                        • July 2009
                        • 1128

                        #12
                        Kunde inte hålla mig när jag var på Hornbach idag så det blev en rotklump på ca 30*40
                        Har även haft lite grejer på tork ett tag.
                        Bifogade filer
                        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                        2 gånger 54L odlingsprojekt
                        540L Ormhuvudfisk som blev CA

                        Kommentar

                        • danne0301
                          • July 2009
                          • 1128

                          #13
                          The kar has arrived Jäklar vad stort det är när man tidigare bara har 222L

                          Det ser ut som stryk, detta var i lördags kväll innan ett par timmars gnuggande tog vid
                          Bifogade filer
                          Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                          2 gånger 54L odlingsprojekt
                          540L Ormhuvudfisk som blev CA

                          Kommentar

                          • danne0301
                            • July 2009
                            • 1128

                            #14
                            Igår var det söndag och för att plocka pluspoäng tog jag med mig ett A4 med inköpslista till Ikea, allt för husefriden Igår kväll kom jag en bit på vägen men jag gjorde misstaget att toppa fyllningen med filtergojs från 222L, det ledde såklart till att man inte ens såg baksidan så därför är nedanstående kort från just nu. Baksidan och ena kortsidan är svartmålade nu som ni märker

                            Sanden kommer ifrån sjön men räckte inte riktigt till, därför ligger på golvet 2 säckar något grövre sand jag köpte idag. 2-4 och 5-8mm. Jag kommer att lägga dessa överst för att få en blandad yta med bra växtbotten.
                            Under karet ligger lite även skrubbad sten från trädgården som ska i.
                            Några javaormbunkar flyter omkring och en växt jag knyckte från 222 som jag inte vet vad den heter (lågt växande rödaktig).
                            Jag köpte även en rot till som flyter i karet och några foderfis...jag menar startfiskar
                            Filtret är ett Fluval 4plus som jag stoppat med egen filtermatta och ett par biobollar.

                            Armaturerna ser ut att passa bra va Den ena fick jag med (30W t8) och den andra är 2*14W t5, ingen av dom ska användas. Jag har en 2*35W T5 liggande som jag behöver skaffa rör till, så snart som möjligt vart jag nu hittar det..Hornbach har nästan bara juweltjafs.

                            Och så skrotade vi ett vitrinskåp idag därav glasen till höger, perfekt till täckglas ska bara skära till dom lite
                            Sedan kanske det finns rester nog till ett yngelkar eller så, i love glas

                            Växterna på rampen är en hint om lite planer jag har, får se om det funkar

                            Nu ska det skrubbas sand och grejer!
                            Bifogade filer
                            Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                            2 gånger 54L odlingsprojekt
                            540L Ormhuvudfisk som blev CA

                            Kommentar

                            • danne0301
                              • July 2009
                              • 1128

                              #15
                              För en stund sedan kände jag starkt för att gråta en skvätt :/

                              Tvättade och började med 5-8mm gruset..innan hälften var i så knöt det sig i magen, fy helsike vad ILLA det här passar min vision! Borta var den dunkla känslan som sand med lite skit på ger, fram steg en känsla av scalarer eller diskus eller något i ett ljust välordnat kar.
                              [insert sketmycket svordomar här]

                              Men okej, skyffla bak så mycket som möjligt och hoppas kunna dölja en del med 2-4mm.

                              Samma crap med det ju!

                              Jag stoppade innan allt var i såklart, men jag har ingen grym lust att skyffla upp runt 35kg. Så jag bygger en rejäl uppförsbacke och till helgen när tid finns så hämtar jag ett par hinkar till från sjön och fyller upp med i främre halvan eller så.

                              Lite dimman i Lutzen och scapen är såklart inte klar på långa vägar, båda rötterna flyter så de är nerpressade av sten och mittstaget
                              Bifogade filer
                              Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                              2 gånger 54L odlingsprojekt
                              540L Ormhuvudfisk som blev CA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...